Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 08.04.2011 22:25

Tuosta motivaatiosta, tottakai sitä pitää olla ja paljon jotta pärjää. Mutta se on vain yksi osa pakettia, pitäisi olla lahjakkuutta ja taloudelliset edellytykset harrastaa. Lahjakkuus ei tarkoita sitä että pärjää harjoittelematta, vaan sitä että harjoittelemalla pystyy kehittymään. Taloudelliset edellytykset taas käytännössä tarkoittaa sitä että pystyy pari kuukautta vuodesta käyttämään lentämiseen, ja rahoittamaan sen. Pelkkä motivaatio, halu menestyä ei valitettavasti riitä.

Suomalaisten taso maailmalla on ollut viimeiset kymmenen vuotta aika stabiili, aivan kovimpaan kärkeen ei olla ylletty. Mielestäni sinne kymmenen sakkiin pystyisi lentämään aika isokin joukko pilotteja. Päiväkohtainen nopeus riittää monellakin, mutta armottomalla rutiinillaan vanhat ketut vievät kokonaiskisan kun eivät tee virheitä. Kaikki eivät jostain syystä pysty lentämään ulkomailla edes omalla tasollaan (nimim. kokemusta on). Ja lopuksi, meidän joukkuelentämisen filosofia on perusväärä. Suomalaisen joukkuementaliteetti on yrittää hyötyä joukkuetovereistaan, ei hyödyttää heitä. Kannattaa ajatuksella miettiä mitä tuo tarkoittaa.

Pirkkala
Viestit: 11
Liittynyt: To 17.02.2011 18:17

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Pirkkala » La 09.04.2011 00:18

Riku, joskus se vaan on sanottava asiallisetkin asiat nimimerkin takaa. Kyräilyt on niin moneen kertaan nähty, ikävä kyllä. Jos tuossa oli jotain p-tekstiä, niin on peiliin katsomisen paikka. Jos tässä on moderaattorien mielestä jotain epäasiallista, niin saa poistaa.

Kristian on aivan oikeassa (ja olet muuten yksi niistä joilla niitä mahdollisuuksia on, sorry että unohtui). Mutta edelleen painotan sitä, että monella on niitä rahkeita, mutta ei motivaatiota. Monella on motivaatiota, mutta ei rahkeita. Moni asia ajaa jossain kohtaa lentämisen edelle, koska ei tästä rahaa tienaa. Pakko on töitäkin tehdä ja perhekin on monelle tärkeä.

Ja TÄYSIN samaa mieltä mitä joukkueesta sanoit.

tourula
WGC 2008 Team
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 14.03.2007 22:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja tourula » La 09.04.2011 22:31

Tämä lajimme poikkeaa monesta muusta siinä, että ollaan aika vanhoja ennenkun huippua aletaan kenties kolkutella. Lajiharjoittelu alkaa aikaisintaan 15 vuotiaana. Kun ollaan vanhempia niin monesti alkaa olla pakostikin muutakin huolehdittavaa kuin pelkkä lentäminen. => Eli joudutaan tekemään kompromisseja.

Tästä seuraa myös se, että motivaatio voi olla vaikka kuinka korkea, mutta reaaliteetit (työ, perhe, rahat...) on pakko huomioida. Eli ennekuin teilataan ketään heikosta motivaatiosta niin tulee tietää kunkin tilanne ja suhteuttaa arvio/arvostelu siihen. Eli toisin sanoen en lähtisi arvioimaan kenenkään motivaatioita.

Joku tuossa keskustelussa totesi, että purjehtijaLIITTO teki johtopäätökset ja tilanne heiollä muuttui. Meillä kuitenkin tilanne on mikä on. Jatkossakin homma menee todennäköisesti entisellään eli yksilöiden omatoimisen harjoittelun, lahjakkuuden, motivaation, taloudellisten edellytysten ja muiden reunaehtojen mukaan mennään.

Tapsa
TapsaT

Kangasniemi
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 01.02.2011 22:14

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Kangasniemi » Su 10.04.2011 09:01

Saksa kun oli esimerkkinä...

