Kumpi simu?

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Harald

Kumpi simu?

Viesti Kirjoittaja Harald »

Joudun ostamaan uuden simuohjelman. Kumpi on parempi, Condor vai Silent Wings ?

Markku K
Aktiivikirjoittaja

Re: Kumpi simu?

Viesti Kirjoittaja Markku K »

Condoria pelaavana ja Silent Wingsin demoa kokeilleena vastaan Condor.

SW:n lennon- ja säänmallinnus ei vakuuttaneet silloisen kokeilun aikana (~30min). Condorissa toki maastot ovat nykystandardeihin ajatellen aika rujoja, mutta en pistä sille kovinkaan isoa painoarvoa kun sään- ja lennonmallinnus ovat kunnossa.

Harald

Paljon lukevia purjelentäjiä,vähän vastauksia. Kiitos sinulle vastaajalle erittäin paljon!!

tertsi
WGC 2008 Team
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tertsi »

Condorissa lienee enempi nettipelaajia, grafiikat heikompia.

Pasi Haanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi!

Tähän on varmaan vaikea antaa objektiivista mielipidettä. Harvalla lienee riittävästi kokemusta siitä toisesta simulaattorista. Kummankin simulaattorin käyttäjät kehuvat luonnollisesti "omaansa" parhaimmaksi. Silent Wingsin saa demona kokeiltavaksi mutta Condoria ei taida saada. Lataa ja kokeile, niin saat tuntumaa ainakin SW:stä.

Itse olen lentänyt SW:lla kahdessa talvessa likimain 100 tuntia (IRL lentokokemus ei ole kuin 1/3 tästä) ja Condorilla (opiston simulla) vain muutamia tunteja. Ei ole yllätys, että minun ääni menee SW:lle. Negatiiviseen kuvaan Condorista vaikuttaa kyllä vahvasti opiston simun, anteeksi vaan, ei-niin-hyvä ohjaustuntuma.

Niin ja, kun kumminkin lataat sen SW:n, niin tule tiistaina lentämään Tuesday Gatheringiä (http://competition.silentwings.no/?lang=en&page=results) suomalaisten, saksalaisten ja muun maalaisten kanssa. SW:llä on aika suppea online-lentäjien joukko, joka taas Condorilla taitaa olla aika suuri.

Itse ostin aikoinaan SW:n vahingossa ts. tietämättä, että on muitakin. Aikaisemmin minulla SFSPC mutta, kun menin teoriakurssille, piti saada nykyaikaisempi.

Kesää odotellessa
Pasi

P.S. Laitapa viestiisi sellainen mikä-simulaattori-äänestys, jos se enää jälkeenpäin onnistuu, niin saat toivottavasti hiljaisetkin lentäjät ääneen.

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Opiston simun käyttöympäristönä voin sanoa, että Condor on hyvä, mutta en voi missän nimessä sanoa onko parempi kuin SW. Jari Vaasasta voisi kommentoida SW toimivuutta.
Luulen, että molempi parempi...
Auttoi varmaan aika paljon ;)

saku
http://www.suio.fi/simu

tertsi
WGC 2008 Team
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tertsi »

No tämmöinen normaali VHS vs BETA tyyppinen taisto :mrgreen:

jari p
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari p »

tertsi kirjoitti:No tämmöinen normaali VHS vs BETA tyyppinen taisto :mrgreen:
Tai MAC vs PC :)

Meillä on simussa käytössä SW. Kokeilimme pitkään kesällä ja syksyllä myös Condoria.

Condorissa löytyy hienoja maastoja maksullisena joka tietty josin tapauksissa ihan hyvä. Myös nettipelaajia on condorissa huomattavan paljon enemmän kuin SW:ssa.

