Ilmailauudistuksia 2012-2013

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 390
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Antti K » Su 24.10.2010 11:27

Tervehdys ilmatilan käyttäjät,

tällä hetkellä on käynnissä kaksi merkittävää ilmatilahanketta: NEFAB ja Ilmatila 2012+.

NEFAB (North European Airspace Block) on osa Eurooppalaista Single European Sky hanketta. Harrasteilmailijoita eniten koskettava osa on se, että TMA:t on tarkoitus muotoilla uudelleen vastaaamaan CDA ja CCD tarpeita. CDA/CCD menetelmillä tavoitellaan kaupallisen liikenteen polttoaine ja emissio säästöjä. NEFAB projekti tulee tekemään esityksen 2010 loppuun mennessä, se tulee lausunnolle tammi-toukokuussa 2011 ja implementointi on tulossa 2012.

Ilmatila 2012+ on kansallinen Finavia vetoinen hanke. Sen tavoitteena on turvata liikenteen ennustettu kasvu ja käyttäjien toimintaedellytykset sekä varmistaa kansainvälinen yhteensopivuus. Suunniteltuja kokonaisuuksia mm.
◦Purjelentoalueiden korvaaminen TRA:lla
◦TSA korvaaminen TRA:lla
◦TRA alueiden muotoilu uudelleen
◦Lentoreittien suoristaminen
Tähän on SIL:lla aikaa 30.11.2010 asti lausunnon muodostamiseen.
Implementointipäivämäärää ei ole kerrottu, mutta se ajoittunee myös 2012(-2013).

Nämä kaksi hanketta yhdessä tarkoittavat, että väylärakenne uudistuu, TMA:t uudistuvat ja näistä seurauksena myös MIL alueet uudistuvat. Käsillä on iso ilmatilauudistus, nyt rakennetaan se ilmatila millä toimitaan todennäköisesti seuraavat 10 vuotta.

SIL muodostaa yhden yhteisen lausunnon näihin esityksiin. Lausunnon laatimiseksi tarvitaan palautetta kaikilta lajeilta ja koko valtakunnasta ilmatilan käyttötarpeista ja nykyisen ilmatilan kipupisteistä. Palautteen voi lähettää myös yksityisviestinä tai SIL toimiston kautta tai sähköpostilla antti.koskiniemi (ät) pp1.inet.fi

terv Antti

tkaukone
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 08.01.2007 11:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja tkaukone » Ti 26.10.2010 18:42

Antti K kirjoitti:Tervehdys ilmatilan käyttäjät,
Tähän on SIL:lla aikaa 30.11.2010 asti lausunnon muodostamiseen.
terv Antti
Multa ei kukaan ole kysynyt mitään. Mitenkähän tuo SIL sen lausunnon muodostaa?

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 390
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmatilauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ti 26.10.2010 23:51

tkaukone kirjoitti:Multa ei kukaan ole kysynyt mitään. Mitenkähän tuo SIL sen lausunnon muodostaa?
Yksittäisiltä ilmailijoilta ei yleensä kysytä vaan isommilta toimijoilta. Harrasteilmailu on yksi tällainen toimija ja sitä edustaa SIL, joka siis huolehtii harrasteilmailijoiden edunvalvonnasta tässäkin asiassa.

SIL:n ilmatilatoimikunta käsittelee asian ja laatii lausunnon. Näin isot asiat yleensä kiertää vielä SIL puheenjohtajan kautta ennen kuin lähetetään lausunnon pyytäjälle.

terv Antti

tkaukone
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 08.01.2007 11:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja tkaukone » Ke 27.10.2010 10:39

Hei! Jos kyseessä on noikin laaja hanke, jota maalailet, niin minun mielstäni se edellyttäisi laajempaakin keskustelua, kuin mielipidettä suurimmilta toimijoilta. Tämähän on kuin kaavoitushanke! Ei moottoriteitäkään rakenneta kysymällä vain kuljetusliikkelitä ja rekkakuskeilta. Ilmatila ja sen käyttö koskee myös maan pinnalla tallustelevia, jos ei muuten niin melu kuuluu kauaksi, kun ilmojen moottoriteillä vedetään mutkat suoriksi. Omistaako Finnavia Suomen ilmatilan?