Saksan väkiluku 82 miljoonaa Suomen 5 miljonaa
Purjentäjiä 40 000 3000
Kilpalentäjiä 1 200 100

Suuntaa antava mutta karu fakta. :(

T: Jarkko

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja WPQ » Su 10.04.2011 09:41

tourula kirjoitti: Joku tuossa keskustelussa totesi, että purjehtijaLIITTO teki johtopäätökset ja tilanne heiollä muuttui. Meillä kuitenkin tilanne on mikä on. Jatkossakin homma menee todennäköisesti entisellään eli yksilöiden omatoimisen harjoittelun, lahjakkuuden, motivaation, taloudellisten edellytysten ja muiden reunaehtojen mukaan mennään.

Tapsa
Katsotäänpa tätä pyramidia. http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34856 Tuossa on aika pitkälti vastaus siihen mitä tulisi tehdä, jos halutaan satsata kilpailumenestykseen.

Tarvitaan laaja harrastajapohja joka on mukana ohjatussa - valmennetussa - toiminnassa. Harrastajapohjan laajuuteen voidaan merkittävästi vaikuttaa pitämällä lupakirjan suorittaneet mukana toiminnassa, nythän lähes kaikki lopettavat parin vuoden sisällä. Avain tähän on valmennus - tai ohjaus. Tämä voisi tapahtua kerhotasolla, kerhojen toimesta. Näin saadaan pyramidin pohja leveäksi ja samalla kaikki mahdolliset tulevat lupaukset haravoitua läpi ja vietyä seuraavalle tasolle. Materiaalista ja toimintamallista on jo olemassa erittäin hyvä pohja - Kurssilta kolmesataselle http://www.urheiluilmailuopisto.fi/Valm ... akirja.pdf

Siitä eteenpäin esimerkiksi SUIO koordinoi tuon jatkotason valmennuskuvion. Tekijöinä vaikka motivoituneimmat ja kilpalentämisen koulutukseen sopivimmat lennonopettajat ja harrastajat. Huipulle sitten oma päävalmentaja joka olisi kokonaan uusi posti.

Rahaa tuo hiukan vaatii mutta hyödyntäen nykyisiä organisaatioita ja ihmisiä, ei välttämättä mahdottomia. 50 000 - 150 000€ vuosi joka suhteutettuna harrastajamäärään ei ole mahdottoman iso satsaus. Rahoitukseen saisi todennäköisesti yhteiskunnan varoja kun olisi järkevä ja tavoitteellinen toimintasuunnitelma.

Parasta tässä on ettei tuo ole muilta harrajilta pois, pikemminkin se tukee välillisesti monin eri tavoin purjentämistä ja sen asemaa.

PS: nyt maahan saapuvat/saapuneet Duo:t mahdollistavat aivan uudentyyppistä leiri/koulutus/treenaus/kilpailukuviota nopeuttaen oppimista ja madaltaen kynnystä kentän kiertämisestä kilpailuihin.

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Su 10.04.2011 13:38

Moi,

WPQ:n viestiin kommenttina: http://kotisivukone.fi/files/alfalima.k ... t16-17.pdf

Artikkeli kotimaisesta valmennusjärjestelmästä on julkaistu purjelentomaajoukkueen Valkosiivet-lehdessä 2005. Puitteet on suunniteltu. Jostain syystä homma ei ole saanut tuulta siipiensä alle.

Kyseessä oli SIL:n ja SUIO:n yhteishanke. ( parempi tietty jos olisi edelleen....)

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 199
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Aku » Su 10.04.2011 20:07

Aika mukava lukea vilkasta keskustelua tärkeistä aiheista. Tämän keskustelun tärkein viesti on mielestäni se, että halua olisi kehittää lajia. Tosiasia on se, että halu on ainut mistä lajin kehitykseen tarvitaan.

Ainut asia mikä korvaani on keskustelussa särähtänyt on asioiden vastakkain asettelu. Ei kukaan meistä voi laittaa puntariin esimerkiksi opettajakoulutusta ja kilpalentämisen kehittämistä, molempia tarvitaan. Kaikkia harrastuksen tasoja tarvitaan, halutaan sitten lisää harrastajia tai mitaleja.

