Onnettomuudet / paha vaurioituminen

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

jusju

Onnettomuudet / paha vaurioituminen

Viesti Kirjoittaja jusju » La 20.07.2019 17:11

Hei,

Nyt tänä vuonna on sattunut pari pahaa koneen vaurioitumista. Itse en onneksi tiedä ketkä ovet olleet pilotteina, kun ei se tässä ollut minulla niin oleellista, lähinnä että mitä tapauksista voi oppia.

Ehkä nyt jos koskaan kuppilatiimasta voisi olla apua, sillä kummatkin tapaukset mitä minä tiedän ovat olleet kuitenkin aika selviä tapauksia ja fyysisiä vaurioita piloteille ei tullut, joten minusta tapausten puiminen on ihan sallittua. Minusta voisi olla asioita, jotka voisivat olla esillä vaikka Räyskälän aamubriefingissä, jos sen varaan ei voi ehkä niin varmasti laskea, että asia saunalla tai kahvilla hoituu?

Tarkoitus oli vain ja ainoastaan oppia tapauksista, ei mitään muuta. Ei mitään syyttelyä yms.

Pertti

Re: Onnettomuudet / paha vaurioituminen

Viesti Kirjoittaja Pertti » La 20.07.2019 23:50

Nyt ollaan asian ytimessä.
Räyskälään eivät läheskään kaikki pääse, joten voisiko noita asioita avata vaikka tällä palstalla, jonka otsikkona on turvallisuus.

Jives

Viesti Kirjoittaja Jives » Su 21.07.2019 21:49

Purjelentäjiä on Suomessa luultavasti n. 1200? Moniko heistä lentää Räyskälässä? 100, 500, 800?

Itse en ole kuullut enkä lukenut yhdestäkään purjelento-onnettomuudesta tänä vuonna. Elänkö tynnyrissä? Ehkäpä seuraavassa Ilmailu-lehdessä on taas onnettomuusasioita.

RR
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja RR » Ma 29.07.2019 11:44

Terve,

Omassa tiedossani on kolme pahaa konevauriota, jossa ainakin vakuutusteknisesti koneet ovat täystuhoja. Jämin tapauksesta en sano mitään kun en siitä mitään varmaa ole kuullut.

Ensimmäinen oli epäonnistunut maastolasku kilpailulennolla Nil Open kisassa toukokuun lopussa. Ko.päivänä oli melkoisen kova ja puuskainen tuuli. Pilotin lento - ja tyyppikokemuksesta ei ole itselläni tietoa.

Toinen kaputti kävi Räyskälässä juhannuspäivänä, jolloin tuuli niin kovaa, että esim Säätiön kurssi ei lentänyt.
Harjoituskoneella lentänyt lupakirjapilotti (100h?) joutui paikallislennolla tilanteeseen alatuulen puolella (kentästä katsoen) sellaisella alueella, jossa ei ollut laskukelpoista peltoa. Laskussa siipi osui tolppaan.

Kentällä oli aiemmin satanut ja ylätuuli oli ko. päivänä jopa 60km/h.

Moni asia nivoutuu mielestäni lennonsuunnitteluun ja ylipäätään omien taitojen riittävyyteen aiotussa säässä.

Yt

Riku

tapio k
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja tapio k » Ma 29.07.2019 20:53

