Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 180
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

t.a.t.u kirjoitti: Pe 10.09.2021 12:14 75 % kysymyksistä oikein vai 75 % pistemäärästä oikein? Eli onko näissä kokeissa mahdollista pisteyttää kysymyksiä eri tavoin, kuten ECQB:n kysymyksissä on tehty.
Pisteistä. Tästäkin keskusteltiin tänään, ja nykyinen järjestelmä ei kuulemma mahdollista kysymysten painotusta muuten kuin tasan.
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 490
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja kristian »

vostok kirjoitti: Pe 10.09.2021 09:34 LS8 manuaalista.

https://i.imgur.com/y0Mb0ua.png

Ironisesti tuostakaan ei voi päätellä suurinta sallittua nopeutta (280) mutta liitoluvun kylläkin voi lukea ihan suoraan kun on erikseen siihen piirretty.

Eiköhän tässä ole riittävästi perusteita oikaisuun.
Meinasin postata saman kuvan, eli kasin manuaalista voi lukea nimenomaan liitoluvun eikä todellakaan VNE:tä. Eikä muidenkaan koneiden polaarit yllä lähimainkaan VNE:hen.

Aika vähän on selittelylle sijaa tuollaisissa kokeissa. Voisi kysyä että miten nuo kysymykset liittyvät peruskurssin oppimäärään, ja toisaalta että miksi oikeauksi kelpuutettu vastausvaihtoehto on väärin tai vähintään tulkinnanvarainen? Miksi kysymyksiä on kirjoittanut henkilö joka ei ole ikinä nähnyt lentokäsikirjaa?
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 383
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Surullista luettavaa. Millainen henki tilaisuudessa vallitsi kun keskustelitte kysymyksistä ja arvostelusta?

Miten tuo polaarikysymys oli perusteltu? Mitä siitä oli tarkoitus katsoa ja mitä ei?
Minun mielestä polaarikäyrästä (siis PIK-20D) ei voi lukea suoraan muuta kuin pienimmän vajoamisnopeuden noista esitetyistä vaihtoehdoista.

Oikaisuvaatimuksen lisäksi kyse alkaa kohta olla vahingonkorvausten vaatimisesta.

-M-
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 180
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Matti Huoviala kirjoitti: Ma 13.09.2021 11:24 Surullista luettavaa. Millainen henki tilaisuudessa vallitsi kun keskustelitte kysymyksistä ja arvostelusta?
Isäntänä Helsingin päässä oli virkamies joka ei ollut itse sekaantunut purtsikkapuoleen noissa teoriakokeissa. Saatiin tulostettuna kaikista kolmesta kokeesta väärin menneet kysymykset vastattuine ja oikeine vaihtoehtoineen. Isäntä ei suoraan osannut ottaa kantaa kysymyksiin, mutta joidenkin kohdalla sai selvitettyä kysymyksen laatijan perustelut (vastaukset aiempiin valituksiin, esim. tuon kuormauskysymyksen osalta). Jätimme palautetta noista tietyistä kysymyksistä mitkä luvattiin sitten välittää eteenpäin.

Polaari-vne-kysymyksestä emme ryttyilleet sen enempää tuossa vaiheessa, ennen kuin päästin tarkistamaan mitä manuskoissa oikeasti lukee. Sen kysymyksen osalta katsotaan millainen vastaus oikaisuvaatimukseen tulee. Hallintolain mukaan siinä vastauksessa täytyy sitten vihdoinkin olla mukana perustelut ja valitusosoite. Mitään perusteluja tuolle vaihtoehdolle ei nyt ollut tarjolla.
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 383
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Sain tosiaan ruotsalaisten esimerkkikokeen haltuuni.
Kauniisti ilmaistuna naapurimaassa ei arvioida samoilla perusteilla oppilaita.

-M-
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 180
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Noniin, oikaisuvaatimus tuon polaarikysymyksen osalta on käsitelty ja oppilaan koetulos korjattu 80 prosenttiin. Hyvittävät myös uusintakokeiden maksut.

