Hyvä ilmailutapa

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Wille
Aktiivikirjoittaja

Hyvä ilmailutapa

Viesti Kirjoittaja Wille » Ti 28.02.2012 18:15

Hyvä Ilmailutapa (airmanship) on termi, jonka ymmärtäminen ja omaksuminen edesauttaa turvallista toimintaa kaikenlaisessa ilmailussa. SUIO:n Lentoturvallisuusseminaarissa Trafi:n Pekka Henttu esitti hyvän kaavan: A=a(t+e) eli Airmanship = attitude (training+experience). Hyvä Ilmailutapa syntyy siitä, kun asenne on kohdallaan ja pohjalla on hyvä koulutus, jota tukee kokemus.

Purjelentotoiminnassakin suurin vaikutin Hyvään Ilmailutapaan on asenne. Oikealla asenteella vaikutetaan turvallisuuteen merkittävästi. Koulutus luo pohjaa turvalliselle toiminnalle. Kokemus oikein hyödynnettynä lihavoi tuloksien lisäksi myös turvallisuutta.

Uusi lentokausi alkaa pian. Hoidetaan oma lentäminen suunnittelusta logikirjan täyttöön harkiten ja kiireettömästi. Matkan varrella huomioidaan kanssaihmiset sekä maassa että ilmassa.

Elämyksellistä lentokautta!
Wille

SUIO official

Re: Hyvä ilmailutapa

Viesti Kirjoittaja SUIO official » Ti 02.10.2012 23:01

Räyskälässä 30.9.2012 sattunut tapaus on esimerkki siitä millaista on kun ei ole hyvää ilmailutapaa: http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 705.0.html
Koko tuo ketjun jatko ja varsinkin PIK:n varapuheenjohtajan kannattavat mielipiteet tuon tapahtuman tekijöille ovat jotakin ihan uskomatonta ilmailun asennemaailmassa!

Yhtään enempää asiasta kommentoimatta.

Sakari Kuosmanen
toiminnanjohtaja, Räyskälä-Säätiö
toimitusjohtaja, Suomen Urheiluilmailuopisto
lennonopettaja, tarkastuslentäjä

t.a.t.u

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u » Ti 02.10.2012 23:59

SUIO official kirjoitti:Räyskälässä 30.9.2012 sattunut tapaus on esimerkki siitä millaista on kun ei ole hyvää ilmailutapaa: http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 705.0.html
Koko tuo ketjun jatko ja varsinkin PIK:n varapuheenjohtajan kannattavat mielipiteet tuon tapahtuman tekijöille ovat jotakin ihan uskomatonta ilmailun asennemaailmassa!
Ilolla huomaan, että olet nyt itse omaksunut sen tavan, josta viitsit aiemmin minulle valittaa, kun julkisessa keskustelussa toin esiin asemasi SUIO:ssa. No, sekään ei minua haittaa, kyllä minua saa tituleerata vaikka vpj:ksi, etenkin jos se keskusteluun tuo jotain olennaista lisäarvoa. Iloisen olotilani valtaa kuitenkin suuri suru, kun ajattelen sitä, miten lukutaidonta Suomen kansa nykyään on. Siitäpä vaikka todisteena oma kommenttisi ja tuossa toisen foorumin ketjussa käyty jankkaus.

Ole hyvä ja osoita minulle, missä olen kannattanut tuota toimintaa? Voit kertoa täällä, laittaa sähköpostia tai mikset myös soittaakin, puhelin on päällä klo 0200 asti. Tai sitten voit lukea uudestaan sen, mitä oikeastaan olen asiasta kirjoittanut. Voin myös lyhyesti referoida:

1) Kritisoin melko vajavaisilla tiedoilla tapahtuneesta kirjoitettua, hyvinkin lynkkaushenkistä, epäasiallista viestiä. Kukaan vakavasti otettava ihminen ei lentoturvallisuustyötä tehdessään ryhdy puhumaan sienien syömisestä.

2) Keskustelun edetessä olen kritisoinut edelleen melko jyrkkään sävyyn sitä tapaa, jolla jonkun muun tekemiin "virheisiin" suhtaudutaan ja jolla niistä "kerrotaan" virheen tekijälle. Minusta huutaminen tai juttelu sienien vetämisestä ei kuulu asiaan. Aivan käsittämättömän monta kertaa minua on hävettänyt, kun olen Räyskälässä vierestä seurannut sitä aivan älytöntä mesoamista ja henkseleiden paukuttelua, kohteena yleensä joku aloitteleva lentäjä, jolle joidenkin toimijoiden vaikuttaa olevan tarpeellista korostaa asemaansa parantaakseen heikkoa itsetuntoaan. Aloittelevalle siksi, että itsetunto ei ilmeisesti riitä kokeneemmille huutamiseen.

