Nostossa lentäminen

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ti 22.11.2011 13:05

Moi,

Laitan tähän alle muutamia ajatuksia, kuinka lennämme turvallisesti nostossa. Kommentoikaa ja lisätkää ajatuksia!

Nostoon Liittyminen:
- Nostossa jo olevilla koneilla on etuajo-oikeus.
- Pyöritään samaan suuntaan kuin nostossa jo olevat koneet
- Jos useampi liittyy samanaikaisesti, ylempänä oleva määrää kaarron suunnan
- Suunnitellaan lentorata nostoa lähestyttäessä siten, että voidaan liittyä ulkokehältä. Ei tähdätä suoraan keskelle.
- Pidetään nostossa olevat koneet näkyvissä ja pysytään itse niiden näkökentässä.
- Ei vedetä nopeutta korkeudeksi nostossa, jossa on muita koneita.

Nostossa:
- Näe ja tule nähdyksi.
- Katsotaan koko ajan ulos ja keskitytään lentämiseen.
- Käytetään audiovariometriä ja muita koneita apuna keskittämisessä.
- Ei käytetä hyttysputsareita keossa.
- Ei käpelöidä laskimia, mittareita tai muita laitteita keossa.
- Ei tehdä ns luonnollisia tarpeita keossa.
- Ei ohiteta sisäkautta.
- Tarkkaillaan ilmatilaa myös noston ulkopuolella. Suoraan kohti lentävä kone ei välttämättä näe alempana edessä pyörivää ja nousevaa konetta.
- Jos olo tuntuu epämukavalta ja samalla korkeudella on liikaa koneita, lähdetään pois ja etsitään oma nosto.

Noston jättäminen:
- Tarkastetaan ilmatila noston ulkopuolella.
- Oikaistaan loiventamalla kaartoa noston ulkopuolelle, ei keskustan kautta.
- Kiihdytetään liukunopeudelle vasta noston ulkopuolella

Kaikissa lennon vaiheessa jos vähänkin epäilyttää, että toinen kone ei näe tai ei kykene arvaamaan omia aikeitamme – kerrotan asiasta ennakoivasti radiolla.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja Antti K » To 24.11.2011 17:29

Nostoon liittyminen
- Tarkkaile erityisesti horisontin alapuolella olevia koneita. Ne on vaikeampia havaita kuin horisontin yläpuolella olevat koneet ja lisäksi ne ovat todennäköisesti juuri nousemassa omalle korkeudelle.

AK

Avatar
Nikke
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 30.11.2005 18:02

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja Nikke » Pe 25.11.2011 12:16

Nostossa kaartaminen:
Jos nostossa joku ajaa selvästi loivemmin ja hitaammin kuin muut, alkaa muut nostossa pyörivät koneet pakkautua loivasti kaartavan perään pienellä nopeudella. Tällöin tulee ongelmia pienen ilmanopeuden kanssa ja tulee houkutus ohittaa sisäkautta. Lisäksi nostossa nousee paremmin, kun kurvaa vähän määrätietoisemmin!

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja Wille » Ma 28.11.2011 16:38

Pribina Cupissa, jossa enimmillään on kisannut 159 konetta, pidetään aina turvallisuusbriefing ennen kisaa ja tarvittaessa kisan aikana. Yhtenä tärkeimmistä asioista briefingissä käydään läpi nostossa lentämistä, koska keoissa on monesti kymmeniä koneita.

Antin listalla on mainittu nostoon liittymisen periaatteet ml. nopeuden pienentäminen nostoon tultaessa. Pribinassa korostettiin paljon sitä, että kekoon liitytään aina ulkokehältä varovasti ja nopeus on pienennettävä ennen liittymistä.

Wille

okorpine
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 21.03.2007 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja okorpine » Ke 30.11.2011 18:03

Hyvä avaus tämä turvallisuuspuoli, ja todella mukavaa että täällä voi keskustella pienemmällä julkisuudella.

Antti mainitsi tuon ohjeen noston lähestymisestä:
- Suunnitellaan lentorata nostoa lähestyttäessä siten, että voidaan liittyä ulkokehältä. Ei tähdätä suoraan keskelle.
Olisiko tähän hyviä käytännön vinkkejä, ilmeisesti siis hyvä olisi lähestyä nostoa siten että tähtää koko lähestymisen ajan 'ohi' nostosta / kierroksen reunasta jonkin sopivan kulman verran?

Hyvinä kelipäivinä noita spontaaneja pieniä kekoja voi syntyä aika yllättävissäkin paikoissa pitkin eteläsuomea, vaikka ei kisalentämistä harrastaisikaan.