Kuten Antti kirjoitti, liitolla ja opistolla on ollut jo hyvä projekti valmennusjärjestelmästä. Lisäksi nuorten projektien kautta olemme saaneet nähdä, että valmennuksella on valtava merkitys urheilijan kehityksessä. Ongelmana on vain se, että näiden hankkeiden onnistuminen revitään aina jonkun selkänahasta. Vapaaehtoisia on ollut erittäin vähän.

Enpä usko, että liiton hallitus pistäisi kovasti kampoihin, jos joku porukka pyytää heitä laittamaan projektin pystyyn, jotta he pääsevät tekemään töitä lajin hyväksi. Tämän hankkeen tulee koostua kokonaisuudesta, jossa tuodaan kaikki harrastamisen tasot nykypäivään. Parolan opeilla ei enää pärjää kisoissa, eikä kilpailussa nuorten vapaa ajasta. Myös infra kentillä on oltava ajan mukainen, perinteinen spurkuämpäri ei enää riitä. Kysymys onkin se, että kuinka moni lajia rakastava harrastaja on valmis lupaamaan vaikkapa tunnin viikossa omaa aikaansa tällaisen hankkeen hyväksi? Jos näitä vapaaehtoisia löytyy, tuollaisia projekteja mitä muissa lajeissa on viety läpi on mahdollista toteuttaa meilläkin.

Kun puhutaan yleismaailmallisesti on tilanne valoisampi kun vuosikausiin. GP:n ansiosta lajilla on jonkinlainen mahdollisuus tavoittaa ihmisiä lajin ulkopuolelta. Puoliammattilaissarjakin on hyvin lähellä varmistua. Onneksi tässä asiassa on edetty myös meillä ja toukokuussa lennetään virallinen karsinta Nummelassa. Se on iso juttu! Tänään jouduin Räyskälän kuppilalla kilpailun tiedottajan väijyttämäksi juttua varten. Luvassa on tiedotusta moniin välineisiin, erityisesti paikalliset tahot huomioiden, jotta kentälle saadaan kaikki mahdollinen PR-hyöty. Nämä ovat tärkeitä juttuja tässä ympäristölupien värittämässä maailmassa. Tämäkin projekti perustuu täysin vapaaehtoisten kovaan työntekoon.

Hienoa, että on hyviä ideoita ja poltetta lajin kehittämiseksi, löytyisikö myös niitä tekijöitä?


Aku

p.s. se mikä on harjoittelua, ei ole paikkasidonnaista, vaan kyse on siitä miten lennetään. Jos asenne on väärä, ei edes kovatasoinen kansainvälinen kisa ole harjoittelua vaan lentelyä. Toisaalta keväällä tarvitaan muutamia tunteja lentorutiinin palauttamiseen, ne tunnit on kyllä hyvä hakea ennen kotimaisen kauden alkua etelämmästä.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja kristian » Su 10.04.2011 22:18

Asiaa sivuten, "vanhoina hyvinä aikoina" innostuneet pilotin alut kävivät kysymässä kokeneemmilta ketuilta oppia, itse mm. lensin jonkin verran Askon ja Simpan kanssa, sekä sain Ramilta valmennus- ja joukkueenjohdollista apua monet vuodet. Kaikki nämä herrasmiehet olivat aina valmiita auttamaan kaikessa mihin heitä pyysin. Kiitollisuudenvelka on iso ko. herroille.

Nyt kun mietin viike vuosia, niin kukaan nykynuorista ei ole aktiivisesti kysynyt apuani mihinkään, miten lie muiden "shampioonien" kohdalla. Naisten rinki viime vuonna kysyi, ja me olimme Harrin kanssa mukana leirillä (ja monet muut talvitapaamisissa), ensi vuonna Suksi lupasi käyttää omaa aikaansa samaan hommaan, mikäli ymmärsin oikein. Eli tukea, koulutusta, neuvoja ja jopa valmennusapua on kyllä tarjolla, JOS SITÄ OSAA PYYTÄÄ.

Totuus on se, että lentämällä kaksikoilla shampioonien kanssa, kysymällä joka välissä neuvoa, ja rekrytoimalla heitä valmennus ja kilpailujoukkueeseen yms. voidaan aikaa mikä menee ekoista kisoista sm-huipulle nousemiseen lyhentää hämmästyttävän paljon. Esim. omassa tapauksessani 4-5 vuoteen.

