Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 351
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

On hurjaa menoa.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
t.a.t.u
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Matti Huoviala kirjoitti: Ti 21.09.2021 11:41 Tulkintasi on mielenkiintoinen mutta ymmärrän lähtökohdan. En ole varma onko traficomilla sama näkemys asiasta mutta siellähän näitän tietosuoja-asioita on ennenkin tulkittu aika vapaasti (esimerkkinä ajokorttitiedot).
Tässähän viranomainen toimittaa todistuksen koulutusorganisaatiolle, ei toisin päin.
Suomessa on ainakin SPL-kokeissa käytäntö ohjaamassa organisaatiota osalliseksi.
Traficomin sivulta : Hakija tai koulutusorganisaatio lähettää suosituksen kokeisiin erikseen osoitteeseen: teoriakokeet(at)traficom.fi.

Me emme Opistossa lähetä (ilman asianosaisen nimenomaista suostumusta) todistuksia viranomaiselle tai muuualle.

-M-
Moottorilentopuolella on varmaan jäänteitä kansallisten koulutusorganisaatioiden ajasta, jolloin koulutusorganisaatio ilmoitti oppilaan kokeisiin. Oppilas, jolla oli kaikki mahdolliset ja mahdottomat todistukset, ei voinut itsenäisestä ilmoittautua valitsemalleen koepäivälle, vaan ilmoittautumisen allekirjoitti koulutusoganisaation HT tai CFI. Tällöin päästiin vielä varmaan jollain konstilla tulkintaan, että tuloksetkin voi toimittaa koulutusorganisaatiolle.

Nyt, kun koulutusorganisaatio ei ilmoita oppilaita kokeisiin vaan oppilaat itse ilmoittavat itsensä kokeisiin, koulutusorganisaatio ei ole asiassa osapuoli, eikä koulutusorganisaation pitäisi voida mistään edes tietää, onko joku oppilaista esimerkiksi ilmoittautunut kokeisiin tai käynyt niissä ylipäätään, ellei sitten esimerkiksi asiakirjan aitouden tarkastamisen tai vastaavan syyn takia tilanne tule esiin.

Se, että organisaatio voi lähettää suosituksen kokeisiin suoraa Traficomille ei muuta sitä tilannetta, että hakija itsenäisesti ilmoittautuu kokeisiin. Aivan sama tilanne on lupakirjaa hakiessa, siihenkään ei kouluttajan pitäisi olla millään tavalla suoraa osallinen, koska kyse on hakijan ja viranomaisen välisestä hallintoasiasta, vaikka hakemuksessa käytettäisiin koulun X todistuksia hakemuksen osana.

Toki moni käytännön asia voisi hoitua sujuvammin jos tieto kulkisi myös suoraa viranomaiselta kouluttajalle, mutta joku ruksi tietojen luovuttamisesta pitäisi lisätä koeilmoittautumislomakkeeseen tätä varten. Maallikosta tuntuu siltä, ettei sen muutoksen pitäisi olla ylitsepääsemättömän hankala teknisesti, mutta...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

t.a.t.u kirjoitti: Ti 21.09.2021 22:59 Nyt, kun koulutusorganisaatio ei ilmoita oppilaita kokeisiin vaan oppilaat itse ilmoittavat itsensä kokeisiin, koulutusorganisaatio ei ole asiassa osapuoli, eikä koulutusorganisaation pitäisi voida mistään edes tietää, onko joku oppilaista esimerkiksi ilmoittautunut kokeisiin tai käynyt niissä ylipäätään, ellei sitten esimerkiksi asiakirjan aitouden tarkastamisen tai vastaavan syyn takia tilanne tule esiin.

Toki moni käytännön asia voisi hoitua sujuvammin jos tieto kulkisi myös suoraa viranomaiselta kouluttajalle, mutta joku ruksi tietojen luovuttamisesta pitäisi lisätä koeilmoittautumislomakkeeseen tätä varten. Maallikosta tuntuu siltä, ettei sen muutoksen pitäisi olla ylitsepääsemättömän hankala teknisesti, mutta...
Olenkin tullut siihen tulokseen, että viranomainen voi (mielestään) soveltaa erilaisia säädöksiä haluamallaan tavalla.
GDPR tai muut sellaiset pikkujutut voi ohittaa sen kummemmin asiaa pohtimatta. Sama ei päde hallintoalamaiseen.

