Maalilinja vai maaliympyrä

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 431
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Arvokisoissa siirryttiin vajaa kymmenen vuotta sitten käyttämään yksinomaan maaliympyrää maalilinjan sijasta. Syy oli turvallisuus. Vuonna 2005 nuorten MM-kisoissa tapahtui onnettomuus, jossa valokuvaaja kuoli kun maaliin tulossa ollut purjekone osui häneen loppuliu'ussa.
Viisi vuotta myöhemmin Szegedin MM-kisoissa Unkarissa 2010 tapahtui onnettomuus, jossa maaliin tulossa ollut purjekone osui ennen kenttää tietä ajaneeseen kuorma-autoon ja auton kuljettaja loukkaantui. Suomessakin siirryttiin aikanaan maaliympyrän käyttöön mutta viime vuosina Jannen kisoissa ja tänä vuonna myös SM-kisoissa on palattu käyttämään lisäksi maaliinjaa ainakin jonain päivänä.

Meillä Suomessa ei ole ollut tapana tehdä yhtä tiukkoja lähestymisiä, koska kenttiä ympäröivät metsät ei oikein salli sitä. Silti meilläkin on tapahtunut. Noin vuonna 1992 ASW-19 ohjaaja veti koneen maalilinjan jälkeen alinopeudelle ja hallinnan menetyksen myötä kone rysähti kentälle Räyskälässä. Pilotti loukkaantui. Valitettavasti en löytänyt tutkintaselostusta tästä. Toimiessani kilpailunjohtajana 2005 18m SM-kisoissa maaliintuleva Ventus 2 oli lähellä törmätä risteävällä kiitotiellä läpilaskua tehneeseen pikku-Rallye -koneeseen, jonka radio oli väärällä taajuudella. Onneksi ei osunut, Muutamaa vuotta myöhemmin olen ollut itse vähällä osua Räyskälässä vakioluokan SM-kisoissa varjoliitimen hinausnaruun. Varjoliitäjät toimivat silloin ilman radiota ja neuvottelematta kilpailunjohtajan kanssa.

Näissä kahdessa läheltä piti tapauksessa radiottomat tai väärällä taajuudella olleet olivat normaalikäsityksen mukaan väärässä paikassa. Mutta kun ollaan valvomattomassa ilmatilassa niin ei kiitotietä voida määrätä eikä radioyhteyskään ole pakollinen - ellei sitten Notamilla muuta julkaista. Yhtä kaikki, jos olisi tehty normaali laskukierros niin olisi paremmin aikaa ja mahdollisuuksia sovittaa oma laskeutuminen muuhun liikenteeseen.

Varsinainen pointtini on tämä: Miksi lisätä riskiä räimimällä kentän yli matalalla kun urheilulliset ratkaisut ovat jo tapahtuneet aikaisemmassa vaiheessa reitillä? Sillä tavalla näytetään huonoa esimerkkiä nuoremmalle pilottipolvelle. Olen kuullut selitykset siitä kuinka tämä on ainoa yleisölle näyttävä osa purjelentoa tai kuinka vaarallinen on maaliympyrä. Minusta nämä selitykset eivät ole kestäviä. Asennamme koneisiin turvallisuuden edistämisen nimissä flarmeja, peilejä, absorptiopehmusteita ja ties mitä. Ja toisessa keskustelussa vaadimme parannuksia kilpailujen turvallisuuteen. Miksi emme siis tekisi maaliintuloa ja laskeutumista mahdollisimman turvallisesti.

Mielestäni maalilinjan käyttömahdollisuus tulee poistaa SM-säännöistä.

terv Antti

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv »

Antti K kirjoitti:
Su 27.10.2019 18:05

Mielestäni maalilinjan käyttömahdollisuus tulee poistaa SM-säännöistä.

terv Antti
Voimakkaasti samaa mieltä.
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 301
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Jos sen mukaan pitää jotain kieltää tai poistaa kisasäännöistä, että siinä kisan vaiheessa on tapahtunut onnettomuuksia, niin siinä tapauksessa pitää kieltää tai poistaa säännöistä myös liitäminen, termiikissä pyöriminen ja hinauksetkin.