Simulaattorissamme päädyimme kuitenkin SW.iin. Muutama seikka jotka tähän johtivat:
1. Suomi maisemat.
Varmaan löytyy condoriinkin tykalut tehdä omia scenereitä mutta kun sattui nuo SW työkalut jo olemaan tuttuja niin helpompaa on ollut tehdä. Nyt alkaa löytyä jo koko suomi Oulusta etelään päin Joitakin alueita hyvinkin tarkalla resolla ( 1m/pix). Ilmaiset satelliittikuvat antavat resoksi pienen työn jälkeen 14.25 m/pix. Tämä riittä matkalentmiseen kyllä.
2. Hyvät suhteen tekijöihin (Silentwings.no)
Olemme saaneet SW.ltä hyvän tuen. Simulaattorin vaatimia muutamia muutoksia ohjelmaan on saatu lääpi ja näin auttanut sitä projektia.
3. Nettipelaaminen
Kun porukka on pienempi, "kaikki tuntevat toisensa" ja henki on tosi mukava. Uuden version kanssa joillakin on ollut ohjelman kanssa ongelmia, itselläni ei ole ollut. Simulaattorissa ohjelma on toiminut moitteetta ja hyvällä fps:llä
4. Konemallinnus
Ainakin simussamme SW mallinnus toimii paremmin. Condorin turbulenttisuus mallinnus ei toiminut kovinkaan hyvin= ei ollut luonnollisen tuntuista. SW:ssa toimii paremmin ainakin siis meidän simulaattorissamme. Ehkä pienemmällä näytöll PC:n ääressä tuo ei haittaa.
5. Säämallinnus
Kaksi vuotta lennettiin Rietin misemiss harjoitellen maisemia. Ainakin yhden paikanpäällä viime kesää lentäneen pilotin kokemus oli että myös rinteet toimivat oikeassa elämässä samantyyppisessä säässä kuten simulaattorissa. Toki oikeassa elämässä on muuttuvia tekijöitä dekadeja enemmän mutta perus-säässä siis.

Tuossa jotain ajatuksia ja kokemuksia.
Muutaman kerran olen käynyt pelaamassa myös Condoria On-Line mutta en tiedä, ei oikein napannut vaikka mukana oli tuttujakin samassa kisassa. Tällä hetkellä siis lennellään SW:lla. Meitä lienee parhaimmillaan ollut vajaat kymmenen suomipoikaa lentelemässä kisaa.

Nyt luonnollisesti ollaan melko paljon Slovakian maisemissa johtuen EGC/WGC kisoista.
Jotain screenshotteja SW:sta:

http://www.ideavideo.fi/kuvat/ilmailu/sw

Jari

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Kun siis kumpiakin on kehuttu, niin on kai lähdettävä siitä, että kumpi vaan. Mä sanon Condor kun ei ole kokemusta SW:stä.
Koko rahan arvoinen minun mielestä.
60h Condoria omalla koneella...

-M-

O.H

Viesti Kirjoittaja O.H »

SW:tä en oo pelannut joten en tiedä kumpi on parempi. Mutta sanon sen että Condor on kyllä hiton realistinen ja siinä on konevalikoima tosi laaja. Aikaisemmin pelasin SFS:ää mutta siinä oli rehellisesti sanoen aika huono maasto - ja säämallinnus eikä koneita ollut montaa.
There are old pilots and there are bold pilots, but there are no old bold pilots!

Antti K
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Moi,
minun kokemuksella (SW 100? tuntia Condor 20? tuntia) Condor on visuaalisesti näytttävämpi ja siihen saa paremmin add-oneja sekä enemmän käyttäjiä mutta SW säämalli selkeästi realistisempi ja koneen käsittelykin hieman aidomman oloista. Ja SW:ssä mukava porukka on-line. Kummassakin on puolensa mutta minun valinta on SW juuri tuon sään mallinnuksen takia. Ei niitä erilaisia koneita juuri kaipaa, yksi hyvä riittää.
Antti

Harald

KIITOS PALJON KAIKILLE VASTAAJILLE ! Minulla on ollut Condor aijemmin.Tietokone hajosi ja ohjelma meni sen silientien.Enkä tietenkään ollut ajanut kopiota CD:lle. Antamienne vastausten perusteella,taidan pysyä Condorissa jatkossakin.

Teme

Viesti Kirjoittaja Teme »

Verkkokauppa.com näyttää myyvän Condoria hintaan 23,90 € joka on selvästi halvempi kuin tilata Condorin sivujen kautta.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=12889

Hene
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hene »

Kaikkea ne näyttää siellä myyvän. Halpa hinta tosiaan, mutta miten tuon saatavuuden laita tuolta verkkokaupasta? Ei montaa kappaletta näyttänyt olevan ja en oikein tunne muutenkaan systeemiä.

Vastaa Viestiin