Sivu 1/1

Hinauslentotoiminnan riskienarviointi

Lähetetty: Ma 05.03.2018 18:34
Kirjoittaja Timppa82
Hei!

Onko kukaan tehny hinauslentotoiminnan riskienarviointia?
Sellainen kuulemma pitää löytyä ensi kesänä jos tulee ramppitarkastus ja muutenkin.
Ja tietenkin prujujen pitää olla sellaiset että kelpaa Trafin tarkastajalle.
Laskuvarjopuolella nämähän on ollut käytössä jo viimekaudella.
Mallia en löytänyt muuta kuin laskuvarjopuolelle ja ohjeet lentotoiminta vaatimuksissa.
Onko purjelentotoimikunta ottanu asiaan mitään kantaa? Laskuvarjotoimikunnan sivuilta löytyy hyvä malli heidän toimintaan.

-Timo Lindström

Re: Hinauslentotoiminnan riskienarviointi

Lähetetty: Pe 16.03.2018 10:59
Kirjoittaja PI310
Linkki:
https://www.easa.europa.eu/sites/defaul ... 202017.pdf

Sieltä Annex VII- Part-NCO, josta NCO.SPEC.100 ja 105 ja sen GM:t.

Pekka

Re: Hinauslentotoiminnan riskienarviointi

Lähetetty: La 24.03.2018 14:44
Kirjoittaja Antti K
Timppa82 kirjoitti: Onko purjelentotoimikunta ottanu asiaan mitään kantaa?
-Timo Lindström
Hei,

purjelentokoneen hinaaminen moottorikoneella on moottorilentotoimintaa. Tämä riskienarviointivaatimus koskee hinauskoneen päätä eli moottorilentotoimintaa. Purjekoneen osalta tätä vaatimusta ei sovelleta tällä hetkellä, eikä sitä nykytiedon mukaan tulla soveltamaan ennen 8.4.2020, jolloin vaatimus purjekoneiden osalta tulee poistumaan kun Part Gliding säädökset ovat tulossa voimaan.

Hinaustoiminnan osalta siis koskee ja PT on siitä tietoinen. Mutta ei ole tarvetta ottaa kantaa koska määräys on voimassa eikä sitä sovelleta purjelentotoimintaan.

Antti