Siis tätähän toitotetaan myös maailmalla, oikein kampanjoidaan: ”Bring back the Smoker”. Eli perinteinen maalilinja ja ”räimiminen vedet suihkuten” takaisin.

Perinteistä maalilinjaa kaipaavat takaisin lähinnä kisaajat. Ehkä vähän myös avustajat sekä lähipiiri. Ei kerta kaikkiaan kukaan muu. Pilotit sen takia että se on vaan …vetin hauskaa ja on kiva ”pullistella kovaa ja matalalla”. Niin kivaa, että sitä pitää jopa harjoitella (”…n liikenteelle tiedoksi, ’öö’ tekee harjoitusmaaliintulon matalalla…”). Kilpapurjelentäjän ego vaatii tuommoista, kun muuten kukaan ei noteeraa mitenkään. Kun ensin lennät hyvässä kelissä ehkä jopa vähän pitkäveteisenkin kisakeikan, niin lopuksi on kiva vähän irrotella ja hurjastella ja hiippailla sen jälkeen lungisti "muina henkilöinä" kuppilalle limulle. Ja sit on kiva mennä saunaan. Näin se vaan on.

Toki maaliintuloja maalilinjalle pitäisikin harjoitella. Mitäs siitä tulee jos kisoissa räimii ekan kerran eläissään? Voi jäädä viimeiseksi.

Ei kilpapurjelento ollut yleisölaji perinteisten maalintulojen aikaan eikä sen jälkeenkään. Ei purjelennosta ole tullut yleisölajia seurantasysteemienkään ansiosta. Nekin vähät, jotka ennen hyöri ”maalilinjalla yleisönä” seuraa nyt kisaa tableteiltaan ja kännyköistään kuka missäkin. Lienee niin, että uusia purjelentokisoista ”urheiluna kiinnostuneita” seurantasysteemit eivät ole tuoneet yhtä ainoaa. Eikä niitä penkkiurheilijoita toisi perinteinen maalinjakaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, enää kisoissa ei tarvitse ilmoittaa lähtöaikaansakaan mihinkään joten maaliintuloajalla ja -järjestyksellä ei ole yhtikäs mitään väliä. AAT-tehtävistä puhumattakaan. Perinteinen maalilinja olisi ja on siis ihan pelkkä ”lentonäytös” muutamille alan friikeille, jotka pönöttää kentällä joka tapauksessa.

Matalat perinteiset maaliintulot eivät ole aikojen saatossa tuonut uskoakseni purjelentokisoihin juurikaan lisäkatsojia niiden lisäksi, jotka eivät muutenkin toljottaisi kentän reunalla, tapahtui jotain mielenkiinoista tai ei. Siis katsojina ovat olleet ja ovat lajin harrastajat, avustajat ja lähipiirit.
Sekä harrastajien, kisaajien, avustajien että lähipiirien määrä on pienentynyt joka tapauksessa ja siitä ei voi vetää mitään johtopäätöstä, että väheneminen johtuisi maaliintulotavan muuttumisesta (maaliympyräksi).

Itse kun olen kisani kisaillut, niin muistelen lämmöllä niitä kisaloppuliukuja kun sattui pääsemään maaliin ja oli vähän ylimääräistä (juuri sitä varten hinkattua) korkeutta ja sit antoi palaa! Ai että! Ja sit kuppilalle ja saunaan ;-)

Mutta kuka muuten sanoo, että maaliympyrän keskipiste pitää olla keskellä kenttää, mihin on tarkoitus laskeutua? Miksei 2 tai 5 tai 10 km sen takana reitiltä katsottuna? Tai ihan vaan jossain. Ja korkeus voi olla ihan mitä vaan.

Siis päättäkää nyt ihmeessä että VAIN maaliympyrä niin homma on siinä.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Jives
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Jives »

Mitenköhän suunnistuksesta on saatu yleisölaji. Se on saanut lisäkatsojia live-seurannan myötä.

Kari K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 05.02.2003 00:22
Paikkakunta: Tampere

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Kari K »

Ensin haluttiin eroon maalikoohotuksesta, 'koska turvallisuus...'.
Nyt jostain syystä halutaan räimiminen takaisin, 'että omaisilla ja avustajallakin olis jotain katteltavaa'.