Kaikki nämä ovat asioita tai projekteja joita voidaan sopia vaikka huomenna keskenään. Ja muistakaa että liiton suorittava eli olet sinä, joten liitto on kyllä kaikessa aina mukana.
Viimeksi muokannut kristian, Ma 11.04.2011 07:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

esk
Viestit: 79
Liittynyt: To 04.09.2008 21:39

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja esk » Ma 11.04.2011 07:20

Aku kirjoitti: Hienoa, että on hyviä ideoita ja poltetta lajin kehittämiseksi, löytyisikö myös niitä tekijöitä?
Vähäisestä lentokokemuksestani huolimatta ilmoittaudun mukaan tekemään muutosta, muutaman vuoden lisää ennen kaikkea kisakokemusta hankittuani voin ilmoittautua myös vetämään muutosta. Toistaiseksi olen toiminut muutosagenttina lähinnä kotikerhossani ja naisten ryhmän parissa ja herätellyt keskustelua maajoukkueen syystapaamisissa.

Yhteistyötä tarvitaan entistä enemmän kenttien ja kerhojen välillä, esim. naisten viime kesän leiri Räyskälässä tuntui piristävän koko kentän toimintaa ja vetävän muitakin mukaan päivän tehtävälle.

Eija

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja juliethoo » Ma 11.04.2011 12:37

"Parolan opeilla ei enää pärjää kisoissa,"
Kiinnostaa mitä tuo tarkoittaa...:)

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 199
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Aku » Ma 11.04.2011 20:57

Hessu, eikö silloin Parolassa kisattu siitä kuka pysyy kauiten ilmassa vai miten se oli :lol:

Ei vaan. Parola oli vain viittaus vanhaan aikaan, eikä sen enempää kohdennettu paikkaan. Pointtina oli se, että ajat ovat muuttuneet ja vanhoilla malleilla ei enää pärjää.

Mieleen tuli yksi omakohtainen esimerkki vanhojen käytäntöjen kumoamisesta. Koska kyse on Hämeenlinna Ilmailukerhosta tuo "parolan malli" on aika osuva. Sain aikanaan toimeksiannon tarkastaa kerhon toimintaohje. Aloitin homman poistamalla siitä noin 50 erilaista kieltoa. Sisältö alkoi olla luokkaa "älä lennä lokan tekojärven viereen suolle, jos sm-kisoihin on vain kolme päivää", "Ventuksella ei saa lentää matkaa, vaikka siihen saisikin tyypit ja matkalentoluvat sääntöjen mukaan, jos olet vasta 16 vuotias" jne. Sinne olisi voinut yhtä hyvin kirjoittaa, että A.Jaakkola ei saa lentää matkaa koska laskee peltoon liian usein. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin ollut tarjota vähän opastusta siitä, miten sitä matkaa lennetään.

Kieltojen poistamisen jälkeen ei ole kerhossa tapahtunut yhtään kaputtia (kop kop). Pari mahalleen laskua tietenkin mahtuu joukkoon, mutta rapatessa roiskuu ja niitä ei lasketa. Samassa yhteydessä purettiin muuten myös Misterin 49 vuotta kestänyt lentokielto, kai mies oli saanut aikaisemmat tekemisensä anteeksi viiden vuosikymmenen harjoittelulla. Ikävä kyllä mikään edellämainituista ei ole vitsi! Hyviä esimerkkejä pilottien harjoittelun ja harrastamisen estämisestä kylläkin.

Kiellot ja varovaisuus ovat tietenkin perintö ajoilta, jolloin koneet rakennettiin itse ja yhtä runkovauriota saatettiin korjata pari seuraavaa talvea. Nykyään koneet on kuitenkin pääosin vakuutettu tai riski otettu tietoisesti kerholle, mutta samalla valmistauduttu korjaamon laskuun jos isompi haaveri käy. Ihmisten turvallisuudesta ei tietenkään saa tinkiä, mutta koneet on tehty lennettäviksi.

