Litiumioni- akku poltti experimentalkoneen

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Litiumioni- akku poltti experimentalkoneen

Viesti Kirjoittaja tapio k » Su 24.02.2019 15:01

Tämä ei aivan suoraan liity purjelentoon, mutta akkutekniikkaan ja uusien akkujen problematiikkaan.

Experimentalkoneessa oli litiumakku, joka tyhjeni täysin virtakytkimen unohduttua päälle. Latauksen jälkeen virta ei riittänyt käynnistykseen ja siihen käytettiin virtalähdettä. Rullauksen aikana tyhjäkäynnillä laturi ei tuottanut tarpeeksi virtaa. Hyvä akku olisi hoitanut virransyötön, mutta nyt piti käyttää reilua tehoa moottorissa. Lennolla tuli ylijännitevaroitus ja vartin kuluttua ohjaamossa asti paloi.


http://www.atsb.gov.au/publications/occ ... -2018-124/

AkiSuokas
Viestit: 17
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48

Re: Litiumioni- akku poltti experimentalkoneen

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas » Su 24.02.2019 20:55

Selostuksesta käy ilmi, että akun tyhjentyminen oli tapahtunut kuukausi tai kaksi ennen tapahtumaa. Ja sen jälkeen oli ollut ongelmia. Kone ei ollut käynnistyn ja sen käynnistämiseen oli tarvittu ulkoista voimaa. Eikä se ollut latautunut.

Ongelma oli siis ollut päällä kuukauden - kaksi.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 448
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Litiumioni- akku poltti experimentalkoneen

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 26.02.2019 11:19

Lithium-Ion Phosphate ei ole mikään akkutyyppi, ehkä tässä on ollut kyse Lithium IRON Phosphate -tyypistä, eli LiFePo4 tai LFP-nimillä kulkevasta akkutyypistä? Ei juuri voisi oleellisempaa kirjoitusvirhettä tehdä, tutkimuksesta paistaa kyllä muutenkin akkukemian tiedot jotka ovat tasoa "sähköä tulee patterista".

Vastaa Viestiin