Sivu 1/1

Pelastuspalvelu

Lähetetty: Su 04.12.2011 11:37
Kirjoittaja Antti K
Ulkomailla on tullut eteen käytäntö, että matkapuhelinta kehotetaan pitämään päällä mutta äänettömänä lennon ajan. Jos jotain sattuu, voidaan puhelin paikantaa verkko-operaattorin avulla, mikä helpottaa löytämistä pelastustilanteessa.

Kotimaassa tuntuu edelleen olevan sitkeässä uskomus, että matkapuhelimen käyttö lennolla olisi kielletty. EU komissio on kuitenkin hyväksynyt matkapuhelimen käytön lentokoneessa 2008 (toki lentoyhtiö voi rajoittaa käyttöä esim puhelimen lentotila tai kielto nousun ja laskun aikana). Etsin ilmailumääräyksistä (OPS), ajantasaisesta lainsäädännöstä sekä matkapuhelinoperaattoreiden sopimusehdoista kohtaa onko jotain syytä ettei puhelinta saisi pitää päällä ilmassa mutta en löytänyt siihen estettä. Onko jollain parempaa tietoa?

Jossain yhteyksissä on tullut vastaan alustavia ehdotuksia ELT pakollisuudesta purjekoneisiinkin tulevaisuuessa. Toki joillakin on nyt niitä SPOTeja. Kännykkä on kuitenkin käytännössä kaikilla.

Antti

Re: Pelastuspalvelu

Lähetetty: Ti 06.12.2011 23:16
Kirjoittaja Kari K
Minä olen pitänyt Suomessa lentäessä kännyä kiinni, koska akku tyhjenee nopeasti (näin kävi ainakin ennen). Siitä ei sitten ole apua jos vaikka lipsauttaa peltoon.

Kari

Re: Pelastuspalvelu

Lähetetty: Ke 07.12.2011 11:56
Kirjoittaja Hytsky
Aloin tämän vuoden kesällä käyttämään Android puhelimissa pyörivää XCSoar ohjelmaa navikointiin ja loppuliukulaskentaan. 2500 mA USB lisäakulla, 25 Euroa, laite toimii 8-10 tuntia näytön taustavalo täysillä. Tarkoitukseni on ottaa käyttöön myös Lattitude tai jokin muu ohjelma, joka näyttää muille oman sijaintini. Ohjelman pitäisi pystyä piirtämään viivaa, jonka lopusta pystyisi etsimään, jos tiedon päivitys sattuu lakkaamaan. Optimitilanne olisi se, että kerholla olevaan PC koneeseen saisi karttakuvan, jossa sijaintini näkyy, ja ehkä muidenkin samaa systeemiä käyttävien.

Android puhelimen lisäksi minulla on Nokian peruskännykkä, sellainen pieni ja kevyt jossa on puhelinnäppäimistö. Laitteissa on rinnakkaissimmit, eli kumpikin puhelin soi yhtäaikaa, ja laskuja tulee vain yksi. Tätä nokialaista pidän sitten normaalisti taskussa ja sillä puhun puheluni.

Re: Pelastuspalvelu

Lähetetty: La 17.12.2011 21:29
Kirjoittaja Nalle
Niin

Olishan se tietysti nykyaikaa jos kilpailun johdolla ja turvallisuus-organisaatiolla olisi reaaliaikaista dataa kaikista kisakoneista.
Tunnus, sijainti, nopeus, korkeus jne.

Ois varmaan helpompaa myös sakottaa :twisted:

Ja jos liike lakkaa niin...

Nalle - 2 x ex Safety Officer :roll:

Re: Pelastuspalvelu

Lähetetty: Ke 04.01.2012 17:53
Kirjoittaja Hytsky
Pistetäämpä linkki tännekin:
http://www.livetrack24.com/doc/Livetrac ... itions.pdf
Eli tällaista ohjelmaa voi halutessaan käyttää puhelimessaan. Android puhelimissa pyörivän XCSoar ohjelman pitäisi tätä ensi kesänä tukea, mutta mikä tahansa GPS paikantimella varustettu puhelin riittää.
Mielenkiintoista, kuinka 3D karttakuvaan voi lisätä käännepisteet jne.

Matkapuhelimen ilmailukäyttö ja AIP (Re: Pelastuspalvelu)

Lähetetty: Ma 09.01.2012 22:00
Kirjoittaja MiMutru
Antti K kirjoitti:Ulkomailla on tullut eteen käytäntö, että matkapuhelinta kehotetaan pitämään päällä mutta äänettömänä lennon ajan. Jos jotain sattuu, voidaan puhelin paikantaa verkko-operaattorin avulla, mikä helpottaa löytämistä pelastustilanteessa.

Kotimaassa tuntuu edelleen olevan sitkeässä uskomus, että matkapuhelimen käyttö lennolla olisi kielletty. EU komissio on kuitenkin hyväksynyt matkapuhelimen käytön lentokoneessa 2008 (toki lentoyhtiö voi rajoittaa käyttöä esim puhelimen lentotila tai kielto nousun ja laskun aikana). Etsin ilmailumääräyksistä (OPS), ajantasaisesta lainsäädännöstä sekä matkapuhelinoperaattoreiden sopimusehdoista kohtaa onko jotain syytä ettei puhelinta saisi pitää päällä ilmassa mutta en löytänyt siihen estettä. Onko jollain parempaa tietoa?

Jossain yhteyksissä on tullut vastaan alustavia ehdotuksia ELT pakollisuudesta purjekoneisiinkin tulevaisuuessa. Toki joillakin on nyt niitä SPOTeja. Kännykkä on kuitenkin käytännössä kaikilla.

Antti
Suomen Ilmailukäsikirjassa AIP kohdassa GEN 1.8-1 on edelleen kohta, missä kielletään eräiden radiolaitteiden käyttäminen ilma-aluksissa Viestintäviraston säädöksen 15 W/2006 perusteella ja esimerkkinä siis matkaviestin. Hätätilanteet on tietysti aina eri asia, mutta noin niin kuin pysyvään käyttöön se tuolta kantilta ei edelleenkään käy eikä siinä ole siis takavuosiin muutosta. Vastauksena kysymykseen. Toistaiseksi täytynee myös olettaa että kansallinen AIP menee "paikallisena menetelmänä" mahdollisen EU-kannanoton edelle.

Ystävällisin terveisin
Mika Mutru