Sivu 2/5

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: La 14.11.2015 19:58
Kirjoittaja topspeed1
Tässä muuten Roter Vogelin ja Etlanticin innoittamana aivan uusi näkemys...erittäin pieni purkkari jossa paljon siipeä joissa kennoa ( 25 % tehokasta ...max 2,5 kw ).

Saa kommentoida ideaa. :|

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: La 14.11.2015 22:13
Kirjoittaja topspeed1
Ajatus olisi tehdä se puukomposiitista.

Tässä edukkaan oloinen moottori siihen; http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html

Suositelluilla potkureilla työntövoima olisi 20 kg yhteensä ( nopeus 55 kts ).

:wink:

Alla nimiehdotus..muitakin saa ehdottaa.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ma 16.11.2015 10:52
Kirjoittaja Markku
Mielenkiintoinen hallittava yksimoottoritilanteessa :lol:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ma 16.11.2015 15:44
Kirjoittaja koha
Markku kirjoitti:Mielenkiintoinen hallittava yksimoottoritilanteessa :lol:
Vmc>Vne :mrgreen:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ma 16.11.2015 17:48
Kirjoittaja Matts
Markku kirjoitti:Mielenkiintoinen hallittava yksimoottoritilanteessa :lol:
Jos siitä tulee vaikka helikopteri? :shock:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 06:34
Kirjoittaja topspeed1
koha kirjoitti:
Markku kirjoitti:Mielenkiintoinen hallittava yksimoottoritilanteessa :lol:
Vmc>Vne :mrgreen:
No entäs Skylon sitten...siinäkin on siivenkärjissä moottorit ja sai juuri ison rahoituksen ?

Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 10:11
Kirjoittaja ht
topspeed1 kirjoitti: Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?
Ei, mutta on se mahdollisuus kuitenkin otettava huomioon.

Toi piirroksen kone olisi pienillä muutoksilla ihan kehityskelpoinen. 7,6 metriä kärkiväliä lisää, ohuempi siipiprofiili, vesiballastimahdollisuus, wingletit, normaali 1 pyörän teline, hinauskytkin nokkaan ja ropelit pois siivenkärjistä..?

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 11:39
Kirjoittaja haapajarvi
ht kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti: Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?
Ei, mutta on se mahdollisuus kuitenkin otettava huomioon.

Toi piirroksen kone olisi pienillä muutoksilla ihan kehityskelpoinen. 7,6 metriä kärkiväliä lisää, ohuempi siipiprofiili, vesiballastimahdollisuus, wingletit, normaali 1 pyörän teline, hinauskytkin nokkaan ja ropelit pois siivenkärjistä..?
20 vuotta tuulitunnelissa yksityiskohtien hiomista, muutama miljuuna rahaa , niin kyllä siitä hyvä tulis. ....
Mutta ei noilla rahkeilla :(

-Juha

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 12:40
Kirjoittaja Hytsky
Silent 2 Elektro näyttäisi mielestäni siltä mitä tässä tavoitellaan.

Mutta ainahan on mielenkiintoista kehitellä ideoita. Miksi kaksi moottoria ja siipien kärjissä? Winglettien ilmanvastusta pienentävä ominaisuus lienee tunnustettu ja tunnettu, joten ehkä siivenkärkien optimoinnilla saisi tällä tavoin paremman ratkaisun. Lisäksi johdotukset, mekaniikka ja ohjauselektroniikka olisi hyvä niputtaa yhteen pakettiin. Potkureillakin on vastus ja häviöt, yksi tehokkaampi kuin kaksi.
Jos oikein optimoidaan, niin lienee kolme paikkaa propellille, nokassa, rungon takaosassa työntävänä ja sitten sivuvakaajan edessä? Äkkiseltään kuvittelisin, jotta nokka on paras, mutta aiheuttaako pyörivä propelli edessä ilman virtaukselle rungon ympärillä ja siipien liityntäkohdissa ongelmia? Toinen hyvä paikka olisi rungon takaosa, työntävänä. (Olen Afrikassa tavannut javerin, joka esitteli ASW20 koneesta rakentamaansa tällaista itsestarttaavaa purtsikkaa, ei näyttänyt sellaiselta jolla uskaltaisin lentää...).
Sivuvakaajan edessä ylhäällä olisi yksi hyvä paikka, mutta aiheuttanee painon oleellista nousua rakenteiden monimutkaistuessa.

