Loggereista

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Aviator
Viestit: 4
Liittynyt: La 22.07.2006 22:56
Paikkakunta: Kotka

Loggereista

Viesti Kirjoittaja Aviator »

Onkos kellään kokemuksia tästä loggerista http://www.flywithce.com/recorder.html ?

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 455
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Aviator kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia tästä loggerista http://www.flywithce.com/recorder.html ?
Jollen väärin erehdy, niin moiset ovat käytössä EFRYn hinauskoneissa.

Sinänsä vekkuli vehje, mutta käyttöä purjelennossa rajoittaa pari pikku seikkaa:

1. Ei ole IGC-hyväksytty loggeri, joten ei voi Suomessa käyttää suorituslennoissa tai kisoissa.
2. Käsittääkseni signaalia ei saa ulos "reaaliaikaisena", joten toimii pelkkänä tallentavana loggerina.

Toki tuolla voi lennon jälkeen analysoida suoritustaan, joten voihan siitä iloakin olla :)

t. hannu

Onni
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 01.01.2007 22:52
Paikkakunta: Kotka

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja Onni »

Mutta käykö tuo värkki OLC suorituksiin ?

okorpine
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 21.03.2007 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja okorpine »

Kyllä tuo näyttäisi kelpaavan OLC-lentoihin myös. OLC-lennot voi kyllä helposti tallentaa ihan perus GPS-laitteilla (navigaattorit ja käsigepsit).

Näköjään joissakin maissa nuo sallitaan kisoissa ja virallisten suorituslentojen tallennuksessa. Miten lienee olisi, voisikohan Suomessakin laajentaa sallittujen loggerien kirjoa esim. kerhokisoissa ja suorituslentojen osalta?

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja Matts »

Tinttirallissa kelpaa 8)

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Matts kirjoitti:Tinttirallissa kelpaa 8)
Taas uuden lentäjän yksinkertainen kysymys: Mikä on Tinttiralli? milloin , missä?

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 157
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Vähän Moskiitorallin tyyppinen hyvin perinteinen harjoituskisa Menkijärvellä heinäkuun alussa :-)
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Ventti kirjoitti:Vähän Moskiitorallin tyyppinen hyvin perinteinen harjoituskisa Menkijärvellä heinäkuun alussa :-)
Eli hyvä välietappi Moskiiton ja Oricampin välissä? - pistäkäähän vähän mainosta peliin ni ihmiset tietää tulla :o
Voipi olla ett Pegase(TA) lentelee sieläkin... :wink:

-Juha

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 157
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Järjestelyvastuu on tänä vuonna Kauhavan kolleegoilla (Ilmasotakoulun Lentokerho), enkä nyt äkkiseltään löytänyt tarkkoja päiviä netistä. Muistaakseni tiedot olivat viimeisimmän Ilmailun tapahtumakalenterissa, kuten myös Lehtisen Hannun yhteystiedot... Juuri tuohon aikaikkunaan se kuitenkin asettuu :D

Edit: Näyttääkin menevän Moskiiton kanssa hiukka päällekkäin, eli 1. - 4.7.
Viimeksi muokannut Ventti, To 27.05.2010 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Aviator
Viestit: 4
Liittynyt: La 22.07.2006 22:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja Aviator »

okorpine kirjoitti:Kyllä tuo näyttäisi kelpaavan OLC-lentoihin myös. OLC-lennot voi kyllä helposti tallentaa ihan perus GPS-laitteilla (navigaattorit ja käsigepsit).

Näköjään joissakin maissa nuo sallitaan kisoissa ja virallisten suorituslentojen tallennuksessa. Miten lienee olisi, voisikohan Suomessakin laajentaa sallittujen loggerien kirjoa esim. kerhokisoissa ja suorituslentojen osalta?
Onko kellään 100%:sen varmaa tietoa tuosta, että käykö OLC-lentoihin?

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Ventti kirjoitti:Järjestelyvastuu on tänä vuonna Kauhavan kolleegoilla (Ilmasotakoulun Lentokerho), enkä nyt äkkiseltään löytänyt tarkkoja päiviä netistä. Muistaakseni tiedot olivat viimeisimmän Ilmailun tapahtumakalenterissa, kuten myös Lehtisen Hannun yhteystiedot... Juuri tuohon aikaikkunaan se kuitenkin asettuu :D
Ei kuulemma Tinttiä tänä vuonna :cry: Pitänee sitten vaan huvikseen tulla matkalla sen kautta :o - hiivatti tää meni hiukan offtopic

