Kebnekajsen onnettomuuden loppuraportti

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 104
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Kebnekajsen onnettomuuden loppuraportti

Viesti Kirjoittaja tapio k » To 07.04.2016 17:19

Viime keväänä Keben leirillä esittelylennolla tapahtuneen onnettomuuden tutkinta on valmistunut. Loppuraportin löydät tästä:

http://www.havkom.se/assets/reports/RL-2016_03.pdf

Raportissa on myös englannin kielinen yhteenveto, mutta Anders Collinin uskolliset ystävät saavat tarinasta enemmän irti.

Tässä muutamia huomioita:
Kone joutui pilveen ja ohjaaja menetti koneen hallinnan. Lentojarrut avattiin reilulla ylinopeudella, jolloin siivet murtuivat. Ohjaaja käski matkustajan hyppäämään ja poistui itse koneesta nähdessään oppilaan kädet oikein kuomun aukaisukahvoilla. Ohjaajan laskuvarjo avattiin heti ja ilmalento kesti arvion mukaan parikymmentä sekuntia. Matkustaja jäikuitenkin koneeseen ja menehtyi maahansyöksyssä.

Nopeuden kiihtyminen esitetään tutkinnassa taulukkona. Pystysyöksyssä nopeus kiihtyy maksimiin 4 s ja 350 km/h 8 s, 30 asteen syöksyssä maksimiin riittää 9 s ja 350 km/h saavutetaan 18 s kuluessa.

Suosituksina annetaan ohje kouluttaa jo peruskurssilla lentojarrujen käyttö ( myös visuaalissa ) ajoissa ennen hallinnan täydellistä menettämistä nopeuden kiihtyessä kohti ylinopeutta, jyrkkenevässä spiraalissa tai jouduttaessa pilveen.
Myös esittelylentojen sekä alkeiskurssien turvallisuuskoulutukseen vaaditaan terästystä - hätätilannevarustus ja -toimenpiteet sekä laskuvarjon käytön opastaminen on on saatava kuntoon!

Tutkimuslautakunta kiinnittää huomiota myös esittelylentojen vaativuuteen ja opettajien vaatimuksiin. Ihan kainosti muistutetaan myös VFR-sääntöjen määräyksestä pysyä 300 metriä pilven alapuolella lennettäessä yli 900 metrin yläpuolella.