Ikävä kyllä oma esimerkkini ei ole ollenkaan ainut, kaikkea muuta. Vielä viimeisten vuosien aikanakin on kuulunut tarinoita siitä, kuinka nuorilta kisaamaan pyrkiviltä piloteilta vaaditaan esim. tiettyä määrää opetettuja oppilaita, että saa huonokuntoisen koneen johonkin kisaan. Yhdessä tapauksessa oppilasvaatimus oli 8. Kaiken huipuksi sopimukseen ei kuulunut edes putkea vaan se piti vuokrata muualta ja muukin kuljetuskalusto oli hajalla. Kisat olivat sellaiset kissanristiäiset kun Nuorten MM-kisat. Ei tällaista saisi tapahtua, vaan kerhon pitäisi mieluummin kysyä miten voimme auttaa sinua valmistautumaan. Samaan aikaan nuoren pitää tietenkin olla itse aktiivinen ja mennä nykimään paikallisia huippuja hiasta ja kysyä neuvoa juuri kuten Kristian edellä sanoi.

Aku

Timppa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 13.04.2003 00:09
Paikkakunta: Hæmeenlinna

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma 11.04.2011 22:54

Aku kirjoitti:
Misterin 49 vuotta kestänyt lentokielto, kai mies oli saanut aikaisemmat tekemisensä anteeksi viiden vuosikymmenen harjoittelulla. Ikävä kyllä mikään edellämainituista ei ole.......
Nykymittapuulla aika alytonta! Mutta kuvaa sita, etta asiat muuttuvat, jos vain joku ottaa asioikseen muuttaa niita.

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 282
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ti 12.04.2011 10:01

Alkaa mennä "oftopickiin" mutta Aku kirjoittaa asiaa. Jos hiihtoseurassa on nuori lahjakas kilpahiihtäjä, ei hänestä tehdä yhtä aikaa ja samalla kertaa kerhon huolto-, koulutus- ja maakalustovastavaa. Hänet laitetaan hiihtämään PALJON ja kisoihin.

Noista kerhojen lentosännöistä sen verran, että ne ovat olleet todellinen "herkkuaitta", niin kun Aku mainitsi. Pidin aikanaan esityksen aiheesta jossain purjelento-tapahtumassa mutta valitettavasti olen hukannut materiaalit (oli ihan Ruutiset -kamaa...). Sen esityksen jälkeen monet kerhot lopetti niiden sisäisten ohjeiden lähettämisen SIL:liin....

"Maastolaskut paikallislennoilla on kielletty!"

Jos joku tietää mistä saisi käsiin alan todellisen helmen, erään etelä-suomalaisen purjelentokerhon vuokaavion muotoon piirretyn "kuinka pääset lentämään matkaa" -prujun, niin olisin todella kiinnostunut saaman sen haltuuni.

Kaitsu M.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 12.04.2011 10:57

Moro!

Tää alkaa kyllä mennä nyt hiukan yli. Ohan se tietenkin kiva jos meillä olis purjelennossa joko joka vähän pärjäis, mutta jos he olettavat että koko purjelento yhteisön ja organisaation olis oltava vain heitä varten, niin se on liikaa.
Kyllä se on niin että näiden huippujen on kerättävä ihan itse se organiisaatio ympärileen, etsittävävä ne rahamiehet jotka hankkivat rahat ja huoltajat jotka huoltavat koneet.

Meidän laji ja meidän seurat eivät ole kilpaurheiluun keskittyneitä. Kerhojen tärkein tehtävä on mahdollistaa jäsentensä harrastaminen - ei vaan sen yhden.
Vertailu johonkin hiihtoon on aika väärä , harraste hiihtäjät eivät kuulu seuroihin vaan ovat ihan kisaorganisaatioita - tulotkin yleensä siitä yhestä isosta vuotuisasta maakunnallisesta piirikilpailusta ja sen lipunmyynnistä. Organisaatiokin on entisiä KILPAhiihtäjiä.

Tietysti sielä etelässä teilllä voi olla kerhoja jotka pyörii sen yhden lentäjän ympärillä - mutta huomaatte että vaikka lupakirjakurssilta väkeä koulutetaan, niin porukka ei jää kerhotoimintaan. --> kerho Kutistuu ajanmittaan. Aina vaan vähemmän tekijöitä, huoltajia ja rahamiehiä.
Sama koskee liittoa.