T:Olli

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja Alfalima » La 03.12.2011 20:55

Moi,

Tähdätään tosiaan kaarron ulkopuolelle. Eli jos kone kaartaa vasemmalle pidetään se noin klo puoli yhdessätoista ja aloitetaan loiva kaarto koneen perään. Kun toinen kaartaa pienempää kehää siirtyy se enemmän vasemalle. Sitten kun itse on asemassa, jossa molemmat näkevät toisensa, kiristetään samalle kaartosäteelle ja liitytään nostoon.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja Matts » La 31.12.2011 12:39

Täältä http://www.gsfk.no/Files/LN-GLE%20SE-UNR.pdf löytyy raportti Norjasta, nostossa tapahtuneesta yhteistörmäyksestä. Se on Norjan kielellä, mutta loggerikuvat on erittäin havainnollisia, varsinkin korkeuskäyrät.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja Antti K » Su 20.05.2012 23:35

Vesis Openissa viimeisenä päivänä pyörin itse nostossa ja siitä lensi alapuolelta koneita nostosta läpi suorassa liidossa. Toivoisin lennettävän noston ulkokehää ja jos nosto ei kelpaa niin hyvää matkaa. Mutta nostossa pyöriessä ei ole kiva kun muutaman koneen pulja tyrkkää suoraan kohti eli keskeltä läpi.

KN66
Viestit: 2
Liittynyt: To 16.08.2012 13:38

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja KN66 » To 16.08.2012 14:31

Hyvä luettelo Antilla. Lisäisin yhden, joka voi olla itsestään selvä, mutta takapenkiltä, olen tällaistakin nähnyt:

- Älä jätä lähes samalla korkeudella (olisko -50 - 0m) olevaa ns mahan alle, josta et konetta näe.

-kimmo-

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostossa lentäminen

Viesti Kirjoittaja Alfalima » La 18.08.2012 19:16

Moi,

Aika hyvä kommentti tuo edellinen ja varsin ajankohtainen.

Täällä Uvaldessa sattui eilen yhteentörmäys nostossa. Koneet olivat kaarrossa käytännössä päällekkäin. Alempi kone osui ylemäpään ja alemman koneen korkeusvakaajasta lähti puolet pois. Mahdollisesti myös runko katkesi tässä vaiheessa, mutta se on epävarmaa.

Laippakoneessa positiiviset laipat aiheuttavat voimakkaan nokka-alas momentin, jota puolikas peräsin ( tai katkennut perärunko) ei riittänyt kompensoimaan ja kone meni nokan kautta ympäri ja pilotti hyppäsi.

Hyppy onnistui hyvin ja hän laskeutui asumattomalle erämaaseudulle pari metriä korkeaan pensaikkoon. Pilotti noudettiin kentälle paikallisella helikopterilla ja kaikki päättyi lopulta onnellisesti, eikä kukaan loukkaantunut. Toinen kone palasi kentälle, eikä kärsinyt pahoja vahinkoja.

http://soaringcafe.wpengine.netdna-cdn. ... Glider.jpg

Helikopteria lensi Mark Huffstuttler, jolla on suurehko jettien ja helikopterien huoltoyritys kentällä. Hän omistaa myös kuvissa näkyneen Mustangin ja restauroi parhaillan kahta Wildcatia. Kun lähtökäsky noutoreissuun tuli sattui hänen vieressään seisomaan Tilo Holighaus, joka lähti mukaan apumieheksi.

Tilo kertoi noista koneen vaurioista ja antoi samalla uuden vinkin.

Laippakoneella aina jos tulee törmäys ja epäilee vikaa peräsimessä tai siivessä, kannattaa laipat työntää heti negatiiviselle. Puolikas peräsinkin saattaa silloin riittää ja sama pätee, jos siivestä lähtee osa kävelemään. Eli aina kun pamahtaa- laippavipu eteen.

Onnettomuudesta tehdään varmaankin virallinenkin tutkinta ja kaikki tämä mitä tässä kirjoitan on täysin epävirallista ja omaa tulkintaani Tilolta, piloteilta ja silminnäkijöiltä kuulemistani kertomuksista.

Pidetään tämä kirjoitus täällä ja toivon, ettei sitä levitetä Facebookeihin tms. Kirjoitin tämän siksi, että sain uuden turvallisuuten liittyvän tiedon, jonka haluan välittää suomalaisille purjelentäjille.

Terv,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Vastaa Viestiin