Flarm

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
HK
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Flarm

Viesti Kirjoittaja HK »

Herätys
Maailmalla on kohta 15.000 hyväksi todettua laitetta käytössä. Suomessa 20 ja niistäkin suurin osa Räyskälässä. Eikö oma tai kaverin henki yhtään kiinnosta. Yhteisostomahdollisuus huolto ja tekniikka osiossa.
terv HK

Markku K
Aktiivikirjoittaja

Re: Flarm

Viesti Kirjoittaja Markku K »

Hmm, eli olen siis asentanut 10% kaikista Suomalaisista flarmeista?
Pasilaa siteeratakseni, on se jännää...

Luulisi että kiinnostusta löytyisi, onhan flarm sentään pakollinen jo ensi kesän SM-kisoissa?

Itse olin jonkin verran vastaan ajatusta, kunnes kokeilin.

Nyt on takana yhden kesän verran lentoja kentällä jossa on säännöllisesti ilmassa kolme flarmia (+ne muut 17 jotka aina joskus tulevat matkalennolla vastaan) ja pitää sanoa että etenkin kun ei lennä kisaa, on tuo boksi vielä mukavampi olla mukana.

..Vielä kivempaa olisi kun se olisi useammassa koneessa.

okorpine

Viesti Kirjoittaja okorpine »

Moi,

Myös meidän kerhossa on käyty tänä keväänä pienimuotoista keskustelua flarmien hankinnasta ja mahdollisista hyödyistä. Laite on varmasti hyvä ja parantanee turvallisuutta kunhan niiden määrä on riittävä. Pari kysymystä kuitenkin on herännyt aiheeseen liittyen:

- Kuinka suuri osa Suomen konekannasta liene tällä hetkellä / tulevana kesänä varustettu laitteilla? (tuossa aiemmin mainittiin 20kpl)

- Mikä lienee lopputulos turvallisuuden näkökulmasta, jos vaikka puolet koneista lentää flarmilla ja puolet ilman

- Onko kehitteillä muihin tekniikoihin perustuvia laitteita, vai tuleeko flarm olemaan 'de facto' purjelennon osalta myös tulevaisuudessa?

Tietenkin asiaa voisi viedä eteenpäin myös flarmien asettaminen pakolliseksi varusteeksi kisoihin tai äärimmilleen vietynä esim. Säätiön palveluiden rajaaminen vain flarmeilla varustetuille koneille...

T:Olli

Markku K
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Markku K »

Hmm. Piti oikein tarkistaa asia, mutta eihän se flarm pakollinen SM-kisoissakaan ensi kesänä ole, suositeltava vaan. Mistähän moinen pakollisuus oli jäänyt päähän..

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Suomen Urheiluilmailuopisto kantaa huolta koneiden näkyvyydestä. Opiston käyttämissä koneissa on tulevalla 2009 kaudella Flarm; DuoDiscus 777, Ls4 KS ja koulukoneet joita OPE-kurssi käyttää eli ASK-21 koneet EFRY:ssä. Jos vastapuolella ei ole Flarm niin harmi. Vai sanoisinko FLARMI.
Tämän ajatuksen jatkumona on se, että Opisto LAINAA 2-4 FLARMIA koneisiin junnukisoihin joilla FLARMia ei jostain käsittämättömästä syystä vielä ole.

Yhteydenotot emaililla sakun Opiston emailiin. Riittää mitä tahansa ennen @suio.fi

saku

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Täällä espanjassa piippailee FLARMi vähän väliä. Ranskalaisilla vakiokamaa ja heillä on jotain tukeakin saatu laitteiden hankintaan, kertoivatten he.
Muutama kuva siitä, onka laite tarpeen.
-M-
Liitteet
flarm3.jpg
flarm3.jpg (108.09 KiB) Katsottu 8780 kertaa
flarm1.jpg
flarm1.jpg (98.15 KiB) Katsottu 8779 kertaa

Tapio v.

Viesti Kirjoittaja Tapio v. »

Eipä tuota Matin kuvaa paljoa tarvitse kommentoida. Selvä asia, heikosti kaveri näkyy.

Onko kenelläkään tietoa siitä, miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat Flarmiin? Tarkoitan, että olisiko vaikkapa vakuutuksen ottajalla mahdollisuuksia vakuutusmaksujen alennukseen, kun koneessa on tälläinen selvästi vahinkoriskejä vähentävä kapistus.

tapio

kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv »

monissa kerhoissa pähkäillään vielä senkin asian kimpussa että pitäisikö kerhon hankkia loggeri vai ei.
Minä jos olisin diktaattori hankkisin Red box:n igc-logerilla, hinta samaa luokkaa kuin pelkällä loggerilla mutta hoitaa sekä varoittelut että dokumentoinnin.

Jos moinen härveli olisi vielä luokiteltu myös kilpailukelpoiseksi ( nyt vain timannteihin asti kelpaava) niin se olisi jo tilauksessa phöbukseenkin.

