Syljettääkö ketään muuta

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja HK » Ti 23.11.2010 20:43

Uuusi Ilmailu-lehti kopsahti postilaatikkoon ja laskin 38/58 sivua matkustajakoneista, museoista yms. moottorilentoon liittyvää. Edellisessä niitä oli 25/58.
Purjelennosta oli Paavon palstan yksi sivu ainoana kuten niin monta kertaa aikaisemminkin. Eikä ne muidenkaan lajien asiat sen paremmin ole esillä.
Joku sanoo että Ilmailu on Yleisilmailulehti, mutta eikö sen suurin lukijakunta ole kuitenkin Ilmailuliiton jäsenet ja voisi kuvitella että sisältö tällöin käsittelisi jäsenkunnan harrastukseen liittyviä asioita.
Ruotsissa on asiat paremmin Segelflygsport-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa 52 sivuisena. Sitä seuraamalla pysyy aika hyvin maailman tapahtumien tasalla, joka ei Ilmailua lukemalla onnistu sitten ollenkaan.
Joku sanoo, ettei tule juttuja, ei kai niitä itsestään...
Tarttisko tehdä jotain...
terv HK

Mara
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.01.2004 19:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja Mara » Ti 23.11.2010 21:17

Olen jo pitemmän aikaa ollut samaa mieltä asiasta. Pitäis tietenki katsoo peiliin ja tehdä niitä juttuja,
ja kyllä niiitä aikoinaan kirjoiteltiinkin, ei muuta ku kynä käteen......... en kyl tiedä mahtaako saada palstatilaa
nykyisen päätoimittajan aikana ??? Kaiholla muistelen Raivion Jyrin päätoimittaja aikaa !!!!!

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja WPQ » Ti 23.11.2010 21:20

Uuden päätoimittajan myötä sisältö; aihealueet, taitto, kuvien laatu ja ennenkaikkea juttujen taso on noussut merkittävästi. Ainahan on tietysti vara parantaa.

Kannattaa muistaa että lehti tulee (valta?)osalle jäsenistä pakkopullana, tahdoit tai et, ja pikemminkin olisi pohdittava onko jäsenistön resursseja syytä ylipäätänsäkään käyttää "yleisimailulehden" subventoimiseen.

O.H
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 10.10.2008 09:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja O.H » Ti 23.11.2010 22:57

HK kirjoitti:Uuusi Ilmailu-lehti kopsahti postilaatikkoon ja laskin 38/58 sivua matkustajakoneista, museoista yms. moottorilentoon liittyvää. Edellisessä niitä oli 25/58.
Purjelennosta oli Paavon palstan yksi sivu ainoana kuten niin monta kertaa aikaisemminkin. Eikä ne muidenkaan lajien asiat sen paremmin ole esillä.
Joku sanoo että Ilmailu on Yleisilmailulehti, mutta eikö sen suurin lukijakunta ole kuitenkin Ilmailuliiton jäsenet ja voisi kuvitella että sisältö tällöin käsittelisi jäsenkunnan harrastukseen liittyviä asioita.
Ruotsissa on asiat paremmin Segelflygsport-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa 52 sivuisena. Sitä seuraamalla pysyy aika hyvin maailman tapahtumien tasalla, joka ei Ilmailua lukemalla onnistu sitten ollenkaan.
Joku sanoo, ettei tule juttuja, ei kai niitä itsestään...
Tarttisko tehdä jotain...
Olen samaa mieltä. Ilmailu tuntuu kilpailevan Siivet-lehden kanssa. Pysyköön Siivet-lehti ammattilehtenä ja Ilmailu voisi tosiaankin kirjoittaa enemmän juttuja eri harrasteilmailun lajeista. Hyvin paljon on juttuja kyllä matkustajakoneista yms. mitä ketjun aloittaja totesikin. Purjelennosta on se yksi sivu vain asiaa. Luulisi, että maailmalta löytyisi juttuja enemmänkin, kuten eri konetyyppien tyyppilentoja ja kisajuttuja sekä tehtaiden suunnitelmia. Ilmailu on harrastelehti, ensin voisi tehdä jutut eri lajien uutisista ja näkymistä ym. ja sen jälkeen sitten voisi täyttää loput sivut näillä matkustajakone ym. ammattiasialla.
There are old pilots and there are bold pilots, but there are no old bold pilots!