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 27.10.2010 15:44

Noinhan se menee niinkuin Antti toteaa. Ilmailuliitto on ilmailun harrastajien etujärjestö, joka työskentelee ilmailuharrastuksen edellytysten hyväksi. Noissa edellytyksissä yksi tärkeä asia on ilmatila. Ilmailuliitossa demokraattisesti valitut toimielimet ja henkilöt työstävät vapaaehtoistyönä mm. lausuntoja, joihin kommentteja pyydetään harrasteilmailun eri tahoilta. Nuo tahot taas tietävät ja huomioivat oman yhteisönsä yksilöiden tarpeet. Toki samalla huomioidaan myös maanpinnan tallaajien olemassaolo.

Ilmailuliitto ei kuitenkaan ole ilmatilan kaavoittaja vaan yksi käyttäjistä (niinkuin ne rekkakuskit tai yksityisautoilijat moottoritiellä). Niinpä liitto ei pyydä kommentteja maanpinnan tallaajilta. Se ei kuulu liiton toimintojen piiriin.

Wille

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ke 27.10.2010 15:49

Moro!

Ihan mielenkiinnosta - tämmönen vasta-alkaja kun oon - eikä edes jumala google auttanut - mitä noi lyhenteet tarkoittaa TSA, TRA etc....


-Juha

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja jari p » Ke 27.10.2010 16:02

Googlesta:

TRA : Temporary Reserved Airspace
TSA : Temporary Segregated Airspace

Temporary Airspaces--Definitions and Use

TRA/TSA

The difference between a TRA and TSA is that a TSA is fully separated for participants and non-participant traffic inside the area.

A TRA may be crossed by non-participant traffic under specified terms.
The use of an TRA or TSA shall be restricted to a minimum.

The use of an TRA or TSA shall only be used, when ATC is available, or if there are no preferential GAT routes through the TRA/TSA.

When there are no flights inside a TRA/TSA the airspace will automatically be deactivated.
TRA's and TSA's may only be established within controlled airspaces. This to avoid OAT interfering with GAT.

During a SO event, the use of a TRA must be published on the division home page to inform GAT pilots.
Also notice this with the clearance request.

Outside TRA/TSA there will be no priority for OAT over GAT.
Normal IFR and VFR rules have to be observed.

Unless the division has specified military routes, corridors or windows for OAT and arrangements.

During SO events that require the use of TRA/TSA, specified ATC is needed for that TRA/TSA area.

Lähde: http://www.ivao.aero/specops/guidelines1.asp

tkaukone
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 08.01.2007 11:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja tkaukone » Ke 27.10.2010 17:12

Antti K kirjoitti:Lausunnon laatimiseksi tarvitaan palautetta kaikilta lajeilta ja koko valtakunnasta ilmatilan käyttötarpeista ja nykyisen ilmatilan kipupisteistä. Palautteen voi lähettää myös yksityisviestinä tai SIL toimiston kautta tai sähköpostilla antti.koskiniemi (ät) pp1.inet.fi
terv Antti
Mutku, miten voi antaa palautetta, jos mistään ei löydy infoa ko. hankkeesta, erityisesti tuosta Finnavian vetämästä. Mistäs sitä tietää, vaikka TMA:t vedetään Venäjän malliin sadan kilometrin säteellä, niin kauas kuin radiosta jotain pihinää kuuluu, ja tutkassa näkyy jokin kipuna. Jos taas palautepyyntö on tarkoitettu niille suuremmille toimijoille, niin se on väistämätöntä, että sitä kautta ei saada tavallisen ilmailijan mielipidettä kuuluviin, johtuen juurikin siitä, että ko. toimijat tekevät hommaa vapaaehtoispohjalta. Ei sen puoleen, jotta jokin asia hirveästi harrasteilmailijana huolettaisi. Tavallisia tallaajia lentäjätkin on, ainakin harraste-sellaiset, suurimman osan ajasta.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 390
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ti 07.12.2010 20:34

SIL:n lausunnot on näkyvillä SIL:n verkkosivulla http://www.ilmailuliitto.fi
- Antti

Timppa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 13.04.2003 00:09
Paikkakunta: Hæmeenlinna

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ti 07.12.2010 20:51

Moro,
hyviä pointteja tuotu esille SIL:n lausunnoissa. Onneksi löytyy innokkaita! Voidaan sitten parinkymmenen vuoden päästä toivottavasti kiitellä kun ei tartte ajaa peltoon vaan voi ottaa sen ainoan höttösen siittä nykyisen Turun TMA:n sisältä.

