Lintuja lintuja

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Markku K
Aktiivikirjoittaja

Lintuja lintuja

Viesti Kirjoittaja Markku K » Su 11.03.2012 15:41

Eilisellä lennolla täällä Jacassa otettiin paikallisella T1:llä (duodiscus) kevyt kosketus lintuun. Lintu oli kohtuu pientä lajiketta, noin metrin kärkiväliltään. Nostossa oli ~10..25m yläpuolella isompi rypäs lintuja, jotka olivat havaittu ja joita aktiivisesti varoin. Uusi tulokas saapui nostoon hieman meitä korkeammalle, muutti lentorataansa ja osui. En itse kyllä olisi huomannut sitä ennen kuin kopisi. Ohjasin siis itse tapahtumahetkellä. Etupenkiltä kuului "nyt menee muuten läheltä" noin sekunti ennen kuin osui, joten ehdein itsekin kääntää katseeni oikealle, kun vasemmalla ei mitään näkynyt ja näin osuman, mutta käteen/sauvalle asti ei mitään käskyä ehtinyt. Lintu osui siiven yläpintaan noin metri jarruista kärkeenpäin ja noin 40cm etureunasta ehkä noin 1ms nopeuserolla. Koneeseen ei tullut mitään jälkeä osumasta ja lintukin taisi jatkaa lentoaan.

Heikossa kuivatermiikissä ajaessa täällä ei ole juuri vaihtoehtoja nostojen jakamisesta lintujen kanssa, jos haluaa ylipäätään lentää. Ulospäin katsottaessa pitää myös katsoa normaalia enemmän ja useammin ulkokaarteen puolelle, nämä tirpat eivät juurikaan itse varo tai väistä.

Nikke

Re: Lintuja lintuja

Viesti Kirjoittaja Nikke » Ma 12.03.2012 23:44

Onko teillä siellä jonkinlainen selkeä ohje, mitä tehdään lintutörmäyksen sattuessa?

Yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla hidastaminen korkeammalla esim 90km/h nopeuteen ja tunnustella hidastaessa tuntuuko mitään. Sitten lisää nopeutta ja uusi hidastus jarrujen kanssa. Sakata ei varmaankaan kannata. Maksiminopeus ehkäpä 160km/h. Ihan vaan heittona...

SUIO official

Viesti Kirjoittaja SUIO official » Su 01.04.2012 19:48

Tänään Lashamin nuorisoseuran henkilö ajoi Ventuksella yhteen linnun kanssa Jacassa. Rouva oli tarkkaillut parvea ja vältellyt sitä. Yht'äkkiä oli brown object lentänyt vasempaan siipeen. Torsio painunut pääsalon edestä sisään ja painaumassa höyheniä. Painaumasta eturunaan on linnusta jäänyt verivana. Kone pääsi turvallisesti maahan.

saku
http://www.suio.fi
Liitteet
Lintu_Ventus_1.jpg
Lintu_Ventus_1.jpg (33.03 KiB) Katsottu 2613 kertaa
Lintu_Ventus_2.jpg
Lintu_Ventus_2.jpg (34.25 KiB) Katsottu 2613 kertaa

Vilvuo

Viesti Kirjoittaja Vilvuo » Ma 02.04.2012 21:04

Tuleeko noita lintukolareita muuallakin kuin Jacassa? Ihan mielenkiinnosta että kuinka yleisiä ovat? Kerran olen itse saanut pienenpuoleisen lokin moottorikoneella cowlinkiin mutta se ei ollut kuin tömäys ja (veri)jälkiä, ei edes maali vaurioitunut. Potkurissa ei näkynyt mitään.Suomessa ei liene osuttu joutseneen tms?
asko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asko » Ke 04.04.2012 08:26

Muistan 70-luvulta IIK:n silloisen Pik-3c Kajavan OH-245 ottaneen yhteen ilmeisesti kurjen kanssa. Torsiovaneriin tuli törmäyksestä pieni reikä siiven tyvipäähän. Pilotin kommentti oli: "Kuin housut olisi heitetty kabiinin päälle".

-Asko
Ka2b Ka8b Pik5c L13 Ka6cr Pik3c Ka6E ASK13 Pik20D K7 SZD30 Pik20b ASK21 ASW19b SZD51 Grob109b L23 SZD50 LS4 Discusb Pik16c SZD48 DuoDiscus

Vastaa Viestiin