hinauskytkimen vika voi olla hengenvaarallinen

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 124
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

hinauskytkimen vika voi olla hengenvaarallinen

Viesti Kirjoittaja tapio k »

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/media/ ... r_base.pdf

Tässä Hollannin viranomaisen tutkinta hinauskytkimen vian aiheuttamasta fataalista onnettomuudesta. Siinä kerrotaan seikkaperäisesti tilanteen kehittyminen. Tässä lyhyt referaatti:

- LS-8 hinauskytkin laukaisee vintturivaijerin kolmesti kesken hinauksen. Kytkimessä ei näy vikaa testattaessa, eikä vika ole kovin todennäköinen yksinkertaisessa laitteessa ja päivän viimeisellä lennolla hinaus sujuu ongelmitta. "Vika siis meni ihan itsestään rikki" eikä konetta maadoitettu.

- Seuraavana päivänä koneen saa lennettäväkseen periaatteessa kokenut ilmailija, jonka viimeaikainen kokemus oli kuitenkin vain ASK 21:llä ja enimmäkseen opettajan kanssa. Vaijeri irtosi n.200 m korkeudessa. Ohjaaja lähti välittömästi jyrkkään kaartoon, joka irrotti virtauksen toisesta siivestä ja lento päättyi syöksykierteessä maahan saakka.

- Kerhon säännöissä ei ollut määritelty viimeaikaisen kokemuksen vaatimuksia. Tiedonkulku oli hyvin puutteellista - kerhon tekniikasta vastaava sai tiedon vain yhdestä vaijerin irtoamisesta, vastaava opettaja taas ei tiennyt mitään edellisen päivän ongelmista.

- Tässä on kaikkinensa paljon opittavaa jokaisen kerhon turvallisuudesta vastaaville ja kenelle tahansa lentäjälle.
Riku Pee
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 12.06.2012 20:50

Re: hinauskytkimen vika voi olla hengenvaarallinen

Viesti Kirjoittaja Riku Pee »

Hei
Tästä on omakohtainen kokemus vuosien takaa. Ihmettelimme kun kerhon ASK-13 irtosi kahdesti hinauksessa ilman syytä. Syytä ihmetellessä lekokytkin oli ulkoisesti aivan ehjän näköinen ja toiminta moitteeton. Jonkun tarkat silmät löysivät koneen pohjalta jousen pätkän ja se johti vian jäljille. Ilmeisesti katkennut jousi ei jaksanut palauttaa kytkimen osia ns. yliolanlukkoon ja sopivassa vedossa kytkin aukesi. Pelkkä jousihan ei kytkintä pidä vaan mekanismin geometria.
T Riku
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 182
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: hinauskytkimen vika voi olla hengenvaarallinen

Viesti Kirjoittaja vostok »

On koettu samanlaista. DG-500:ssa lanka irtosi vintturikytkimestä kahdesti sadassa metrissä. Seuraavilla kerroilla irtosi jo lähtökiidossa.

Kun vikaa alettiin tutkia, havaittiin että vintturikytkimen läpi kiinnittävät pultit olivat väärin päin. Kierrepuoli ylettyi pidemmälle kuin kanta tulee, ja tuli kytkintä aukovan mekanismin tielle niin, ettei kieli päässyt aivan loppuun vaan nippa nappa kuolonkohdan ylitse. Tällöin kieli pääsi aukeamaan, mutta vasta reippaassa vedossa.
tapsa k
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:35

Re: hinauskytkimen vika voi olla hengenvaarallinen

Viesti Kirjoittaja tapsa k »

Kyse ei ole pelkästään vintturilähdön ongelmasta. Viime keväänä (ja joskus aikaisemmin myös) lekohinauksen alussa hinausköysi joutui kiitotien ja nokkapyörän väliin pienen nyökkäyksen johdosta. Seurauksena oli köyden kuluminen lähes poikki ja hinaus tapahtui vain muutaman karvan varassa.

Muutama vuosi sitten Saksassa hinausköysi irtosi hinauksessa. Huono päätös kääntyä takaisin johti fataaliin onnettomuuteen. Syy irtoamiseen oli liian kireä vaijeri. Tämä taas johtui liian pitkästä muoviputken pätkästä irrotuspompulan ja mittaritaulun välissä.

Olen nirhannut menestyksellä vastaavan putken pätkän lyhyemmäksi tahattoman irrotuksen jälkeen omassa koneessani. Vika voi olla näinkin yksinkertainen. Joka tapauksessa mitään vikoja ei kannata jättää korjautumaan itsestään, se ei ole todennäköinen tapahtumien kulku.
Vastaa Viestiin