Eli tuo Silentin kapine tuntuisi hyvältä ratkaisulta imho. Voisi tulla vähän halvemmaksi ostaa sellainen. Mutta jotkut tykkää ropata, jotkut lentää, ja sehän on ihan ok.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 13:33
Kirjoittaja Markku
Hytsky kirjoitti:Silent 2 Elektro näyttäisi mielestäni siltä mitä tässä tavoitellaan.


Eli tuo Silentin kapine tuntuisi hyvältä ratkaisulta imho. Voisi tulla vähän halvemmaksi ostaa sellainen. Mutta jotkut tykkää ropata, jotkut lentää, ja sehän on ihan ok.
Jotkut tykkäävät vain haaveilla

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 22:45
Kirjoittaja topspeed1
ht kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti: Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?
Ei, mutta on se mahdollisuus kuitenkin otettava huomioon.

Toi piirroksen kone olisi pienillä muutoksilla ihan kehityskelpoinen. 7,6 metriä kärkiväliä lisää, ohuempi siipiprofiili, vesiballastimahdollisuus, wingletit, normaali 1 pyörän teline, hinauskytkin nokkaan ja ropelit pois siivenkärjistä..?

Kerro mulle miksi SKYLON -projektissa sitä ei huomioitu ?

http://www.wired.co.uk/news/archive/201 ... ae-systems

Väittäisin, että 1( -2 ) kw teho siiven kärjessä on liikkeelle lähdettyä niin mitätöntä, että jos toinen sammuu on helppo sammuttaa toinenkin ja liito alkaa.

Aikoinaan kuulin että jos Mossien moottori sammui startissa oli sammutettava toinenkin jos aikoi nopeasti saada koneen hallintaan ja pusattua onnistuneen pakkolaskun ( samoin laskussa jos olitiin alle minimi liikehtimisnopeuden telineet/laipat ulkona ).

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 22:47
Kirjoittaja topspeed1
haapajarvi kirjoitti:
ht kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti: Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?
Ei, mutta on se mahdollisuus kuitenkin otettava huomioon.

Toi piirroksen kone olisi pienillä muutoksilla ihan kehityskelpoinen. 7,6 metriä kärkiväliä lisää, ohuempi siipiprofiili, vesiballastimahdollisuus, wingletit, normaali 1 pyörän teline, hinauskytkin nokkaan ja ropelit pois siivenkärjistä..?
20 vuotta tuulitunnelissa yksityiskohtien hiomista, muutama miljuuna rahaa , niin kyllä siitä hyvä tulis. ....
Mutta ei noilla rahkeilla :(

-Juha
Sano mulle miten normaali pursikone joita myydään Suomessa noin 50 kpl ( kuten Vasama oli ) voisi maksaa miljuunia kehittää ?

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 08:57
Kirjoittaja ht
topspeed1 kirjoitti:
Väittäisin, että 1( -2 ) kw teho siiven kärjessä on liikkeelle lähdettyä niin mitätöntä, että jos toinen sammuu on helppo sammuttaa toinenkin ja liito alkaa.
50 metrin korkeudessa just sillä hetkellä kun lentokenttäalue muuttuu metsäksi? Tuollaisessa ei toteutuisi edes se normaalin 2-moottorikoneen ominaisuus, että kun lapa seisoo, niin toinen moottori kuljettaa koneen onnettomuuspaikalle... :|

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 10:02
Kirjoittaja haapajarvi
topspeed1 kirjoitti:
haapajarvi kirjoitti:

20 vuotta tuulitunnelissa yksityiskohtien hiomista, muutama miljuuna rahaa , niin kyllä siitä hyvä tulis. ....
Mutta ei noilla rahkeilla :(

-Juha
Sano mulle miten normaali pursikone joita myydään Suomessa noin 50 kpl ( kuten Vasama oli ) voisi maksaa miljuunia kehittää ?
Muutamia nopeasti mieleen nousevia asioita miks...

1. Suomessa ei taideta nykymaailmassa myydä 50 konetta mitään tyyppiä
2. Vasama on jo olemassa - miksi kehittää uus? Yks jopa Oulussa.
3. Otsikko oli "...FAI ennätyksistä..." Vasamalla niitä ei lennetä
4. Aikaisemmin esillä oleva 50-liitosuhteeseenkaan ei Vasamalla päästy - vaatii hiukan enempi teknologiaa
5. Rovaniemellä tekevät Vesikonetta, muokkaamalla vanhaa konstruktiota ja Miljuuna menee siinäkin poikineen
6. Projektin esittäjällä ei ole mitään kokemusta mistään lennokkia suuremmasta.
7. Webin keskustelu palstojen täyttö asiaan liittyvillä ja liittymättömillä kovilla ei vakuuta. Et saa kavereita hankkeeseesi näin

-J

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 11:26
Kirjoittaja topspeed1
Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.