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja JTH » Ke 24.11.2010 09:59

WPQ kirjoitti:...Kannattaa muistaa että lehti tulee (valta?)osalle jäsenistä pakkopullana, tahdoit tai et, ja pikemminkin olisi pohdittava onko jäsenistön resursseja syytä ylipäätänsäkään käyttää "yleisimailulehden" subventoimiseen.
Juuri tästä pakkotilauksesta tämä koko juttu lähtee pieleen.

Jos kärjistetään sopivasti: Lehden toimitusta ei kiinnosta yhtään SIL:n jäsenten mielipide sisällöstä, koska ne "tilaavat" sen kuitenkin. Ilmailulehden tilaus pitää laittaa vapaaehtoiseksi, niin sittenhän se oikeasti selviää että minkä alan jutut myyvät parhaiten.

t. Jyrki

Mara
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.01.2004 19:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja Mara » Ke 24.11.2010 10:30

Jos kärjistetään sopivasti: Lehden toimitusta ei kiinnosta yhtään SIL:n jäsenten mielipide sisällöstä, koska ne "tilaavat" sen kuitenkin. Ilmailulehden tilaus pitää laittaa vapaaehtoiseksi, niin sittenhän se oikeasti selviää että minkä alan jutut myyvät parhaiten.

t. Jyrki
KANNATETAAN

Jos haluaa hyvän purjelentolehden tilaa SEGELFLYGSPORT

msokero
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:41

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja msokero » Ke 24.11.2010 10:59

Tehvehdys tänne foorumille.

Purjelentoaiheisten juttujen saaminen lehteen ammattitaitoisilta kirjoittajilta on ollut äärimmäisen haasteellista. Vaikka lajina purjelento on yksi Ilmailuliiton suurimmista, juttujen saaminen on osoittautunut vaikeaksi. Muissa lajeissa vastaavaa pulaa ei niin selvästi ole olemassa.

Julkaisisin mielelläni aukematolkulla per numero purjelentoaiheisia juttuja jos niitä olisi tarjolla. Tämän vuoden viimeiseen numeroon on tulossa hieno tarina purjelentämisestä St. Aubainissa.

Jos tiedät tai tunnet hyvän purjelentokirjoittajan, yhteys vain allekirjoittaneeseen. Itse aion saada Hesarista eläkkeelle siirtyneen Jyri Raivion kirjoittamaan meille... Se olisikin kova juttu. Jyri osaa kirjoittaa vaikeistakin asioista selkokielellä.

Muutenkin kaikki ideat ja kritiikki ovat enemmän kuin tervetullutta!

Tervehtien,

Mikko Sokero
päätoimittaja
ILMAILU

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja HK » Ke 24.11.2010 11:51

Tuo on varmaan ongelma valmiiden juttujen kohdalla. Eikö toimituksen työhön kuulu kumminkin myös juttujen metsästystä ja ulkomaisten lehtien seurantaa mahdollisten mielenkiintoisten käännösjuttujen löytämiseksi. Tukemalla kotimaista tuotantoa saisi varmaan monta juttua jotka jäävät kirjoittamisen vaikeuden takia tekemättä.
terv HK

msokero
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:41

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja msokero » Ke 24.11.2010 12:04

Tekijänoikeudet ja alkuperäisjuttujen hinnat meinaavat olla kalliita.