Niinkuin useinkin kaavoittamisasioissa itse kaavoittaja ei ehkä ole edes käynyt kaavoitettavalla alueella ja päättää vetästä vaikkapa viherkäytävän suoraan Räyskälän päältä :shock:

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja juliethoo » Ti 07.12.2010 21:19

Hyvältä näyttää Antin lausunnot.

-Hessu-

Avatar
Kuningas
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 26.04.2006 00:38

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Kuningas » Ke 08.12.2010 02:39

Moikka!
Minun mielestäni on hieno juttu, että Antti on ottanut selvää jutuista ja ennen kaikkea informoi meitä muita siitä! Kiitokset Antille siitä!
Keni

Teme
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 30.04.2003 14:35
Paikkakunta: Helsinki / Pori

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Teme » Ke 02.03.2011 18:46

No niin, Finavia näemmä ampuu jo kovilla, uusin bulletiini...

https://ais.fi/ais/bulletins/envfrm.htm#EFTP

AIR TRAFFIC CLEARANCES WI PIRKKALA CTR, MIL CTA AND TMA WILL NOT BE GIVEN DURING ESSENTIAL AIR TFC IF ACFT HAS NO FUNCTIONAL SSR TRANSPONDER, EXCEPT IN INDIVIDUAL CASE WHEN AGREED IN ADVANCE WITH ATC.
FROM: 01MAR11 0000 TO: 29JUN11 2359 EST (A0317/11)

Teme
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 30.04.2003 14:35
Paikkakunta: Helsinki / Pori

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Teme » Pe 08.07.2011 15:39

Airspace management- toimintakäsikirja on näemmä julkaistu, soveltaminen alkaa 25.8.2011.
Löytyy esim. täältä.
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... eineen.pdf

7.2.2 TSA/TRA/G – ennakkoilmoitukset – hyväksytyt toimijat (AA)
AMC–ennakkoilmoituksia TSA–ja/tai TRA–alueille sekä G-alueille voivat esittää hyväksytyt toimijat
(AA). Liikenteen turvallisuusvirasto ja Sotilasilmailun viranomaisyksikkö määrittelevät
erikseen ne vaatimukset, jotka hyväksytyn toimijan tulee täyttää. Siviilitoimijoiden hakemukset
AA:n statuksen saamiseksi tulee lähettää Liikenteen turvallisuusvirastoon ja Puolustusvoimien
hakemukset lähetetään Sotilasilmailun viranomaisyksikköön.
Kun AMC hyväksyy AA:n ennakkoilmoituksen, myönnetään näille ennakkoilmoituksen mukaisille
TSA/TRA/G – alueille tämän asiakirjan liitteen 2 mukainen etuoikeus muihin ilmatilarakenteisiin
nähden.

7.2.4 G – alueet – ennakkoilmoitukset valvottuun ilmatilaan
Purjelentoalueille suunnitellusta, valvottuun ilmatilaan ulottuvasta toiminnasta, tulee AA:n jättää
ennakkoilmoitus AMC:lle toimintaa edeltävänä päivänä klo 1200 LMT mennessä. AMC
koordinoi suunnitellun purjelentotoiminnan vaikutukset muihin ilmatilarakenteisiin nähden ja
ilmoittaa ennakkoilmoituksen jättäneelle toimijalle mahdollisista muutoksista.

:roll: :roll:

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Ilmailauudistuksia 2012-2013

Viesti Kirjoittaja Ventti » Pe 08.07.2011 16:34

Mielenkiintoista...

heti nousee mieleen kysymys siitä kellehän tuollainen AA status myönnetään. Tulee kyllä mieleen hakemuksen laittaminen sisään, kun esimerkiksi G48 saaminen on ollut viime viikkoina tiukalla arkisin.
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Vastaa Viestiin