3) Minun asennemaailmaani ei kuulu se kaksinaismoralismi, jota räyskälässä edelleen varsin paljon esiintyy ja jonka viimeaikaisesta olemassaolosta olen saanut tänäänkin lisää todisteita erinäisten yksityisempiä reittejä tapahtuneiden yhteydenottojen myötä, kun on kerrottu ihan kuluneen kauden tapahtumistakin.

4) Minä kannatan sitä, että lentoturvallisuutta yritetään parantaa. Tämän mainitun tapauksen osalta se tarkoittaa sitä, että tapahtuma yritettäisiin ensin edes asiallisesti selvittää, ja sen jälkeen pitäisi vielä ymmärtää ne syyt, jotka johtivat tuohon toimintamalliin. Tällöin niitä voidaan yrittää muuttaa. Takaan kuitenkin sen, että tuo ei ikinä tule onnistumaan, jos noinkin vajavaisilla pohjatiedoilla asiasta pulautetaan julkiselle foorumille tuollainen oksennus, jossa käytännössä (tarkoista sanamuodoista ja lauserakenteista riippumatta) tuomitaan tekijät ensin, ja sen jälkeen vielä kysellään, että mitähän sieniä olivat syöneet (rajaten kuitenkin tarkasti pois tatit, kanttarellit ja suppilovahverot). Voisikohan olla kyse huonosti ryöpätyistä korvasienistä?

No, tuo yllä kuvattu on tietysti parempi kuin tämä salaseuramalli: minusta ei myöskään ole asiallista, että aikuiset ihmiset kykenevät vinkumaan asioista usein vain selän takana. Minähän olen lentänyt moottorikoneella Räyskälän laskukierroksessa vastapalloon ja olen ollut vähän törmätä purjelentokoneeseen, tälläisen tiedon sain suoraa Ison Saunan terassilta matkapuhelimeeni kun olin Moskovassa työmatkalla. Oli siellä saunassa näin kerrottu. Löylyä heitetty ja haukuttu Tatua. Saatanan pikiläinen perkele, vielä vpj, miten se kehtaa. Kuulemma äänestä radion kautta tunnistettu ja ehkä vähän mahaa nähty ikkunasta pilkottavan, kun en ollut uskaltanut laskuun sinä päivänä tulla moisen sohlauksen jälkeen. Olisi ollut haulikolle töitä, tai vähintään kirveelle!

Mainitsinko muuten jo, että tämä kuulemma tapahtui samana päivänä jona asiaa puitiin saunan lauteilla? Olin ollut silloin jo melkein viikon Venäjällä, ilmeisesti jäi vähän ääni jälkeen kun vielä paikallisella taajuudella vaikutin...?

Selitystä kaipaa ehkä myös se, miten tuossa ketjussa niin moni on kuitenkin ollut samaa mieltä mun kanssa, jos asennemaailmani on "jotain ihan uskomatonta", kuten Räyskälä-Säätiön toiminnanjohtaja asiaa tuossa ylempänä kuvaili.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ke 03.10.2012 02:55

Moro!

Ei tuoda nyt tätä flightforumilla olevaa syyttelyasennetta tännekkin - kiitos!
Me kaikki teemme joskus virheitä ja huonoja ratkasuja - niin varmaan nämä ultralentäjät - tekevät sitten sen vahingossa tai suunnitellusti.
Niitä huonoja ratkasuja emme tietenkään toivo ja toivomme että virheistä opitaan...

Toivottavasti Sakari ja Tatu soittelevat huomenna keskenään ja sopivat asian. Sillä molemmat ovat oikeassa.

Lentoturvallisuus on tärkeää ja se hyvä Airmanship, mutta eipä taida varsinaisesti määräykset kieltää rullaustieltä nousua.

-Juha

WS
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja WS » Ke 03.10.2012 08:20

Huomenta hyvä kommentti Haapajärveltä kannatan. Lisäksi kun lukee OPS M1-1 kohdasta lentosäännöt>määritelmät> rullaustie niin siinä kerrotaan mihin käyttöön ne on rakennettu, eikä siellä lue mitään laskeutumisesta tai lentoonlähdöstä.
Martti Sucksdorff
Räyskälän kentän päälikkö.
WS

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ke 03.10.2012 08:36

Viestintä ainakin meni pieleen...

Sitä en sitten tiedä, onko koko keskustelulla positiivinen vai negatiivinen vaikutus turvallisuuteen. Ehkä positiivinen. Onhan kuitenkin tuotu esille se, että tosissaan yritetään toimia turvallisesti.

