Sivu 1/2

Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ti 23.11.2010 20:43
Kirjoittaja HK
Uuusi Ilmailu-lehti kopsahti postilaatikkoon ja laskin 38/58 sivua matkustajakoneista, museoista yms. moottorilentoon liittyvää. Edellisessä niitä oli 25/58.
Purjelennosta oli Paavon palstan yksi sivu ainoana kuten niin monta kertaa aikaisemminkin. Eikä ne muidenkaan lajien asiat sen paremmin ole esillä.
Joku sanoo että Ilmailu on Yleisilmailulehti, mutta eikö sen suurin lukijakunta ole kuitenkin Ilmailuliiton jäsenet ja voisi kuvitella että sisältö tällöin käsittelisi jäsenkunnan harrastukseen liittyviä asioita.
Ruotsissa on asiat paremmin Segelflygsport-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa 52 sivuisena. Sitä seuraamalla pysyy aika hyvin maailman tapahtumien tasalla, joka ei Ilmailua lukemalla onnistu sitten ollenkaan.
Joku sanoo, ettei tule juttuja, ei kai niitä itsestään...
Tarttisko tehdä jotain...

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ti 23.11.2010 21:17
Kirjoittaja Mara
Olen jo pitemmän aikaa ollut samaa mieltä asiasta. Pitäis tietenki katsoo peiliin ja tehdä niitä juttuja,
ja kyllä niiitä aikoinaan kirjoiteltiinkin, ei muuta ku kynä käteen......... en kyl tiedä mahtaako saada palstatilaa
nykyisen päätoimittajan aikana ??? Kaiholla muistelen Raivion Jyrin päätoimittaja aikaa !!!!!

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ti 23.11.2010 21:20
Kirjoittaja WPQ
Uuden päätoimittajan myötä sisältö; aihealueet, taitto, kuvien laatu ja ennenkaikkea juttujen taso on noussut merkittävästi. Ainahan on tietysti vara parantaa.

Kannattaa muistaa että lehti tulee (valta?)osalle jäsenistä pakkopullana, tahdoit tai et, ja pikemminkin olisi pohdittava onko jäsenistön resursseja syytä ylipäätänsäkään käyttää "yleisimailulehden" subventoimiseen.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ti 23.11.2010 22:57
Kirjoittaja O.H
HK kirjoitti:Uuusi Ilmailu-lehti kopsahti postilaatikkoon ja laskin 38/58 sivua matkustajakoneista, museoista yms. moottorilentoon liittyvää. Edellisessä niitä oli 25/58.
Purjelennosta oli Paavon palstan yksi sivu ainoana kuten niin monta kertaa aikaisemminkin. Eikä ne muidenkaan lajien asiat sen paremmin ole esillä.
Joku sanoo että Ilmailu on Yleisilmailulehti, mutta eikö sen suurin lukijakunta ole kuitenkin Ilmailuliiton jäsenet ja voisi kuvitella että sisältö tällöin käsittelisi jäsenkunnan harrastukseen liittyviä asioita.
Ruotsissa on asiat paremmin Segelflygsport-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa 52 sivuisena. Sitä seuraamalla pysyy aika hyvin maailman tapahtumien tasalla, joka ei Ilmailua lukemalla onnistu sitten ollenkaan.
Joku sanoo, ettei tule juttuja, ei kai niitä itsestään...
Tarttisko tehdä jotain...
Olen samaa mieltä. Ilmailu tuntuu kilpailevan Siivet-lehden kanssa. Pysyköön Siivet-lehti ammattilehtenä ja Ilmailu voisi tosiaankin kirjoittaa enemmän juttuja eri harrasteilmailun lajeista. Hyvin paljon on juttuja kyllä matkustajakoneista yms. mitä ketjun aloittaja totesikin. Purjelennosta on se yksi sivu vain asiaa. Luulisi, että maailmalta löytyisi juttuja enemmänkin, kuten eri konetyyppien tyyppilentoja ja kisajuttuja sekä tehtaiden suunnitelmia. Ilmailu on harrastelehti, ensin voisi tehdä jutut eri lajien uutisista ja näkymistä ym. ja sen jälkeen sitten voisi täyttää loput sivut näillä matkustajakone ym. ammattiasialla.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 09:59
Kirjoittaja JTH
WPQ kirjoitti:...Kannattaa muistaa että lehti tulee (valta?)osalle jäsenistä pakkopullana, tahdoit tai et, ja pikemminkin olisi pohdittava onko jäsenistön resursseja syytä ylipäätänsäkään käyttää "yleisimailulehden" subventoimiseen.
Juuri tästä pakkotilauksesta tämä koko juttu lähtee pieleen.

