Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on To 24 Elo 2017 13:48

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti 04 Heinä 2017 10:06 
Poissa

Liittynyt: Ti 10 Joulu 2013 9:32
Viestit: 72
Raspi ennustaa usein pahasti lauttautuvaa keliä, joka päivän mittaan muuttuu lentokelvottomaksi. Usein kuitenkin todellisuudessa lautta on aika paikallista tai sitä ei näy lainkaan. Tänä kesänä olen lentänyt aika monta kilometriä heikoksi ennustetussa säässä. Näyttää joskus siltä, että varmin tae hyvästä kelistä on paha lauttautumisriski.

Syynä ennusteen virheeseen on luultavasti luotaustietojen puute. Jostain tietokone kuitenkin keksii kosteusarvot pilvirajassa - ja usein menee reippaasti metsään. Toisaalta järvien vaikutus säähän ei näy ennisteissa riittävästi. Juuri lauttautuvassa kelissä järvet toimivat tarvittavien aukkojen synnyttäjinä.

Itse katselen ennusteita muutamasta eri lähteestä ja arvaan mikä niistä on uskottavin. Olisiko kuitenkin mahdollista muuttaa raspin parametreja vähän optimistisemmiksi? Nyt jää paljon hyviä päiviä käyttämättä liian huonojen ennusteiden takia.

Tapsa k


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 15 Heinä 2017 9:45 
Poissa

Liittynyt: Ma 17 Huhti 2006 21:55
Viestit: 11
Totta puhut. Lauttautuminen saa RASPin hieman liian helposti maalailemaan termiikkikarttoja sinisellä värillä. Systeemi on pyörinyt samoila asetuksilla vuosia ja olisi kyllä syytä esim. tehdä rinnalle muutama lisäennuste hiukan eri parametreilla ja katsoa että toimiiko paremmin. Kesä on kuitenkin on jo sen verran pitkällä että tämä jää suurella todennäköisyydellä talven ja ensi kauden hommiksi. Paitsi jos joku enemmän mytologiaa tunteva osaisi heti kertoa, että mitä pitää muuttaa?

Petri M


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 17 Heinä 2017 11:33 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 15:27
Viestit: 387
Hei, tässä saattaa olla ongelma myös vastaanottopäässä, RASPin overdevelopment-alkuiset parametrit eivät viittaa lauttautumiseen (spreading out), vaan ovat mittari sille miten korkeiksi ja laajoiksi pilvet kasvavat. Lauttautumisen ennustaminen on mahdollista ennustetuista luotauksista, mutta RASP ei sitä itse tee millään muotoa. Korkeiden pilvien alla on usein hyvää keliä, siksi ylikehittyviä alueita ei tarvitse pelätä, tietyissä tilanteissa tehtävät kannattaa jopa suunnata nimenomaan tällaisille alueilla. RASP sekä Topmeteo liioittelevat kelin hyvyyttä kuivilla, aurinkoisilla alueilla. Kokemusperäisesti harva pilotti nostaa keskinopeutta jos taivaalta otetaan pilvet pois, sitä vastoin esim. Topmeteon PFD kasvaa tuossa tilanteessa edelleen kun pilvet eivät haittaa auringonsäteilyä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 18 Heinä 2017 22:58 
Poissa

Liittynyt: Ma 17 Huhti 2006 21:55
Viestit: 11
Oletin Tapsan tarkoittavan nimenomaan sivulle valuvia, aika vaatimattoman korkuisia pilviä eikä overdevelopment-karttoja. Muutaman kerran kun tuota pikku valumista on ollut niin RASP on ilmoittanut termiikin voimakkuudeksi jotakin hyvin minimaalista (aika terävästi rajatulla alueella).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 19 Heinä 2017 0:01 
Poissa
WGC 2008 Team
Avatar

Liittynyt: Ke 29 Tammi 2003 16:51
Viestit: 70
Malli toimii meillä vain 7.2km resoluutiolla (konekapasiteetti), niin kovin pienet sää detaljit ei pääse "oikeuksiinsa",
eli kaikki ilmiöt ei mahdu tilanteeseen, vaikka malli parhaansa yrittää.
Säätäminen on jo aivan oma salatieteensä, jossa yhtä asiaa parantamalla joku toinen taas hajoaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 24 Heinä 2017 16:24 
Poissa

Liittynyt: Ti 10 Joulu 2013 9:32
Viestit: 72
Lauttautumisen pitäisi näkyä auringonpaisteen määrässä ja juuri tässä tapahtuu liioittelua. Vähäinenkin lauttautumistendenssi tekee kartalle tiiviihkön vihreän peitteen ja kuten Petri kirjoitti noston voimakkuus ennusteessa lähenee nollaa. Todellisuudessa on juuri niin kuin Kristian kirjoitti - joskus kannattaa lento suunnitella juuri lautan alle, koska siellä on päivän parhaimmat kelit. Tästä on tältä ja edellisiltä kesiltä paljon esimerkkejä. Jos taas auringon eteen tulee jotain muuta pilvisyyttä, on tilanne tietenkin toinen.

Ennustetut temp-käyrät kertovat lauttautumisesta ja ne ovat linjassa auringonpaiste- ennusteen kanssa. Siis kosteutta on ennusteessa hytynen liikaa. Useimmiten taas kuiva keli on ennusteessa oikein. Hilavälin pienentäminen toisi tietenkin tarkkuutta ennusteeseen, mutta syy saattaa olla enemmänkin epätarkoissa ja puutteellisissa lähtötiedoissa.

Tämä piirre RASPissa ei haittaa omaa lentämistäni, mutta usein on vaikeaa saada ilmailijoita kentälle, koska luotto ennusteeseen on liian vahva. Ennusteen käyttäjät katsovat usein vain noston voimakkuuden ja jäävät kotiin lepyttelemään perheen päätä. Ainakin sääasioiden koulutuksessa tämä olisi RASPin tulkintaa opetettava laajemmin.

tapsa


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com