Saksalaisessa Segelfliegen lehdessä julkaistaan usein lentäjien kertomuksia omista vaurioista, onnettomuuksista ja läheltä piti tilanteista. Nämä lentäjät ovat useimmiten kokeneita konkareita, jotka paljastavat avoimesti tapahtumaketjun ja sen varrella tehdyt mokat. Saksan purjelentonetissä kerrotaan vastaavasti kaikenlaisista tapauksista. Sailplane&Gliding lehdessä on poikkeamaraportteja lyhyesti ilman kommentointia. Ranskalaiset julkaisevat otsikolla REX (retour d’experience) pieniä ja suuria tapahtumia, joihin sikäläisen liiton turvallisuusvastaava kommentoi.
Tämä purjelennon pulinan turvallisuusosio oli salasanojen takana siksi, että oletettiin samantapaisia kertomuksia. Suomessa lentää kuitenkin niin kovia pilotteja, ettei virheitä tehdä eikä ainakaan tunnusteta. Siispä turvallisuuspulinassa ei kerrota onnettomuuksista tai vaurioista.
Viranomaiselle lähetetyt poikkeamaraportit taas analysoidaan vuosittain. Ikävä kyllä ne tulevat n. puolen vuoden viiveellä SILlin luottohenkilöiden nähtäväksi. Sitä ennen huhut tapahtumista ovat jo levinneet laajalle, eivätkä ne yleensä ole auringon tarkkoja. Nämä raportit ovat usein hyvin suppeita ja mikä pahinta vain osa tapahtumista raportoidaan. Jopa hyvin vakavia vaaratilanteita ja vaurioita jää pimentoon. Ilmoituksen tekemisen helpottamiseksi SIL Turvallisuustoimikunta on tekemässä mobiililaitteilla helposti täytettävää ilmoitusta laskuvarjourheilijoiden mallin mukaan. Tällä toivotaan kerhojen turvallisuuskulttuurin reipasta parantamista. Järjestelmästä odotetaan nopeaa tiedotuskanavaa, jolla toteutetaan myös DTO koulutusorganisaatioilta vaadittavat vuosittaiset ilmoitukset.
Sinänsä ”lentoturmatutkinta” ei useinkaan paranna turvallisuutta ilman kunnollista analyysia lentäjien omassa päässä. Useimmiten onnettomuuden todetaan johtuvan ohjaajan kokemattomuudesta, tyhmästä mokasta tms. Tämä kuitataan liian helposti siten, ettei vahinkotyyppi koske itseä. Oikeasti väsyneenä ja stressautuneena kuka tahansa meistä tekee ”tyhmiä” virheitä.

tapsa k

hnpilot
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Su 04.08.2019 11:03

Minä voin ainakin tunnustaa virheeni (eli en ilmeisesti sitten ole kokenut konkari).

Tapahtui SM-kisojen toiseksi viimeisenä lentopäivänä. Tein aamulla tehtävän laitteisiini; edellisen päivän maaliympyrä vaihtui maalilinjaksi. Maaliympyrän minimikorkeus oli 150m AGL ja nollasin sen (maalilinja on maassa). Jotenkin kuitenkin unohdin vaihtaa maaliintulomenetelmäksi maalilinjan, joten laskin laski loppuliukua maan tasalle kolmen kilometrin päähän kentästä. Viimeinen käännepiste oli noin viisi ja puoli kilometriä kentästä.

Seuraava virhe tapahtui, kun ihmettelin mielestäni aika matalaa lähestymiskulmaa kentälle ja koneen laskimen loppuliukua, joka näytti jotakuinkin nollapolkua kentälle 200 metrin turvakorkeudella, vaikka vielä piti tehdä se koukkaus poispäinkin, ja jatkoin kohti edessä näkyvää järveä. Hetken kuluttua silmään osui laskimesta, että käännepiste onkin suoraan sivullani - olin vahingossa liitänyt kohti väärää järveä. Käänsin kohti käännepistettä ja samalla katselin varmuuden vuoksi mahdollisia laskupaikkoja, joita oli käytännössä vain yksi marginaalinen pelto. Kääntyessäni kenttä oli melko matalassa kulmassa ja vasta siinä tajusin, ettei matka millään voi olla laitteessani näkyvää kolmea kilometriä ja samalla ymmärsin, että minulla täytyy olla maaliympyrä maalilinjan sijaan.

Onneksi matkalla oli vähän kantavaa ja vedet olivat tallessa, joten pääsin kyllä vastatuulessakin loppujen lopuksi isoimmitta ongelmitta kentälle, mutta ehdin kyllä säikähtää. Mainittakoon, että se marginaalinen peltokaan ei enää matalammalla palatessani enää osunut silmiin, eli JOS olisin ajautunut kaivoon, olisin luultavasti päätynyt metsään.

Mietin itse syitä tapahtuneelle ja päädyin siihen että pääsyy oli se, että olin väsynyt, koska kyseessä oli minulle kymmenes peräkkäinen kisalentopäivä - olin kisaa edeltävän viikon Oripää Campiä vetämässä. Suomessa on tavallaan positiivinen ongelma, että lentopäiviä tulee jonoksi asti, enkä todellakaan etukäteen ajatellut kahden peräkkäisen kisaviikon tuovan tuollaista lentopäivien putkea. Väsymystä ei välttämättä edes itse tunnista, mutta se aiheuttaa pieniä virheitä, jotka saattavat kumuloiduttuaan aiheuttaa ison vahingon.