Turvallisuudesta järjestettiin erityisiä keskustelutilaisuuksia työryhmineen, sen on ollut teemana Parlamentissa, jne.
Se oli aikaisemmin pääaiheita.
Eikö sillä turvallisuudella olisikaan taas niin suurta tarvetta? Höh.

Maaliympyrä on ollut tosi hyvä idea.
Tehtävä loppuu ajoissa ennen kenttää; voi keskittyä muuhun lopuksi: kierrokset ja laskut tehdä väsyneenäkin rauhassa ja hallitusti.

Maaliympyrästä huolimatta voi räimäistä ja niin on jollain tarvetta :roll:

Kari

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 148
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja vostok »

Maalilinjan uusiokäyttö taisi alkaa muutama vuosi sitten Jannen kisoissa, melko pienen piirin toiveesta ja melko kokemattomien järjestäjien taivuttua?

Ei ehkä ihan sellainen järjestely kuin olisi syytä.

Kari K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 05.02.2003 00:22
Paikkakunta: Tampere

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Kari K »

Täällä nää meidän Starat, huippulentäjät eivät taida kommentoida täällä mitään mihinkään...

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Kyllä minusta purjelennon yksi näyttävin aspekti katosi kun alettiin käyttämään ympyröitä. Ennen vanhaan kun maali oli kentällä, se oli kisapäivän kohokohta kun koneet tulivat upeasti maaliin, usein kovaa ja matalalla, vesi suihkuten. Nykyään koneet tupsahtavat jonnekin kaukaiselle kiitoradalla eikä niitä edes paljaalla silmällä erota. Kuinka tästä voi tulla "yleisölaji"?

Turvallisuus on tietenkin tärkeätä. Nuorten kisassa 2005 tapahtunut oli traaginen juttu:

Summary:
The accident occurred during a race as part of the Junior World Gliding Championships. During the final approach to cross the finishing line a glider, flying at a height of approximately 15 ft, banked at an angle of about 20 degrees to the left as it passed a group of spectators who were standing on vehicles outside the airfield perimeter. The left wing of the glider struck one of the spectators, a professional photographer, causing him fatal injuries. The glider made a largely uncontrolled landing in a nearby field. It was seriously damaged but the pilot was unhurt. The investigation concluded that gliders involved in the race had been flying unnecessarily low during the approach to the finish. The accident and other evidence suggested a problem with the safe conduct of race finishes and deficiencies in the training for and oversight of such events. Since this accident, the British Gliding Association has been proactive in trying to address some of these issues but its rules do not apply to gliding Championships conducted in the UK under the International Gliding Commission Rules. The AAIB made five safety recommendations.

Onnettomuus Szegedissä 2010.

On the first competition day in the 18m and 15m classes there was an accident involving an 15m class glider
VW and a lorry passing the airfield on a main road. The glider was very low on the last stages of his final
glide but would almost certainly have passed over the boundary fence. He did not see a truck driving on the
road and left his pull up over the fence too late and with very little energy, the resulting impact with the truck
caused injury to the driver. The glider then hit the boundary fence going backwards and the pilot was unhurt.
The accident is subject to an investigation by the Hungarian officials and a full report will be issued in due
course.

Kumpikin näistä onnettomuuksista olisi voitu välttää asettamalla kentälle saapumisen minimikorkeus...on kyllä mahdollista että Szegedin pilotti ei olisi enää saanut mistään parempaa loppuliukukorkeutta, ja olisi joka tapauksessa tullut hiljaa ja matalalla kentälle. Eli siinä ei olisi maaliympyrä auttanut. Jostain syystä hän ei vain huomannut lähestyvää kuorma-autoa.

En väitä etteikö olisi vaaratilanteita tapahtunut johtuen jännityksestä, ruuhkasta tms. ennen vanhaan kun oli maalilinja käytössä. Mutta uskoisin että näitä riskejä voidaan vähentää huomattavasti asettamalla minimikorkeus, vaakatasolla porrastus (esim. parin sadan metrin välein), rajut vetämiset maalilinjan ylittämisen kielletty jne.

