Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on Ti 14 Elo 2018 22:37

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 90 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke 18 Marras 2015 13:18 
Poissa

Liittynyt: Ke 05 Joulu 2007 0:04
Viestit: 10
Huvittuneena ollan seurattu sinun lukuisia "konstruktioita", mutta ilman rahaa tämä ilmailun harrastaminen ei todellakaan onnistu, kaikki täällä ovat sijoittaneet (omasta pussista) huomattavia summia tähän hienoon harrastukseen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 18 Marras 2015 19:53 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Markku kirjoitti:
Huvittuneena ollan seurattu sinun lukuisia "konstruktioita", mutta ilman rahaa tämä ilmailun harrastaminen ei todellakaan onnistu, kaikki täällä ovat sijoittaneet (omasta pussista) huomattavia summia tähän hienoon harrastukseen


Niin toki rahaa tähän on mennyt jo puoli milliä ( itse asiassa olen lennättänyt kaikenlaisia lentäviä "härpäkkeitä" jo 5 vuotiaasta asti ) jos oma työ lasketaan rahaksi. :mrgreen:

Tosin kaikki työkalut ja tarvikkeet liimat jne maksaa. Eilen ostin epoksia ja kaikki meni ja tänään ostin sitten lisää.

Eilen tein töitä aamu kahteen ( siis tänään oikeasti )...saa nähdä kuinka kauan tänään menee. Kuitenkin odotan innolla kuinka suunnittelemani siipiprofiili toimii...se saattaa muuttaa kullaksi kaiken tähän asti tehdyt uhraukset.

Tuo tekemäni 1350 kg/m3 komposiitti saattaa myös olla avain onneen ( tehokkaisiin konstruktioihin ). Huokean männyn muuttaminen alumiinia 70% kovemmaksi ja puolta kevyemmäksi rakennustarvikkeeksi olisi jo antanut allekirjoittaneelle vuoden insinööritittelin jos olisin insinööri.

Tunnustan kyllä että useat konstruktioni ovat olleet melko huvittavia ( varsinkin FlightForumilla n. 2006-2007 esitellyt ). Kysymys on ollut kokeiluista...avatarini stealth häätäjämalli lensi melko hyvin...ja tuo lifting fuselage zydeemi joka ylitti ennakko-odotukseni...se on superliitäjä ( ihan omassa luokassa ).

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 18 Marras 2015 22:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su 12 Kesä 2005 13:45
Viestit: 61
Paikkakunta: Halikko
Odotellaan yhä sitä valokuvaa tuosta lifting fuselage lennokista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 20 Marras 2015 12:48 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 01 Heinä 2010 23:48
Viestit: 282
https://www.youtube.com/watch?v=OV1AjRVFSoI
Tuossa kertoillaan energiantarvetta nousussa ja vaakalennossa (4 kW). Jos tolla koneella on liitoluku luokkaa 43 ja jos potkuria optimoidaan, esim vastakkainpyörivät kolmilapaiset, niin ehkä saisi parikymmentä prossaa kiristettyä energiankulutusta?
Muistaakseni hain ja rauskujen muotoa on tosissaan tutkittu lentokoneteollisuudessa, ymmärtääkseni haikaloilla ei ole uimarakkoa, vaan ne uivat nukkuessaankin jotteivat vajoa. Eli niillä on se lifting fuselaaki, jota on hiottu miljoona vuotta. Tai jos epäilet evoluutiota, niin sitten on luojan hyväksi luoma 4500 vuotta sitten (Sumerilaisen seuratessa hämmentyneenä vierestä).

Lentäminen on alkujaankin ollut haaveilijoiden hommaa, ja toivotaan että luut säilyvät ehjinä :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 22 Marras 2015 13:28 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Kyllä juuri näin Hytsky. Luonto opettaa....Francis Bacon. https://fi.wikipedia.org/wiki/Francis_Bacon

Kevyt rakenne auttaisi myös ilmaan nousussa 4 kWlla...ja sopiva aerodynamiikka.

