Huomiovärien käyttö

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Tapio v.
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 11.08.2006 16:51

Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Tapio v. » To 01.12.2011 08:10

Kiinnostuneena kysyn mikä on kokeneempien lentäjien mielipide huomiovärien käytöstä? Vaikka näkökykyni on ilmailulääkärin mukaan riittävä ja normaali, niin silti olen Nummelassa lennellessäni todennut, että löydän huomioväreillä varustetut koneet huomattavasti aikaisemmin, kuin kokonaan valkoiset koneet. Joskus tuntuu jopa siltä, ettei alueella ole kuin tämän yhden kerhon koneita, jotka aktiivisen Kebneleireilyn vuoksi on varustettu huomioväriteippauksin. Tosiasiassa en vain niitä muita, samaan aikaan ilmassa olevia ja kokonaan valkoisia koneita pilvien pohjista yhtä helposti havaitse. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin keskieuroopassakin on joissain lentokeskuksissa toimittaessa käytettävä huomioväriteippauksia koneissa. Ymmärrän, että kilpalentäjillä voi olla tähän erilainen näkökanta, mutta eikö niin, että jos kaikki koneet olisi merkattu, tilanne olisi taas "tasapuolinen"?

t. Tapio

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Antti K » Pe 02.12.2011 12:47

Muistelen lukeneeni tai kuulleeni, että asiaa olisi oikein tutkittu ja lopputulos olisi ollut, ettei niistä huomioväreistä ole merkittävää hyötyä. Ainoa tilanne missä niistä olisi isompaa hyötyä on jos taustalla kaikki on lumista. Etsintäpalvelua ne kyllä helpottaa Kebnellä ja Alpeilla.

Näkyyttä parantavista joku peilityyppinen heijasteleva kalvo toimii jotenkin ja purjehdusvalot näkyy. Valojahan voi toteuttaa nykypäivänä LED tekniikalla ja niitä kuulema on muutamilla kisapiloteilla Janowitschista lähtien.

Korjatkaa joku jos on tarkempaa tietoa.

Antti

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja JTH » Pe 02.12.2011 14:13

Jep, juuri niin, että mikään väri ei näy sen paremmin kuin joku toinen, koska se riippuu aina myös taustan väristä ja valaistuksesta. Ainut joka toimii on selkeät kontrastivärit, eli klassiset maihinnousuraidat. Tämä vuoksi useissa maissa esim. hälytysajoneuvot ovat monivärisiä.
Toki ne loisteväritarrat tai peilitarrat purtsikassa ovat varmaankin parempi kuin ei mitään.

Uudessa Gliding International lehdessä kerrottiin, että Schleicherin koneisiin saisi optiona sivuvakaajan etureunaan upotetut vilkkuvat teholedit. Google varmaan löytää lisätietoja.

t. Jyrki

Tapio v.
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 11.08.2006 16:51

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Tapio v. » Pe 02.12.2011 19:28

Kiitoksia mielenkiintoisista kommenteista.

Mitä mieltä olette oheisen linkin videon näkymistä? Minun mielestäni tuo videon puolivälin jälkeisen parilennon oranssilla nokkakartiolla varustettu kone sattuu silmään hieman paremmin, kuin perinteinen kokovalkoinen. Kontrasti oranssista ympäristöön on voimakas. Nätti video muutenkin, kannattaa katsoa siksikin. Toivottavasti linkki toimii.

http://player.vimeo.com/video/9499095

t. Tapio

ps. Kiitoksia Jarkolle hienosta linkistä
Viimeksi muokannut Tapio v., La 03.12.2011 08:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pena
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 12.02.2007 13:08
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Pena » Pe 02.12.2011 19:48

Tapio v. kirjoitti:Toivottavasti linkki toimii.
Tämän pitäisi toimia: http://player.vimeo.com/video/9499095

Sen voi aina itsekin kokeilla vaikka esikatselusta.

