Väsymyksen vaikutus oppilaan lentokäsialaan

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Väsymyksen vaikutus oppilaan lentokäsialaan

Viesti Kirjoittaja jkettu » Su 16.10.2016 20:15

Tommoinen video tuli vastaan sadepäivänä surffaillessa:

https://www.youtube.com/watch?v=VrEd5DK8R5E

Mielenkiintoista oli nähdä mitä päivän edetessä tapahtuu nopeuksille, korkeuksille ja jopa oppilaan puhekyvylle. Olisi kiva kuulla omakohtaisia kommentteja aiheesta, erityisesti opettajan näkökulmasta.

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 343
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Väsymyksen vaikutus oppilaan lentokäsialaan

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Ke 08.02.2017 12:23

Juu, ei jaksanut katsella loppuun mutta pari kertaa takapenkiltä asoita observoineena voin esittää seuraavaa:
a) Oppilas vääsyy koululennolla. Uuden oppiminen on rankkaa työtä etenkin haasteellisessa ympäristössä (epämukavaa, jännittävää, pelottavaa, suorituspaineita), stressi syö oppilaan kykyjä melko nopeasti. Itse olen havainnut että oppilas(peruskurssin) kykenee kohtuullisen hyvin selviämään noin 20-30min pitkistä koululennoista, pidemmät ovat ihan turhia, yleensä. Kolme keikkaa tuollaisia on melkein kenen tahansa oppilaan maksimiannos päivällä. Laskukierrosharjoittelu on asia erikseen, siinä voi lentää enemmänkin keikkoja, esimerkiksi 4 aamulla ja saman verran illalla kunhan tauko on hyvä ja käytetty lepoon, ei tsamppioonien koneiden työntelyyn kuumassa auringossa.
b) Väsymys heikentää keskittymiskykyä, havaintokykyä ja päätöksentekoa. Tämän jälkeen voikin miettiä kannattaako väsynyt oppilas viedä/laittaa vielä kerran taivaalle.
c) Väsy kumuloituu. Vain riittävä lepo palauttaa viretilan.

Kokemuksen karttuessa jatkokoulutuksessa tehokas peliaika toki pitenee oppimisen osalta mutta 45 minuuttia vaativaa lentokoulutusta imee mehut kokeneestakin kaverista ellei välillä voi rentoutua vaikka kouluttajan ohjatessa.
Esimerkiksi opetarkkarilla kokelaat ovat melko uuvuksissa 30-40 minuutin jälkeen. Siis opettaja roolissa ollessaan. Ei se, että oppilas väsyy mitään haittaa (tai siis haittaa se oppimista ja lentoturvallisuutta). Olisi hyvä jos koneessa olisi edes joku virkeäaivoinen kyydissä...

-M-

Vastaa Viestiin