Purjekoneiden istuinpehmusteet & laskuvarjot

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Purjekoneiden istuinpehmusteet & laskuvarjot

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ti 07.02.2017 00:43

Ohessa linkkejä tutkimukseen energiaa sitovien istuinpehmusteiden käytöstä purjekoneissa ja niiden vaikutuksesta.
Tutkimuksessa todetaan myös se, että normaalin vaahtomuovin tai vastaavan mukavuuspehmusteen käyttö PAHENTAA selkärankaan kohdistuvaa iskua.

http://www.spina-bac.biz/yankeeromeo/DSI/foam_ostiv.pdf
https://bc-aircadetleague.com/builder/u ... shions.pdf

Erityisesti koulukoneissa olisi ehkä hyvä hankkia jokaiselle opettajan istuimelle turvallisuutta lisäävä pehmuste. Takapenkillä on yleensä hyvin tilaakin korkeussuunnassa.

Samalla olisi hyvä varmistaa, että käytetty laskuvarjo tukee selkää onnettomuustilanteessa tasaisesti. Esim. ASK21 koneissa pitäisi käyttää kompaktia 33cm tai alle leveätä laskuvarjoa joka on pakattu niin, että vaippa ja kupu täyttävät repun tasaisesti siksakkina, eikä selkärangan alle jää apuvarjon kohdalle tyhjää tilaa, josta seuraa nikamiin kohdistuva leikkausvoima. Turvallisuuden lisäksi ongelma on myös se, että leveämpi laskuvarjo kuluu alareunoistaan.

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Purjekoneiden istuinpehmusteet

Viesti Kirjoittaja tapio k » Ti 07.02.2017 21:46

Sattui juuri silmään BGA:n sivulta aiheeseen sopiva vaaratilanneraportti:

https://members.gliding.co.uk/library/a ... summaries/

130K-21none08/08/15, 14:30––––in-flight control restriction. The club had recently equipped the glider with a 25mm thick energy absorbing cushion, which was placed beneath the manufacturer’s seat cushion, but not secured to the glider. The cushion slid forward during the flight, restricting rearward stick movement and aileron control. The pilot was able to fly the glider onto the ground by reducing the airbrake and “pulling very hard” on the stick. after the flight it was noted that the crotch strap was improperly adjusted and loose enough to allow pilot and cushion to slide forwards. The club intend to ensure that cushions are secured to the glider and will remind members to properly adjust the crotch strap before fligh...

- Siis jos hankit Dynafoam-pehmusteen tai minkä tahansa istuintyynyn, muista kiinnittää se hyvin, ettei paikoiltaan luiskahtanut tyyny haittaa ohjaamista. Dynafoamissa on myös pari huomioon otettavaa ominaisuutta - se on aika haurasta ja imee vettä ihan miehekkäästi. On parasta paketoida se hyvin ja kiinnittää tukevilla tarroilla istuinkaukaloon.

- Yllä olevan linkin kautta pääsee katsomaan samoja poikkeamaraportteja, joita on Sailplane@gliding-lehdessä. Niissä on paljon käyttökelpoista tietoa - jopa vihjeeksi siitä, mitä pitäisi raportoida Trafin kautta meidän kaikkien turvallisuuden hyväksi.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Purjekoneiden istuinpehmusteet & laskuvarjot

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ti 07.02.2017 23:06

Hyvä huomio ja tarpeellinen varoitus Tapiolta tuosta istuinalustasta. Sama pätee tietysti kaikkiin muihinkin istuinpehmusteisiin joita käytetään koneissa.

Parasta varmasti olisi leikata foamin etureunaan reipas V kolo, tai jopa leikata koko foami kahteen osaan, ja tehdä siitä "normaalia" istuinpehmustetta vastaavan muotoinen istuinalusta. Jalkojen alle ei tätä kallista foamia mielestäni tarvitse, tarve on lonkkien ja lantion ja selän kohdalla. Joihinkin laskuvarjoihin saa kokopitkän selän ja takapuolen kattavan foamipehmusteen, mutta olen miettinyt voiko se tiukassa paikassa estää koneesta poistumisen. Samaan tulokseen olen tullut miettiessäni lentoliivejä tai haalareita, joihin foami olisi kiinnitetty. Tuntuu turvallisimmalta että Foami jää koneeseen mikäli lentäjälle tulee äkillinen tarve poistua paikalta ripeästi.

Foamin kiinnittäminen koneen istuinkaukaloon saattaa olla toimimaton ratkaisu ellei käytössä ole normaalin istuinpehmusteen nepparikiinnittyksiä.

Parasta olisi mielestäni ostaa porukalla joltain valmistajalta kokonaisia levyjä ja teettää eri koneisiin sopivia alustoja, jos mahdollista koneen alkuperäistä istuinpehmustetta mallina käyttäen.

Vastaa Viestiin