Nyt on ainakin yksi täysin virheellinen vastaus sieltä kysymyspankista oikaistu. Vielä kun saisi korjattua sieltä kysymykset jotka ovat oikein, mutta ihan huonoja.
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 327
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Kuulin tänään äskettäin kokeessa käyneen "potilaan" kommentit, sadattelun ja koin valtavan turhautumisen. Ei mennyt läpi. Samat täälläkin jo paskoiksi todetut kysymykset kummittelee setissä edelleen.
Vain suunnaton into lajiin saa (ehkä) jatkamaan...
Tää koko kuvio on kyl ihan hanurista.
Lentoturvallisuuden nimissä voidaan perustella mitä tahansa perustelematta sitä lainkaan.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 180
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

vostok kirjoitti: Ma 13.09.2021 16:09 Nyt on ainakin yksi täysin virheellinen vastaus sieltä kysymyspankista oikaistu.
Juuri saamani tiedon mukaan eilen 15.9. on tuohon polaarikysymykseen vastaamalla "liitoluku" saanut edelleen täydet pisteet. Kysymystä ei siis ole oikaistu pankissa. Jos oma koetulos jää tuosta kiinni, niin näyttää olevan oppilaan omalla vastuulla ymmärtää vaatia oikaisua, niinkuin edellisessäkin tapauksessa.
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja PY »

Voiko todella olla niin, että Traficomilta puuttuu kyky tai halu noudattaa esimerkiksi Hallinnonkäyttölakia ?

Hyvän hallintotavan velvoite on itseoikaisu.

Yksi virhe. Niitä sattuu, mutta samassa asiassa toistuvasti, huomautuksista huolimatta, kohdistuen alisteisessa asemassa oleviin ?

Onpa mielenkiintoista.
jyri
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja jyri »

No voi pyhä savu! Nyt kiinnostaisi tietää, kuinka edunvalvontajärjestömme Ilmailuliitto on toiminut tai aikoo toimia tässä harrastuksen kannalta erinomaisen tärkeässä asiassa.
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 383
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

jyri kirjoitti: La 18.09.2021 11:36 No voi pyhä savu! Nyt kiinnostaisi tietää, kuinka edunvalvontajärjestömme Ilmailuliitto on toiminut tai aikoo toimia tässä harrastuksen kannalta erinomaisen tärkeässä asiassa.
Nyt on sanottava että liitto teki voitavansa. Koe-ongelmaan herättiin liiton (Opisto, edunvalvonta ja PT) parissa jo noin vuosi sitten kun SFCL:n tekstit saivat sen lopullisen muotonsa ja niitä päästiin lukemaan. Itse Opiston puolelta lähestyin asiasta marraskuussa sekä viranomaista että liiton puolella olevaa porukkaa.
Vastaus viranomaiselta viipyi ja sen saatuani oli melko selvää, ettei asia ollut ollenkaan vielä esillä viranomaisella viime vuoden puolella. Asiaa ajettiin aktiivisesti alkuvuoden aikana ja edunvalvonta saikin aikaan pyytämänsä palaverin Traficomin kanssa keväällä 2021 (TC, SIL, Opisto, PT). Meillä oli esittää toimiva ja jopa kustannustehokas tapa järjestää kokeita kesäkuun alusta alkaen. Se sai, kauniisti ilmaistuna, varovaisen vastaanoton ja vaati kuulemma lisäselvityksiä. Asiasta pyydettiin toinenkin palveri TC:n kanssa ja sen henki oli jo jotain ihan muuta. Purjelentopuolen saama vastaaotto oli töykeää nuivempi ja kuulemma haaskasimme vain virka(henkilön) aikaa tämänkin asian hoitamisessa. Palaveri oli lyhyt.

Opiston puolelta olin jo tarjonnut viranomaiselle käyttöön Opiston SPL-kysymyspankkia (vajaat 600 kysymystä) maksutta. Kokeessa tulee olla 120 kysymystä joten Opiston pankki on vähintään 4x. Viranomainen oli kieltäytynyt antamasta omia kysymyksiä julkiseen tai minkäänlaiseen jakeluun vedoten kysymyspankkinsa pieneen kokoon. Nyt olemme saaneet esimakua viranomaisen kysymyksistä.