Usein ratkaisukin löytyisi läheltä, oli se sitten tietoluovutuksen salliva ruksi, tai kysyisi vaikka neuvoa sieltä missä osataan neuvoa.
Aina itse tehty ei ole paras jonka olen kyllä huomannut usein omakohtaisestikin.

-M-
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja PY »

Maassa on kymmeniä kokeneita purjelennonopettajia, jotka ovat kouluttaneet vuosikymmeniä ja
osaavat keskittyä oleelliseen.

Mikä estää Traficomia teettämästä muutamalla kokeneella ulkopuolisella ”vertaisarviointia” kysymyspankistaan ?

Tässä herää sivullisessa keskustelua seuraavassa jo epäillys, että asiaan liittyy mahdollisesti jotain poleemisuutta ?
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 351
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Kyllähän tämä vähän sivuaa aihetta: https://nordicgliding.com/robert-danewi ... a-hjaltar/
Hankalaa vierasta kieltä mutta eiköhän suurin osa tuosta selviä, kun enklanniksi voipi sivulla suoraan kääntää.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Jore
Viestit: 31
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Onko tietoa kuinka monta uutta purjelentäjän lupakirjaa saatiin kuluneella kaudella Suomeen?
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
tapsa k
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:35

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja tapsa k »

Tarkoittanet uudella teoriakokeella suoritettuja lupakirjoja. Omassa kerhossani valmistui kaksi vanhoilla teorioilla. Uudet teoriat taas karkottivat ainakin yhden oppilaan, toinen roikkuu vielä mukana. Molemmilla on kerhon antamat teoriat tentitty ja lentäminen sujuu jo lähellä lupakirjatasoa, mutta odotellaan vielä kokeiden kohtuullistumista.

Koronarajoitusten vuoksi parilla oppilaalla pääsi vanhan mallin mukaiset teoriat vanhenemaan. V-käyrä saattaa olla niin pahalla tasolla, ettei kurssi jatku. Myös pari opettajaa on lehtoroinut koronatilanteen takia liian vähän ja tarvitsee tarkkarin. Toivottavasti motivaatio on tallella.
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 351
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Onhan tää hitto, jos lajiin pariin pyrkivät on enemmänkin "saa nähdä riittääkö motivaatio", "v-käyrä on korkeella" ja "odotellaan kokeiden kohtuullistumista" ja mitä näitä nyt tossa oli... hurjaa on meno :evil:
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Jore
Viestit: 31
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/T ... ewLayout1/

Tämä sisältää niin vanhoilla kuin uusillakin teoriakokeilla valmistuneet...
2021 antoi 14 uutta purjelentolupakirjaa...
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Hatakka
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

Jore kirjoitti: Ti 23.11.2021 12:19 2021 antoi 14 uutta purjelentolupakirjaa...
Tilaston mukaan huonoin tulos 46 vuoteen. Todennäköisesti joutuu menemään vielä kauemmas historiaan löytääkseen vastaavia lukuja, nuo Traficomin tilaston alkupään (1962-1976) lupakirjamäärät eivät näytä lainkaan todellisilta.
Liitteet
Purjelentolupakirjat_1962-2021.png
Purjelentolupakirjat_1962-2021.png (23.31 KiB) Katsottu 2646 kertaa
Joakka
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.02.2008 17:48
Paikkakunta: EFVA/EFME/EFKA

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Joakka »

Jore kirjoitti: Ti 23.11.2021 12:19 https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/T ... ewLayout1/

Tämä sisältää niin vanhoilla kuin uusillakin teoriakokeilla valmistuneet...
2021 antoi 14 uutta purjelentolupakirjaa...
Ihmettelin aluksi, miksi "Purjelentäjä (moottoripurjekoneet)" ei näytä tälle vuodelle mitään, kunnes alaviitteestä selvisi, että tuolla tarkoitetaan vain MGPL-lupakirjaa. Lukumäärä 14 siis näyttäisi sisältävän myös ne SPL+TMG -lupakirjat, joidenka oikeudet on lupakirjan XIII (sivu 3) ja XII (sivu 4) -kohdissa rajattu vain TMG-mopuihin. Alaviitteen mukaan "Purjelentäjä (purjekoneet)" tosiaan sisältää GPL, LAPL(S) ja SPL -lupakirjat, joten sieltä ne valmistuneet mopuoppilaatkin sitten oletettavasti löytyvät.