Jos kärjistetään sopivasti: Lehden toimitusta ei kiinnosta yhtään SIL:n jäsenten mielipide sisällöstä, koska ne "tilaavat" sen kuitenkin. Ilmailulehden tilaus pitää laittaa vapaaehtoiseksi, niin sittenhän se oikeasti selviää että minkä alan jutut myyvät parhaiten.

t. Jyrki

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 10:30
Kirjoittaja Mara
Jos kärjistetään sopivasti: Lehden toimitusta ei kiinnosta yhtään SIL:n jäsenten mielipide sisällöstä, koska ne "tilaavat" sen kuitenkin. Ilmailulehden tilaus pitää laittaa vapaaehtoiseksi, niin sittenhän se oikeasti selviää että minkä alan jutut myyvät parhaiten.

t. Jyrki
KANNATETAAN

Jos haluaa hyvän purjelentolehden tilaa SEGELFLYGSPORT

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 10:59
Kirjoittaja msokero
Tehvehdys tänne foorumille.

Purjelentoaiheisten juttujen saaminen lehteen ammattitaitoisilta kirjoittajilta on ollut äärimmäisen haasteellista. Vaikka lajina purjelento on yksi Ilmailuliiton suurimmista, juttujen saaminen on osoittautunut vaikeaksi. Muissa lajeissa vastaavaa pulaa ei niin selvästi ole olemassa.

Julkaisisin mielelläni aukematolkulla per numero purjelentoaiheisia juttuja jos niitä olisi tarjolla. Tämän vuoden viimeiseen numeroon on tulossa hieno tarina purjelentämisestä St. Aubainissa.

Jos tiedät tai tunnet hyvän purjelentokirjoittajan, yhteys vain allekirjoittaneeseen. Itse aion saada Hesarista eläkkeelle siirtyneen Jyri Raivion kirjoittamaan meille... Se olisikin kova juttu. Jyri osaa kirjoittaa vaikeistakin asioista selkokielellä.

Muutenkin kaikki ideat ja kritiikki ovat enemmän kuin tervetullutta!

Tervehtien,

Mikko Sokero
päätoimittaja
ILMAILU

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 11:51
Kirjoittaja HK
Tuo on varmaan ongelma valmiiden juttujen kohdalla. Eikö toimituksen työhön kuulu kumminkin myös juttujen metsästystä ja ulkomaisten lehtien seurantaa mahdollisten mielenkiintoisten käännösjuttujen löytämiseksi. Tukemalla kotimaista tuotantoa saisi varmaan monta juttua jotka jäävät kirjoittamisen vaikeuden takia tekemättä.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 12:04
Kirjoittaja msokero
Tekijänoikeudet ja alkuperäisjuttujen hinnat meinaavat olla kalliita.