Liiton edunvalvonnan tuloksena siis TC:lle annettiin toimiva esitys viranomaiskokeiden järjestämisestä tavalla, joka on käytössä muutamassa EASA-maassa. On myös maita joissa asia on paikallisen toimivaltaisen viranomaisen järjestämä. Esitys oli perusteltu ja siinä oli huomioitu tarvittavat asetukset ja kustannukset. Viranomainen päätti hoitaa homman itse. Jatkoneuvotteluista ei ole sovittu. Edunvalvontaan osallistui liiton edunvalvonta, PT ja Opisto. Prosessissa mukana olleena on vaikea nähdä mitä olisi voitu tehdä enemmän tai toisin.

Opiston oppilaita käy säännöllisesti viranomaisen teoriakokeissa moottorilentolupakirjojen kokeisiin. Niistä kokeista TC lähettää ihan pyytämättä tulokset kouluttavalle organisaatiolle. Näin ei ole tapahtunut tietääkseni purjelentokokeiden osalta. Tiedon koetuloksista pitäisi tulla koska kouluttajan tulee antaa oppilaalle tarvittaessa lisäkoulutusta ja mahdollisesti uusi suositus jos hylsyjä on tullut neljällä koeistunnolla. Laurin porukka pääsi ilmeisesti näkemään protestin kohteena olleet kysymykset, hyvä niin. Itse olen käynyt muutaman kerran PPL-oppilaiden kokeen arvostelua tarkastamassa.

Mielestäni tämä tilanne on ihan kestämätön. Tarkkareita ei päästä lentämään kun kursseja ei saada valmiiksi siksi, etteivät oppilaat läpäise viranomaiskokeita. Kokeissa on käynyt ihan älykästä aikuista ymmärtääkseni melkoisella koulutustaustallakin ja heilläkään ei menestys ole ollut riittävä (80%). Purjelennossa kuitenkin tason tulisi olla 16-vuotiaan normaaliälyisen nuorukaisen hanskattavissa (lupakirjan ikäraja). Turvallisuusperustaisen riskiarvion mukaan tulisi mennä. Nyt vaikuttaa siltä että kotimaan viranomainen on mennyt asiassa ennen näkemättömän tiukkaan tulkintaan sekä tehtävien vaativuudessa että kokeen pistemäärävaatimuksessa. SFCL asettaa kokeen läpäisyn rajaksi 75% pisteistä. Suomessa raja on osassa kokeita 80%. Tiukennus on kova.
Viranomaisen kanssa on monessa asiassa ihan onnistunutta yhteistyötä. Olisi kiva tietää mikä tässä meni ihan vituiksi.

Matti Huoviala
Viimeksi muokannut Matti Huoviala, Ma 20.09.2021 13:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
t.a.t.u
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

PY kirjoitti: Pe 17.09.2021 14:08 Voiko todella olla niin, että Traficomilta puuttuu kyky tai halu noudattaa esimerkiksi Hallinnonkäyttölakia ?

Hyvän hallintotavan velvoite on itseoikaisu.
Jos hallinnonkäyttölailla tarkoitetaan hallintolainkäyttölakia, niin se on kumottu vuodenvaihteeseen 2019-2020 ja on siis varsin suotavaa, ettei viranomainen sitä noudata.

