Moottori ei käynnistynyt
Valvoja: Alfalima
Moottori ei käynnistynyt
Ruotsin mestaruuskilpailuissa Göran Ax joutui laskeutumaan järveen kun loppuliukukorkeus ei riittänyt ja moottori ASH 31:ssä ei noussut ylös asti, eli sitä ei voinut käynnistää. http://www.smalanningen.se/article/sege ... nda-i-sjo/
Re: Moottori ei käynnistynyt
Tuossa uutisessa sanottiin, että moottori ei "vastannut". Eli ei käynnistynyt. Mosan/maston nousemisesta ylös ei siinä ollut mitään. ?
terv. Jyrki
terv. Jyrki
Re: Moottori ei käynnistynyt
Göran sanoi haastattelussa että "motorn gick inte helt ut"
Re: Moottori ei käynnistynyt
OK. Luin vaan sen lehtiuutisen, mutta nehän on aina vähän sinnepäin, jos sitäkään.
Mutta eiköhän tuonkin jutun turvallisuusopetus ole se sama, että moottorin käynnistys pitää tehdä tarpeeksi korkealla. En usko että göörani on noudattanut sitä neuvoa, jos kesken loppuliun ruvetaan ottamaan mastoa ulos.
t. Jyrki
Mutta eiköhän tuonkin jutun turvallisuusopetus ole se sama, että moottorin käynnistys pitää tehdä tarpeeksi korkealla. En usko että göörani on noudattanut sitä neuvoa, jos kesken loppuliun ruvetaan ottamaan mastoa ulos.
t. Jyrki
Re: Moottori ei käynnistynyt
Jep - Eipä kai sillä ole lopputulokseen isoa merkitystä millä mekaniikalla tai mistä syystä se moottori jää käynnistymättä.
Edelleen kotiinpaluumoottorin käynnistymistä pitäisi kai aina pitää iloisena yllätyksenä..
Edelleen kotiinpaluumoottorin käynnistymistä pitäisi kai aina pitää iloisena yllätyksenä..
Re: Moottori ei käynnistynyt
Joo, siinä olen samaa mieltä, että lopputuloksen kannalta sillä ei ole väliä miksi ei lähde käymään.Markku K kirjoitti:Jep - Eipä kai sillä ole lopputulokseen isoa merkitystä millä mekaniikalla tai mistä syystä se moottori jää käynnistymättä.
Edelleen kotiinpaluumoottorin käynnistymistä pitäisi kai aina pitää iloisena yllätyksenä..
Turbot ilman starttia on oma lukunsa. AS muuten lisäsi (en tiedä tuleeko kaikkiin uusiin ja saako jälkiasennettuna) ASG:n turboon startin.
Mutta 1,5 kauden kokemuksella tuosta AS:n Wankelista on itsellä luotettava kuva (tuo 31Mi on itsestarttaava) - toki se laskupaikka pitää olla. Kone on myös hiljainen ja värinätön.
Tekninen vika on aina mahdollinen, samaten kuin ns. nappulahäiriö. Lentonopeus ylösnostettaessa on myös tärkeä, muuten sylinteri ei ehkä jaksa nostaa pylonia ylös...
Kartan mukaan järveltä on 2-3 km kentälle. Feringe on hyvin lähellä Kronobershediä, jossa yritettiin Nuorten PM kisoja 2002...
Re: Moottori ei käynnistynyt
Kannattaa Riku (ja muutkin) olla erittäin tarkkana tuon luotettavuuden tunteen kanssa. Luulisin, että Herra Ax oli samaa mieltä moottoristaan vielä 3min ennen järveen laskemistaan. 1,5 kauteen mahtunee noin 100 starttia(?). Se on tilastollisesti vielä kovin pieni määrä. Erittäinkin luotettavalla moottorille voisi antaa vikaantumistodennäköisyydeksi vaikka 1/1000 käynnistystä? (ihan stetsonin menetelmällä, pointin kannalta on silti melkeinpä yhdentekevää vaikka luku olisi 1/10000)
Käsitykseni mukaan moottorien käynnistyshäiriöiden aiheuttamat turmat syntyvät suurinpiirtein seuraavalla kaavalla:
1) Hankitaan moottorillinen kone, jolla operoidaan ilmaan mitään ongelmia mahdollisesti pitkäänkin.
2) Ilmoittaudutaan kisoihin.
3) Kisoissa otetaan "pieni riski", "kun se moottori on aina ennenkin toiminut niin hyvin".
4) Valitettavasti ne moottorin 1000 edellistä käyntikertaa eivät anna metriäkään korkeutta sillä kerralla kun ei käynnistykään..