Nyt olemme kuitenkin alkaneet yhteistyöhön muiden skandimaiden ilmailulehtien kanssa, joten pääsemme juttuvaihtoon. Käännösjuttuja tullaan näkemään jatkossa enemmän ILMAILUN sivuilla.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 12:25
Kirjoittaja Matts
WPQ kirjoitti:Kannattaa muistaa että lehti tulee (valta?)osalle jäsenistä pakkopullana, tahdoit tai et, ja pikemminkin olisi pohdittava onko jäsenistön resursseja syytä ylipäätänsäkään käyttää "yleisimailulehden" subventoimiseen.
Kun aikanaan Ilmailulehti on "kytketty" SIL:in jäsenmaksuun, liitto on tarvinnut kanavan jonka kautta saada jäsenistölle informaatiota ajankohtaisista asioista. Tänä päivänä kun tätä informaatiota voi jakaa (ja jaetaankin) kotisivun kautta, mahdollisesti vielä täydennettynä vaikka kuukausittain sähköpostitse lähetettävällä ns. newsletterillä, niin Ilmailulehdellä ei enää ole tätä "virallisen lehden" roolia. Eli näin ajatellen minä kysyn että onko aika ajanut tämän "pakkotilauksen" ohi?

Matts

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 13:07
Kirjoittaja kristian
msokero kirjoitti: Julkaisisin mielelläni aukematolkulla per numero purjelentoaiheisia juttuja jos niitä olisi tarjolla. Tämän vuoden viimeiseen numeroon on tulossa hieno tarina purjelentämisestä St. Aubainissa.
Eiköhän homman nyt kuitenkin kuuluisi mennä niin, että Ilmailun toimitus valitsee itse kiinnostavan purjelentoaiheen (oli kyseessä vaikka uuden konetyypin koelento, tai kisaraportti, tai mitä vaan), ja aktiivisesti etsii sille sopivan kirjoittajan. Turha vierittää vastuuta meille harrastajille siitä ettemme kirjoittele pöytälaatikoihin juttuja ja sitten lähettele niitä toimitukseen, jos vaikka pääsisi lehteen asti. Kyllä Ilmailun toimitukselta on voitava vaatia aktiivista roolia tässä asiassa, te olette journalisteja, emme me.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 13:21
Kirjoittaja msokero
kristian kirjoitti:
msokero kirjoitti: Julkaisisin mielelläni aukematolkulla per numero purjelentoaiheisia juttuja jos niitä olisi tarjolla. Tämän vuoden viimeiseen numeroon on tulossa hieno tarina purjelentämisestä St. Aubainissa.
Eiköhän homman nyt kuitenkin kuuluisi mennä niin, että Ilmailun toimitus valitsee itse kiinnostavan purjelentoaiheen (oli kyseessä vaikka uuden konetyypin koelento, tai kisaraportti, tai mitä vaan), ja aktiivisesti etsii sille sopivan kirjoittajan. Turha vierittää vastuuta meille harrastajille siitä ettemme kirjoittele pöytälaatikoihin juttuja ja sitten lähettele niitä toimitukseen, jos vaikka pääsisi lehteen asti. Kyllä Ilmailun toimitukselta on voitava vaatia aktiivista roolia tässä asiassa, te olette journalisteja, emme me.
Totta. Vastuun vierittäminen on turhaa.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 15:14
Kirjoittaja viper
Mara kirjoitti:Olen jo pitemmän aikaa ollut samaa mieltä asiasta. Pitäis tietenki katsoo peiliin ja tehdä niitä juttuja,
ja kyllä niiitä aikoinaan kirjoiteltiinkin, ei muuta ku kynä käteen......... en kyl tiedä mahtaako saada palstatilaa
nykyisen päätoimittajan aikana ??? Kaiholla muistelen Raivion Jyrin päätoimittaja aikaa !!!!!
Olen tuossa lukenut viime kuukausina 1960 ja 1970-luvun Ilmailuita ja osassa on kyllä todella hyviä purjelentojuttuja. Toisaalta löytyy sieltä sellaisiakin lehtiä, missä ei ole kuin yksi purjelentojuttu ja loput jutut ovat muista aiheista. Muuten nykyinen Ilmailulehti on silmiinpistävän samanlainen 1960-luvun lehtien kanssa, mm. pienoista mallipuhetta on pysynyt aivan samanlaisena. Uutiset ovat samanlaisia lyhyitä ilman syvempää asiaanpaneutumista. Pieni muutos ei olisi pahaksi :) Nykyisen nopean tiedonvälityksen aikana ne uutisiin käytetyt sivut voisi uhrata pitkille ja laadukkaille artikkeleille :wink: Ne uutiset kun ovat jo viikkoja, kuukausia vanhoja lehden ilmestyessä eli ne eivät ole enää uutisia. Tuollasia mietteitä tuli mieleen kun olen viime aikoina lukenut kymmeniä vuosikertoja :P Olen vielä hyvin kaikkiruokainen juttujen suhteen, ainoastaan matkustajakoneet, pienoismallit ja lennokit eivät kiinnosta juuri yhtään 8)