-Pena
Wir brauchen Fliegensraum!

Tapio v.
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 11.08.2006 16:51

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Tapio v. » Pe 02.12.2011 21:27

Kiitoksia Penalle linkin korjauksesta.

Jos aihe kiinnostaa, niin oheisessa linkissä hieman lisää pohdiskelua asian tiimoilta. Varmaankin tuttu kokeneemmille.
http://www.streckenflug.at/index.php?p=technikwarn

Tuolla kirjoitetaan mm. näin:
We note a diversity on opinions about the effect of anti collision colour markings. Some pilots are enthusiastic about them, although there is no evidence of their effectiveness and on a constant bearing (collision) course the shape is always seen before any colour. However, in France, especially in the alpine regions, pilots are required to use red stripes on the wings. In Austria, the Gliding Commission decided colour markings to be mandatory for competitions. On the other hand, many pilots, the German LBA and other organisations have come to the conclusion, mainly because of investigations and detailed research work that colour markings have little or no effect at all in preventing mid air collisions. Many pilots stick on colour strips where this is mandatory and then take them off again when they return to places where such a rule does not apply.

Viitataan siis tarkkoihin tutkimuksiin. Onko kellään tietoa tälläisistä tutkimuksista?


t. Tapio

Tapio v.
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 11.08.2006 16:51

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Tapio v. » Ti 06.12.2011 11:20

En ole Googlaamalla löytänyt ainoatakaan tutkimusta huomiovärien vaikutuksesta näkyvyyteen. Sen sijaan olen löytänyt artikkeleita, joissa asiasta on tutkimuksiin viitaten esitetty väitteitä, mutta itse tutkimuksia en siis ole löytänyt. Yhdessä (1) kerrotaan, että koska huomioväri ei aina kaikissa tilanteissa paranna näkyvyyttä, niin siksi artikkelissa ei suositella värien käyttöä. Eikö samalla perusteella pitäisi julistaa epäsuositelluksi muidenkin turvavälineiden käyttö? Toisessa (2) esityksessä viitataan tutkimukseen, jossa olisi todettu, että huomioväri heikentää purjekoneen näkyvyyttä (Anti-collision markings: A study by the OSTIV TSP found that high visibility color (Safety Orange) reduced the visibility of a glider). Nämä väitökset kuulostavat minusta erikoisilta varsinkin, kun vertaan niitä omiin kokemuksiini, joista avausviestissäni kirjoitin.

Löytyykö tutkimuksia?

t. Tapio

(1) http://www.streckenflug.at/index.php?p=technikwarn
(2) http://www.soaringsafety.org/presentati ... nce-07.ppt

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ti 06.12.2011 13:58

Mahdollinen tutkimus on voitu esittää OSTIV:n kongressissa ja/tai julkaista Technical Soaring lehdessä. Kaikkia tieteellisiä tutkimuksia tuskin netistä löytyy.

Technical Soaring löytyy osoitteesta http://journals.sfu.ca/ts/index.php/ts/index

OSTIV kongressit järjestetään yleensä purjelennon MM-kisojen yhteydessä, mahdollisesti myös Räyskälässä 2014.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Matts » Ti 06.12.2011 15:49

Mulla oli aikoinaan Phoebuksessä niitä peilityyppisiä tarroja. Kavereitten mielestä niistä ei ollut pahemmin apua.

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ti 06.12.2011 18:26

Alkuperäisen kysymyksen voisi ehkä kääntää päinvastoin. Onko huomioväreistä haittaa? Ja jos ei ole niin miksipä ei käyttäisi niitä. Kyllä niistä joissain tilanteissa on hyötyä, kuten joku jo totesikin ja miksi ne esimerkiksi Alpeilla ovat pakolliset.

