Sivu 1/5

Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ma 02.11.2015 07:54
Kirjoittaja topspeed1
Hojo !


Suomessa ei ole sitten Heinosen Keltiäisen tehty uusilla koneilla ennätyksiä.

Olisiko joku kiinnostunut tekemään sellaisen mukana projektissa ?

Olen kehitellyt puukomposiittia eräässä start-up yhteisössä ja tuote on lupaava.

Muutama uusi innovaatio olisi myös tarjolla aeromystisellä puolella joka takaisi ennätyksen puitteet.

Lähinnä pyrkimys olisi laittaa alle 300 kg koneen korkeusennätys historiaan...ja mahdollisesti nopeusennätys joka tapahtuisi poikkeuksellisen korkealla.

Laita vaikka YV jos kiinnostaa.




t. Jukka

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ma 02.11.2015 14:09
Kirjoittaja topspeed1
Pientä spesifikaatio tarkennusta mahdolliselle kiinnostuneelle.

Perustyyppi olisi ns "lifting fuselage" -mallia, josta tavallaan on myös blended wing kehitelty.

Tarkennan kuitenkin että kyseessä ei ole aivan lentävä siipi, mutta erittäin vakaasti lentävä "lähes lentävä siipi".

Sanon vakaasti lentävä siksi, että koneen pienoismalli lentää erittäin vakaasti poikkeuksellisen edullisella liitoluvulla ( povaa oikealle 50-70 ).

Pilotti makaa koneessa ns. prone asennossa.

Solar Impulsen liitoluku on muistaakseni 40 joten tämä on selkeästi parempi ( luonnollisesti koska runko on osa siipeä ).

Kärkiväliksi on ajateltu 20 m mutta mahdollisuus muutoksiin pidätetään. Siipikuormitus on luokkaa 5-10 kg/m2 ( jopa 12 ).


Alla kuva aikautensa vastaavasta kehitelmästä.

https://www.flickr.com/photos/publicres ... /493977852

2000 -luvun taitteessa oli uudelleen lämmittelyä; http://marsairplane.larc.nasa.gov/

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 04.11.2015 01:13
Kirjoittaja topspeed1
Nyt olisi duunattu myös 3 paikkainen ( rinnan maattava ) versio.

AR olisi 27-30 luokkaa ja kennoilla aurinkotehoa tulisi 15 kW luokkaa ja kolme päällä siipikuormitus 12 kg/m2 ja yksin 7.5 kg/m2.

Potkurien halkaisija on 2500 mm...antaa huikean thrust lukeman jo 10 kW per mylly.

Tietääkö kukaan mitään paineistamisesta ?


https://www.youtube.com/watch?v=VtcxApSZLvU

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 04.11.2015 08:43
Kirjoittaja koha
Miten tämä kötöstys liittyy purjelentoon?

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: La 07.11.2015 14:25
Kirjoittaja topspeed1
Lennätin tämän mallia ja sen liitoluku on todella poikkeuksellisen huima.

Konsepti toimisi myös purjekoneena...ja mopuna.

" Kötöstys " muuten ei aivan anna oikeaa kuvaa koska tämän liitoluku on luokkaa 50:1.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Su 08.11.2015 18:19
Kirjoittaja JTH
Onhan esim. Concordellakin joku liitoluku, mutta silti Concorde ei liity mitenkään purjelentoon. Joten toistetaan kysymys:

Miten tämä liittyy purjelentoon ?

terv. Jyrki

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Su 08.11.2015 19:26
Kirjoittaja Hurja
No ei täältä kyllä palstatila lopu.

Topspeed voisi kyllä laittaa vähän 2d kuvia koneesta ja topic voitaisiin siirtää huumori osastolle.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Su 08.11.2015 20:20
Kirjoittaja topspeed1
JTH kirjoitti:Onhan esim. Concordellakin joku liitoluku, mutta silti Concorde ei liity mitenkään purjelentoon. Joten toistetaan kysymys:

Miten tämä liittyy purjelentoon ?

terv. Jyrki
Mielelläni laittaisin tämän lennokit.nettiin mutta koska torppasit minut sieltä en voi asiaa esitellä lennokkipiireissä...siellä voitaisiin tehdä hieno malli...ja liidättää sitä Jämillä rinteessä.