Nyt olemme kuitenkin alkaneet yhteistyöhön muiden skandimaiden ilmailulehtien kanssa, joten pääsemme juttuvaihtoon. Käännösjuttuja tullaan näkemään jatkossa enemmän ILMAILUN sivuilla.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja Matts » Ke 24.11.2010 12:25

WPQ kirjoitti:Kannattaa muistaa että lehti tulee (valta?)osalle jäsenistä pakkopullana, tahdoit tai et, ja pikemminkin olisi pohdittava onko jäsenistön resursseja syytä ylipäätänsäkään käyttää "yleisimailulehden" subventoimiseen.
Kun aikanaan Ilmailulehti on "kytketty" SIL:in jäsenmaksuun, liitto on tarvinnut kanavan jonka kautta saada jäsenistölle informaatiota ajankohtaisista asioista. Tänä päivänä kun tätä informaatiota voi jakaa (ja jaetaankin) kotisivun kautta, mahdollisesti vielä täydennettynä vaikka kuukausittain sähköpostitse lähetettävällä ns. newsletterillä, niin Ilmailulehdellä ei enää ole tätä "virallisen lehden" roolia. Eli näin ajatellen minä kysyn että onko aika ajanut tämän "pakkotilauksen" ohi?

Matts

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 24.11.2010 13:07

msokero kirjoitti: Julkaisisin mielelläni aukematolkulla per numero purjelentoaiheisia juttuja jos niitä olisi tarjolla. Tämän vuoden viimeiseen numeroon on tulossa hieno tarina purjelentämisestä St. Aubainissa.
Eiköhän homman nyt kuitenkin kuuluisi mennä niin, että Ilmailun toimitus valitsee itse kiinnostavan purjelentoaiheen (oli kyseessä vaikka uuden konetyypin koelento, tai kisaraportti, tai mitä vaan), ja aktiivisesti etsii sille sopivan kirjoittajan. Turha vierittää vastuuta meille harrastajille siitä ettemme kirjoittele pöytälaatikoihin juttuja ja sitten lähettele niitä toimitukseen, jos vaikka pääsisi lehteen asti. Kyllä Ilmailun toimitukselta on voitava vaatia aktiivista roolia tässä asiassa, te olette journalisteja, emme me.

msokero
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:41

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja msokero » Ke 24.11.2010 13:21

kristian kirjoitti:
msokero kirjoitti: Julkaisisin mielelläni aukematolkulla per numero purjelentoaiheisia juttuja jos niitä olisi tarjolla. Tämän vuoden viimeiseen numeroon on tulossa hieno tarina purjelentämisestä St. Aubainissa.
Eiköhän homman nyt kuitenkin kuuluisi mennä niin, että Ilmailun toimitus valitsee itse kiinnostavan purjelentoaiheen (oli kyseessä vaikka uuden konetyypin koelento, tai kisaraportti, tai mitä vaan), ja aktiivisesti etsii sille sopivan kirjoittajan. Turha vierittää vastuuta meille harrastajille siitä ettemme kirjoittele pöytälaatikoihin juttuja ja sitten lähettele niitä toimitukseen, jos vaikka pääsisi lehteen asti. Kyllä Ilmailun toimitukselta on voitava vaatia aktiivista roolia tässä asiassa, te olette journalisteja, emme me.
Totta. Vastuun vierittäminen on turhaa.

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja viper » Ke 24.11.2010 15:14