Toisaalta, ajatellen katsojia, voitaisiinko nimetä tietty määrä pilotteja joka päivä joilla on oikeus tulla matalalla katsomon edestä vanhanaikaiseen tapaan, maaliympyrään saapumisen jälkeen (jos halutaan pitää ympyröistä kiinni)? Tällöin saataisiin näyttäviä feikki "maaliintuloja", katsojat olisivat tyytyväisiä samoin kun ko. lentäjätkin!
Eli heidän tulee saapua maaliympyrään aivan samoin kuin muidenkin, mutta sitten voivat lisätä vauhtia je tehdä se näytöstyyppinen räimäisy. Tässä tapauksessa näitä ei olisi kovin montaa, ei tulisi ruuhkaa matalalla, ja toiminta olisi hallinnassa kun ne laskisivat etukäteen nimetylle radalle sovitun kuvion mukaisesti.

Toivottavasti tämä herättää keskustelua (ja muita ideoita) ja mahdollisesti toimenpiteitä kisajärjestäjien taholta, olisi kyllä erittäin hienoa saada taas näyttävyyttä tähän lajiin. Turvallisuudesta tinkimättä.

Ymmärtääkseni GP kisoissa panostetaan näyttävyyteen.

T Eki

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 301
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

"Arvotaan päivittäin ne, jotka saavat räimiä". Tää on ihan paras ;-)
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 148
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja vostok »

Eki Heinonen kirjoitti:
Ke 04.12.2019 23:38
Kuinka tästä voi tulla "yleisölaji"?
Kuinkas suosittu yleisölaji tästä on tullut siihen aikaan kun räimintä oli tavallista? Kuppilan terassilla räimintöjä ihastelevat vaimot, avustajat ja paikalle saapuneet kisaturistit jotka ovat itse kisapilotteja sadan vuoden takaa.

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Kyllä yleisön joukkoon silloin tällöin lipsahtaa muitakin kuin vaimoja, tai eläkkeelle jääneitä kisalentäjiä :lol: Mutta jos koneet tulee reitiltä ja laskeutuvat piilossa jonnekin kilometrin päähän, niin ei siellä, kentällä, ole mitään katsottavaa. Tai voi tietysti katsella kun koneita ankkuroidaan parkkiin tai laitetaan putkeen. Se ei tosin ole kovin vauhdikasta. Jos peruslähtökohta on sellainen että eihän tänne kukaan tule, ja eihän täällä ole mitään katsottavaa, niin ei siinä ole juuri tulevaisuutta.

Toki tämä on vaikeata, GP-kisat kehitettiin jotta tämä laji saisi enemmän näkyvyyttä suuren yleisön keskuudessa, mutta ei taida sielläkään yleisömäärät olla suurissa lukemissa.

Kannatan rakentavaa ja myönteistä keskustelua aiheesta.

T Eki

jkettu
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja jkettu »

Taivaallahan ne mielenkiintoiset ratkaisut tapahtuu. Ja kaikilla on flarmit ja kisa-alueet aika hyvin OGN:n peitossa. Ei kun linkit jakoon FB:ssä, niin jopa on seuraajia ja julkisuutta. Vielä kun olisi joku lajia ymmärtävä kommentaattori taustoitamassa taktiikkaa ja spekuloimassa sekundäärisillä argumenteilla...

kiikaroija
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.08.2005 12:31
Paikkakunta: loimaa

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja kiikaroija »