-Juha

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

okorpine kirjoitti:Näköjään joissakin maissa nuo sallitaan kisoissa ja virallisten suorituslentojen tallennuksessa. Miten lienee olisi, voisikohan Suomessakin laajentaa sallittujen loggerien kirjoa esim. kerhokisoissa ja suorituslentojen osalta?
Pt otti tylyn kannan asiaan kokouksessaan 22.4.2010. SM-kisoissa ja suorituslennoilla ei käy. Taustalla on se, että IGC:n mukaan "kansallisia loggereita" voi käyttää, mutta sallituista pitäisi pitää luetteloa. Luettelon pitoon ei ole ilmoittautunut vapaaehtoista.
papafox-Sakke

niblak
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 30.09.2008 20:40
Viesti:

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja niblak »

papafox-Sakke kirjoitti:
okorpine kirjoitti:Näköjään joissakin maissa nuo sallitaan kisoissa ja virallisten suorituslentojen tallennuksessa. Miten lienee olisi, voisikohan Suomessakin laajentaa sallittujen loggerien kirjoa esim. kerhokisoissa ja suorituslentojen osalta?
Pt otti tylyn kannan asiaan kokouksessaan 22.4.2010. SM-kisoissa ja suorituslennoilla ei käy. Taustalla on se, että IGC:n mukaan "kansallisia loggereita" voi käyttää, mutta sallituista pitäisi pitää luetteloa. Luettelon pitoon ei ole ilmoittautunut vapaaehtoista.
Voisiko tässä vähän oikaista ja esittää tulkintaa, jossa kansallisesti hyväksytään kaikki loggerit, jotka joku jäsenorganisaatio on hyväksynyt. Löysempi tulkinta madaltaisi suorituslentokynnystä ainakin pienemmissä kerhoissa ja vakavahenkisempi kisailu voidaan rajata IGC listalle.
-----
Juha Orasvuo (PIY)

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Kerrataanpa.

SM-kilpailuissa lennetään SM-kilpailusääntöjen mukaan ja siellä käytetään IGC-hyväksyttyjä loggereita.

Muissa kilpailuissa Suomessa järjestäjät ilmoittavat, millä säännöillä kilpaillaan.

HC- ja KC-tason suorituslennoilla voidaan IGC:n mukaan käyttää kansallisesti hyväksyttyjä "GPS position recorder"-laitteistoja, yhdessä barografin kanssa. Ko laitteiden käytön reunaehdot on kuvattu FAI Sporting Code Section 3 Gliding:ssa kohdassa "CHAPTER 4 APPENDIX The use of GPS position recorders for Silver and Gold badge flights" sivulla 15.
http://www.fai.org/gliding/system/files/sc3.pdf
papafox-Sakke

niblak
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 30.09.2008 20:40
Viesti:

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja niblak »

papafox-Sakke kirjoitti:Kerrataanpa.

SM-kilpailuissa lennetään SM-kilpailusääntöjen mukaan ja siellä käytetään IGC-hyväksyttyjä loggereita.

Muissa kilpailuissa Suomessa järjestäjät ilmoittavat, millä säännöillä kilpaillaan.

HC- ja KC-tason suorituslennoilla voidaan IGC:n mukaan käyttää kansallisesti hyväksyttyjä "GPS position recorder"-laitteistoja, yhdessä barografin kanssa. Ko laitteiden käytön reunaehdot on kuvattu FAI Sporting Code Section 3 Gliding:ssa kohdassa "CHAPTER 4 APPENDIX The use of GPS position recorders for Silver and Gold badge flights" sivulla 15.
http://www.fai.org/gliding/system/files/sc3.pdf
Tymäpäivänä joutaa kirjoittelemaan...

Aikaisemman viestin "ajatus" (saattaa olla terminä ylilyönti) oli, että jos joku kansallinen organisaatio ("NAC") on onnistunut hyväksyttämään ei-IGC loggerin HC/KC käyttöön, kelpaisi hyväksyntä sellaisenaan myös Suomessa. En tiedä mitä asia käytännössä edellyttäisi tai onko se yleensä mahdollinen. Toisaalta kansallisesti hyväksyttyjen laitteiden lista ei vielä päätä huimaa...
-----
Juha Orasvuo (PIY)

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Palaan vielä tällaiseen vanhaan asiaan.

Kansallisesti hyväksyttyjen "paikkaloggereiden" määrä on edelleen erittäin pieni.
Asiaa voi tarkastella täällä:
http://www.fai.org/gnss-recording-devic ... -recorders

Siellä on nyt hyväksyttyjen joukossa oikeastaan vain FlyWithCE, jolla on jotain merkitystä.

