Nykykoneiden syöksykierreominaisuudet

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Nykykoneiden syöksykierreominaisuudet

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 14.08.2018 14:58

Hei, kuulimme Ostrowin MM-kisoissa Uys Jonkerin (JS-koneet) kiinnostavan esitelmän tyyppihyväksyntään liittyvistä koelennoista. Esityksessä tuli ainakin minulle paljon uutta ja kiinnostavaa turvallisuusasiaa. Tässä jotain pointteja mitä jäi mieleen (korjatkaa/lisätkää jos muisti tekee tepposet). Nämä siis perustuvat JS1:n ja JS3:n tyyppihyväksyntäkoelentoihin, osa niistä on yleistettävissä muihin nykykoneisiin, osa ehkä ei.

- Suurin rasitus (siiven taivutus) koneeseen syntyy kun lentojarrut avataan VNE-nopeudella. Purjelentokoneen tarvitsee kestää vain 4G:n veto tuossa tilanteessa (4G:tä ei muuten ole kovinkaan paljoa). Etenkin avoimen luokan koneista on katkottu siipiä jarrut auki kovalla nopeudella.

- Syöksykierre oikeaa laippakoneilla parhaiten kun laipat ovat negatiivisella kulmalla ja jarrut kiinni. Jarruja ei siis missään saa aukoa kierteessä (jo edelliseen kohtaan viitaten), laippavipu vain eteen.

- Useimmiten kierre oikeaa helposti joko heti sen alettua, tai sitten yli yhden täyden kierroksen jälkeen. Juuri yhden kierroksen kohdalla saattaa olla hetki jossa oikeaminen on hitaampaa. Jonker näytti videon jossa alkavassa kierteessä koneen nokka kävi selvästi horisontin yläpuolella ekan kierroksen täyttyessä, kuulemma johtui siitä että toinen, vielä lentävä siipi tuottaa niin suuren nostovoiman pyöräyttäen nokan ylös. Kierre nokka alhaalla on aina turvallisin, oikeaa nopeasti.

- Koneita ei ole välttämättä testattu kierteessä siten että toinen siipi on täynnä vettä ja toinen tyhjä. Tehdas voi sallia esim. vain 10% epätasapainon ja testata sillä. Tankkaamisen ja venttiilien toimivuuden kanssa kannattaa siis olla tarkkana.

- Koneessa jonka käsikirja sallii kierteen, se oikeaa yhden kieroksen aikana. Jos ei ole sallittu, sen täytyy silti oieta 1,5 kierroksen aikana. Jonker suositteli tutustumaan koneiden syöksykierreominaisuuksiin.

- Vaikka useimmiten kone oikeaa välittömästi, on koelennoilla ollut tilanteita jossa korkeudenmenetys oikaisun aloittamisesta on ollut 300m.

- Pilvi- ja taitolentohyväksytyissä koneissa VNE ei saa ylittyä jarrut auki 45 asteen syöksyssä. Tuo 45 astetta on koneen liikerata horisonttiin nähden, käytännössä koneen asento jarrut auki on niin pystyssä että liike muistuttaa selkäsyöksyä. Kuulemma JS3 vajoaa 64 m/s tuossa tilassa.

- Videoita seuratessa panin merkille että koneessa oli aina LX9000-laskin keinohorisonttimoodissa. Horisontti meni kierteestä niin sekaisin että sellaisen avulla ei ole edes pienenpientä mahdollisuutta tunnistaa tai oikaista kierrettä. Oikaisun jälkeenkin meni useampi sekunti että horisontti palasi tajuihinsa. (Eipä se kierteen oikaisu kaartomittarillakaan ihan lastenleikkiä ole.)