Ottamatta kantaa linjaan tai ympyrään sen enempää, kun en mitään "pahvia" omista, niin onhan se linja ainakin 26:lle tai 30:lle (EFRY) maaliin tullessa näyttävää kuppilan terassille tai aidan reunalle. Ja varmaan linjakin saadaan hyvin turvalliseksi, kun sovitaan sopivat säännöt. Ei siinä tarvitse ajaa 250km/h metrin korkeudella, vähempikin riittää hyvin, koska tosiaan silloin on jo reitillä menetetty enemmän, jos noin on varaa tulla maaliin. Tietysti yleisön kannalta olen linjan puolella, koska maaliintulo on käytännössä ainoa silmillä nähtävä osa kilpailua (ehkä hinausrumbakin hiukan) sille pienellekin yleisölle. Vielä harvempi kuin satunnainen kuppilan kävijä tietää mistään nettiseurannasta tai ymmärtää siitä enempää kuin sika ydinvoimalasta. Vaikka melko hyvin noista kisoista on juttua ja linkkejä kyllä EFRY:n sivuilla, jos sieltä osa hakea. Tuossa jo ehdotettiin selostajaa, samaa olen ajatellut. Saisi vaikka jonkin infopisteen aidan viereen, hiukan brosyyriä ko kisoista (osallistujat ja päivän tehtävä) ja tulevista kisoista kesän aikana ja kisasysteemeistä yleensä. Tietysti joku hiukankin alaa tunteva voisi olla paikalla selittämässä lisää halukkaille. Itseltänikin on usein kyselty, ai että joku kisakin menossa kuulemma, mistä ne kisaa, aikaa vai korkeutta vai mitä ja miten. Ei siinä, kyllä mieluusti kerron kaiken mitä tiedän ja muistan tai keksivät kysyä. Mutta voisi jokunen ujompikin saada tietoa jos olisi selkeä paikka ja henkilö olemassa. Siihen puolikkaan tai tunnin vuorot tyypeille päivystämään, eiköhän sieltä porukkaa sen verran vapaudu koneiden vierestä makaamasta ja kuppilatiimaa hankkimasta. Ehkä vielä halukkaille "ohjattu" tutustuminen gridiin/halleihin yms, ei sitä kaikki uskalla/kehtaa/ keksi kysyä. Ainakin nuoriso voisi olla otollista maaperää. Toki tuota on niinä muutamana avoimen oven päivänä, mutta eipä ne aina kisoihin osu. Meni nyt osa jutusta hiukan OT:ksi. Ja vielä tuosta myös mainitusta GP-kisasta, formaatti on kyllä hyvä, harmi vain että tämänkin vuoden kisoissa oli 6-7 osallistujaa, siinä ei paljon linjakaan auta näyttävyyteen maaliintuloissa, mutta joku seuranta ja suulas selostaja voisi toimia normikisoja paremmin. Nämä oli vakio-"yleisön" edustajan (kun en ole vaimo, ukko, sukulainen tai avustajakaan kentällä ja sen laidalla) ajatuksia ja päiväunelmia.

rookie
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 20.09.2019 11:48

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja rookie »

Perinteiset maaliintulot ovat näyttäviä. Katselen niitä mielelläni.

On kuitenkin melko selkeä konsensus siitä, että ne vaikuttavat turvallisuuteen negatiivisesti. Enemmän tai vähemmän, riippuen keneltä kysytään. Purjelennossa, ja ilmailussa ylipäänsä, turvallisuuteen panostetaan paljon. Siihen nähden tuntuu oudolta, jos tätä jo kertaalleen pois jätettyä menetelmää tuodaan takaisin. Näin erityisesti, kun mitään kilpailullista syytä menetelmään ei ole.

Sitten on vielä sekin puoli, että tuo perinteinen maaliintulomenetelmä on melko yksiselitteisesti lentosääntöjen vastainen, ellei toimivaltainen viranomainen ole siihen erikseen antanut lupaa. Räimäisy kun ei millään tapaa ole välttämätön lentoonlähdön tai laskun vuoksi.
SERA.5005 Näkölentosäännöt
...
f) Paitsi jos se on välttämätöntä lentoonlähdön tai laskun vuoksi tai jos toimitaan toimivaltaisen viranomaisen luvalla, VFR-lentoa ei saa suorittaa:
...
2) muissa kuin 1 alakohdassa tarkoitetuissa tapauksissa korkeudella, joka on vähemmän kuin 150 metriä (500 jalkaa) maan tai veden pinnasta tai 150 metriä (500 jalkaa) ilma-aluksesta 150 metrin (500 jalan) säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolella.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 454
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Ihan tarkkaan ottaen maaliintulomenetelmänä se ei ole mitenkään lentosääntöjen vastainen, koska aika usein tuolta(kin) tehtävätyypiltä lasketaan suoraan. Se, että onko räimäisy sitten kategorisesti lentosääntöjen vastainen toimintatapa, on sitten eri asia. Jos energiaa on liikaa, niin onko sitten pilotin päätös miettiä, kumpi on turvallisempaa, tehdä uusi lähestyminen vai yrittää väkisin laskea? Toki useimmiten vedetään ylös, vain koska se on niin makeeta.