Mulla on aika kova joukko täällä yritystakomolla mukana...moni on tosin elektroniikan huippuammattilainen mutta myös lennokkitaustaa..ja osalla lentolupakirja..jopa lentokapu oli täällä hetken.

Dissata saa ja kustakin päälle ( moderaattorithan eivät koskaan puolusta yrittäjää/keksijää ) mutta muista käytöstavat...koskee jokaista.

Tämä 2 moottorinen purkkari ( josta kuva ) on eri laite kuin se 50:1 lifting fuselage juttu.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 11:28
Kirjoittaja topspeed1
ht kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:
Väittäisin, että 1( -2 ) kw teho siiven kärjessä on liikkeelle lähdettyä niin mitätöntä, että jos toinen sammuu on helppo sammuttaa toinenkin ja liito alkaa.
50 metrin korkeudessa just sillä hetkellä kun lentokenttäalue muuttuu metsäksi? Tuollaisessa ei toteutuisi edes se normaalin 2-moottorikoneen ominaisuus, että kun lapa seisoo, niin toinen moottori kuljettaa koneen onnettomuuspaikalle... :|
Muista että Heinkelin pääsuunnittelija lensi 2.75 hv mooottoroidulla Pelikanilla. Tosin Stittskin lensi 3,5 hv koneella mutta tarvi ilmeisesti jotain apua lentoon lähtöön. Asia on
sinulle kummallinen muttei muille mahdoton. Myös 1600 kiloinen Solar Impulse lensi ( cruise ) 7 kW teholla...ja lihaskoneet aina 250 watin teholla.

Tämä on juuri se juttu...eli aurinkoenergia ( ja/tai akut ) riittää lennettämään miestä/naista jos laite kevyt ja riittävän "clean"...seka aerodynamiikka kunnossa.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 11:47
Kirjoittaja Markku
topspeed1 kirjoitti:Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.

Mulla on aika kova joukko täällä yritystakomolla mukana...moni on tosin elektroniikan huippuammattilainen mutta myös lennokkitaustaa..ja osalla lentolupakirja..jopa lentokapu oli täällä hetken.

Dissata saa ja kustakin päälle ( moderaattorithan eivät koskaan puolusta yrittäjää/keksijää ) mutta muista käytöstavat...koskee jokaista.

Tämä 2 moottorinen purkkari ( josta kuva ) on eri laite kuin se 50:1 lifting fuselage juttu.
Toivottavasti tähän "projektiin" ei ole käytetty verovaroja

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 11:48
Kirjoittaja haapajarvi
topspeed1 kirjoitti:Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.
Jos esittää innovaatioita, on myös oltava valmis kestämään kritiikkiä. Huonoihin ideoihin saa vaan aikaa ja rahaa tuhlattua.


-Juha

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 11:51
Kirjoittaja topspeed1
haapajarvi kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.
Jos esittää innovaatioita, on myös oltava valmis kestämään kritiikkiä. Huonoihin ideoihin saa vaan aikaa ja rahaa tuhlattua.


-Juha
Kritiikkiä kyllä, mutta ei jatkuvaa ylimielistä solvausta.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 11:52
Kirjoittaja topspeed1
Markku kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.

Mulla on aika kova joukko täällä yritystakomolla mukana...moni on tosin elektroniikan huippuammattilainen mutta myös lennokkitaustaa..ja osalla lentolupakirja..jopa lentokapu oli täällä hetken.

Dissata saa ja kustakin päälle ( moderaattorithan eivät koskaan puolusta yrittäjää/keksijää ) mutta muista käytöstavat...koskee jokaista.

Tämä 2 moottorinen purkkari ( josta kuva ) on eri laite kuin se 50:1 lifting fuselage juttu.
Toivottavasti tähän "projektiin" ei ole käytetty verovaroja
Ei kaikki tutkimustyöni 2007 ( puurakenteinen pienkone ) lähtien on tapahtunut omasta pussista. Jos olisin jostain saanut kymppitonnin olisi jo lennetty vuosia sitten.