LS6 maastolaskuonnettomuus Ruotsissa, loppuraportti

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

LS6 maastolaskuonnettomuus Ruotsissa, loppuraportti

Viesti Kirjoittaja tapio k » Ma 21.12.2015 14:48

http://www.havkom.se/assets/reports/RL-2015_17.pdf

myös lyhyt yhteenveto englanniksi niille, joita Ruotsin kieli ei huvita

Statens Haverikomission on tutkinut tämän onnettomuuden ja loppuraportissa on pari kättökelpoista huomiota:
- myöhäinen laskupäätös
- vajavainen kokemus konetyypillä - laskulaipat vain kympissä, lentojarrujen lukitus ei muistunut mieleen. (Ruotsissa on tapahtunut LS-6:lla toinenkin onnettomuus, jossa yksi tekijä oli lentojarrujen avaamiseen vaadittava kahvan kääntäminen oikealle)

Tapsa K./PT

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: LS6 maastolaskuonnettomuus Ruotsissa, loppuraportti

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 21.12.2015 22:14

Kivat kurvit ennen laskua.
papafox-Sakke

Avatar
Rami RH
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 28.04.2003 09:45
Paikkakunta: EFNU

Re: LS6 maastolaskuonnettomuus Ruotsissa, loppuraportti

Viesti Kirjoittaja Rami RH » Ti 22.12.2015 06:37

papafox-Sakke kirjoitti:Kivat kurvit ennen laskua.
Voispa sanoa että käsittämättömät kippurat!
Rami

AVIACCIONE NECESSE EST!

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: LS6 maastolaskuonnettomuus Ruotsissa, loppuraportti

Viesti Kirjoittaja tapio k » Ti 22.12.2015 13:57

Tähän aiheeseen sopii jatkoksi ranskalaisten nettikeskustelusta poimittu leffa:

http://www.volavoile.net/index.php?showtopic=11560

Pyörimistä viimeiseen asti, kuula poskella, kovaa huiskintaa sauvalla ja vasemmalla jalalla, sitten 13 sekunnin mittainen loppuosa, jarruja vain hetki, taisi olla korkeutta 2 - 30 metriä loppuosan alussa.
- Parhaimmasta päästä esimerkki huonosti toteutetusta maastolaskusta.
- Nuo keskustelun loppupään kommentit viittaavat johonkin vanhaan muistinvaraiseen tarkastuslistaan, joka ei enää ole käytössä...

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: LS6 maastolaskuonnettomuus Ruotsissa, loppuraportti

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Su 27.12.2015 17:46

Niin, opittavaahan tuosta SHK selostuksesta olisi hyvä poimia esille; alkaen varmaan juuri tapauksen myöhäisestä laskupäätöksestä ja mitä sen jälkeen voi tapahtumaketjuun sitten kertyä muita tekijöitä. Tutkimusselostus kiinnittää myös huomiota - ei pelkästään epätyypilliseen lähestymiseen mikä tarkoittanee tuota "kuvioluistelua" mihin Sakke viittasi (liittynee noston etsimisen matalalla) mutta ehkä että sen ja sitten tulleen kiireen seurauksena - liian lähelle pellon alkua sijoittuneeseen "perusosatasaan" (jos sitä termiä käyttäisi finaalikaarron sijaintiin vrt. pellonreunantasa) mikä käytännössä on tehnyt hyvin haastavaksi saada kone sopimaan ko. tilaan. Korkea puurivi mainitaan reunaesteinä myös. Syntynyt kiire ja tiukaksi äitynyt tilanne ja siitä sitten myös se lentojarruvivun lukituksen liikeradan muistaminen viivästyy...

Kiire ei ole hyvä juttu. Monessakaan kohtaa lentämistä. Mitä kautta siihen pisteeseen onkaan sitte tultu. Mutta on hyvä että vauriot jäivät aineelliselle tasolle.

Ystävällisesti,
Mika Mutru
Purjelentäjä

Vastaa Viestiin