Ja olen ilmeisesti sitten muutenkin tullut joskus rikkoneeksi tuota sääntöä, kun purjekoneessa ei lentokorkeus ei ole ihan aina pelkästään päätösasia (tarkoitan lähinnä tilanteita, joissa olen vielä päässyt ylös alle 150m QFE, toki silloin jo laskukierroksessa lentäessäni).

Itse olen ajan mittaan päätynyt maaliympyrän kannattajaksi, vaikka alunperin olinkin sitä vastaan. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

hannu
rookie kirjoitti:
Ma 09.12.2019 10:10
Perinteiset maaliintulot ovat näyttäviä. Katselen niitä mielelläni.

On kuitenkin melko selkeä konsensus siitä, että ne vaikuttavat turvallisuuteen negatiivisesti. Enemmän tai vähemmän, riippuen keneltä kysytään. Purjelennossa, ja ilmailussa ylipäänsä, turvallisuuteen panostetaan paljon. Siihen nähden tuntuu oudolta, jos tätä jo kertaalleen pois jätettyä menetelmää tuodaan takaisin. Näin erityisesti, kun mitään kilpailullista syytä menetelmään ei ole.

Sitten on vielä sekin puoli, että tuo perinteinen maaliintulomenetelmä on melko yksiselitteisesti lentosääntöjen vastainen, ellei toimivaltainen viranomainen ole siihen erikseen antanut lupaa. Räimäisy kun ei millään tapaa ole välttämätön lentoonlähdön tai laskun vuoksi.
SERA.5005 Näkölentosäännöt
...
f) Paitsi jos se on välttämätöntä lentoonlähdön tai laskun vuoksi tai jos toimitaan toimivaltaisen viranomaisen luvalla, VFR-lentoa ei saa suorittaa:
...
2) muissa kuin 1 alakohdassa tarkoitetuissa tapauksissa korkeudella, joka on vähemmän kuin 150 metriä (500 jalkaa) maan tai veden pinnasta tai 150 metriä (500 jalkaa) ilma-aluksesta 150 metrin (500 jalan) säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolella.

aku_
Viestit: 4
Liittynyt: La 25.03.2017 20:11

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja aku_ »

En ole varsinaisesti kilpalentäjä, kaksissa Jannen Kisoissa kuitenkin olen lentänyt.

2018 oli Pohjoismaiden juniori kisa Jannen kisojen yhteydessä ja silloin taidettiin lentää pääasiassa ympyrällä, vanhat tehtävälaput on Räyskälässä niin en pääse tarkistamaan. Tämä tuntui järkevältä ja turvalliselta laskuun tulon kannalta vaikka maalilinjan ylitys menisikin läheltä määriteltyä minimikorkeutta.

2019 taas oli käytössä maaliviiva, ainakin jonain päivinä. Se tuntui aiheuttavan konflikteja kun viiva pakotti lentämään niin että maaliintulo ristesi kisan ulkopuolisen lentotoiminnan käytössä olevan ja tuulen suunnan mukaan valikoituneen laskukierrosalueen läpi ja edelleen laskeutumaan eri kiitotielle kuin mikä muutoin oli käytössä(ainakin yhtenä päivänä tällainen).
En nyt sitten tiedä kuinka vaarallista tuo on, vaarallisempaa kuitenkin kuin ympyrä, tuntuu tarpeettomalta toimia epäturvallisemmin kuin turvallisemmin.

Riviharrastajan näkökulmasta on vaikea keksiä millä keinoilla tästä saataisiin yleisölaji, tai mitä hyötyä siitä olisi.
En usko että räimiminen on niin kiinnostavaa että se toisi massoja metsän keskellä sijaitsevalle kentälle.