Hannu
Liitteet
Camoplash.jpg
Kuva PY
Camoplash.jpg (131.76 KiB) Katsottu 2572 kertaa

Tapio v.
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 11.08.2006 16:51

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Tapio v. » Ti 06.12.2011 19:38

Alla linkki SSF:n Tammikuun 28 2011 SSA konferenssin esitelmiin. Löytyy mm. OSTIV SDP:n Helmut Fendt:in esitys SAFETY PAYS, jossa sivulla 23 "Proposal C". Jos oikein ymmärsin, niin ehdotuksen mukaan kilpailuissa annettaisiin hyvityksenä bonuspisteitä turvallisuuden eteen tehdyistä ratkaisuista. Yhtenä useasta turvallisuuden parantamiseen tähtäävänä ratkaisuna: "Improved conspicuity by appropriate markings".

Tämä vain esimerkkinä siitä, että ainakin Helmut Fendt on ilmeisesti sitä mieltä, että näkyvyyden parantaminen asianmukaisilla merkinnöillä lisää turvallisuutta. En sitten tiedä mitä hän "asianmukaisilla merkinnöillä" tarkoittaa.

Minusta mielenkiintoinen esitys kaiken kaikkiaan.

http://www.soaringsafety.org/presentati ... ntion.html

t. Tapio

hmv
Viestit: 35
Liittynyt: Su 11.11.2007 17:55

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja hmv » Ti 06.12.2011 20:16

Tapio v. kirjoitti:En ole Googlaamalla löytänyt ainoatakaan tutkimusta huomiovärien vaikutuksesta näkyvyyteen.
Tapio v. kirjoitti:Löytyykö tutkimuksia?
Moi Tapio

Kannattaisi lukea ehkä purjekonevalmistajien sivujakin googlaamisen sijasta. DG:n sivulta löytyy asiasta keskustelua, sekä valmistajan ohjeita siitä mihin väriä saisi valmistajan puolesta laittaa, sekä viite yliopistotutkimukseen jossa on tutkittu DayGlo:n, peilikalvojen ja mustan pohjan vaikutusta nostossa pyörivän koneen havaitsemiseen.

Safety Paint on our Sailplanes
http://www.dg-flugzeugbau.de/farbwarnlackierung-e.html

College of Aeronautics, Cranfield University. Glider conspicuity trials held at RAF Bicester in June and October 2002.
http://www.dg-flugzeugbau.de/Data/glide ... -study.pdf

/Hannu

Tapio v.
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 11.08.2006 16:51

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Tapio v. » Ti 06.12.2011 21:54

Kiitos Hannu.

Juu, ei Google aina anna hyvää tulosta, varsinkaan jos käyttää vääriä hakusanoja. Conspicuity olisi ollut parempi.

Mutta hyvä, löytyihän asiasta siis tutkimustietoa. Vieläpä perusteellisen tuntuinen on tuo Granfield Universityn tutkimus. Ja nousihan sieltä esiin selkeästi näkyvyyttä parantava ratkaisu peilikalvojen muodossa! Tuo DG:n linkin esiintuoma: "Visibility of extracted Air Brakes" on vieläpä helppo tehdä. Minua vain henkilökohtaisesti ihmetyttää, että olen huomaavinani huomiovärein varustetun koneen helpommin, kuin ilman. Ehkä tuo tunne ei sitten olekaan todenmukainen, vaikka vahvan tuntuinen onkin. Melkein tulee mieleen, että pitäisikö huomiovärin nimi muuttaa epähuomioväriksi ;-)

Noista lämpötiloista muistan joskus lukeneeni, ettei pinnan väri välttämättä suoraan kerro sitä, paljonko pinta imee tai heijastaa infrapuna säteilyä. Toisaalta, kuten esittämäsi DG:n sivulla tosiaan kerrotaan, löytyy purjekoneesta paljonkin sellaisia pintoja, jotka eivät ole pahasti alttiina kuumille lämpötiloille.

t. Tapio

Edit: typo
Viimeksi muokannut Tapio v., Su 18.12.2011 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Ke 14.12.2011 12:44

