Maalilinja vai maaliympyrä

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Antti K » Su 27.10.2019 18:05

Arvokisoissa siirryttiin vajaa kymmenen vuotta sitten käyttämään yksinomaan maaliympyrää maalilinjan sijasta. Syy oli turvallisuus. Vuonna 2005 nuorten MM-kisoissa tapahtui onnettomuus, jossa valokuvaaja kuoli kun maaliin tulossa ollut purjekone osui häneen loppuliu'ussa.
Viisi vuotta myöhemmin Szegedin MM-kisoissa Unkarissa 2010 tapahtui onnettomuus, jossa maaliin tulossa ollut purjekone osui ennen kenttää tietä ajaneeseen kuorma-autoon ja auton kuljettaja loukkaantui. Suomessakin siirryttiin aikanaan maaliympyrän käyttöön mutta viime vuosina Jannen kisoissa ja tänä vuonna myös SM-kisoissa on palattu käyttämään lisäksi maaliinjaa ainakin jonain päivänä.

Meillä Suomessa ei ole ollut tapana tehdä yhtä tiukkoja lähestymisiä, koska kenttiä ympäröivät metsät ei oikein salli sitä. Silti meilläkin on tapahtunut. Noin vuonna 1992 ASW-19 ohjaaja veti koneen maalilinjan jälkeen alinopeudelle ja hallinnan menetyksen myötä kone rysähti kentälle Räyskälässä. Pilotti loukkaantui. Valitettavasti en löytänyt tutkintaselostusta tästä. Toimiessani kilpailunjohtajana 2005 18m SM-kisoissa maaliintuleva Ventus 2 oli lähellä törmätä risteävällä kiitotiellä läpilaskua tehneeseen pikku-Rallye -koneeseen, jonka radio oli väärällä taajuudella. Onneksi ei osunut, Muutamaa vuotta myöhemmin olen ollut itse vähällä osua Räyskälässä vakioluokan SM-kisoissa varjoliitimen hinausnaruun. Varjoliitäjät toimivat silloin ilman radiota ja neuvottelematta kilpailunjohtajan kanssa.

Näissä kahdessa läheltä piti tapauksessa radiottomat tai väärällä taajuudella olleet olivat normaalikäsityksen mukaan väärässä paikassa. Mutta kun ollaan valvomattomassa ilmatilassa niin ei kiitotietä voida määrätä eikä radioyhteyskään ole pakollinen - ellei sitten Notamilla muuta julkaista. Yhtä kaikki, jos olisi tehty normaali laskukierros niin olisi paremmin aikaa ja mahdollisuuksia sovittaa oma laskeutuminen muuhun liikenteeseen.

Varsinainen pointtini on tämä: Miksi lisätä riskiä räimimällä kentän yli matalalla kun urheilulliset ratkaisut ovat jo tapahtuneet aikaisemmassa vaiheessa reitillä? Sillä tavalla näytetään huonoa esimerkkiä nuoremmalle pilottipolvelle. Olen kuullut selitykset siitä kuinka tämä on ainoa yleisölle näyttävä osa purjelentoa tai kuinka vaarallinen on maaliympyrä. Minusta nämä selitykset eivät ole kestäviä. Asennamme koneisiin turvallisuuden edistämisen nimissä flarmeja, peilejä, absorptiopehmusteita ja ties mitä. Ja toisessa keskustelussa vaadimme parannuksia kilpailujen turvallisuuteen. Miksi emme siis tekisi maaliintuloa ja laskeutumista mahdollisimman turvallisesti.

Mielestäni maalilinjan käyttömahdollisuus tulee poistaa SM-säännöistä.

terv Antti

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ma 28.10.2019 20:17

Antti K kirjoitti:
Su 27.10.2019 18:05

Mielestäni maalilinjan käyttömahdollisuus tulee poistaa SM-säännöistä.

terv Antti
Voimakkaasti samaa mieltä.
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 284
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ti 29.10.2019 10:07

Jos sen mukaan pitää jotain kieltää tai poistaa kisasäännöistä, että siinä kisan vaiheessa on tapahtunut onnettomuuksia, niin siinä tapauksessa pitää kieltää tai poistaa säännöistä myös liitäminen, termiikissä pyöriminen ja hinauksetkin.

Siis tätähän toitotetaan myös maailmalla, oikein kampanjoidaan: ”Bring back the Smoker”. Eli perinteinen maalilinja ja ”räimiminen vedet suihkuten” takaisin.