Tatun ja kumppaneidenkin jutut on kyllä syytä lukea miettimällä. Olemmeko me tosiaan niin hankalia? Ehkä olemmekin? ("OVI KII!") Hirveän vaikea sitä on kyllä myöntää.
Nimenomaan kaksinaismoralismi ja suosikkijärjestelmä ovat sellaisia asioita joita ei saa olla. Onko niitä? Minä en ole niitä tunnistanut enkä huomannut, mutta voihan asiat ainakin näyttää siltä... Miettimisen paikka.

RÄPY on tosissaan semmoinen opus, että se pitäisi kirjoittaa uusiksi. Ainakin ryhmitellä uudestaan. Tatuhan voisi osallistua tähän työhön? Siis osallistua.

Nettikeskustelut on vähän hankalia, kulttuuri ei ole oikein kehittynyt eikä ihmisen kommunikaatiosysteemi toimi ilman kehonkieltä ja äänenvärejä.
papafox-Sakke

jlaine
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja jlaine » Pe 05.10.2012 12:46

Räpyä on kirjoitettu uusiksi jo pitkän aikaa Säätiön perustaman turvallisuustyöryhmän toimesta. Viimeiset korjaukset on tehty ihan lähiaikoina ja uusittu Räpy julkaistaan heti kun viranomainen on sen hyväksynyt. On sitten talvi aikaa opiskella sitä.
Valitettavasti Räpyä ei voi heittää romukoppaan, niínkuin joku esitti. Viranomainen vaatii että sellainen pitää olla, AGA M1-2 kohta 5. Uuden Räpyn sisältöä on karsittu, sieltä on poistettu kaikki ne asiat, jotka on kerrottu VFR Finland-sivuilla. Räpy on siis tarkoitettu nimenomaan paikallisille toimijoille ja "ulkopuoliset" Räyskälään tervetulleet vierailijat toimivat VFR-Finland:n, lentosääntöjen, ilmailumääräysten ja ennen lentoa tarkistamiensa ajantasaisten notamien ja bulletiinien mukaan. (VFR-Finland:n päivitys on myös meneillään, viranomaisille on siitä tehty esitys)
Räyskälä on edelleen vilkas lentopaikka kesäaikana, vaikka on se joskus ollut vieläkin vilkkaampi. Turvallinen toiminta perustuu siihen, että kaikki toimijat noudattavat samoja sääntöjä. Harrastusilmailussakin on onneksi päästy sille tasolle, että tekninen vika on erittäin harvoin onnettomuuden syy. Useissa tapauksissa tapahtuman alkusysäyksenä on ohjaajan annetuista ohjeista tai määräyksistä poikkeava toiminta, kiireessä suoritettu lennon valmistelu tai puutteellinen lentoonlähtötarkastus. Nämä ovat seikkoja joihin jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa.
On selvää että huutamalla ei asioita paranneta. Itse en ole joutunut sellaisen tilanteen kohteeksi enkä todistajaksi, jossa jollekulle olisi pää punaisena huudettu jostakin virheestä. Toivottavasti en ole itse síihen sortunut. Koska Tatulla tuntuu olevan asiasta paljonkin kokemusta, ehdotan että laitat minulle yksityisviestillä tietoja taphtuneista tilanteista, kuka on huutanut ja kenelle ja missä tilanteessa. Pelkkää faktaa, ei kuulopuheita. Minä olen tuon alussa mainitun turvallisuustyöryhmän puheenjohtaja ja siinä ominaisuudessa voin keskustella asianomaisten kanssa. Ihmisten luonnetta en pysty muuttamaan mutta ehkä asenteisiin voi vaikuttaa.
Jorma

Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Pirkkala » To 18.10.2012 18:27

t.a.t.u kirjoitti:
SUIO official kirjoitti:Räyskälässä 30.9.2012 sattunut tapaus on esimerkki siitä millaista on kun ei ole hyvää ilmailutapaa: http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 705.0.html
Ilolla huomaan, että olet nyt itse omaksunut sen tavan, josta viitsit aiemmin minulle valittaa, kun julkisessa keskustelussa toin esiin asemasi SUIO:ssa. No, sekään ei minua haittaa, kyllä minua saa tituleerata vaikka vpj:ksi, etenkin jos se keskusteluun tuo jotain olennaista lisäarvoa. Iloisen olotilani valtaa kuitenkin suuri suru, kun ajattelen sitä, miten lukutaidonta Suomen kansa nykyään on. Siitäpä vaikka todisteena oma kommenttisi ja tuossa toisen foorumin ketjussa käyty jankkaus.