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 16:41
Kirjoittaja msokero
Se on totta, että ILMAILUN sisältömiksaus on aika lailla samanlainen katsoipa lehteä miltä aikakaudelta tahansa. Syy on aika selvä: ilmailusta puhutaan ja ilmailun päälajit ovat ne samat.

Teimme pari vuotta sitten lukijatutkimuksen ja tiedämme muutaman prosenttiyksikön tarkkuudella, mitä ILMAILUN lukija haluaa tai ei halua. Jokaista lehti ei pysty millään miellyttämään, mutta todella suurta joukkoa kyllä.

Totuus on, ettei lehti ole koskaan tarpeeksi hyvä tai valmis. Parantamista on aina. Joskus kun luulee, että nyt on tehnyt lehden viimeisen päälle, puolen vuoden, vuoden kuluttua tuijottaa tätä "semitäydellistä" numeroa todella vinoon. Kuinka tuo on voinut mukana olla hyvä numero!

Kovaa työtä lehden sisällön hanskaamien ja tekeminen on. Se ei ole suojatyötä, vaan aivot on pantava raksuttamaan kunnolla joka numeron teon aikana. Ja kun lehti tulee ulos, onkin alettava suunnitella jo seuraavaa numeroa. Lehden päätoimittaja on kuin lätkävalmentaja. Siis tismalleen niin hyvä tai huono kuin viime ottelu. Päätoimittajan ottelu on lehti.

Hyviä pointteja olette viskanneet tiskiin. Kiitos.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 19:38
Kirjoittaja kristian
Ilmailulla on oltava myös Yleisradion tapaan jonkinlainen "sivistävä" rooli, eli tässä tapauksessa jokaiselle lajille on annettava sivuja. Gallupit epäilemättä kertovat että paljaat tissit myisivät paremmin, ja jokainen lehtimies tietää että yleisön aliarvioinnilla voidaan tehdä omaisuuksia, esimerkistä käyköön iltapäivälehtien taso nykyään. Ilmailun tapauksessa lehti pakkomyydään jäsenetuna, joten se asettakoon vastaavasti velvoitteita harrastajia kohtaan.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 20:16
Kirjoittaja HK
Kyllähän tässä nyt näkyy selvä ristiriita mitä siinä mitä toimitus tekee ja kokee lukijakuntaa kiinnostavaksi ja mitä harrastajat (ainakin osa) odottavat sen sisältävän. Eikös syyskokous perustanut jonkun sisältöä seuraavan elimenkin?
Mikähän muuten on Ilmailun jakelu eli jäsenistön jakautuma eri harrastuslajeihin ja irtomyynti?

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: Ke 24.11.2010 20:39
Kirjoittaja Wille
Hyvä, että asiasta keskustellaan!