Tänä vuonna tiedän ainakin kolmen henkilön saaneen SPL+TMG -lupakirjan "SFCL.150d) Only TMG privileges/Lupakirjan oikeudet voimassa vain TMG ilma-aluksella" -rajoituksella, sekä yhden TMG-laajennuksen olemassaolevaan SPL-lupakirjaan. Nuo kolme 'zero to SPL+TMG' -oppilasta saivat kaikki lupakirjan kansallisella teoriatodistuksella.

Tämä pursi- ja mopulupakirjojen yhdistäminen saman otsikon alle saattaa jonkin verran vaikeuttaa tilastojen tulkintaa.
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 187
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Kevään ensimmäiset hylsyt on nyt käyty hakemassa teoriakokeista. En ole vielä paljon kuullut kokeiden sisällöstä, mutta kaiketi se ei ole juurikaan parantunut viime vuotisesta.

Vuosi olisi ollut aikaa tehdä hyvät kokeet, tai edes kysellä asiantuntijoilta että eiväthän nämä vain ole liian paskoja. Näin ei kuitenkaan ole toimittu.

Lauri
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Opisto toimitti alkukeväästä Traficomille muutamia satoja koekysymyksiä. Niiden käyttämisestä minulla ei ole tietoa.

Purjelento on ikävässä asemassa EASA:n rattaissa. Kyseessä on urheilulaji ihan puhtaasti johon on sitten sotkettu vaatimuksia muista ilma-alusryhmistä EASA:n hyvitysajatuksen takia eli ajatus on siitä, että kun on säädökset yms kerran opiskellut niin ne hyvitetään jos ihminen ryhtyy sekakäyttäjäksi. Osansa tästä sekamelskasta saa niskoilleen kolmikirjaiminen kirosana TMG. Yleensä englannin kielessä kirosanat ovat nelikirjaimisia mutta tässä on onnistuttu ihan kolmellakin. Se tuo niitä lisävaatimuksia muuten suht puhtaaseen urheilulajiin. Osin purjelento on varmaan halunnut markkinointisyistä korostaa asemaansa kevyenä "sisääntulolajina" myös muihin lupakirjoihin tuon hyvitysajatuksen kautta. Nyt sitten säätely on valitettavasti mennyt hieman yli purjelennon todellisten tarpeiden, IMHO.

-M-
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Saamani tiedon mukaan TC:n kysymyspankki olisi laajentumassa ainakin osittain Opiston toimittamalla kysymysaineistolla.
Ajankohdasta ei vieä ole tarkempaa tietoa mutta ilmeisesti aineisto on ollut käyttökelpoista.

-M-
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Kokelaaltamme saaman palautteen mukaan TC:n kysymyspankissa on alkanut esiintyä opiston toimittamasta aineistosta poimittuja kysymyksiä.
En vielä tiedä onko se hyvä asia.

-M-
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 351
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Halpeneeko kokeiden hinnat nyt kun niihin on saatu ulkopuolista ilmaista apua?
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Kävin tänään yhden oppilaamme kanssa TC:n palautetilaisuudessa. Vaikka tilaisuus ei tuottanut muutosta kokeen arviointiin on todettava että ainakin lennon teorian kysymykset ovat asiallisia ja kohtuullisia, ainakin nyt näkemieni kysymysten osalta.
Nostin esille myös ongelman koekysymysten määrn ja hyväksymisrajan kohtaamisessa. Osassa kokeita on SFCL:n mukaiset kymmenen kysymystä, hyväksymisraja on periaatteessa 75% mutta siis käytännössä 80%.
12 kysymystä auttaisi asiaa ja sen voisi saada aikaan vaikka AltMoc menettelyllä.

-M-
Jore
Viestit: 31
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Oliko palautetilaisuudessa puhetta kokeiden hinnoista, tai siitä että kokeita voi suorittaa vain Helsingissä tai Rovaniemellä?