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

HK
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HK »

Se Red Boxin loggeri kelpaa myös kilpailuissa (valvotussa ympäristössä) mutta ei ennätyksissä
terv HK

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

kmarkkuv kirjoitti:Jos moinen härveli olisi vielä luokiteltu myös kilpailukelpoiseksi ( nyt vain timannteihin asti kelpaava) niin se olisi jo tilauksessa phöbukseenkin.
Nonni, nyt voit panna tilaten. Minä jo tilasin, just siitä syystä kun se kelpaa (kakkos)loggeriksi.

Mutta et sitten lennä Phöbuksella tonnia, sitä et saa hyväksytyksi red boxin tiedostolla.
papafox-Sakke

kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

papafox-Sakke kirjoitti: Nonni, nyt voit panna tilaten. Minä jo tilasin, just siitä syystä kun se kelpaa (kakkos)loggeriksi.

Mutta et sitten lennä Phöbuksella tonnia, sitä et saa hyväksytyksi red boxin tiedostolla.

Tilasin!

Ja varmasti lennän tonnin jos keli sallii, onhan mulla volksloggeri sitä(kin) varten

M Arkku

Antti K
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Antti K »

okorpine kirjoitti:
- Kuinka suuri osa Suomen konekannasta liene tällä hetkellä / tulevana kesänä varustettu laitteilla? (tuossa aiemmin mainittiin 20kpl)

- Mikä lienee lopputulos turvallisuuden näkökulmasta, jos vaikka puolet koneista lentää flarmilla ja puolet ilman
Siis Flarm ei missään tapauksessa vähennä pilotin vastuuta ilmatilan tarkkailusta. Vanha kunnon Eyeball mk.1 on edelleen oltava pelissä mukana. Flarm varoittaa vain toisista Flarmeista, se ei varoita moottorikoneista, laskuvarjohyppääjistä, tai Flarmittomista purjekoneista. Se myös lakkaa toimimasta jos sähkö loppuu. Minua hirvittää ajatus, että ilmassa liikkuisi ilmailija, joka luottaa puhtaasti Flarmiin.

Itsellä n. 200 tuntia tiimaa Flarmin kanssa v2007-2008. Kokemukset on hyvät. Yleensä olen jo nähnyt toisen koneen ennen kuin Flarm varoittaa, mutta on käynyt niinkin että Flarm ehtii ensin. Kokemukseni mukaan eniten hyötyä suoraan vastakkain tullessa sekä silloin kun liikennettä on paljon ja huomio on kiinnittynyt jo havaittuihin koneisiin. Kannattaa hankkia Flarm.

t Antti

mari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mari »

Räyskälä-Säätiö tilasi kumpaankin ASK-21 koneeseensa flarmit.
Elikkäs kaksi flarmia lisää Räyskälän taivaalla :)

Mari Heikkilä

okorpine

Viesti Kirjoittaja okorpine »

Antti K kirjoitti:
Siis Flarm ei missään tapauksessa vähennä pilotin vastuuta ilmatilan tarkkailusta. Vanha kunnon Eyeball mk.1 on edelleen oltava pelissä mukana. Flarm varoittaa vain toisista Flarmeista, se ei varoita moottorikoneista, laskuvarjohyppääjistä, tai Flarmittomista purjekoneista. Se myös lakkaa toimimasta jos sähkö loppuu. Minua hirvittää ajatus, että ilmassa liikkuisi ilmailija, joka luottaa puhtaasti Flarmiin.
Noinhan se tottakai onkin. Ja esim. Räyskälässä tosiaan on kaikkea muuta flarmitonta tavaraa taivaalla yllin kyllin, kuten mainitut moottorikoneet ja hyppääjät.

Ihminen vaan on luonnostaan kovin erehtyväinen. En pitäisi täysin poissuljettuna sitäkään mahdollisuutta, että lentäjä saattaisi kokea valheellista turvallisuuden tunnetta flarmista silloin kun 99% koneista on varustettu laitteella. Varmasti ainakin jonkinlainen 'reality check' on paikallaan laitehankinnan yhteydessä.

Matts
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Matts »

Ja varmasti lennän tonnin jos keli sallii, onhan mulla volksloggeri sitä(kin) varten

M Arkku[/quote]

Ei mikään utopia. Vapaan matkan vallitseva suomen ennätys (712 km) avoimessa luokassa lensi Matias Viitanen Phoebuksella. :wink:
Matts

kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Matts kirjoitti:
Ei mikään utopia. Vapaan matkan vallitseva suomen ennätys (712 km) avoimessa luokassa lensi Matias Viitanen Phoebuksella. :wink:
Matts

Aivan

M Arkku

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Oon joskus miettinny, pitäisikö hinauskoneissa ja hyppykoniessa olla FLARM?
-M-

WPQ

Viesti Kirjoittaja WPQ »

Matti Huoviala kirjoitti:Oon joskus miettinny, pitäisikö hinauskoneissa ja hyppykoniessa olla FLARM?
-M-
Tarpeellisuushan kai korreloi suoraan aktiviteetin määrään vilkkaasti liikennöidyllä alueella?

visamatti
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja visamatti »

Ainakin Ediatec - niminen firma tekee hinauskoneeseen tarkoitettua flarmia.

Visa-Matti

Timppa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jopa Saksan poliisin uusissa helikoptereissa on Flarmi.

Vastaa Viestiin