Tai sit enemmistö päättää toisin :-)

-J
PS ihan pienenä vinkkinä... kun puhutte esim. Akusta , niin yrittäkää edes pikasen pitää esillä sitä hänen kerhoa ja taustaorganisaatiota, kerho (ja kerholaiset) jaksaa paremmin ku tuntee olevan voittajaporukassa eikä vaan renki.

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja juliethoo » Ti 12.04.2011 11:00

Huumorilla minä sitä kyselin!
Mutta kyllä niillä Parolan opeilla vaan tuotiin Suomeen ensimmäinen MM-mitali purjelennossa 1963 ja tais olla ainakin yksi 4 tila 1958...ei huono.Ja sama äijä vielä.
Räyskälän opeilla ei ole vielä natsannut.
Ja kyllähän se ilmassa pysyminen on purjelentokilpailussa aika tärkeä juttu...luulisin..:)

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 199
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Aku » Ti 12.04.2011 13:21

Pekka Uoti toi suomeen MM-mitalin 1999 Terletistä, joten kyllä sitä on Räyskälästäkin ponnistettu. Tämä oli sitä Nurmisen Ramin aikaa nuorten vetäjänä, jolloin Wänni keitti aamupuurot joukkueelle. Koneena oli muuten sellainen aivan upea LS8 jonka rekkari on 898...

Aku

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja juliethoo » Ti 12.04.2011 13:54

No näinhän se oli, hieno juttu!

Hessu

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Ke 13.04.2011 09:45

Voisitko Aku vielä täsmentää (jos tieto arkistoissa oli) että mikä Misterin tekemä rike oli 49 vuoden lentokiellon arvoinen?
Ihan vaan jotta me osaisimme välttää sellaista vastaisuudessa.
-M-

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja JTH » Ke 13.04.2011 09:53

Pirkkala kirjoitti:.... Miksi ei Suomessa "maajoukkue" kokoonnu JOKA IKINEN viikonloppu esim Räyskälään ja suorita kilpailun omaista ja taktista harjoittelua. Suomi on pieni maa, se ei voi olla kiinni siitä että joutuu ajamaan muutaman sata km...
Tähän kommentti pilke silmäkulmassa, mutta totta aina toinen puoli.

Miksi ihmeessä Räyskälään ? Ketä se kehittää, kun aina ajetaan samoja vakiotehtäviä, samoja vakiokäännepisteitä, samoja vakionostoja ja samalla vakiopuljalla ?
Ei muuta kuin joka viikonloppu kokoontuminen vuorotellen eri purjelentokentille ympäri Suomea ja ihan lappia myöten. Ja siellä sitten paikallinen tehtävänantaja laatii tehtävät yhdessä maajoukkueen valmentajan kanssa.

Arvostuksesta vielä.
Kuinka voidaan yleisesti arvostaa lajia, jossa on samanaikaisesti kymmenkunta eri maailmanmestaria ? Vastaus: ei mitenkään.

t. Jyrki

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Ammattimaista maajoukkueharjoittelua

Viesti Kirjoittaja RR » Ke 13.04.2011 20:13

No niin, ehtoota.

Paljon on asiaa ja myös asian vierestä- tärkeitä pointteja voipi poimia.

Matti, Misteri taisi tehdä kolmen pisteen laskun Harakalla ja homma loppui siihen. Tosin, tuo lentokielto ei ollut ihan saumaton;)

Jos jollakin "keittää" niin, voin todeta että itseä sapettaa suuresti asenne "miksei liitto tee mitään" / "miksei joku muu tee jotain" ym. Kummallisinta kyllä, kitkerimmät näkemykset tuppaavat olemaan juuri niitä nimimerkin takaa kirjoitettuja. Voipi kysyä että miksi sitä ei voi sanoa omalla nimellä (vai onko sitten oma lehmä ojassa niin pitää olla maski päällä?)

Tottakai pitää olla näkökantoja ja mielipiteitä, en sitä ollenkaan kiistä.

Mielestäni Aku ja Kristian ovat hyvin asian ytimessä. Kaitsu, EIK:ssakin vaati aikamoisen jumpan että sarkalaskupakko saatiin poistettua KAIKILTA jos on suhteellisen kokenut pilotti....Nää vaan on näitä juttuja...

Vastaa Viestiin