Alla hieman tietoa mitä (muualla) Euroopassa kokeet maksaa ja kuka niitä saa pitää.

- UK - exams by the gliding federation - BGA included in the membership fee (varmaan brexitin jälkeen vielä helpottuneet, eli varmaan kerhot saa pitää kokeet kuten ennen...?)

- NL - exams by an independant association - linked to the NAC 20,- €/domain - 120,- in total (some domains are combined!)

- BE - exams by the NAC/Gliding Federation included in the membership fee

- FR - examens by the gliding federation - FFVP included in the membership fee

- DE - via the local CAA Bundeslander fee? but all LBA fees are low ...

- AT - exams OAC-FAA - the OAC has an extended delegation by AustroControl

- DK - exams by the gliding federation

- SE ? - but I suppose also a system via te federation - there is/was an extended delagetion of power to the gliding federation + a fundamental financial support !

- FIN via the CAA

- CH via the gliding federation by FE’s appointed by the CAA
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Palautetilaisuudella ymmärretään viranomaisen tarjoamaa tilaisuutta oppilaalle kouluttajan edustajan kanssa nähdä väärin vastatut kysymykset ja tarpeen vaatiessa myös pyytää muutosta arvosteluun. Palautetilanteen luonne ei ole keskustella kokeiden järjestelyistä.
TC on järjestänyt kokeita tietoni mukaan Helsingissä, Lappeenrannassa ja Tampereelle. Voi olla että moottorilentäjien liitto on järjestänyt myös Oulussa. Siten kokeita on ollut alueellisesti tarjolla auttavasti ainakin.
Joren listassa tulee huomata ettei Iso Britannia ole EASA-maa. He voivat ihan itsenäisesti miettiä kokeitansa.
Ruotsissa purjelentoliitto hoitaa niitä, pyysin tietoja että miten on mennyt. Vastausta odotellessa.

Jos kokeet ovat asiallisilla kysymyksillä tehtyjä niin nykyiselläkin hommalla saadaan uusia lupakirjoja. Tämän palautetilaisuuden viesti oli että kysymykset eivät hyvin pienen otoksen perusteella olleet kohtuuttomia. Se oli se hyvä asia.

-M-
tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 138
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja tapio k »

"Jos kokeet ovat asiallisilla kysymyksillä tehtyjä niin nykyiselläkin hommalla saadaan uusia lupakirjoja. Tämän palautetilaisuuden viesti oli että kysymykset eivät hyvin pienen otoksen perusteella olleet kohtuuttomia. Se oli se hyvä asia."

Se on hyvä asia sinänsä, mutta kouluttajan pitäisi tietää mitä kysytään voidakseen antaa hyvää teoriakoulutusta. Saksassa ainakin on tarjolla kysymyskatalogi opetuksen pohjaksi ja oletettavasti viranomaisen kysymykset ovat samoja tai vastaavia. Traficomin sivuilta löytyvä LAPL(A) mallikysymysten joukko antaa aika ikävän kuvan kysyttävistä asioista ja huhujen mukaan samantapaisia kysymyksiä on esitetty purjelentäjien vastattavaksi. Olisi syytä kysyä, miksi esim. sääopin kysymykset keskittyvät täysin tarpeettoman ammattisanaston uteluun. Nippelitiedon vaatiminen on yksinkertaisesti typerää. Yhtä typerää on kysymyksissä esiintyvä säännönmukaisuus, jossa neljästä vaihtoehdosta yksi tai kaksi on selvästi väärin ja kaksi vastausehdotusta niin lähellä toisiaan, että vähäinen lukuvirhe aiheuttaa tenttijälle turhan mokan.

Mielestäni ainoa tapa saada kysymykset kokonaisuudessaan kuntoon, olisi saada vaikkapa 3-5 purjelennon opettajista koostuva porukka työstämään kysymyksiä asialliseen malliin.

Joensuun kulmilta katsottuna tenttipaikat ovat kaukana ja se aiheuttaa oppilaskatoa, johon suomalaisella ilmailuyhteisöllä ei ole varaa.
Vastaa Viestiin