Lievennän nyt kumminkin aikaisempaa kantaani niin, että jos joku ensi kesänä lentää HC- tai KC-suorituksia ja todentaa ne FlyWithCE:llä, eiköhän tuollainen laitteen hyväksyntä sitten onnistu (takautuvasti).
papafox-Sakke

Pena
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 12.02.2007 13:08
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja Pena »

Aviator kirjoitti:Onko kellään 100%:sen varmaa tietoa tuosta, että käykö OLC-lentoihin?
Niin tuolla kotisivuilla nykyään sanotaan, mutta...

FlyWithCE:tä huomattavasti monipuolisemman laitteen saa pienellä näpertelyllä ja jopa selvästi halvemmalla kaikkine tykötarpeineenkin (autonavigaattorin lisäksi piuhat, laturi ja muistikortti). Linkin takaa löytyy melko kattava artikkeli: http://www.kily.fi/foorumi/viewtopic.php?f=7&t=422 Viestiketjun otsikon ei pidä antaa hämätä: navigaattori on merkiltään PhotoNav ja ohjelma on LK8000.

Toisin kuin FlyWithCE:ssä, tässä vehkeessä on näyttö, joten sen avulla paitsi lentojen tallentaminen, myös suunnistaminen on helppoa. Visuaalista ja kaiketi audiaalistakin neuvoa löytyy jopa nostoon keskittämiseen, härre guud ändå! Ja ihan toimiva autonavigaattorikin tuo on silti edelleen kunhan ei vaan pulttaa sitä liian tiukasti purtsikkaan. Softa ei maksa muuta kuin lataamisen vaivan, ja se tuottaa IGC-failia, joka on kokemusperäisesti kelvannut OLC:iin. Ja miksipä ei kelpaisi?


Minkään ei tietysti pitäisi estää PT:aa hyväksy(ttä)mästä tuotakin läjää kansallisiin suorituslentoihin, ja ainakin tuon FlyWithCE:n myös, koska se ainakin menee läpi kun on mennyt muuallakin. Tuolta Saken linkintakaa löytyy merkittävimpänä sellainen tieto, että jostakin syystä Suomessa laahataan nyt perässä muista (länsi)maista. Australiakin luettaneen tässä länsimaaksi, olkoon missä päin tahansa.

Jos kansallinen hyväksyntä edellyttää luettelon pitämistä, niin sitten sitä voidaan varmaan pitää. Homma ei noiden muiden maiden listoista päätellen ole kovinkaan suuri, ja onhan meillä jokunen palkkaorja kansallisen kattojärjestömme toimistolla Malmilla. Siksi ei pitäisi olla pakko peräänkuuluttaa mitään vapaaehtoisia, kun sopivan hienovaraisen käskemisenkin pitäisi riittää :wink:


Mulla ainakin on useimmista lentokavereista sellainen kokemus, että varsinaista IGC-loggeria ei raaskita itselle ostaa, vaikka kaikkeen muuhun roinaan näkyy rahaa riittävän vaikka kuinka. Tarkoitan tietenkin kavereita, jotka lentävät matkaa ja monet jopa joitakin kisoja - enkä todellakaan puhu pelkästään oman kerhon lentäjistä. Onhan IGC-vehkeet tietysti kalliita jos aina viimeistä muotia ja äärimmäistä helppoutta haluaa, mutta täysin käypäisiä niitäkin saa käytettyinä jo suht edullisesti. Eikä ole pakko sen enempää opetella käyttämään kuin mitä itse kukainenkin tarvitsee. Ainakin käytettyjä Volksloggereita saa jo melko halvalla: Saksan ja Suomen hintahaarukka pyörii tällä hetkellä noin 200 - 400 euron välillä, riippuen vähän vuosimallista ja varmaan myyjän taloudellisista pyrkimyksistä.

Tiukan paikan tullen Volkkarilla pärjää jopa kisoissa sellaisillakin AAT-tehtävillä, joissa on sektorimallisia käännealueita, kunhan joko osaa laskea päässä ko. tilanteessa lennolla tai laskee etukäteen paperille muistiin sektorin kylkien vastasuunnat. Käännepisteenä on tietysti sektorin kärkipiste tai ympyrän keskipiste. Astelukemia vertaamalla pystyy melko helposti päättelemään, ollaanko sektorilla vai sen ulkopuolella. Ympyrän muotoisilla käännealueilla ei tarvitse nähdä tätäkään vaivaa, kun pelkkä etäisyyslukema keskipisteeseen riittää. (Jos ei joku tajunnut, niin pyytämällä voin selittää tarkemmin.)

