Lentoonlähtöä edeltävässä tarkastuksessa kuomun puutteellinen lukitus voi jäädä huomaamatta varsinkin kaksipaikkaisessa. Se voi näyttää olevan lukossa ja jos kuomu on painava, auki jäämistä ei ole helppo huomata. Maailmalla on esimerkiksi Duoista kuomuja rikottu auki jäämisen takia. Viimeksi tänä kesänä oli Tanskassa opekurssilla jäänyt Duo XLT:stä kuomu lukitsematta. Onneksi ei sattunut vakavampaa, sillä rikkoontunut tai irronnut kuomu voi aiheuttaa erittäin vakavan tilanteen esimerkiksi osuessaan peräsimeen. Rahallinen menetys on sekin huomattava.
Schempp-Hirth Technical Note 396-6 suosittaa Duo Discuksen kuomun lukituksen parantamista ja ohjaamon reunan turvamaalausta: "...red mark on canopy frame should be placed which is not visible when canopy is correct closed on the fuselage frame". Ohjaajien kannattaa tiedostaa esim tyypityksessä mikä on tämän värimerkinnän tarkoitus. Ja vuosihuollossa kannattaa katsoa onko kaikkiin Suomen Duohin nämä tehty vai puuttuuko osasta.
Soveltuvin osin asia koskee tietenkin muitakin konetyyppejä. Huolellisen lentoonlähtötarkastuksen merkitystä ei pidä myöskään väheksyä.
Kuomun lukitus
Valvoja: Alfalima
Re: Kuomun lukitus
24.5.-99 rikottiin Saksassa kaksi Twiniä lennolla tapahtuneen takakuomun aukeamisen takia. Ensimmäinen teki pakotetun maastolaskun ja törmäsi aitaan. Toinen sattui vintturihinauksessa oppilaan yksinlennolla - vastus lisääntyi sen verran, että kone onnistui keräämään mukaansa vintturivaijerin, joka kuitenkin irtosi parin sadan metrin jälkeen. Lasku onnistui hyvin pahasti vaurioituneella koneella. Molemmissa tapauksissa selvittiin hengissä, mutta koneita romuttui.
Tapsa K
Tapsa K
Re: Kuomun lukitus
Moi,
Räyskälässäkin on OH-547 takakabiini rikottu kerran OPE-kurssilla, 30 vuotta sitten, about. Aukesi startissa. ASK-21 osalta täytyy sanoa, että vuonna -85 (noin) tulleet parannukset mekanismiin ovat hyvät. Alkuperäinen jousisysteemi on kouluttaessa vähän "hikinen".
Räyskälässäkin on OH-547 takakabiini rikottu kerran OPE-kurssilla, 30 vuotta sitten, about. Aukesi startissa. ASK-21 osalta täytyy sanoa, että vuonna -85 (noin) tulleet parannukset mekanismiin ovat hyvät. Alkuperäinen jousisysteemi on kouluttaessa vähän "hikinen".
Re: Kuomun lukitus
Yksipaikkaisissa Astireissakin olisi hyvä olla jokin merkki, jolla näkee onko lukituspinnit painuneet kohdalleen.
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kuomun lukitus
Decision Making Process in a Glider Emergency: http://youtu.be/r0I75OZmA-0
Youtubessa aiheesta helikopteripilotin yksinlennolta purjekoneella.
Kannattaisi opettaa jo kurssilla, mitä tehdään, jos kabiini aukeaa kesken lennon.
Youtubessa aiheesta helikopteripilotin yksinlennolta purjekoneella.
Kannattaisi opettaa jo kurssilla, mitä tehdään, jos kabiini aukeaa kesken lennon.