Maatoiminnan turvallisuus

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 467
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Maatoiminnan turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Sattui eräänä päiivänä eräällä lentokentällä: Avustaja kiinnitti hinausköyden koneen nokkaan ja kokeili vetämällä onko köysi kiinni. Ohjaaja kuitenkin veti laukaisimesta, koska oli tapana kokeilla päivätarkastukseen kuuluva hinauskytkimen toiminta ennen päivän ensimmäistä hinausta. Avustaja ei ollut tietoinen tästä sillä seurauksella, että hän kaatui ja ranne murtui. Ranteen murtuminen tietää sairaalareissua ja pitkää paranemista.

Toki on niin, että kun kokeillaan vetämällä onko köysi kunnolla kiinni, niin aina on se mahdollisuus, että köysi irtoaa kytkimestä, tai köysi tai varoke katkeaa. Jokaisen joka köyden kiinnittää ja sen kiinni pysymistä kokeilee, pitäisi tiedostaa ja muistaa tämä joka kerta.

Tämä ei ole ainoa asia, missä maatoiminnassa on riskejä. Kentillämme osallistuu maatoimintajaan perheenjäseniä ja muita avustajia, joilla ei ole ilmailukoulutusta tai -lupakirjaa. Nopeasti ajatellen ainakin seuraavia riskejä tulee mieleen:
- köyden kunnon tarkistaminen
- köyden kiinnittäminen
- hinauksen aloittaminen vaikka joku on vielä siiven edessä. Merkinanto on vaihtelevaa eri kentillä. Onko avustajalle kerrottu, jos paikallisesti on esimerkiksi käytössä hinauksen aloitusmerkkinä siiven nostaminen? Lentäjän tulee aina olla tarkkana irrottamaan jos veto alkaa kun joku on vielä siiven edessä.
- joillakin kentillä hinauskoneet laskeutuvat hinausryhmityksen sivuun. Jos siipimies on samalla puolella kuin laskeutuva hinauskone, on riskinä juoksun jatkaminen seuraavan hinauskoneen potkurin eteen. Itseä hirvittää joskus nähdä kun juostaan lippalakki päässä hinauskoneiden laskupuolella. Siitä kun se lippalakki tuulessa lähtee, niin muistaako kyseinen henkilö ensin katsoa taakse, kun sitä lippistä lähtee hakemaan? Yhtä hyvin onnistuisi juoksu siinä toisessakin siivessä, ilman tätä riskiä.
- kentällä liikkuminen ja erityisesti kiitotien ylittäminen. Purjekoneissa ei ole edes äänimerkkiä.
- hallilaskut ja muu tavanomaisesta poikkeava toiminta
- koneiden kolhiminen maakäsittelyssä

Maatoiminnan vaarat koskevat tietysti aktiivisia ilmailijoitakin. Monet meistä käyvät ulkomailla lentämässä, tosin nyt korona-aikaan se on ollut hiljaisempaa. Mutta yleensä kun mennään uudelle lentopaikalle, tulee eteen joku paikallinen toimintamenetelmä, joka poikkeaa siitä mihin on kotikentällä totuttu. Nämä tulisi jokaisen selvittää itselleen. Tiedon saanti voi olla vaikeaa, koska paikallisesti jotain pidetään ihan normaalina, vaikka muualla toiminaan oppineelle asia onkin aivan uusi. Siis jos joku niistä kyselee, tulee asiaan suhtautua vakavasti ja kyselijälle selvittää riittävästi ja ilman kiirettä ennen toimintaan osallistumista.

Yst terv Antti
jusju
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 26.10.2012 05:22

Re: Maatoiminnan turvallisuus

Viesti Kirjoittaja jusju »

Avustaja siivenkärjessä voisi katsoa myös takasektoriin, onko sieltä koneita tai jotain muuta tulossa. Purjekoneesta tai hinauskoneesta ei ole kovin hyvä näkyvyys suoraan taakse. Eli siivenkärkeä ei ole tarkoitus nostaa, jos joku laskeutuu samaan aikaan. Tietääkseni.
Vastaa Viestiin