5) 100m korkeudessa tai alle aletaan pohtimaan kysymystä: "mtäs sitte keksitään"
Kisoihin ilmoittautuminen ei ole välttämätön, mutta harmillisen usein myötävaikuttava askel.
Käsitykseni mukaan moottorien käynnistyshäiriöiden aiheuttamat turmat syntyvät suurinpiirtein seuraavalla kaavalla:
1) Hankitaan moottorillinen kone, jolla operoidaan ilmaan mitään ongelmia mahdollisesti pitkäänkin.
2) Ilmoittaudutaan kisoihin.
3) Kisoissa otetaan "pieni riski", "kun se moottori on aina ennenkin toiminut niin hyvin".
4) Valitettavasti ne moottorin 1000 edellistä käyntikertaa eivät anna metriäkään korkeutta sillä kerralla kun ei käynnistykään..
5) 100m korkeudessa tai alle aletaan pohtimaan kysymystä: "mtäs sitte keksitään"
Kisoihin ilmoittautuminen ei ole välttämätön, mutta harmillisen usein myötävaikuttava askel.
Re: Moottori ei käynnistynyt
Juu,
Kyllä - GR team lentää niin, että moottorin varaan ei lasketa mitään. Pelto on ollut aina varmasti saavutettavissa kun on jouduttu käynnistämään - tai korkeuteen jossa käynnistäminen on kenties edessä. Ja se tehdään aina listan mukaan. Vähentää nappulahäiriön mahdollisuutta.
Eri koneissa on erilaiset ratkaisut ja moottorityypit, ja yksi turvallisuusasia on tietysti sekin, että jos kelin ollessa päällä ajat kunnon laskevaan kone käydessä niin (etenkin turbolla) voi se maapallo lähestyä kumman nopeasti jos on käynnistänyt matalalla.
Riku
Kyllä - GR team lentää niin, että moottorin varaan ei lasketa mitään. Pelto on ollut aina varmasti saavutettavissa kun on jouduttu käynnistämään - tai korkeuteen jossa käynnistäminen on kenties edessä. Ja se tehdään aina listan mukaan. Vähentää nappulahäiriön mahdollisuutta.
Eri koneissa on erilaiset ratkaisut ja moottorityypit, ja yksi turvallisuusasia on tietysti sekin, että jos kelin ollessa päällä ajat kunnon laskevaan kone käydessä niin (etenkin turbolla) voi se maapallo lähestyä kumman nopeasti jos on käynnistänyt matalalla.
Riku
Markku K kirjoitti:Kannattaa Riku (ja muutkin) olla erittäin tarkkana tuon luotettavuuden tunteen kanssa. Luulisin, että Herra Ax oli samaa mieltä moottoristaan vielä 3min ennen järveen laskemistaan. 1,5 kauteen mahtunee noin 100 starttia(?). Se on tilastollisesti vielä kovin pieni määrä. Erittäinkin luotettavalla moottorille voisi antaa vikaantumistodennäköisyydeksi vaikka 1/1000 käynnistystä? (ihan stetsonin menetelmällä, pointin kannalta on silti melkeinpä yhdentekevää vaikka luku olisi 1/10000)
Käsitykseni mukaan moottorien käynnistyshäiriöiden aiheuttamat turmat syntyvät suurinpiirtein seuraavalla kaavalla:
1) Hankitaan moottorillinen kone, jolla operoidaan ilmaan mitään ongelmia mahdollisesti pitkäänkin.
2) Ilmoittaudutaan kisoihin.
3) Kisoissa otetaan "pieni riski", "kun se moottori on aina ennenkin toiminut niin hyvin".
4) Valitettavasti ne moottorin 1000 edellistä käyntikertaa eivät anna metriäkään korkeutta sillä kerralla kun ei käynnistykään..
5) 100m korkeudessa tai alle aletaan pohtimaan kysymystä: "mtäs sitte keksitään"
Kisoihin ilmoittautuminen ei ole välttämätön, mutta harmillisen usein myötävaikuttava askel.
Re: Moottori ei käynnistynyt
Logifilettä ei löydy, mutta päivätuloksissa Göranin matkaksi on laitettu on 302 km ja läpilentäneillä on 302,31 km. Eli melkein sai melottua maaliympyrään.RR kirjoitti:Markku K kirjoitti:...Kartan mukaan järveltä on 2-3 km kentälle. Feringe on hyvin lähellä Kronobershediä, jossa yritettiin Nuorten PM kisoja 2002...
t. Jyrki