Itseoikaisuun viranomaisen tulee toki siitä huolimatta ryhtyä, mikäli havaitsee tehneensä selkeästi virheellisen päätöksen. Epäselvässä tilanteessa itseoikaisuun ei ole velvollisuutta ryhtyä.
Viimeksi muokannut t.a.t.u, Ma 20.09.2021 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t.a.t.u
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Matti Huoviala kirjoitti: Ma 20.09.2021 10:10 Opiston oppilaita käy säännöllisesti viranomaisen teoriakokeissa moottorilentolupakirjojen kokeisiin. Niistä kokeista TC lähettää ihan pyytämättä tulokset koulttavalle organisaatiolle. Näin ei ole tapahtunut tietääkseni purjelentokokeiden osalta. Tiedon koetuloksista pitäisi tulla koska kouluttajan tulee antaa oppilaalle tarvittaessa lisäkoulutusta ja mahdollisesti uusi suositus jos hylsyjä on tullut neljällä koeistunnolla. Laurin porukka pääsi ilmeisesti näkemään protestin kohteena olleet kysymykset, hyvä niin. Itse olen käynyt muutaman kerran PPL-oppilaiden kokeen arvostelua tarkastamassa.
Täytynee korjata asia ja pyrkiä varmistamaan, ettei kokeeseen osallistujan ja Traficomin välisestä asiasta ilmoiteta koulutusorganisaatiolle myöskään moottorilentolupakirjojen osalta, koska koulutusorganisaatio ei ole asianosainen asiassa.
SFCL asettaa kokeen läpäisyn rajaksi 75% pisteistä. Suomessa raja on osassa kokeita 80%. Tiukennus on kova.
Miten muut maat ovat ratkaisseet asian, kun AMC1 SFCL.135 (c) edellyttää, että kokeissa on oltava yhteensä 120 kysymystä ja niiden on jakauduttava oppiaineiden välille niin, että oppiainekohtaisia kysymyksiä on useassa oppiaineessa 10? Se on ainakin selvää, että kun kysymysmäärästä on AMC, se lähtökohtaisesti velvoittaa viranomaista, eikä ole mikään ohjeellinen "sinnepäin" -standardi. Kaikilla muilla mailla on painotukset kysymysten välillä, eli joistain tehtävistä saa enemmän pisteitä kuin joistain toisista?

Onko kukaan edes yrittänyt laatia AltMoCia asiaan yksin tai yhteistyössä viranomaisen kanssa, vai paukutellaanko vain henkseleitä, että liitossa on tehnyt voitava? En henkilökohtaisesti usko, että olisi kovin vaikea perustella, miten samaan turvallisuustasoon päästäisiin edelleen, jos joidenkin osakokeiden kysymysmäärää kasvatettaisiin 10 kysymyksestä 20 kysymykseen, jolloin vääriä saisi olla 5/20 eikä 2/10.
Liitteet
amc1sfcl135c.png
amc1sfcl135c.png (68.55 KiB) Katsottu 134 kertaa
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 383
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

t.a.t.u kirjoitti: Ma 20.09.2021 11:24 Täytynee korjata asia ja pyrkiä varmistamaan, ettei kokeeseen osallistujan ja Traficomin välisestä asiasta ilmoiteta koulutusorganisaatiolle myöskään moottorilentolupakirjojen osalta, koska koulutusorganisaatio ei ole asianosainen asiassa.
SFCL asettaa kokeen läpäisyn rajaksi 75% pisteistä. Suomessa raja on osassa kokeita 80%. Tiukennus on kova.
Miten muut maat ovat ratkaisseet asian, kun AMC1 SFCL.135 (c) edellyttää, että kokeissa on oltava yhteensä 120 kysymystä ja niiden on jakauduttava oppiaineiden välille niin, että oppiainekohtaisia kysymyksiä on useassa oppiaineessa 10? Se on ainakin selvää, että kun kysymysmäärästä on AMC, se lähtökohtaisesti velvoittaa viranomaista, eikä ole mikään ohjeellinen "sinnepäin" -standardi. Kaikilla muilla mailla on painotukset kysymysten välillä, eli joistain tehtävistä saa enemmän pisteitä kuin joistain toisista?

Onko kukaan edes yrittänyt laatia AltMoCia asiaan yksin tai yhteistyössä viranomaisen kanssa, vai paukutellaanko vain henkseleitä, että liitossa on tehnyt voitava? En henkilökohtaisesti usko, että olisi kovin vaikea perustella, miten samaan turvallisuustasoon päästäisiin edelleen, jos joidenkin osakokeiden kysymysmäärää kasvatettaisiin 10 kysymyksestä 20 kysymykseen, jolloin vääriä saisi olla 5/20 eikä 2/10.
FCL.025 (b) (5) sekä SFCL.135 (c) (4)
"Before retaking the theoretical knowledge examinations, applicants shall undertake
further training at a DTO or an ATO. The extent and scope of the training needed shall be
determined by the DTO or the ATO, based on the needs of the applicants."

edellyttää jonkinmoista panosta ennen uusintoja kouluttavalta organisaatiolta. Sitä on hieman hankala toimittaa oppilaalle jos ei organisaatio saa tuloksia, oppilas ei välttämättä omatoimisesti niitä anna organisaatiolle. No, itsekin pidän hieman erikoisena oppilaiden todistusten lähettämistä suojaamattomina sähköpostin liitteinä.