Henkilökohtaisesti olen myös sitä mieltä, että olisi parempi, jos maaliintulomenetelmää ei vaihdettaisi kisapäivittäin, vaikka toki kannan itse täyden vastuun ajatuskatkostani, enkä syytä missään nimessä kisaorganisaatiota tilanteesta. Toisaalta, jos olisin lentänyt maaliympyrällä muuttamatta korkeusrajaa, mitään ongelmaa ei olisi tullut, nyt vain sattui joku ajatuskatko hetkellä, joka tuotti pahimman mahdollisen kombinaation kahdesta lähestymismenetelmästä.

t hannu

Antti K
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ti 06.08.2019 20:00

Kiitos Hannu,

on mielestäni esimerkillistä ja rohkeutta vaativaa toimintaa avautua omista poikkeama- tai vaaratilanteistaan tällä tavalla. Esimerkillistä siksi että me muut voimme oppia tästä ja ehkä joku meistä välttyy vastaavalta jatkossa.

Kuten tapsa_k edellä kirjoittaa, saadaan viranomaiselle lähetetyt raportit noin puolen vuoden viiveellä SIL:n luottohenkilöiden nähtäväksi. Ja kuten tästä ketjusta voidaan lukea, on tänäkin kesänä ainakin kolme konetta saatu lunastuskuntoon.

Toivonkin siis, että ainakin näistä tapauksista saataisiin tieto SIL/PT:n turvallisuusasioita hoitavalle tapsa_k:lle. Mielellään kuvaus tapauksesta sekä loggeritiedosto jos sellainen on. Tämä on kaino toiveeni ja ihan vapaaehtoisuuteen perusten tietenkin.

Jos nyt joku miettii, että kehtaako oman tapauksensa tietoja lähettää, niin ajattelepa asiaa siltä kannalta, että tapahtuneesta oppiminen voi säästää jonkun vastaavasta tilanteesta.

Antti K

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Ma 19.08.2019 12:43

Ensimmäinen edellytys jonkin asian korjaamiseen on myöntää virhe. Vaikkei nyt varsinaisesti virheitä tehtäisikään kannattaa omaan toimintaan suhtautua aina pienellä varauksella ja jälkeenpäin arvioida että menikö nyt ihan hyvin kuitenkaan.

Itse olen sivusta seurannut enemmän kuin huolestuneena yhtä toimintalinjaa. On sattunut ja tapahtunut. Asianosaiset eivät käsittääkseni ole nähneet tarpeelliseksi tiedottaa tai raportoida (muuta kuin aivan pakolliset, eli sellaiset kun on tullut enemmän romua). Pienet jutut kannattaisi myös tuoda yhteisön tietoon, silloin saisimme käsityksen siitä, missä kaikkialla olisi asioita tehtävänä turvallisuuden parantamiseksi.

Valitettavasti ei näemmä kiinnosta.
Jos asioista sanot, saat arvonimen "trafin kyylä".

Kehittämisterveisin, MH

vostok
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja vostok » Ma 19.08.2019 13:46

Moi,

Räyskälän konerikosta laaditaan seikkaperäinen kuvaus kunhan ehditään. Eiköhän koiteta saada myös Tapsan käyttöön.

Lauri

Hytsky
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ma 07.10.2019 17:53

Kun lentää koneella jossa hinauskytkimen laukaisukahva on sauvan juuressa vasemmalla, on syytä vetää kahvasta ja irrottaa lähtövaiheessa jos joutuu maassa viemään sauvan kokonaan vasemmalle ja käsi jää tielle. Etenkin vintturissa tapahtumat seuraavat häkellyttävän nopeasti. Jos käsi on pois kahvalta sitä ei löydä. Itse selvisin ventuksen romutuksella ja pienilla naarmuilla enkä joutunut tappavaan kärrynpyörään, mutta lähellä oli.

Toinen tilanne oli ASW-19 maastolasku jossa sekoitin telineen ja ilmajarrujen kahvat vasemmalla. Kummastakin vetämällä ääni muuttuu mutta vain toisesta koneen saa ales. Kuppilatiima pelasti. Joku oli tehnyt saman virheen ja kertonut. Siksi hokasin ja löysin vielä toisen pellon jonne ylsin. Suunniteltuun laskupaikkaan en mahtunut.

Vastaa Viestiin