Hannulle semmoinen kommentti että eikös ainakin Räyskälässä kierrosalueella termiikissä pyöriminen ole kentän säännöissä kielletty? Et tosin mainitse millä kentällä olet alle 150m vääntänyt tai onko kenties ollut kyse maastolaskun/pellon kierrosalueesta.

Aku_A

rookie
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 20.09.2019 11:48

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja rookie »

Ihan tarkkaan ottaen maaliintulomenetelmänä se ei ole mitenkään lentosääntöjen vastainen, koska aika usein tuolta(kin) tehtävätyypiltä lasketaan suoraan.
Eihän toki siinä, että maalilinja on kentällä ilman alarajaa, ole mitään lentosääntöjen vastaista. Tarkoitinkin vain tilannetta, jossa tuon maalilinjan ylitys tapahtuu matalissa suurella nopeudella, kuten tapana on ollut. Jos nuolet kentän pintaa huomattavan suurella nopeudella, on matalalla lentämisen syy jokin muu kuin se, että se olisi laskun vuoksi välttämätöntä. Tämä riippumatta siitä lasketko suoraan vai vedätkö ylös.

En ole yleisesti ottaen mikään sääntönipottaja, mutta jos sääntöjä rikotaan järjestelmällisesti puhtaasti huvittelutarkoituksessa ja selkeästi turvallisuudesta tinkien, ollaan hakoteillä. Voi olla vakuutusyhtiölläkin (ehdoista riippuen) ikävä kanta vahinkoon, jossa räimiminen on ollut osatekijänä.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 454
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

aku_ kirjoitti:
Ke 11.12.2019 11:57
Hannulle semmoinen kommentti että eikös ainakin Räyskälässä kierrosalueella termiikissä pyöriminen ole kentän säännöissä kielletty? Et tosin mainitse millä kentällä olet alle 150m vääntänyt tai onko kenties ollut kyse maastolaskun/pellon kierrosalueesta.

Aku_A
Kyllä nuo ovat ihan maastolaskuriskin alla - ainakin pääosin - tapahtuneet. On joskus ollut jonkun lentokentänkin lähellä, en kyllä heti muista olisiko EFRY ollut listalla, EFLA ainakin joskus.

h

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 464
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja kristian »

aku_ kirjoitti:
Ke 11.12.2019 11:57
Hannulle semmoinen kommentti että eikös ainakin Räyskälässä kierrosalueella termiikissä pyöriminen ole kentän säännöissä kielletty? Et tosin mainitse millä kentällä olet alle 150m vääntänyt tai onko kenties ollut kyse maastolaskun/pellon kierrosalueesta.

Aku_A

Räpyn juridiikka lienee se ettei sitä ole. Se on lähinnä kokoelma suosituksia miten lentotoiminta kannattaa turvallisesti suorittaa (on siinä myös vaarallisia suosituksia), ei kannata tai voi olettaa sen sisällön olevan tiedossa muille kuin Räyskälästä lentäville. Kisatoiminta on sikäli erityistoimintaa että muuta toimintaa pyritään rajoittamaan tai ainakin ohjeistamaan jos kisakoneita pyörii kentän päällä matalissa. Valitettavasti aina välillä sattuu tapauksia joissa tullaan hakemaan nosto kentän päältä laskukierroskorkeudessa, tälle ei voi mitään jos tilanne on hankala.

aku_
Viestit: 4
Liittynyt: La 25.03.2017 20:11

Re: Maalilinja vai maaliympyrä

Viesti Kirjoittaja aku_ »

Pitää lukaista mahtaako löytyä jotain oikeaakin juridiikkaa mutta hyvä tietää että se on kiellosta huolimatta ihan ok jos uusi startti ei jostain syystä kiinnosta.
Pointtini oli vain se että kilpailujen turvallisuutta kannattaa miettiä muidenkin kuin kilpailuun osallistuvien näkökulmasta. Kenttien pysyväismääräyksiä ei tosiaan kaikki lue eikä taida ihan kaikki lukea notamejakaan.

Vastaa Viestiin