Perinteistä maalilinjaa kaipaavat takaisin lähinnä kisaajat. Ehkä vähän myös avustajat sekä lähipiiri. Ei kerta kaikkiaan kukaan muu. Pilotit sen takia että se on vaan …vetin hauskaa ja on kiva ”pullistella kovaa ja matalalla”. Niin kivaa, että sitä pitää jopa harjoitella (”…n liikenteelle tiedoksi, ’öö’ tekee harjoitusmaaliintulon matalalla…”). Kilpapurjelentäjän ego vaatii tuommoista, kun muuten kukaan ei noteeraa mitenkään. Kun ensin lennät hyvässä kelissä ehkä jopa vähän pitkäveteisenkin kisakeikan, niin lopuksi on kiva vähän irrotella ja hurjastella ja hiippailla sen jälkeen lungisti "muina henkilöinä" kuppilalle limulle. Ja sit on kiva mennä saunaan. Näin se vaan on.

Toki maaliintuloja maalilinjalle pitäisikin harjoitella. Mitäs siitä tulee jos kisoissa räimii ekan kerran eläissään? Voi jäädä viimeiseksi.

Ei kilpapurjelento ollut yleisölaji perinteisten maalintulojen aikaan eikä sen jälkeenkään. Ei purjelennosta ole tullut yleisölajia seurantasysteemienkään ansiosta. Nekin vähät, jotka ennen hyöri ”maalilinjalla yleisönä” seuraa nyt kisaa tableteiltaan ja kännyköistään kuka missäkin. Lienee niin, että uusia purjelentokisoista ”urheiluna kiinnostuneita” seurantasysteemit eivät ole tuoneet yhtä ainoaa. Eikä niitä penkkiurheilijoita toisi perinteinen maalinjakaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, enää kisoissa ei tarvitse ilmoittaa lähtöaikaansakaan mihinkään joten maaliintuloajalla ja -järjestyksellä ei ole yhtikäs mitään väliä. AAT-tehtävistä puhumattakaan. Perinteinen maalilinja olisi ja on siis ihan pelkkä ”lentonäytös” muutamille alan friikeille, jotka pönöttää kentällä joka tapauksessa.

Matalat perinteiset maaliintulot eivät ole aikojen saatossa tuonut uskoakseni purjelentokisoihin juurikaan lisäkatsojia niiden lisäksi, jotka eivät muutenkin toljottaisi kentän reunalla, tapahtui jotain mielenkiinoista tai ei. Siis katsojina ovat olleet ja ovat lajin harrastajat, avustajat ja lähipiirit.
Sekä harrastajien, kisaajien, avustajien että lähipiirien määrä on pienentynyt joka tapauksessa ja siitä ei voi vetää mitään johtopäätöstä, että väheneminen johtuisi maaliintulotavan muuttumisesta (maaliympyräksi).

Itse kun olen kisani kisaillut, niin muistelen lämmöllä niitä kisaloppuliukuja kun sattui pääsemään maaliin ja oli vähän ylimääräistä (juuri sitä varten hinkattua) korkeutta ja sit antoi palaa! Ai että! Ja sit kuppilalle ja saunaan ;-)

Mutta kuka muuten sanoo, että maaliympyrän keskipiste pitää olla keskellä kenttää, mihin on tarkoitus laskeutua? Miksei 2 tai 5 tai 10 km sen takana reitiltä katsottuna? Tai ihan vaan jossain. Ja korkeus voi olla ihan mitä vaan.

Siis päättäkää nyt ihmeessä että VAIN maaliympyrä niin homma on siinä.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Jives
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Jives » Ti 29.10.2019 11:52

Mitenköhän suunnistuksesta on saatu yleisölaji. Se on saanut lisäkatsojia live-seurannan myötä.

Kari K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 05.02.2003 00:22
Paikkakunta: Tampere

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Kari K » Pe 01.11.2019 20:46

Ensin haluttiin eroon maalikoohotuksesta, 'koska turvallisuus...'.
Nyt jostain syystä halutaan räimiminen takaisin, 'että omaisilla ja avustajallakin olis jotain katteltavaa'.

Turvallisuudesta järjestettiin erityisiä keskustelutilaisuuksia työryhmineen, sen on ollut teemana Parlamentissa, jne.
Se oli aikaisemmin pääaiheita.
Eikö sillä turvallisuudella olisikaan taas niin suurta tarvetta? Höh.

Maaliympyrä on ollut tosi hyvä idea.
Tehtävä loppuu ajoissa ennen kenttää; voi keskittyä muuhun lopuksi: kierrokset ja laskut tehdä väsyneenäkin rauhassa ja hallitusti.

Maaliympyrästä huolimatta voi räimäistä ja niin on jollain tarvetta :roll:

Kari

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja vostok » Pe 01.11.2019 21:38

Maalilinjan uusiokäyttö taisi alkaa muutama vuosi sitten Jannen kisoissa, melko pienen piirin toiveesta ja melko kokemattomien järjestäjien taivuttua?

Ei ehkä ihan sellainen järjestely kuin olisi syytä.

Kari K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 05.02.2003 00:22
Paikkakunta: Tampere

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Kari K » Pe 01.11.2019 23:35

Täällä nää meidän Starat, huippulentäjät eivät taida kommentoida täällä mitään mihinkään...

Vastaa Viestiin