Valvottu ilmatila

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ke 09.05.2012 23:30

Hei,

yleistä keskustelua osiossa on huomioita viime päiviltä. Valvotussa ilmatilassa ilman selvitystä lentäminen on ilman muuta myös turvallisuusasia. Muutama huomio:
- Opetelkaa pyytämään selvitys ja toimimaan sen mukaan. Käyttäkää ilmaliikennepalvelua jos tarvitsette kun sitä kerran on tarjolla. Ihan tavallisia ja mukavia ihmisiä siellä on selvityksiä antamassa. Muistakaa päättää plaani.
- Korkeusmittarin asetusmenetelmät tulee osata
- Kartat ajan tasalle. Kartta on ensisijainen suunnistusväline, kämmenmikro ei ole.
- Jos ei ole selvitystä eikä ole varma onko valvotun rajan sisä- vai ulkopuolella, on liian lähellä. Valvotun ilmatilan rajaa ja selvitysrajaa tulee aina kunniottaa.

terv Antti

Avatar
timbe
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja timbe » To 10.05.2012 09:54

Viime kesänä alkoi yksipuolisella ilmoituksella menettely, jossa Tampereen milititaariin ei ole asiaa ilman transponderia. Mielestäni tämä osoittaa myös vastapuolen valitettavan asenteen miten harrasteilmailijoihin suhtaudutaan ilmatila-asioissa. Toivottavasti tästä on nostettu kissa pöydälle ko. yhteistyöelimissä.

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja Ventti » To 10.05.2012 10:26

Hei,

Positiivista asennetta ja halua taas osoittaa MIL-CTA:n vaikutuksen alla toimiville harrasteilmailijoille (mm Teisko, Rautavaara, Menkijärvi, Jämi ja olikos niitä muitakin) järjestynyt hyväksytyn toimijan status, joka mahdollistaa paremman koordinaation toimintaa varten tarvittavien ilmatilavarausten suhteen.

Mutta pääasiahan on tuo Antin toteama, varauksien ja ilmatilarajojen kunnioittaminen on lähtökohta yhteistyön kehittämiselle.

t: V-M
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 447
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja kristian » To 10.05.2012 10:29

timbe kirjoitti:Viime kesänä alkoi yksipuolisella ilmoituksella menettely, jossa Tampereen milititaariin ei ole asiaa ilman transponderia. Mielestäni tämä osoittaa myös vastapuolen valitettavan asenteen miten harrasteilmailijoihin suhtaudutaan ilmatila-asioissa. Toivottavasti tästä on nostettu kissa pöydälle ko. yhteistyöelimissä.
Niin, SIL saavutti suuren "torjuntavoiton" kun se notami transponderipakosta poistui. Kuitenkin transponderipakko astui de facto voimaan, käytännössä selvityksiä millille ei ole saatu pariin vuoteen? Ehkä yksittäisiä poikkeuksia löytyy.

Ja lisäksi minua kiinnostaisi tietää että saako selvityksiä edes transponderilla? Annetaan ymmärtää että saa, mutta miten on käytännössä?

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja Markku K » To 10.05.2012 14:00

Jep. Itse olen viime viikkoina niillä muutamalla lentämälläni arkikeikalla kysynyt selvitystä tampereen MILlille, lopulta maksimissaan 3km rajan sisäpuolelle". Ei herunut, ilman transponderia - armeija kuulemma lentää. Tiistaina kysyin ennen kahtatoista että onko myöhemmin päivällä toivoa päästä jossain välissä alueelle. Vastauksen mukaan armeija lentää koko päivän, neljään asti. Vahingossa lipsahti vielä kysymys että entäpä loppuviikosta? Kuulemma sama pätee.

Eli niinkuin kristian sanoin, de facto tuo transponderipakko on voimassa.

Viime kesänä vielä millille selvityksiä sai, kun armeijan koneita ei ollut ilmassa. Tällä hetkellä ei millään, ilman transponderia ainakaan.

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja Ventti » To 10.05.2012 14:55

Ilmavoimien käyttöön kuluvana/seuraavana päivänä varatut alueet (TSA/TRA) löytyvät täältä:

http://www.finavia.fi/C/palvelut/aup

ja tuolla pdf-dokkarissa listatut alueet määriteltyinä ENR 5.2 ja karttaesitys muistaakseni jossain ENR 6. alta.

Jos AUP/UUP ei määrittele khteena olevaa TSA:ta varatuksi ei selvityksen saamiselle kai pitäisi olla estettä. Jos on varattu, niin ei onnistu transponderinkaan kanssa.