Minulla ei ole tiedossa onko AltMockeja tehty muissa maissa, sen tiedän että useammassa on osattu laskea rosentit siten, että kymmenen sijasta käytetään 12 kysymystä. Viranomainen otti päättäväisesti tämän homman hoitaakseen. Meidän näkemykset/neuvot eivät olleet oikein arvossaan.

-M-
jyri
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja jyri »

Kyselin tuossa aiemmin, mitä SIL on tehnyt tässä kafkamaisessa asiassa. Matti vastasi tyhjentävästi. Kiitos siitä ja ponnisteluista.
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 180
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

t.a.t.u kirjoitti: Ma 20.09.2021 11:24En henkilökohtaisesti usko, että olisi kovin vaikea perustella, miten samaan turvallisuustasoon päästäisiin edelleen, jos joidenkin osakokeiden kysymysmäärää kasvatettaisiin 10 kysymyksestä 20 kysymykseen, jolloin vääriä saisi olla 5/20 eikä 2/10.
Se tosin tarkoittaisi että viranomaiskonklaavin olisi keskenään keksittävä 10 yhtä paskaa kysymystä lisää. Nyt havaitun perusteella en itse ainakaan voisi hyvällä omallatunnolla vakuuttaa, että tällä ei olisi turvallisuutta heikentävää vaikutusta.
t.a.t.u
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Matti Huoviala kirjoitti: Ma 20.09.2021 12:00 FCL.025 (b) (5) sekä SFCL.135 (c) (4)
"Before retaking the theoretical knowledge examinations, applicants shall undertake
further training at a DTO or an ATO. The extent and scope of the training needed shall be
determined by the DTO or the ATO, based on the needs of the applicants."

edellyttää jonkinmoista panosta ennen uusintoja kouluttavalta organisaatiolta. Sitä on hieman hankala toimittaa oppilaalle jos ei organisaatio saa tuloksia, oppilas ei välttämättä omatoimisesti niitä anna organisaatiolle. No, itsekin pidän hieman erikoisena oppilaiden todistusten lähettämistä suojaamattomina sähköpostin liitteinä.
Se on oppilaan asia ilmoittaa kouluttaneelle organisaatiolle, että ei mennyt läpi. Ei viranomaisen tehtävä. Tämän jälkeen kouluttavan organisaation tehtävä on toimittaa oppilaalle riittävät dokumentit uutta yritystä varten, minkä jälkeen oppilas toimittaa paperit edelleen viranomaiselle. Koulutusorganisaation tehtävä ei ole toimittaa todistusta viranomaiselle, eikä koulutusorganisaatio ole lähtökohtaisesti asianosainen.
Minulla ei ole tiedossa onko AltMockeja tehty muissa maissa, sen tiedän että useammassa on osattu laskea rosentit siten, että kymmenen sijasta käytetään 12 kysymystä. Viranomainen otti päättäväisesti tämän homman hoitaakseen. Meidän näkemykset/neuvot eivät olleet oikein arvossaan.

-M-
Useassa maassa ei sitten osata lukea. Ei AMC ole mikään toivomusluettelo (kuten GM olisi), vaan sen mukaan pitää toimia. Onko nyt niin, että tällä foorumilla samaan aikaan puhutaan hyvästä hallintotavasta ja sitten ehdotetaan, viranomainen rikkoisi AMC:n vaatimusta eli hyvää hallintotapaa ja vähän muutakin siinä sivussa?

Jos kokeessa olisi 12 kysymystä 10 kysymyksen sijasta ilman laillista perustetta, hylätystä kokeestahan voisi välittömästi kannella, koska koe on ollut virheellinen.
vostok kirjoitti: Ma 20.09.2021 16:12 Se tosin tarkoittaisi että viranomaiskonklaavin olisi keskenään keksittävä 10 yhtä paskaa kysymystä lisää. Nyt havaitun perusteella en itse ainakaan voisi hyvällä omallatunnolla vakuuttaa, että tällä ei olisi turvallisuutta heikentävää vaikutusta.
Ehkä ne kaikista huonoimmat kysymykset on jo keksitty ja seuraavaksi tulee himpun verran parempia? :)
Vastaa Viestiin