Huomioväreistä ei ole haittaa, ainakaan minun kokemuksen perusteella. Jos niillä sitten saadaan jossain tilanteessa kone näkymään kun sitä ei muuten olisi huomattu, niin silloin niistä on hyötyä. Sama pätee FLARMiin.
Valmistajilla on aika rajoittavia ohjeita eri värien ja maalausten suhteen, niihin kannattaa tutustua.
Itse olen ollut sellaisissa paioissa, joissa huomioväreistä on ollut selvää apua ja siksi olen niiden kannalla. Peilikalvoja olen myös nähnyt ja ne tietyissä oloissa erinomaisen hyviksi havainnut (hieman utuinen keli).
Stroboja en ole purjekoneissa nähnyt vielä, mutta tilasin juuri Aveo engineeringin PosiStrobe MiniMax- stroboja pari.

http://www.aveoengineering.com/

Laite on pieni ja vaikuttaa varteenotettavalta myös purjekonekäytössä. Asennus saattaa olla mahdollista siten, että ei aiheuta ongelmia säädösten kanssa.

-M-

Tapio v.
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 11.08.2006 16:51

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Tapio v. » Ke 14.12.2011 21:08

Matti kirjoittaa huomaamisesta. Ehkä tosiaan pitäisikin erottaa käsitteet näkeminen ja huomaaminen tai havaitseminen. Kohdehan voi olla näkyvissä (nähtävissä), vaikka sitä ei vielä olekaan huomattu tai havaittu. Ehkä nuo Granfieldin lentäjät vain olivat niin ammattilaisia, että he havaitsivat kohteen suurin piirtein samalla hetkellä, kun kohde oli ylipätään havaittavissa tai nähtävissä. Ehkä tavallinen poutahaukka ei osaa tuota skannaustekniikkaa yhtä hyvin, kuin ammattilainen. Ehkä yksipaikkaisella lennettäessä ei ole mahdollista tähystää yhtä intensiivisesti, kuin mitä Granfieldin testeissä kaksipaikkaisella tähystettiin. Mitattiinko tutkimuksessa siis käytännössä lentäjien näkökykyä, eikä niinkään havainointikykyä sen jo ollessa "tapissa"? Ehkä huomioväreillä voidaan parantaa havaitsemista, vaikkei tutkimuksessa (väärän toteutustavan vuoksi?) sitä todettukaan.

Vahvasti olen siis samaa mieltä kuin Matti ja jotkut muutkin tähän ketjuun vastanneista: "Huomioväreistä ei ole haittaa, ainakaan minun kokemuksen perusteella. Jos niillä sitten saadaan jossain tilanteessa kone näkymään kun sitä ei muuten olisi huomattu, niin silloin niistä on hyötyä. Sama pätee FLARMiin.".

Tuossa 2011 streckenflug.at jutussa on mielestäni tärkeä huomio:
Pilot scan techniques. Pilots should be taught proper techniques for scanning for other aircraft. A habit of systematic scanning at an angular rate which is likely to pick up other aircaft (not too fast, not too slow) should be taught, together with practice of not focussing on close objects such as wing tips, canopy, etc. Instructor committees of IGC member nations should be asked to ensure that systematic scanning is a technique which is taught in the same way as any other pilot skill.

Voisiko merkkaus (huomiovärit, peiliteipit, valot) olla yhtenä aiheena talven PT:n kokouksiin? Toinen aihe PT:lle, tai vaikka SUIO:lle voisi ehkä olla miten kouluttaa tavallisesta poutahaukasta tehokkaampi tähystäjä?

hmv
Viestit: 35
Liittynyt: Su 11.11.2007 17:55

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja hmv » La 17.12.2011 23:09

Lisää luettavaa sekä huomioväreistä että asiaa sivuavista sähköisistä vimpaimista löytyy "streckenflug.at" sivulta.