VAWT kehitelmäni siipi on vain 2.4 kg/m2.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 22 Marras 2015 15:28 
Poissa

Liittynyt: Ke 05 Joulu 2007 0:04
Viestit: 10
Edelleen kaipailtaisin kuvia siitä:50 liitävästä mallista, tuossa siivenpätkässä ei ole mitään haitekkia, mikä se sitten onkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 23 Marras 2015 0:27 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Markku kirjoitti:
Edelleen kaipailtaisin kuvia siitä:50 liitävästä mallista, tuossa siivenpätkässä ei ole mitään haitekkia, mikä se sitten onkin.


On siinä haitekkia..koska painaa puolet lihasvoimakoneen siivestä ( tai niillä main ) ja on kuitenkin 100% puuainesta. Solar Impulse II on 10 kg/m2 siipikuormitukseltaan.

Siinä on yksi erittäin merkittävä keveyttä ja kestävyyttä antava elementti puukomposiitin lisäksi.

Testausta maaefektilaitteena.

Lähin kaari on 1360 kg/m3 tiheydeltään ja vaalea 1000 kg/m3...( duramold ) 70% kestävämpää kuin alumiini, mutta ½ kevyempää ( Howard Hughesin mukaan ). Sininen komposiitti on niin kovaa, että se kilisee kuin lasi jos sen pudottaa lattialle...muttei mene rikki...ja on erittäin helppo työstää eikä lohkeile..vaan käyttätyy kuten kova muovikuitu.

Huvittuneena teen kokeita tällä ...VAWT siivellä, joka on samalla sisin siipipaneli Hippiäisestä ( kun vertikaalikakseloitu tuulivoimala on kokeiltu sen voi laittaa 1/3 kokoiseen R/C malliin ).

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To 10 Joulu 2015 1:41 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Muuten osaako joku aerodynamiikkaan liittyvät Navier Stokes yhtälöt kuin omat taskunsa ?

Olen hakemassa patenttia tuulivoimalalleni.

Kuten hän; https://www.youtube.com/watch?v=LSxqpaCCPvY

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 13 Joulu 2015 1:51 
Poissa

Liittynyt: La 12 Joulu 2015 21:55
Viestit: 4
topspeed1 kirjoitti:
Muuten osaako joku aerodynamiikkaan liittyvät Navier Stokes yhtälöt kuin omat taskunsa ?


Tarjoaako talo kynän ja paperit, joiden avulla N-S yhtälöitä on arvatenkin tarkoitus ratkoa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 15 Joulu 2015 20:27 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
t-mo kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:
Muuten osaako joku aerodynamiikkaan liittyvät Navier Stokes yhtälöt kuin omat taskunsa ?


Tarjoaako talo kynän ja paperit, joiden avulla N-S yhtälöitä on arvatenkin tarkoitus ratkoa?


Ehdottomasti ja osuutta perustettavasta tuulivoimakonsortiosta johon on olemassa pääomasijoittaja. Mutta vain mikäli tuulivoimalan toimintaperiaatteen pohjalta saadaan järkevä laskelma aikaseksi joka vastaa empiirisesti mallilla saatua kokeellista hyötysuhdetta ( n. 21 %...energiaa tuottaen...siis ei tyhjänä pyörivä malli ). Ymmärrän hyvin vaikuttavat voimat ( luonnollisestikin koska sen suunnittelin ), mutta vaikka kirjoitinkin L:n pitkästä matikasta uskon tässä pähkinässä olevan selkeästi haastetta vaikka Margot Gerritsenille itselleen. Myös optimoinnin ja parantamisen varaa on...sen huomasin heti kun näin mallin toimivan. Tarkoitus on saada seuraava malli siihen kuntoon ( 28-35% hyötysuhteella VAWT), että se alkaa vakuuttamaan maksavaa asiakasta siten että 20-30 metriä korkea toimiva installaatio saadaan aikaiseksi.

Eli mikäli olet todella taitava aerodynaamiikan asiantuntija, tässä on näytön paikkasi jossa varaat paikan historian lehdille ja mahdollisen tulevaisuuden...olen tästä aivan vakuuttunut ( samoin kaikki muut jotka ovat nähneet proton toiminnassa ).