Onneksi Suomessa on edes muutamia edistysmielisiä kerhoja, joissa loggerit hankitaan kaikkiin kerhon koneisiin ja muutenkin oikein usutetaan lentämään matkaa. Mutta mutta... ...paljon enemmän taitaa olla aivan toisenlaisia kerhoja. Jos me nyt halutaan tätä koko harrastus- ja kilpailulajia edistää, niin eikös kaikenlaisten kynnysten alentaminen olisi ihan paikallaan? Nimittäin jos vaikka suorituslentoihin käypäisen loggerisysteemin alkaisi saada viidellä-kuudellakympillä niin ei pitäisi enää olla hinnasta kiinni, vaikka kerho ei loggereita hankkisikaan. Suorituslennot ovat kuitenkin yksi asia, joka on omiaan edistämään lajia, antaahan se jo jotakin tavoitteellisuutta harrastukseen. Lisäksi kannattaa muistaa seuraavakin, jatkuvuuden kannalta erittäin tärkeä näkökohta - Erkki Kosolaa lainatakseni: "Jokaisella fyysisesti kunnossa olevalla KC-pilotilla on edelleen lupakirja." Toteamus löytyy Matkapurjelento-kirjan alkusivuilta.

Sellainen miinuspuoli näissä halpisvehkeissä tosin saattaa olla, että Flarmin yleistyminen voi hidastua. Näillä näkymin en kuitenkaan usko, että sitä näin kotimaan matkalentelyssä joka koneeseen ollaan hankkimassa muutenkaan ennenkuin lakimääräinen pakko tulee. Sanotaanko nyt sitten vielä että valitettavasti.

Joka tapauksessa, vähän tässä mm. Okorpisen ja Juha Orasvuon kanssa samoilla linjoilla, jos vaikka jotakin lopulta tapahtuisi.

Mielenkiinnolla kaikenlaisia kommentteja odotellen

-Pena
Wir brauchen Fliegensraum!

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Perässä ja perässä...

Neljässä maassa on nyt hyväksytty FlyWithCE sekä Englannissa QSTARZ BT-Q1000X.
Jälkimmäinen on (KVG) autoihin tarkoitettu pieni loggeriboxi.

Lisäksi on hyväksytty erilaisia FLARMeja.

Järkevin tapa edetä tässä autonavigaattoriasiassa olisi nyt se, että joku henkilö, joka haluaisi käyttää laitetta, perehtyy FAI:n soveltuviin dokumentteihin ( "Section 3 of the FAI Sporting Code (SC3) and the Annexes B and C to SC3") ja tutkii, täyttääkö laite ko vaatimukset. Jos täyttää, vaaditut dokumentit minulle niin voin yrittää viedä niitä eteenpäin.

Taustalla tässä koko asiassa on se, että HC ja KC ovat arvostettuja FAI:n suoritusmerkkejä. Niitä myönnetään Suomessakin FAI:n sääntöjen mukaan.

Onhan barot vielä tallella? Jos näitä laitteita käytetään suorituslennoilla, lennoista pitää olla barokäyrät. Barosta pitäisi sääntöjen mukaan esittää kalibrointitodistus, mutta tästä vaatimuksesta joustettaneen.
papafox-Sakke

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 202
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja Aku »

Herää lähinnä kysymys miksi? Käytettyjä ICG loggereita liikkuu niin nimelliseen hintaan ja uusien hinnat alkavat 500 eurosta. Onko porukan aika todella niin halpaa, että suorituslentoja varten kannattaa tehdä paljonkin hommaan sen sijaan, että kerholla olisi yksi loggeri per viisi aktiivia? Käyttettyjen laitteiden kohdalla se tekee kokonaista 60€ per lärvi kertainvestointina.

Aku

Pena
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 12.02.2007 13:08
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Loggereista

Viesti Kirjoittaja Pena »

Onko tosiaan totta, että tämänkään palstan käyttäjät eivät viitsi avata linkkejä joihin viitataan? Samassa ajassa kuin tähän ketjuun on tullut n. 130 lukukertaa lisää, tuohon viittaamaani viestiketjuun toisella foorumilla on tullut vain 15 lukukertaa. Kerrassaan hämmästyttävää :roll:

Lukekaas nyt hyvät herrat ja naiset tuo kaverinkin juttu! Se on ihan hyvä, ja ideakin on ihan hyvä. Kuviakin löytyy. Tuon navigaattorin tekemisessä ei ole suuri vaiva muuten kuin ehkä pitempiaikaisen sopivanjännitteisen virran järjestämisessä purjekoneeseen.

Pitää myös muistaa, että hyvä keli on kaikilla justiinsa samana päivänä. Loggeri siis joko joka koneeseen tai joka ukolle/akalle. Edes jonkinlainen.

Siispä vielä kerran: http://www.kily.fi/foorumi/viewtopic.php?f=7&t=422

-Pena
Wir brauchen Fliegensraum!

Vastaa Viestiin