http://www.streckenflug.at/index.php?p=technikwarn

/Hannu

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Su 18.12.2011 14:00

Oli vaan vähän vanhaa tietoa tarjolla tuossa linkissä.
Värejä on tutkittu ja niiden osalta tieto on aika pätevää. Yleisesti ottaen väreisä ei ole paljoa hyötyä tietyissä oloissa, joissain taas on. Silloin kun niistä on hyötyä, ne pitäisi koneessa myös olla. Oikein maalattuna niistä ei liiemmin ole haittaakaan. Värit ovat lisäksi halpoja.
Strobojen osalta linkin tiedot olivat epäkuranttia. LED-tekniikka on kehittynyt huimasti ja virrankulutus tippunut tasolle 0,46 A.
Ensi kesänä saanemme kokemuksia tehokkuudesta paremmin.
Loppupeleissä ei ole niinkään kyse siitä, kuinka kone näkyy vaan enemmänkin siitä, huomataanko kone tai muu kohde. Ohjaamomiehistö siis on joka tapauksessa avainasemassa törmäysten välttämisessä. Kaikki keinot joilla koneen miehistön havainnointiedellytyksiä voi parantaa ovat mielestäni tervetulleita, alkaen koulutuksesta havainnointiin ja tiedonjakoon aina kaikkiin eri himppavimppoihin joilla havainnointia helpotetaan.

-M-

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 199
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Huomiovärien käyttö

Viesti Kirjoittaja Aku » Su 18.12.2011 20:22

Moi,

törmäsin noihin valmistajien rajoitteisiin tarkastellessani LS8:n osalta mahdollisuuksia värityksiin. Aluksi sain tehtaalta selvän vastauksen siitä, että vain siiven kärkiin saa tehdä maalauksia. Haastoin herroja kuitenkin hiukan asian tiimoilta ja yllätyksekseni DG reagoi asiaan erinomaisesti. Herra Dirks laati liitteenä olevan service infon käydyn keskustelun jälkeen. Tämä laajentaa sallittuja maalauksia ainakin LS8:n osalta huomattavasti.


Aku



DG Flugzeugbau GmbH
76646 Bruchal

Service Info page 1 of 1
Nr. 72-11

Subject: Approved areas of airframe surfaces for anti-collision markings
Effectivity DG and LS sailplanes and motorgliders

Accomplishment At manufacture or retrofit

Reason Due to the increased temperatures caused by colours other than white, anti-collision
markings may be applied only on areas with high safety factors and on areas not
subject to vertical sunshine.

Instructions A Paint in colours according to the maintenance manuals or
Adhesive foil: 3M Scotchcal TM Special Effects-films series 7725-400 variant
SC 7725-404 yellow-orange florescent.

may be applied to the following areas:
1. Vertical fin and rudder: Completely, but be careful not to exceed the rudder
moment (trailing edge load) limits to avoid flutter problems.

2. Horizontal tailplane: Only the stabilizer and only up to 200 mm from the tips.

3. Fuselage upper surface: The area between canopy and rear wing attachment
pins.

4. Winglets: completely

5. Wings with parting: It is not allowed to mark the inner wings, only the outer
panels may be marked (see below).

6. Short wing tips e.g. 15m wing tips for single-seaters or 18 m wing tips for
two-seaters: Completely.

7. Long wing tip extensions and the tips of wings without parting:
Only wings, no control surfaces may be marked!
a) DG-100 up to DG-600 and all LS single-seaters: max. up to 400mm from
the tips.
b) DG-500, 22m up to 550 mm from the tips.
20m: up to 1000 mm from the tips.
c) DG-800: up to 1000 mm from the tips.
d) DG-1000: Winglets and up to 600 mm from the tips.

B Mirror foil may be applied to other than the areas given above, but not on control
surfaces for flutter reasons.
Approved adhesive foil: 3M Scotchcal TM brilliant film series 7755-400 variant
SC 775-420 brilliant silver

Bruchsal, date:14.12.2011
Author: W. Dirks

Vastaa Viestiin