Laskuvarjohyppy kolarin jälkeen

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Laskuvarjohyppy kolarin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Pe 20.01.2017 02:00

Moi,

Benallassa kisalennolla tapahtuneen yhteentörmäyksen australialainen osapuoli kertoi kokemuksestaan briefingissä.
Hän nosti esiin kolme kohtaa:
- Tiedättekö minkä kokoinen kupu on varjossanne ja minkä painoiselle se on tarkoitettu? Suora lainaus: "The canopy opened quickly and when I looked up, it looked like a beach umberella". Maahantulo oli kova.
- Oletteko treenanneet kuinka koneesta pääsee ulos? Hänellä kone oli kolarin jälkeen kierteessä ja g-voima painoi pilottia ohjaamon pohjaan. Käsivoimat eivät riittäneet nostamaan kehoa ulos. Hän sai oikean jalkansa ulos ja ilmavirta auttoi voimallaan kampeamaan koko vartalo ulos ohjaamosta.
- Onko varjon valjaissa pikalukot? Maahantulon jälkeen tuuli veti pilottia maan pinnalla ja suurin osa fyysisistä vammoista tuli tässä vaiheessa. Tuuli oli noin 20kts. Kesti tovin ennenkuin hän sai pujotettua varjonsa valjaat auki.

Turvallisin terveisin,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 345
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Laskuvarjohyppy kolarin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Ti 07.02.2017 21:36

Emergency Exit Assist System: NOAH

DG:n sivuilla. KVG

-M-

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Laskuvarjohyppy kolarin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ke 08.02.2017 16:24

Hyvä keskustelunaihe.

Jos mikään muu ei auta eli et pääse koneesta ulos, niin viimeinen konsti on yrittää kumartua eteenpäin ja laukaista varjo, ja toivoa parasta. Siis ihan VIHON VIIMEINEN keino, koska on iso mahdollisuus että varjo sotkeutuu koneeseen, tai että lähtö koneesta on niin ripeä että paikkoja hajoaa.

Olisi syytä kaikkikien lukea laskuvarjojen manuaalista perusasiat.
- Kunka varjo puetaan ja kiristetään, ettei tule valjaista vaurioita kuvun auetessa (nivuset, leuka/niska)
- Kuinka varjoa ohjataan
- Missä asennossa tullaan maahan, jalat yhdessä..
- Mitä teet jos joudut veteen
- Mitä teet jos tuuli uhkaa viedä maassa

Kupu lakkaa vetämästä maalla kun saa yhden kuvun nurkan kerittyä lähelleen, eli mikä tahansa naru käteen ja keritään sen avulla kuvun nurkasta kiinni, ja kupua kainaloon. Sitten valjaita auki. Veteen mennessä valjaita ainakin rinnalta auki jo ennen kastumista.

Ja ei ole kokemusta, eikä ole aikomusta hankkia kokemusta, ja mielellään, älkää hypätkö mun pakkaamalla varjolla.

Vastaa Viestiin