Arkea MIL-CTA:n alla harrastavalle nykyään...

t: V-M
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Avatar
timbe
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja timbe » Pe 11.05.2012 09:25

Suomessa ilmavoimien ilmatilavaraukset eivät ole laajuudeltaan missään suhteessa kaluston määrään nähden. Vertailu pohjaksi voisi ottaa vaikkapa saksan jossa militaari kalustoa nato maana on ihan toista luokkaa ja silti siellä on tilaa harrasteilmailijoille. Ulkomaalaiset ihmettelee täällä suomessa lentäessään että hullujako olette?

Ilkka T
Viestit: 4
Liittynyt: La 13.12.2008 19:33

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja Ilkka T » Pe 11.05.2012 17:41

Moro
Tiistaina joutui lentämään Hallin millin, Kauhavan millin ja Niinisalon valtavan kokoisen vaara-alueen väliin jäävää kapeaa käytävää. Onneksi siihen on se käytävä, varmaan armeijan miehiltä vahingossa, jäänyt. Myös koko em. vaara-alue oli aktiivinen, Kauhavankaan millille ei saanut selvitystä, alle 1500 jalassa olisi saanut mennä.... Tuli vaan mieleen, että jos vaikka Teiskossa joku kilpapurjelentäjä haluaisi harjoitella, lentää esim. edestakaisen tai kolmioreitin, niin arkisin se on nykyään mahdotonta. Tiistain keli olisi mahdollistanut myös vaikkapa SE-yrityksen, mutta kun ei saa lentää. Armeija käytännössä omistaa ilman.
Selkeästi on viime vuosina menty huonompaan suuntaan ilmatila-asioissa, mielestäni edes minkäänlaisista neuvottelupöydissä saavutetuista torjuntavoitoista ei voi puhua. Kuvitelkaapa vaikkapa vesiliikenteeseen samanlaista käytäntöä, jossa lähes kaikki suuret vesistöt olisi varattu armeijan käyttöön. Muutama armeijan pikavene sitten ajelisi Näsijärvellä ja Päijänteellä. Harrasteveneilijät saisivat pysytellä maksimissaan esim. 50 metrin päässä rannasta. Käytännössä tuollainen tilanne on siis ilmailussa, täysin käsittämätöntä!
Kyllähän systeemi varmaan on turvallinen, kun ne millit ja tmat ovat niin valtavia, ja niissä lentää mahdollisimman vähän koneita.
T: Ilkka

esk
Viestit: 79
Liittynyt: To 04.09.2008 21:39

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja esk » Pe 11.05.2012 19:35

Ilkka T kirjoitti:Moro
Tiistaina joutui lentämään Hallin millin, Kauhavan millin ja Niinisalon valtavan kokoisen vaara-alueen väliin jäävää kapeaa käytävää. Onneksi siihen on se käytävä, varmaan armeijan miehiltä vahingossa, jäänyt. Myös koko em. vaara-alue oli aktiivinen, Kauhavankaan millille ei saanut selvitystä, alle 1500 jalassa olisi saanut mennä.... Tuli vaan mieleen, että jos vaikka Teiskossa joku kilpapurjelentäjä haluaisi harjoitella, lentää esim. edestakaisen tai kolmioreitin, niin arkisin se on nykyään mahdotonta. Tiistain keli olisi mahdollistanut myös vaikkapa SE-yrityksen, mutta kun ei saa lentää. Armeija käytännössä omistaa ilman.

T: Ilkka
Olisiko noihin rajoituksiin vaikuttanut myös ilmavoimien sotaharjoitus ko. alueilla 2.-11.5?

LK
Viestit: 12
Liittynyt: Su 19.03.2006 21:03

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja LK » Ke 30.05.2012 22:16

Moi

Ne jotka ovat viime aikoina tuota MILliä käytelleet virka-aikana, voisivat raportoida kokemuksistaan. Joku vihjaisi, että pitäisi saada selvityksiä tietyissä tilanteissa. Olen kuullut puolen tunnin tinkaamisista, jotka olisivat voineet johtaa johonkin. Saako näitä selvityksiä joskus ihan vain pyytämällä, vai onko kyseessä aina jonkin sortin "myyntitilanne"?

Jyri

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Valvottu ilmatila

Viesti Kirjoittaja Markku K » Ke 30.05.2012 23:07

Aika heikolla tuo on tuntunut olevan. Tosin nyt ihan viime aikoina on ilmeisesti tullut hieman positiivisempi sävy toimintaan. Viime viikon loppupuolella muutamat taisivat päästä ihan sujuvasti, ja tänään minäkin melkein sain selvityksen. Eli siis käskyn odottaa.. Kerrankin saatan uskoa että liikennetila oli liikaa vuorossa olevalle lennonjohtajalle, sillä jaksolla oli vähintään kolme muutakin konetta.

Vastaa Viestiin