Ole hyvä ja osoita minulle, missä olen kannattanut tuota toimintaa? Voit kertoa täällä, laittaa sähköpostia tai mikset myös soittaakin, puhelin on päällä klo 0200 asti. Tai sitten voit lukea uudestaan sen, mitä oikeastaan olen asiasta kirjoittanut. Voin myös lyhyesti referoida:

1) Kritisoin melko vajavaisilla tiedoilla tapahtuneesta kirjoitettua, hyvinkin lynkkaushenkistä, epäasiallista viestiä. Kukaan vakavasti otettava ihminen ei lentoturvallisuustyötä tehdessään ryhdy puhumaan sienien syömisestä.

2) Keskustelun edetessä olen kritisoinut edelleen melko jyrkkään sävyyn sitä tapaa, jolla jonkun muun tekemiin "virheisiin" suhtaudutaan ja jolla niistä "kerrotaan" virheen tekijälle. Minusta huutaminen tai juttelu sienien vetämisestä ei kuulu asiaan. Aivan käsittämättömän monta kertaa minua on hävettänyt, kun olen Räyskälässä vierestä seurannut sitä aivan älytöntä mesoamista ja henkseleiden paukuttelua, kohteena yleensä joku aloitteleva lentäjä, jolle joidenkin toimijoiden vaikuttaa olevan tarpeellista korostaa asemaansa parantaakseen heikkoa itsetuntoaan. Aloittelevalle siksi, että itsetunto ei ilmeisesti riitä kokeneemmille huutamiseen.

3) Minun asennemaailmaani ei kuulu se kaksinaismoralismi, jota räyskälässä edelleen varsin paljon esiintyy ja jonka viimeaikaisesta olemassaolosta olen saanut tänäänkin lisää todisteita erinäisten yksityisempiä reittejä tapahtuneiden yhteydenottojen myötä, kun on kerrottu ihan kuluneen kauden tapahtumistakin.

4) Minä kannatan sitä, että lentoturvallisuutta yritetään parantaa. Tämän mainitun tapauksen osalta se tarkoittaa sitä, että tapahtuma yritettäisiin ensin edes asiallisesti selvittää, ja sen jälkeen pitäisi vielä ymmärtää ne syyt, jotka johtivat tuohon toimintamalliin. Tällöin niitä voidaan yrittää muuttaa. Takaan kuitenkin sen, että tuo ei ikinä tule onnistumaan, jos noinkin vajavaisilla pohjatiedoilla asiasta pulautetaan julkiselle foorumille tuollainen oksennus, jossa käytännössä (tarkoista sanamuodoista ja lauserakenteista riippumatta) tuomitaan tekijät ensin, ja sen jälkeen vielä kysellään, että mitähän sieniä olivat syöneet (rajaten kuitenkin tarkasti pois tatit, kanttarellit ja suppilovahverot). Voisikohan olla kyse huonosti ryöpätyistä korvasienistä?

No, tuo yllä kuvattu on tietysti parempi kuin tämä salaseuramalli: minusta ei myöskään ole asiallista, että aikuiset ihmiset kykenevät vinkumaan asioista usein vain selän takana. Minähän olen lentänyt moottorikoneella Räyskälän laskukierroksessa vastapalloon ja olen ollut vähän törmätä purjelentokoneeseen, tälläisen tiedon sain suoraa Ison Saunan terassilta matkapuhelimeeni kun olin Moskovassa työmatkalla. Oli siellä saunassa näin kerrottu. Löylyä heitetty ja haukuttu Tatua. Saatanan pikiläinen perkele, vielä vpj, miten se kehtaa. Kuulemma äänestä radion kautta tunnistettu ja ehkä vähän mahaa nähty ikkunasta pilkottavan, kun en ollut uskaltanut laskuun sinä päivänä tulla moisen sohlauksen jälkeen. Olisi ollut haulikolle töitä, tai vähintään kirveelle!

Mainitsinko muuten jo, että tämä kuulemma tapahtui samana päivänä jona asiaa puitiin saunan lauteilla? Olin ollut silloin jo melkein viikon Venäjällä, ilmeisesti jäi vähän ääni jälkeen kun vielä paikallisella taajuudella vaikutin...?

Selitystä kaipaa ehkä myös se, miten tuossa ketjussa niin moni on kuitenkin ollut samaa mieltä mun kanssa, jos asennemaailmani on "jotain ihan uskomatonta", kuten Räyskälä-Säätiön toiminnanjohtaja asiaa tuossa ylempänä kuvaili.
Nimimerkin Pirkkala kommentti poistettu. Perusteluna nimimerkin takaa kommentointi ohi turvallisuusaiheen toisten omilla nimillään kirjoittamaan keskusteluun.

Hyvät ystävät: Muistetaan, että keskustelun tarkoitus on lentoturvallisuusasian edistäminen, ei keskinäinen nokitus.

Yst terv,

Antti

Valvoja

Vastaa Viestiin