Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on Ke 15 Elo 2018 15:38

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su 10 Huhti 2016 9:13 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
t-mo kirjoitti:
Oletko harkinnut lyijyä tai iridiumia? Mahtaako Leonardo kehunut kummankaan ominaisuuksia missään elokuvassa.


Sun pitää kysyä tuota Pertti Boeingilta ja FAA:n virkamiehiltä jotka estivät puukomposiitin käytön matkustajaliikenteeseen tarkoitetuissa lentokoneissa lailla 1931.

Puukomposiitti on ½ kevyempää kuin saman tilavuuden ALUMIINI ( mutta tuplasti lujempaa )....tiedätkö t-mo ketkä torvet edelleen käyttää alumiinia lentokoneissa ?


:mrgreen:

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 10 Huhti 2016 22:01 
Poissa

Liittynyt: La 12 Joulu 2015 21:55
Viestit: 4
Tilavuus on harvoin rajoittavin tekijä lentokonerakenteissa. Onko kaksi yhteenliimattua balsalevyä "tuplasti lujempaa" kuin vastaava tilavuus alumiinia?

Alumiini lienee materiaaliominaisuuksiltaan isotrooppinen, kuinkas mahtaa olla ruuvipenkissä puristetun yhdensuuntaisen viilun laita?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 11 Huhti 2016 7:25 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 11 Huhti 2016 19:23 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 01 Heinä 2010 23:48
Viestit: 282
Tollaisella mullistavalla materiaalillahan voisi uudelleentoteuttaa monia hankkeita, jotka ovat kaatuneet mitä ilmeisimmin mareriaaliteknisiin ongelmiin...
https://m.warhistoryonline.com/military ... e-air.html


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 11 Huhti 2016 20:37 
Poissa

Liittynyt: Ke 05 Joulu 2007 0:04
Viestit: 10
topspeed1 kirjoitti:
Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.

Puuta on osattu käyttää oikein lentokonerakennuksessa jo yli 100 vuotta


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 11 Huhti 2016 22:56 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Markku kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:
Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.

Puuta on osattu käyttää oikein lentokonerakennuksessa jo yli 100 vuotta



Joo, mutta Duramold, Weldwood jne ovat unohtuneet.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 12 Huhti 2016 15:27 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Pe 14 Maalis 2003 16:42
Viestit: 201
Paikkakunta: Vaasa
Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.

terv. Jyrki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 12 Huhti 2016 21:07 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
JTH kirjoitti:
Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.

terv. Jyrki


Se on totta alumiini katoaa 10 vuodessa ja puukomposiitti korvaa sen.

Amelian Locheed Vega painoi weldwoodista tehtynä 1/3 vähemmän kun sen metalli versio 1931 jälkeen. Ainakin olen antanut itselleni niin ymmärtää...ja Amelia katosi alumiini ruuhessa Tyyneenmereen.

Tarvitko lisää esimerkkejä ?

:mrgreen:

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 12 Huhti 2016 21:15 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
t-mo kirjoitti:
Oletko harkinnut lyijyä tai iridiumia? Mahtaako Leonardo kehunut kummankaan ominaisuuksia missään elokuvassa.



Kuulin että seuraavassa arbuusissa olisi volframia siipikaaret ja istuimet kullasta. Iridiumista kuulemma vain renkaat ja lyijystä päällysteet/pinnat.

:wink:

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 12 Huhti 2016 21:26 
Poissa

Liittynyt: Pe 27 Tammi 2006 23:23
Viestit: 78
Eräs visio vuodelta 2013 kertoo millaisia ovat Airbusit tulevaisuudessa ja miten ne tehdään; https://www.ted.com/talks/bastian_schae ... _jumbo_jet

Olen havaitsevinani siinä suuria poikkeamia niin alumiinin kuin puun käytön suhteen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 12 Huhti 2016 21:48 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
WPQ kirjoitti:
Eräs visio vuodelta 2013 kertoo millaisia ovat Airbusit tulevaisuudessa ja miten ne tehdään; https://www.ted.com/talks/bastian_schae ... _jumbo_jet

Olen havaitsevinani siinä suuria poikkeamia niin alumiinin kuin puun käytön suhteen.


Kaverihan paasaa kuin scientologi konsanaan; https://en.wikipedia.org/wiki/Dianetics

Isot ikkunathan ne kannattaa olla 14 kilsassa...kaikkihan sen tietää... :lol:


Oikeilla jäljillä kuitenkin "rakentaa asiat kuten luonto"...en muista luonnossa nähneeni 3D printtereitä, mutta puuta sen sijaan silmän kantamattomiin Suomessa.

Tässä oma sovellukseni.


Liitteet:
1_A-Hippi-structure.jpg
1_A-Hippi-structure.jpg [ 35.72 KiB | Katsottu 5070 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 12 Huhti 2016 21:54 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Maailman kovin mineraali, timantti, syntyy hiilestä kovassa puristuksessa ja lämpötilassa mannerlaattojen välissä, juuri kuten puukomposiitti teräslaattojen välissä lämpöpistoolein lämmitettynä.

Tässä syy miksi koneet eivät voi olla edes puukomposiitista saati puusta; https://en.wikipedia.org/wiki/TWA_Flight_599

Lisää;

http://www.planecrashinfo.com/1931/1931-7.htm

http://www.baaa-acro.com/1931/archives/ ... -8-killed/

http://havechanged.blogspot.fi/2014/03/ ... t-599.html

http://dodlithr.blogspot.fi/2011/11/woo ... light.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To 14 Huhti 2016 8:38 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Comp Air 8 onnettomuudestahan on kohta 2 vuotta.

En halua vääntää puukkoa haavassa, mutta siinä menehtyi 8 ihmistä juuri kuten Fokkerissa 1931.

En ole huomannut että metallikoneita aiottaisiin sen takia bannata ?

http://news.xinhuanet.com/english/2015- ... 157949.htm


Käsittääkseni sekä vanerisiipiset Fokkerit ja tämä Comp Air 8 olivat hieman ylirasitettu käytössä ja suunnittelussa puutteita.

Muistinko oikein ?

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 09 Helmi 2018 13:07 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
t-mo kirjoitti:
Tilavuus on harvoin rajoittavin tekijä lentokonerakenteissa. Onko kaksi yhteenliimattua balsalevyä "tuplasti lujempaa" kuin vastaava tilavuus alumiinia?

Alumiini lienee materiaaliominaisuuksiltaan isotrooppinen, kuinkas mahtaa olla ruuvipenkissä puristetun yhdensuuntaisen viilun laita?


Vastaus Marylandista...puu vastaa titaania ja terästä.

https://techxplore.com/news/2018-02-woo ... ghter.html


Liitteet:
superwoodcou.jpg
superwoodcou.jpg [ 27.55 KiB | Katsottu 3513 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 09 Helmi 2018 15:27 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Pe 14 Maalis 2003 16:42
Viestit: 201
Paikkakunta: Vaasa
Vastaus Suomesta ?

Suomessa tutkitaan ja valmistetaan nanoselluloosaa. Löytyy sieltä netistä.

terv. Jyrki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 09 Helmi 2018 17:57 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Ihmettelen hieman Marylandin tulosta koska sen tiheys ( 1300 kg/m3 ) on sama kuin Clarkilla 1930 ja se oli vain 2 x alumiinia lujempaa ja puolet kevyempää.

Omani on 1400 kg/m3 tiheydeltään...tein 95 koepuristetta.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 10 Helmi 2018 21:59 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
JTH kirjoitti:
Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.

terv. Jyrki


Onko puukomposiitti huono mielestäsi ?

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com