Taisit olla torppaamassa konesuunnitemieni esittelyn myös FlightForumilla ellen väärin muista.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Su 08.11.2015 20:22
Kirjoittaja topspeed1
Hurja kirjoitti:No ei täältä kyllä palstatila lopu.

Topspeed voisi kyllä laittaa vähän 2d kuvia koneesta ja topic voitaisiin siirtää huumori osastolle.
Jaaha nyt alkoi tasapäistäminen oikein urakalla...onko neuvostoaikoja ikävä ?

:mrgreen:


Alla oikea purjekone...toivottavasti kelpaa JTH:llekin.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ma 09.11.2015 10:28
Kirjoittaja JTH
Jukelle tiedoksi että en ole, enkä ole koskaan ollut, mainitsemillasi foorumeilla ns. moderaattorina. Enkä ole myöskään tällä foorumilla.

Mitä tulee sinun lenskarisuunnitelmiin, niin lupasin joskus todella monta vuotta sitten tehdä lentävän RC mallin jostain niistä sinun nopeuslentokonesuunnitelmista, jos saan sinulta siihen piirustukset. Ei ole vielä näkynyt niitä piirustuksia.

Mutta tämä riittää tästä aiheesta ja pysytään foorumin aiheessa, eli purjelennossa.

terv. Jyrki

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ma 09.11.2015 10:55
Kirjoittaja Markku
topspeed1 kirjoitti:Lennätin tämän mallia ja sen liitoluku on todella poikkeuksellisen huima.

Konsepti toimisi myös purjekoneena...ja mopuna.

" Kötöstys " muuten ei aivan anna oikeaa kuvaa koska tämän liitoluku on luokkaa 50:1.
Virtuaalisuunnittelu ja -rakentaminen jatkuu nyt näemmä virtuaalilentämsenä ja virtuaalituloksina

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 11.11.2015 07:57
Kirjoittaja topspeed1
Olen lennättänyt nopeuskoneen mallia ja tätä kyseistä..erinomaisin tuloksin.

Tästä on virtuaalisuus kaukana. :mrgreen:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 11.11.2015 10:03
Kirjoittaja Markku
topspeed1 kirjoitti:Olen lennättänyt nopeuskoneen mallia ja tätä kyseistä..erinomaisin tuloksin.

Tästä on virtuaalisuus kaukana. :mrgreen:
Ilman kuvia tästä "kyseisestä mallista", tämä on vain sitä perinteistä huuhaa-jaarittelua

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 11.11.2015 14:04
Kirjoittaja viper
Hurja kirjoitti:No ei täältä kyllä palstatila lopu.

Topspeed voisi kyllä laittaa vähän 2d kuvia koneesta ja topic voitaisiin siirtää huumori osastolle.
Samaa mieltä, tämä kuuluu tuonne huumori puolelle.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: Ke 11.11.2015 16:06
Kirjoittaja Kaitsu M.
Tää on niin hauska, että laitetaanpa vähän triviaa: Kukaan ei liene koskaan laskenut mahdollisten FAI-ennätysluokkien kokonaismäärää kaikkien FAI-lajien ja luokkien osalta. Moottorilento on ylivoimainen ykkönen myös ilman "recognized course" –ennätyksiä (nopeusennätykset aivan minkä tahansa kaupunkien välillä, määrä liki ääretön). Tarkemmin määriteltyjä ennätysluokkia on teoriassa yli 300000 (luitte aivan oikein, kolmesataa tuhatta) mutta käytännössäkin useita tuhansia. Vain pieneen osaan näistä on kuitenkin rekisteröity ennätys...
Tammikuussa vuonna 2014 oli voimassa kaikkiaan 4666 eri lajin, sarjan tai luokan FAI-ennätystä. Historiallisia poistuneita ja uudelleen luokiteltuja ennätyksiä on Lausannessa "hyllyssä” tietysti paljon paljon enemmän. Tämä tarkoittaa, että tällä hetkellä olemassa olevista ennätysluokista VAIN noin viiteen tuhanteen on tehty ennätys. Jos haluat itsellesi FAI-ennätyksen, tyhjiä koloja matriisissa on täytettäväksi yllin kyllin, aivan varmasti liki jokaiselle ilmailupersoonalle vaikka ihan iki-omansa.