Mara kirjoitti:Olen jo pitemmän aikaa ollut samaa mieltä asiasta. Pitäis tietenki katsoo peiliin ja tehdä niitä juttuja,
ja kyllä niiitä aikoinaan kirjoiteltiinkin, ei muuta ku kynä käteen......... en kyl tiedä mahtaako saada palstatilaa
nykyisen päätoimittajan aikana ??? Kaiholla muistelen Raivion Jyrin päätoimittaja aikaa !!!!!
Olen tuossa lukenut viime kuukausina 1960 ja 1970-luvun Ilmailuita ja osassa on kyllä todella hyviä purjelentojuttuja. Toisaalta löytyy sieltä sellaisiakin lehtiä, missä ei ole kuin yksi purjelentojuttu ja loput jutut ovat muista aiheista. Muuten nykyinen Ilmailulehti on silmiinpistävän samanlainen 1960-luvun lehtien kanssa, mm. pienoista mallipuhetta on pysynyt aivan samanlaisena. Uutiset ovat samanlaisia lyhyitä ilman syvempää asiaanpaneutumista. Pieni muutos ei olisi pahaksi :) Nykyisen nopean tiedonvälityksen aikana ne uutisiin käytetyt sivut voisi uhrata pitkille ja laadukkaille artikkeleille :wink: Ne uutiset kun ovat jo viikkoja, kuukausia vanhoja lehden ilmestyessä eli ne eivät ole enää uutisia. Tuollasia mietteitä tuli mieleen kun olen viime aikoina lukenut kymmeniä vuosikertoja :P Olen vielä hyvin kaikkiruokainen juttujen suhteen, ainoastaan matkustajakoneet, pienoismallit ja lennokit eivät kiinnosta juuri yhtään 8)

msokero
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:41

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja msokero » Ke 24.11.2010 16:41

Se on totta, että ILMAILUN sisältömiksaus on aika lailla samanlainen katsoipa lehteä miltä aikakaudelta tahansa. Syy on aika selvä: ilmailusta puhutaan ja ilmailun päälajit ovat ne samat.

Teimme pari vuotta sitten lukijatutkimuksen ja tiedämme muutaman prosenttiyksikön tarkkuudella, mitä ILMAILUN lukija haluaa tai ei halua. Jokaista lehti ei pysty millään miellyttämään, mutta todella suurta joukkoa kyllä.

Totuus on, ettei lehti ole koskaan tarpeeksi hyvä tai valmis. Parantamista on aina. Joskus kun luulee, että nyt on tehnyt lehden viimeisen päälle, puolen vuoden, vuoden kuluttua tuijottaa tätä "semitäydellistä" numeroa todella vinoon. Kuinka tuo on voinut mukana olla hyvä numero!

Kovaa työtä lehden sisällön hanskaamien ja tekeminen on. Se ei ole suojatyötä, vaan aivot on pantava raksuttamaan kunnolla joka numeron teon aikana. Ja kun lehti tulee ulos, onkin alettava suunnitella jo seuraavaa numeroa. Lehden päätoimittaja on kuin lätkävalmentaja. Siis tismalleen niin hyvä tai huono kuin viime ottelu. Päätoimittajan ottelu on lehti.

Hyviä pointteja olette viskanneet tiskiin. Kiitos.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 24.11.2010 19:38

Ilmailulla on oltava myös Yleisradion tapaan jonkinlainen "sivistävä" rooli, eli tässä tapauksessa jokaiselle lajille on annettava sivuja. Gallupit epäilemättä kertovat että paljaat tissit myisivät paremmin, ja jokainen lehtimies tietää että yleisön aliarvioinnilla voidaan tehdä omaisuuksia, esimerkistä käyköön iltapäivälehtien taso nykyään. Ilmailun tapauksessa lehti pakkomyydään jäsenetuna, joten se asettakoon vastaavasti velvoitteita harrastajia kohtaan.

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja HK » Ke 24.11.2010 20:16

Kyllähän tässä nyt näkyy selvä ristiriita mitä siinä mitä toimitus tekee ja kokee lukijakuntaa kiinnostavaksi ja mitä harrastajat (ainakin osa) odottavat sen sisältävän. Eikös syyskokous perustanut jonkun sisältöä seuraavan elimenkin?
Mikähän muuten on Ilmailun jakelu eli jäsenistön jakautuma eri harrastuslajeihin ja irtomyynti?
terv HK

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 24.11.2010 20:39

Hyvä, että asiasta keskustellaan!

