Sivu 1/1

Kisojen turvallisuus

Lähetetty: Ti 21.08.2012 21:51
Kirjoittaja jyri
Moi,
Uvalden MM-kisoissa kolahti jälleen, ilmeisesti kahteenkin kertaan. Epäviralliset tiedot kertoivat kahden saman joukkueen koneen lievästä kolarista harjoitusjaksolla, erittäin virallinen tieto ranskalaisen ja itävaltalaisen koneen törmäämisestä 15 m luokan 12. kilpailupäivänä. Tiettävästi kolari sattui kaarrossa eli tapaus oli samanlainen kuin vuoden 1991 MM-kisoissa niin ikään Uvaldessa. Siinä kolarissa menehtyi suomalainen pilotti ja selvisi japanilainen. Nyt itävaltalainen hyppäsi onnistuneesti ja ranskalainen toi koneensa lentämällä maahan. Kaikki varmasti muistavat, että viime kesän SM-kisoissa ei käynyt yhtä onnellisesti. Kaksi konetta törmäsi liu'ussa Hattulassa. Toinen lentäjä hyppäsi, toinen kuoli. Muitakin yhteentörmäyksiä on sattunut vuosien mittaan vaikka kuinka monta.

Tämä panee kysymään, tarttiskos tehdä jotakin? Pitäisikö purjelentokisojen peruskonseptia muuttaa niin, että isoissa keoissa lentäminen ja sitä kautta myös törmäysten riski pienenisi?

Tätä kysymystä olisi suonut pohdittavan myös viimekesäisen SM-kisaonnettomuuden huippuasiantuntijoista kootun tutkimusryhmän raportissa. Siinähän todettiin onnettomuuden johtuneen "ohjaajien puutteellisesta tilannetietoisuudesta". Vaatimus jatkuvasta tilannetietoisuudesta eli siitä, missä koneita kulkee, on kuitenkin täysin kohtuuton. Nykyiset koneet liitävät nostojen välit kahtasataa ja nousevat termiikkiin tultaessa rajuissa vedoissa helposti satoja metrejä. Nykyisin kovin pieniksi kutistuneissa SM-kisoissakaan lentäjillä ei voi olla jatkuvasti tietoa siitä, missä muita koneita kulkee semminkin, kun koneissa on isoja kuolleita kulmia. Hattulan kaputin raportti toteaa myös karulla tavalla Flarm-laitteen puutteet. MM-kisoissa näissä lautoissa voi olla kymmeniä koneita. Kuka todella pystyy pitämään kirjaa, missä ne kaikki kulkevat?

Aika harvassa ilmailuun liittyvässä toiminnassa ollaan valmiita hyväksymään niin suuret riskit, joita yhteentörmäykset purjelentokisoissa merkitsevät. Niitä riskejä ei vähennä Hattulan tutkimusryhmän ainoa turvallisuussuositus. Sen mukaan kisoissa pitäisi järjestää turvallisuusasioita käsittelevä tilaisuus ennen kisan alkua ja näistä asioista pitäisi puhua joka päivä briefingissä. Puhuminen on toki hyväksi, mutta riskit ovat kyllä kaikkien tiedossa ilman sitäkin.

Ainoa tapa todella tehdä jotakin on muuttaa kilpailua niin, että keot saadaan hajotettua. Se on vaikeata mutta ei varmasti mahdotonta. Niin tehdään suunnistuskisoissakin, ei tosin yhteentörmäysten vaan perässäjuokesmisen estämiseksi. Sitä olisin vilpittömästi toivonut Hattulan tutkintaryhmänkin pohtineen tai edes esittäneen kilpailujen järjestäjien ja sääntömaakareiden pohdittavaksi. Pallo on nyt purjelennon katto-organisaatioilla, SIL:llä ja viime kädessä FAI:n IGC:llä. Hattulan tutkimuskertomus olisi ehkä pannut niihin vauhtia. Toivottavasti sitä löytyy nyt omastakin takaa.
Terveisin, Jyri (Raivio)

Re: Kisojen turvallisuus

Lähetetty: Ke 22.08.2012 18:14
Kirjoittaja okorpine
Kisakokemus omalta osalta rajoittuu maaliintulojen katseluun ja taivaalla vastaan tulleisiin usean koneen jonoihin, mutta olen miettinyt samaa asiaa. Kentän laidalla olen kuullut muidenkin miettineen samoja kysymyksiä. Nopeasti voisi heittää vaikka tämmöisiä erilaisia vaihtoehtoja:

- Arvotaan lähtöjärjestys, lähtöikkunat vaikka 5 minuutin välein
- Aika alkaa juoksemaan irrotuksesta
- Ensimmäisen ilmoittaessa lähdöstä, suljetaan lähtölinja muilta joksikin ajaksi (vaikka ensimmäisille viidelle lähtijälle)
- Jokainen tekee oman tehtävänsä ja pisteytys = nopeus x matka
- Lennetään OLC-tyyliin

Tässä pari kieli poskella heitettyä ehdotusta. Uudistuksiahan voi ainakin kokeilla. Jos homma ei toimi, niin aina voi palata vanhaan.

T:Olli

Re: Kisojen turvallisuus

Lähetetty: Pe 29.03.2013 12:08
Kirjoittaja papafox-Sakke
Pitääpä vastata Jyrin aloitukseen, varsinkin kun Ilmailussa 3/2013 oli samansisältöinen juttu. Olisi varmaan epäkorrektia vaieta asia kuoliaaksi, varsinkin kun aloittajana on kokenut ja kunnioitettu ilmailija.

Mutta siihenpä se minun antini sitten oikeastaan jääkin.

Tällä hetkellä olen kovasti sitä mieltä, että me lennämme vastaisuudessakin kilpailuja nykyisen kaltaisilla säännöillä. Säännöt ovat Suomessa suunnilleen samat kuin maailmanmestaruuskilpailuissa, FAI:n yleiset säännöt. Jos niihin ei tule muutoksia, ei Suomessakaan muuteta sääntöjä.

Periaatteessa SM-sääntöjä toki olisi mahdollista muuttaa. Demokraattisesti ajatellen, jos riittävän moni (kisa)lentäjä niin vaatii, voitaisiin ottaa harkintaan mahdolliset vaihtoehtoiset tavat lentää kilpaa.


Jyrin mielestä onnettomuuden syy oli "Act of God". Miksei, periaatteessa olen pitkälle samaa mieltä, oli luultavasti inhimillinen mahdottomuus, että onnettomuuskoneiden pilotit olisivat nähneet toisiaan. Purjelentotoimikunnassa asiaa keskusteltiin lähinnä seuraavasti:
* onnettomuus voi olla huonoa tuuria
* tuuriinkin voi vaikuttaa omalla aktiivisuudella
* pilotteja tulee muistuttaa siitä että viime kädessä pilotti on vastuussa ympäristön tarkkailusta - pitää katsoa klasista ulos!
* "tilannetietoisuus" tarkoittaa myös sitä että tiedostetaan ruuhkatilanne, se että lähellä on useita muita koneita, jolloin pitää olla erityisen varovainen.