Lähde: Visa-Matti FAI:n konttorilla tammikuussa 2014.

Nyt siis ennätyksiä tekemään, eli hommiin siitä, pois sieltä näyttöruuduilta, menkää ulos harrastamaan ja ennätystehtailemaan!

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: To 12.11.2015 09:35
Kirjoittaja topspeed1
Terve Kaitsu M !

Jopas oli monta mahdollisuutta...30 tuhatta. Muuten sairaanhoitojärjestelmassämme on 5 000 päällekkäistä käyttöjärjestelmää, jotka eivät keskustele keskenään...kuulin sen Start-up yhteisössämme kuukausi sitten.

Aikoinaan jo 70-luvulla Burt Rutan väitti Vari-EZen tehneen uuden matkalentoennätyksen ja siten lyöneensä Keltiäisen ennarin, mutta meni vielä vuosia kunnes tekivät sen.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: To 12.11.2015 10:47
Kirjoittaja topspeed1

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: To 12.11.2015 17:23
Kirjoittaja topspeed1
Tässä Etlantic koneessa on paljon purjekonemaisia piirteitä.

Saapa nähdä kuinka pitkälle Atlantilla poikain patterit kestää. :wink:

http://www.etlantic.com/tech-specs.html


--------


Speksasin omaa laitettaa siten, että pyrin saamaan sen RAL1E luokkaan, mutta aurinkoenergia avusteisena ( kuten Etlantic ) jolloin aurinko energiaa 25% tehokkailla paneleilla ( parhaimmillaan ) saisi jatkuvasti 4,25 kW ( 6 hv ) ja koneen siipikuormitus olisi sama kuin Solar Impulsella ( paltiarallaa 10 kg/m2 ).

Kone jotta mahdollista tehdä noin 90-120 kg tyhjapainolla vaatisi ilmeisesti noin 10 m2 kärkiväliä...suurempi painaisi helposti enemmän jos aikoo saada paneleista jatkuvaa tehoa 4 kW verran.

Olen aika tyytyväinen sillä otsapintaa on 2 m2 vähemmän kuin aikoinaan paljon isommassa ja huterassa Solar Challengerissa ja tehoa taipuisilla kennoilla 1 kW enemmän.

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: To 12.11.2015 17:37
Kirjoittaja visamatti
Piti oikein katsoa mikä on voimassa olevien ennätysten määrä tällä hetkellä. Nyt niitä on jo 5005 kappaletta. Viimeksi tänään lisäsin tietokantaan uuden ennätystyypin, siis semmoisen joka on säännöissä mutta johon kukaan ei ole aikaisemmin hakenut ennätystä. Kyse oli C-1b Group 6: Distance over a closed circuit. Eli sähkökäyttöisten alle 1000 kiloisten koneiden matka suljetulla radalla. (by Klaus Ohlmann btw.)

On niitä ennätysluokkia purjelennossakin yli 1100. Jos sattuu olemaan Nainen. Miehille vain puolet tuosta.

Terveisiä Lausannesta,

Visa-Matti

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Lähetetty: La 14.11.2015 10:58
Kirjoittaja topspeed1
Kiitos tiedosta.

Tuommosen Roter Vogelin bongasin ja huomasin pientä jekkuakin datassa...nimittäin kone lensi noin 1923 tienoilla 2.75 heppasella 350 cc Douglas moottorilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_(motorcycles)

http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scho ... design.pdf


Eli jos mylly oli ehjä ja uudehko se tuotti tasan 2 kW tehoa.


--

Mainitsemasi Klaus Ohlmann on päässyt tällaiseen aviisiin; http://www.theatlantic.com/sponsored/th ... light/208/