Pakkomyynnistä tai tilaamisesta ei mielestäni ole kysymys vaan jäsenedusta. Jäsenmaksu on ja pysyy (yleensä vielä maltillisesti nousee), ilmestyy lehti tai ei. Se, mitä SIL mm. purjelentäjien eteen on vuosikymmenten aikana tehnyt, on paljon verrattuna jäsenmaksun suuruuteen. Tätä asiaa ymmärtää aina vaan paremmin, kun osallistuu vapaaehtoistyöhön yhteisten asioiden eteen.

Pikainen selaus paljasti, että edellisestä lehdestä löytyi monta purjelentojuttua. Sitä ennen oli SM-kisa ja MM-kisatarinaa ym. Pari käännösjuttua (purjelennosta) odottaa minullakin pöydällä, kunhan aikaa löytyisi. Rohkaisen tässä itse kutakin, jolla kynä jollakin tapaa pysyy kädessä, miettimään mahdollisuuksiaan väkästää tekstiä lehteen. Juttujen ei tarvitse olla pitkiä (niitä ei monet jaksa lukea) ja kuvat kertovat paljon.

Alan lehden julkaisemisella on vahva ja mahtava perinne. Toimii edelleen myös tiedotuskanavana (esim. lentoturvallisuus!!). Lehden tekemisessä riittää haastetta, kun huomioi suomalaisen harrastajakunnan "suuruuden" ja lajikirjon.

T. Wille

Ps. Purjelentäjissäkin on monia, joita kiinnostaa mm. lennokit ja moottorikoneet, jopa laskuvarjolla hyppääminen :lol:

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: To 25.11.2010 15:02
Kirjoittaja msokero
HK kirjoitti:Kyllähän tässä nyt näkyy selvä ristiriita mitä siinä mitä toimitus tekee ja kokee lukijakuntaa kiinnostavaksi ja mitä harrastajat (ainakin osa) odottavat sen sisältävän. Eikös syyskokous perustanut jonkun sisältöä seuraavan elimenkin?
Mikähän muuten on Ilmailun jakelu eli jäsenistön jakautuma eri harrastuslajeihin ja irtomyynti?
Lehteä ei nykytekniikalla ja voimavaroilla pysty tekemään sellaiseksi, että se miellyttäisi sataprosenttisesti jokaista lukijaa. Se vain on fakta. Liiton vuosikokouksessa perustettiin toimitusneuvosto, joka tekee töitä lehden kehittämisen eteen. Neuvostossa on todella kovan luokan lehtimiehiä.

Olen nyt kotona toipumassa jalkaleikkauksesta, joten minulla ei ole käytössäni lukuja. Laskuvarjohyppääjät taitavat olla tällä hetkellä suurin yksittäinen lajijoukko. Vähiten kuumailmapallolentäjiä. Irtonumeromyynnin suuruus riippuu siitä, kuinka paljon lehtiä halutaan lähettää Lehtipisteisiin.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: To 25.11.2010 16:13
Kirjoittaja Kaitsu M.
Irtonumeroina ILMAILUa myydään pyöreästi 400 kpl per numero.

Jos kannessa on Ilmavoimien Hornetti, menee lehteä kaupaksi enemmän ja jos kannessa on Ventus 2 axL 18 w, menee vastaavasti vähemmän. "Vinnairit" yms on sit siinä välissä menekkimielessä.

Re: Syljettääkö ketään muuta

Lähetetty: To 25.11.2010 17:27
Kirjoittaja viper
Kaitsu M. kirjoitti:Irtonumeroina ILMAILUa myydään pyöreästi 400 kpl per numero.

Jos kannessa on Ilmavoimien Hornetti, menee lehteä kaupaksi enemmän ja jos kannessa on Ventus 2 axL 18 w, menee vastaavasti vähemmän. "Vinnairit" yms on sit siinä välissä menekkimielessä.
400 kpl on yllättävän pieni määrä. Toisaalta Ilmailu on tehty enemmän jäsenille kuin myyntiin, samaan tyyliin kuin metsästäjä-lehti metsästykortin omaaville.