Jos joku on suunnitellut n 50-100 kW ( jopa 100-1000 kW ) generaattorin hänelle voisi myös olla töitä. Pari mekaniikan ammatilaista meillä jo on ja n. sata hienoelektroniikkainssiä.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To 31 Maalis 2016 18:03 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Voisko tällä ( kun ja jos markkinoilla ) hinata FES pursikonetta mahdollisesti ?


Liitteet:
Hippi_hinu.jpg
Hippi_hinu.jpg [ 98.01 KiB | Katsottu 2836 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To 19 Touko 2016 19:19 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Näin Solar Impulsen wakessa unohdetaan nämä huikeat aiemmat laitteet.

ICARE 2

http://www.icare-solar.de/index.php

Olisko kenelläkään kiinnostusta näihin auronkoenergia / akkuteknologia lantolaitteisiin ?

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 31 Touko 2016 19:31 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
mnikunen kirjoitti:
Odotellaan yhä sitä valokuvaa tuosta lifting fuselage lennokista.



Odotuksesi on nyt palkittu.


Liitteet:
soarer.jpg
soarer.jpg [ 50.45 KiB | Katsottu 2553 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To 02 Kesä 2016 11:26 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Solar Challengerin PDF ...tässä oli otetta ja hyvä kertomus siitä kuinka lentokoneen voi suunnitella. Kennot olivat 1980 10% tehokkuudeltaan ja niitä oli 20 neliötä ( about ).

http://library.propdesigner.co.uk/solar_challenger.pdf

Tossa yllä olisi 60 m2 kennoja ja 20% tehokkaita ( kuten Solar Impulsessa ). Eli tehoa auringosta n 6 x enemmän tuplalla kärkivälillä ( 28,5 m ).

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 11 Kesä 2016 11:40 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Pientä viilausta eilen konseptiin ja pinta-ala johon kennot voisi kiinnittää on nyt 75 m2..ja siten teoreettinen teho olisi auringosta keskipäivällä korkealla 18 kW eli 24,1 hv. Käyttäen Solar Impulse IIn 20% tehokkaita paneleja.

Kv edelleen 28 m ja pituus 8100 mm.

---

Alla Skeeto SA-8 joka lensi 3 hv moottorilla. Eli 24/3 = 8...eli mahd 8 henkeä voisi liikkua tuolla aurinkolekolla ilman akkuja.


---

Siegfried Guntherin Roter Vogel lensi 2,75 hv myllyllä ( Douglas 350 cc ). https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_(motorcycles)

...eli 24 / 2.75 = 8.73 referenssinä miniteholla liikkumisesta.


Liitteet:
RoterVogel.jpg
RoterVogel.jpg [ 42 KiB | Katsottu 2371 kertaa ]
skeeto1.jpg
skeeto1.jpg [ 16.97 KiB | Katsottu 2373 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 14 Kesä 2016 12:53 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
-deleted-

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Viimeksi muokannut topspeed1 päivämäärä Ti 23 Elo 2016 16:54, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 18 Kesä 2016 18:19 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Tässä 20M 1/4 kokoinen versio laitteesta.

Huomaa vaikka MTOW on 250 kg siipikuormitus korkeusperäsimen kanssa on lihasvoimakone luokassa.

Huikeeta vai mitä ? :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Blended_wing_body


Liitteet:
SolarEagle_KALEVA_20MPLT.JPG
SolarEagle_KALEVA_20MPLT.JPG [ 57.81 KiB | Katsottu 2234 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 19 Kesä 2016 8:38 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Tämän laitteen kehittelyä voi myös seurata tiede.fi, spacefellowship.com ja nakedscientists.com sivustoilla. Juhlallisen väittelytilaisuuden ajankohta netissä on hieman vielä auki !

http://www.thenakedscientists.com/forum/index.php

:lol:

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 20 Kesä 2016 8:51 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Yes...tässä seisomakorkeus koko matkustamon alueella.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Viimeksi muokannut topspeed1 päivämäärä Pe 26 Elo 2016 10:14, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 22 Kesä 2016 21:35 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Avaruudessa matkaa taittuu joutuisasti ION-thrusterin avulla.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Viimeksi muokannut topspeed1 päivämäärä Pe 26 Elo 2016 10:15, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 90 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com