Hölkkääjä kiitotiellä aiheutti onnettomuuden

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 109
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Hölkkääjä kiitotiellä aiheutti onnettomuuden

Viesti Kirjoittaja tapio k » Pe 26.04.2019 11:56

Saksassa vinttaaja keskeytti hinauksen havaittuaan kiitotien poikki juoksevan urheilijan. Purjekone sakkasi n. viiden metrin korkeudessa ja ohjaaja vammautui vaikeasti.


https://www.n-tv.de/der_tag/Jogger-l...e20988955.html


Varsinkin Nummelassa ja Hyvinkäällä on syytä keksiä parempi menetelmä pitää ulkopuoliset poissa kiitotieltä. Kuka keksii vandaalin kestävän varoitusjärjestelmän, jonka saa aktivoiduksi esim. radiolähettimellä?

Matti Björklund
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 07.02.2017 11:59

Re: Hölkkääjä kiitotiellä aiheutti onnettomuuden

Viesti Kirjoittaja Matti Björklund » Pe 17.05.2019 22:01

Näyttää sille, että me tarvomme vuodesta toiseen sen saman ongelman äärellä. Annamme tämän kaiken tapahtua niin kauan, kunnes joku kuolee tämän ansiosta.

Ongelma voidaan kuitenkin jakaa useaan osa-alueeseen miten jalankulkuonnettomuus pääsee eskaloitumaan risteäviksi kulkusuunniksi samaan aikaan kiitotiellä ja johtaa vakaviin seurauksiin.

On kaksi osapuolta, joiden pitää toimia säädösten ja lakien mukaisesti sekä olosuhteiden ja lentolaitteen vaatimusten mukaisesti. Tämä jaottelu tuottaa sen oikean syy-seuraus -ketjun miksi kaikki pääsee tapahtumaan. Kun kaikkia vaatimuksia ottaa esille yksi kerrallaan huomaa vastauksen.

Ongelma näyttäisi johtuvan olosuhteiden puolelta. Käveleminen kiitotiellä on mahdolista. Mutta miten tämä on vuodesta toiseen mahdolista. Miten viranomainen ei edes ota kantaa asiaan ja tee selkeitä linjauksia... ? Miten lentokentät ovat vuodesta toiseen täynnä mitä ihmeellisimpiä kylttejä varoittaakseen lentokoneista ja silti mitään korjausta ei tapahdu?

Yksi tähän, ettei mitään korjaannu, johtuu yksiomaan meidän Suomessa olevan raportointikanavan ongelmien takia. Me suomalaiset emme ole tottuneet käyttämään virnaomaisen raportointikanavaa, jonka kautta ongelman vaarallisuutta voidaan arvioida. Viranomainen antaa tämän tapahtua, koska vaaratilanteen raportteja ei tule. Lentokentän pitäjät eivät tee asialle mitään, koska asialle ei ole todellisia vaatimuksia. Yksittäinen lentäjä suomalaisissa lentokerhoissa saattaa törmätä jopa siihen, ettei ole hyväksyttävää tehdä raporttia asiassa. "Ei raporttia, ettei viranomainen saa tietää, muuten kenttä suljetaan" -näin minäkin olen saanut kokea tässä viimeisten vuosien aikana.

Ongelmien korjaus onkin sitten se kallis ratkaisu, sen näyttää kaikki tietävän. Nekin tietää sen, ketkä kieltävät lentokerhoissa raporttien tekemisen. Ongelma ei ole kuitenkaan niin pieni, että yksittäisen lentokentän pitäjän tätä tarvitsisi alkaa murehtimaan. Meillä on olemnassa ilmailun viranomainen, joka on meidän puolella, ettei mitään pääsisi tapahtumaan. Ilmailun viranomainen on se instanssi, kuka täytyy saada tähän keskusteluun mukaan, jotta voimme tehdä mitään konkretiaa.

Jos ilmailun viranomainen ei tiedä, kuin vain Matti Björklundin tekemät raportit vaaratilanteissa, me emme saa korjattua tätä asiaa. Jos minulle on noin 150 - 200 h vuosittaisella kokemuksella tulleen vähintään yksi vakava tilanne, niitä on pakko syntyä myös muille. Miksi muut ihmiset ei vät tee niitä raportteja viranomaiselle. Minä ihmettelen sitä paljon.

Ongelmiin alkaa löytyä moniakin ratkaisuja, kunhan saamme ilmailun viranomaisen mukaan ymmärtämään tilanteen vakavuus.

Jives
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Hölkkääjä kiitotiellä aiheutti onnettomuuden

Viesti Kirjoittaja Jives » La 18.05.2019 20:21

Ajatusmaailma? Uskaltaako mitään raporttia tehdä. Ettei vaan saisi sakkoja ilmailuliikenteen vaarantamisesta tai ottavatko lupakirjan pois. Sitäpaitsi onko niiden raporttien tekemisestä mitään hyötyä. Lukeeko niitä edes kukaan tai jos lukee niin muuttuuko mikään. Ei se raporttien teko kuitenkaan auta mihinkään.

Matti Björklund
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 07.02.2017 11:59

Re: Hölkkääjä kiitotiellä aiheutti onnettomuuden

Viesti Kirjoittaja Matti Björklund » La 18.05.2019 21:11

Monesti meille ilmailijoille on kehittynyt väärä kaiku vaaratilanneraportille. Sen ei ole tarkoitus syyttää ketään eikä liioin tuomita.

Ajatusmaailma...
Vaaratilanne ja poikkeamaraportointi on kehittämisen työkalu. Sen tarkoituksena ei ole hyllyttää kenenkään lupakirjaa, vaan etsiä tosiasioita joilla parantaa meidän kaikkien turvallisuutta.

Meidän ilmailijoiden on pakko saada viranomainen mukaan tukemaan meitä kaikissa toimissa. Vain kertomalla totuus heille, he ymmärtää missä mennään. He ovat myöskin se instanssi joka voi auttaa meitä siinä, jos turvallisuuden lisääminen vaatii lisää rahaa.

Vastaa Viestiin