Sivu 1/1

Litiumioni- akku poltti experimentalkoneen

Lähetetty: Su 24.02.2019 15:01
Kirjoittaja tapio k
Tämä ei aivan suoraan liity purjelentoon, mutta akkutekniikkaan ja uusien akkujen problematiikkaan.

Experimentalkoneessa oli litiumakku, joka tyhjeni täysin virtakytkimen unohduttua päälle. Latauksen jälkeen virta ei riittänyt käynnistykseen ja siihen käytettiin virtalähdettä. Rullauksen aikana tyhjäkäynnillä laturi ei tuottanut tarpeeksi virtaa. Hyvä akku olisi hoitanut virransyötön, mutta nyt piti käyttää reilua tehoa moottorissa. Lennolla tuli ylijännitevaroitus ja vartin kuluttua ohjaamossa asti paloi.


http://www.atsb.gov.au/publications/occ ... -2018-124/

Re: Litiumioni- akku poltti experimentalkoneen

Lähetetty: Su 24.02.2019 20:55
Kirjoittaja AkiSuokas
Selostuksesta käy ilmi, että akun tyhjentyminen oli tapahtunut kuukausi tai kaksi ennen tapahtumaa. Ja sen jälkeen oli ollut ongelmia. Kone ei ollut käynnistyn ja sen käynnistämiseen oli tarvittu ulkoista voimaa. Eikä se ollut latautunut.

Ongelma oli siis ollut päällä kuukauden - kaksi.

Re: Litiumioni- akku poltti experimentalkoneen

Lähetetty: Ti 26.02.2019 11:19
Kirjoittaja kristian
Lithium-Ion Phosphate ei ole mikään akkutyyppi, ehkä tässä on ollut kyse Lithium IRON Phosphate -tyypistä, eli LiFePo4 tai LFP-nimillä kulkevasta akkutyypistä? Ei juuri voisi oleellisempaa kirjoitusvirhettä tehdä, tutkimuksesta paistaa kyllä muutenkin akkukemian tiedot jotka ovat tasoa "sähköä tulee patterista".