Purjelentoturvallisuuden taso ja sen seuranta ?

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Purjelentoturvallisuuden taso ja sen seuranta ?

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Su 01.04.2012 18:02

Oheinen linkki tuli OSTIV Training & Safety Panel -jakelussa. Linkistä pääsee edelleen BGA:n yhteenvetoon purjelennon havereista. Vastaavia yhteenvetoja julkaisevat myös tanskalaiset (DSvU), norjalaiset (NAK) ja svedut (Segelflyget).

The British Gliding Association have produced a booklet entitled "GLIDER ACCIDENTS IN 2011". This is available on the following web site:

http://www.gliding.co.uk/bgainfo/docume ... 011web.pdf

It analyses the types of accident and the changes over the years, and how to reduce accidents in the coming flying year.


Kyllähän meilläkin Ilmailuliitto on oikeasti ponnistelemassa TraFi/analyysijaoston ja OTKESin kanssa siinä, että tapahtumista tulisi tietoja lentoturvallisuustoiminnan käyttöön, niin että niihin voisi vaikuttaa; tilanne ei kuitenkaan ole kovinkaan helppo eikä taida parhaassakaan tilanteessa avautua sille tasolle mitä em. maissa on voitu tehdä. Em. maissa esimerkiksi purjelentolehdissä on listauksia vuoden kuluessa esiintyneistä sattumuksista.

Mainittakoon, että EU-direktiivissa 2003/42/EY sen 7 artiklan kohdassa 2 on mainittu selvästi mahdollisuudesta tietojen antamiseen tahoille joille sen on välttämätöntä lentoturvallisuuden parantamiseksi ja kun asia perustuu tarpeeseen ja huolehditaan luotamuksellisuudesta. (yksilötietojahan eli kuka oli lentämässä ei tarvita mihinkään; tähdellistä oli mitä tapahtui ja minkälaisessa tilanteessa). Direktiivinä tämä ei ole suoraan sovellettavaa EU-säädöstä, vaan omaan lainsäädäntöön imlementoitavaa tavaraa. Siten on arvatenkin virkamiesten omasta henkilökohtaisesta mielipiteestä kiinni mihin vetävät tuon tietojen suojaamisen rajan. Jotakin ovat tarkasti suojelevinaan kun tuntuvat, karrikoidusti sanottuna, vetävän sen siihen että tietoja ei saa kukaan ellei heillä satu olemaan itse aikaa sitä tutkia ja analysoida ulospäin. Se vain on mielestäni kovin kummallista, että EU-systeemissä elämme ja muille tämä ei ole tämän tason ongelma minä sitä meillä tunnutaan pitävän.

Purjelennon turvallisuusasioista oli (jostakin lähteestä) kirjoitettu SIL vuosikertomukseen turvallisuustason muuttuneen erittäin huonoksi. Siihen arvatenkin liittyviä fataaleja tapauksia vähättelemättä olisi kuitenkin otettava huomioon että a) meillä ei ole kunnollisia tapahtumatietoja, tilastonäkemystä tai yleiskuvaa purjelentotoiminnan vaurioista/onnettomuuksista eli minkä tasoista toimintaa kauden aikana pyöritetään ja b) huomiotta ei pitäisi jättää näitä em. ikäviä tapauksia ja niihin johtaneita syitä siinä valossa että pitäisi tietää miten ne voitaisi välttää ? Lopettamalla purjelentomatkailuko ? Panostamalla erittäin kokeneiden lentäjien toimintatapoihin ?

Ryhtymättä mihinkään erityiseen keskusteluun tämän asian ympärillä, toivon kuitenkin että Suomessa saataisiin käynnistymään aktiivinen purjelentoturvallisuustoiminta. Viitteeksi, että Iso-Britanniassa on aktiivisella työllä saatu vintturihinausonnettomuuksien määrää merkittävästi parannettua (BGA/Hugh Browning) - aktiivisella otteella. Ruotsissa on saatu merkittävästi vaurioita ja onnettomuuksia vähennettyä Segelflygetin aktiivisesti kerhoihin viemällä "Stop crashing" -valistuskampanjalla. Suomi ei voi olla minkäänlainen poikkeus tässä suhteessa. Jos emme valista ja pidä asioita esillä, niitä ei pidetä tärkeinä eivätkä ne ole osana ohjaamassa toimintaa. Meillä tulee koko ajan uusia tuoreita lentäjiä, millaisin välinein heidät valistetaan ? Meillä rutinoituu koko ajan kokeneita lentäjiä - entistä paremmin välinein, entistä enemmän, millä heidän airmanshippinsä ylläpidetään ?

Unohtamatta, että tämä aihe ei ole "jokamiehen maalaisjärjellä" tehtävää puuhastelua, vaikka kaikillahan on aina varma mielipide kolarista kuin kolarista. Kun olennaisempaa mitä yhdelle on sattunut, on tehdä oikeat johtopäätökset ja toimet niin ettei toistu muille.

Olen myöskin varma siitä, että purjelentoyhteisössämme on koko joukko heitä purjelentäjiä, jolla on ammatin tai koulutuksen kautta erinomaiset eväät tarkastella näitä kysymyksiä asianmukaiselta kantilta; siten toivoa on varmasti jos on toimeenpanohalua ?

Turvallisin terveisin - näin purjelentokauden taas käynnistyessä,
Mika Mutru