Pakkomyynnistä tai tilaamisesta ei mielestäni ole kysymys vaan jäsenedusta. Jäsenmaksu on ja pysyy (yleensä vielä maltillisesti nousee), ilmestyy lehti tai ei. Se, mitä SIL mm. purjelentäjien eteen on vuosikymmenten aikana tehnyt, on paljon verrattuna jäsenmaksun suuruuteen. Tätä asiaa ymmärtää aina vaan paremmin, kun osallistuu vapaaehtoistyöhön yhteisten asioiden eteen.

Pikainen selaus paljasti, että edellisestä lehdestä löytyi monta purjelentojuttua. Sitä ennen oli SM-kisa ja MM-kisatarinaa ym. Pari käännösjuttua (purjelennosta) odottaa minullakin pöydällä, kunhan aikaa löytyisi. Rohkaisen tässä itse kutakin, jolla kynä jollakin tapaa pysyy kädessä, miettimään mahdollisuuksiaan väkästää tekstiä lehteen. Juttujen ei tarvitse olla pitkiä (niitä ei monet jaksa lukea) ja kuvat kertovat paljon.

Alan lehden julkaisemisella on vahva ja mahtava perinne. Toimii edelleen myös tiedotuskanavana (esim. lentoturvallisuus!!). Lehden tekemisessä riittää haastetta, kun huomioi suomalaisen harrastajakunnan "suuruuden" ja lajikirjon.

T. Wille

Ps. Purjelentäjissäkin on monia, joita kiinnostaa mm. lennokit ja moottorikoneet, jopa laskuvarjolla hyppääminen :lol:

msokero
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:41

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja msokero » To 25.11.2010 15:02

HK kirjoitti:Kyllähän tässä nyt näkyy selvä ristiriita mitä siinä mitä toimitus tekee ja kokee lukijakuntaa kiinnostavaksi ja mitä harrastajat (ainakin osa) odottavat sen sisältävän. Eikös syyskokous perustanut jonkun sisältöä seuraavan elimenkin?
Mikähän muuten on Ilmailun jakelu eli jäsenistön jakautuma eri harrastuslajeihin ja irtomyynti?
Lehteä ei nykytekniikalla ja voimavaroilla pysty tekemään sellaiseksi, että se miellyttäisi sataprosenttisesti jokaista lukijaa. Se vain on fakta. Liiton vuosikokouksessa perustettiin toimitusneuvosto, joka tekee töitä lehden kehittämisen eteen. Neuvostossa on todella kovan luokan lehtimiehiä.

Olen nyt kotona toipumassa jalkaleikkauksesta, joten minulla ei ole käytössäni lukuja. Laskuvarjohyppääjät taitavat olla tällä hetkellä suurin yksittäinen lajijoukko. Vähiten kuumailmapallolentäjiä. Irtonumeromyynnin suuruus riippuu siitä, kuinka paljon lehtiä halutaan lähettää Lehtipisteisiin.

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 284
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » To 25.11.2010 16:13

Irtonumeroina ILMAILUa myydään pyöreästi 400 kpl per numero.

Jos kannessa on Ilmavoimien Hornetti, menee lehteä kaupaksi enemmän ja jos kannessa on Ventus 2 axL 18 w, menee vastaavasti vähemmän. "Vinnairit" yms on sit siinä välissä menekkimielessä.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Syljettääkö ketään muuta

Viesti Kirjoittaja viper » To 25.11.2010 17:27

Kaitsu M. kirjoitti:Irtonumeroina ILMAILUa myydään pyöreästi 400 kpl per numero.

Jos kannessa on Ilmavoimien Hornetti, menee lehteä kaupaksi enemmän ja jos kannessa on Ventus 2 axL 18 w, menee vastaavasti vähemmän. "Vinnairit" yms on sit siinä välissä menekkimielessä.
400 kpl on yllättävän pieni määrä. Toisaalta Ilmailu on tehty enemmän jäsenille kuin myyntiin, samaan tyyliin kuin metsästäjä-lehti metsästykortin omaaville.

Vastaa Viestiin