Kuomun lukitus

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Kuomun lukitus

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ma 22.09.2014 12:08

Lentoonlähtöä edeltävässä tarkastuksessa kuomun puutteellinen lukitus voi jäädä huomaamatta varsinkin kaksipaikkaisessa. Se voi näyttää olevan lukossa ja jos kuomu on painava, auki jäämistä ei ole helppo huomata. Maailmalla on esimerkiksi Duoista kuomuja rikottu auki jäämisen takia. Viimeksi tänä kesänä oli Tanskassa opekurssilla jäänyt Duo XLT:stä kuomu lukitsematta. Onneksi ei sattunut vakavampaa, sillä rikkoontunut tai irronnut kuomu voi aiheuttaa erittäin vakavan tilanteen esimerkiksi osuessaan peräsimeen. Rahallinen menetys on sekin huomattava.

Schempp-Hirth Technical Note 396-6 suosittaa Duo Discuksen kuomun lukituksen parantamista ja ohjaamon reunan turvamaalausta: "...red mark on canopy frame should be placed which is not visible when canopy is correct closed on the fuselage frame". Ohjaajien kannattaa tiedostaa esim tyypityksessä mikä on tämän värimerkinnän tarkoitus. Ja vuosihuollossa kannattaa katsoa onko kaikkiin Suomen Duohin nämä tehty vai puuttuuko osasta.

Soveltuvin osin asia koskee tietenkin muitakin konetyyppejä. Huolellisen lentoonlähtötarkastuksen merkitystä ei pidä myöskään väheksyä.

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Kuomun lukitus

Viesti Kirjoittaja tapio k » Ma 22.09.2014 15:44

24.5.-99 rikottiin Saksassa kaksi Twiniä lennolla tapahtuneen takakuomun aukeamisen takia. Ensimmäinen teki pakotetun maastolaskun ja törmäsi aitaan. Toinen sattui vintturihinauksessa oppilaan yksinlennolla - vastus lisääntyi sen verran, että kone onnistui keräämään mukaansa vintturivaijerin, joka kuitenkin irtosi parin sadan metrin jälkeen. Lasku onnistui hyvin pahasti vaurioituneella koneella. Molemmissa tapauksissa selvittiin hengissä, mutta koneita romuttui.

Tapsa K

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Kuomun lukitus

Viesti Kirjoittaja RR » Ma 22.09.2014 20:57

Moi,

Räyskälässäkin on OH-547 takakabiini rikottu kerran OPE-kurssilla, 30 vuotta sitten, about. Aukesi startissa. ASK-21 osalta täytyy sanoa, että vuonna -85 (noin) tulleet parannukset mekanismiin ovat hyvät. Alkuperäinen jousisysteemi on kouluttaessa vähän "hikinen".

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Kuomun lukitus

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ti 23.09.2014 22:12

Yksipaikkaisissa Astireissakin olisi hyvä olla jokin merkki, jolla näkee onko lukituspinnit painuneet kohdalleen.

Pertti Pääsky
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuomun lukitus

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky » Su 16.11.2014 00:45

Decision Making Process in a Glider Emergency: http://youtu.be/r0I75OZmA-0

Youtubessa aiheesta helikopteripilotin yksinlennolta purjekoneella.
Kannattaisi opettaa jo kurssilla, mitä tehdään, jos kabiini aukeaa kesken lennon.

Vastaa Viestiin