Purjelentoturvallisuus pulinajaksolla

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Purjelentoturvallisuus pulinajaksolla

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ma 21.11.2011 09:42

Moi,

Suomen Purjelentomaajoukkue kokoontui viikonloppuna Vierumäellä perinteiseen syystapaamiseensa. Eniten keskustelua herättivät turvallisuuskysymykset. Viimeisen vajaan vuoden aikana on neljä suomalaista purjelentäjää menehtynyt eri onnettomuuksissa. Viranomaiset tutkivat kaikkia näitä onnettomuuksia ja aikanaan saamme lukea asiantuntijoiden laatimat raportit ja niihin sisältyvät suositukset purjelennon turvallisuuden kehittämiseksi tulevaisuudessa.

Traagisten onnettomuuksien lisäksi harrastuksessamme sattuu ja tapahtuu erilaisia tilanteita, joissa turvallisuus on alentunut tai jossain toisessa tilanteessa olisi saattanut alentua. Näistä sattumuksista, kömmähdyksistä, virheistä, erehdyksistä - miksi niitä sitten kutsutaankin - kuulee puhuttavan saunan lauteilla, iltanuotioilla ja muissa yhteyksissä, joissa purjelentäjät kohtaavat. Moni tietää tilanteita ja tapahtumia, mistä itse on ottanut oppia omaan tai kerhonsa toimintaan. Toisaalta joissain kerhoissa tai kentillä on varmasti hyväksi havaittuja toimintamalleja ja käytäntöjä, joista on oppiksi muillekin. Tai sitten jokin turvallisuuteen liittyvä asia askarruttaa ja tekee mieli kysyä, keskustella tai vaihtaa mielipiteitä.

Maajoukkue toivoo turvallissuusaiheen herättävän keskustelua, myös täällä Pulinajaksolla. Lentoturvallisuustyö on jatkuva prosessi aivan kuten lentokoneen ohjaaminenkin. Oikea-aikaiset pienet korjaavat liikkeet auttavat lentäjää ohjamaan koneensa haluttuun suuntaan pehmeästi ja sulavasti. Turvallisuuteen liittyvät pienet korjavat liikkeet ohjaavat toimintaa ihan samalla tavalla. Voidaksemme tehdä pieniä korjavia liikkeitä, meidän tulee tietää mikä toiminnassamme edellyttää korjaamista ja mikä on oikea toimintamalli korjaavan liikkeen suorittamiseksi.

Turvallista syksyn jatkoa,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Lasse V
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 24.02.2003 12:43

Re: Purjelentoturvallisuus pulinajaksolla

Viesti Kirjoittaja Lasse V » Ma 21.11.2011 14:24

Pakkasparlamentissa tulemme keskustelemaan turvallisuusasioista mahdollisimman suuren kuulijakunnan läsnäollessa.
Asian tiimoilta on paikalla myös Matti Sorsa luennoimassa lentoturvallisuuskulttuurista ja inhimillisistä tekijöistä.

Lasse
SeaYou

Pena
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 12.02.2007 13:08
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Purjelentoturvallisuus pulinajaksolla

Viesti Kirjoittaja Pena » Ti 22.11.2011 15:43

Moi,

ihan tämmönen työjärjestyspuheenvuoro: Onko tämä Turvallisuus-osio jostakin erityisestä syystä sisäänkirjautumisen takana?

-Pena
Wir brauchen Fliegensraum!

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Purjelentoturvallisuus pulinajaksolla

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ti 22.11.2011 16:12

Pena kirjoitti:Moi,

ihan tämmönen työjärjestyspuheenvuoro: Onko tämä Turvallisuus-osio jostakin erityisestä syystä sisäänkirjautumisen takana?

-Pena

Keskusteluissa todettiin, että ehkä näin olisi helpompi kertoa sattuneista turvallisuuteen vaikuttavista tapahtumista lennolla. Jos tämä tapa osoittautuu hankalaksi ja tarpeettomaksi, toki asetusta voidaan muuttaa.

Hannu

Pena
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 12.02.2007 13:08
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Purjelentoturvallisuus pulinajaksolla

Viesti Kirjoittaja Pena » Ti 22.11.2011 17:16

Voi olla ihan hyvä näinkin,

tuossa Villen viestissä oleva selitys vaikuttaisi ihan järkeenkäyvältä: http://www.hansto.fi/purjelentoforum/vi ... f=3&t=1607

-Pena
Wir brauchen Fliegensraum!

Jamo
Viestit: 1
Liittynyt: Su 30.12.2007 21:26

Re: Purjelentoturvallisuus pulinajaksolla

Viesti Kirjoittaja Jamo » Ke 23.11.2011 23:40

Aika isoja kysymyksiä on ilmassa. Toivoisin palautetta, mikäli mahdollista, ennenkuin viralliset raportit julkaistaan, tällä foorumilla. Laji ei varmasti ole turvattomampi mutta meiltä kaikilta kysytään miksi__? Jolloin vastauksen perustaminen faktaan olisi parempi vastaus kuin väistely tai en tiedä, tms.., eikö?

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 309
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Purjelentoturvallisuus pulinajaksolla

Viesti Kirjoittaja Wille » Ma 28.11.2011 16:30

Onnettomuuksien jälkeen syntyy paljon kysymyksiä. Niihin pyritään löytämään vastaukset tutkinnassa. Kaikkiin kysymyksiin ei vastauksia saada koskaan, valitettavasti. Tutkintaselostuksissa joudutaan käyttämään analyysitekstissä sanoja "todennäköisesti", "mahdollisesti" jne.

Tutkinnan ja tapahtuman analysoinnin ollessa kesken, vastausten antaminen kysymyksiin on vielä vaikeaa. Keskeneräinen työ elää ja tuo vähän väliä uusia ajatuksia sekä ahaa-elämyksiä. Tutkintatyön valmistuttua tutkintaryhmän tuottama teksti vastaa mahdollisimman tarkasti tapahtumien kulkua ja antaa myös vastauksia kysymyksiin.

Kesäkuun ja lokakuun onnettomuuksista on OTKESin sivuilla tiedotteet. Niissä todetaan perusasiat, jotka johtivat onnettomuuteen. Espanjasta saatujen tietojen mukaan kotka oli osunut koneen sivuvakaajaan. Todellisuudessa kotka osui lähelle korkeusvakaajan kärkeä eli pahimpaan mahdolliseen kohtaan purjekoneessa. Australiassa viime Jouluna sattuneen onnettomuuden tutkinnasta tullaan myös tiedottamaan talven aikana.

Wille

Vastaa Viestiin