Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Matts » To 01.12.2011 22:40

Nyt lupakirjamäärät laskee "vain" 10 % vuodessa. Kuinkahan vastaisuudessa :?:

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja juliethoo » La 03.12.2011 11:54

En jaksa uskoa että kurssille tulon este olisi rahasta kiinni. Ei tarvitse kuin kävellä jonkun koulun ohitse niin pihalla tönöttää vieri vieressä mopoautoja...siis mopoautoja jotka maksaa n.10.000€ ja ajamiset päälle.
Kyllä vika on meissä itsessämme jos kurssit ei täyty. Markkinointi ja siten markkinointi ja vielä kerran valtakunnallinen markkinointi. Onhan meillä kattojärjestö jonka kautta meidän tulisi lähestyä kansalaisia.

Ja siten niinkuin Mutrun Mika kirjoittaa että meillä opettajilla ei ole valmiuksia.Tämä on varmaan totta aika pitkälle.
Oma lentäminen pitää olla sillä tasolla ja sillä kokemuspohjalla että on oikeasti kokemusta kertoa etuohjaamoon...
Ohjaustekniikka on tärkeä ja puhtaasti lentäminen pitää olla tavoiteltava tila. Mutta opettajan tulee opastaa paljon muutakin mitä ei opettajakursilla ole opetettu. Pitää olla kokemusta.
Jos suostuu opettajakurssille kerhon edustajana niin kyllä silloin myös pitää sitoutua opettamaan ja istumaan kaksikon takapenkillä. Oma yksipaikkaislentäminen jää vähemmälle kun keskitytään opetuslapsiin. Ja onneksi ainakin Räyskälän karttalehdellä on mainiot kaksipaikkaiset tarjolla. Ei tarvitse opettaa pelkästään peruskoulukoneella vaan on myös huippu kaksikkoja tarjolla koulutukseen.Ja niillä pääsee lentämään kätevästi. Ja se on hienoa, niinkuin yleensäkin purjelentokouluttaminen. Tuo lisää mielekkyyttä omaankin lentämiseen. Ja oman innokkuuden kautta se tartuu aloitteleviin pilotteihin.

Kurssin jälkeinen jatkokouluttaminen on paljon helpompaa nykyään kun on sähköpostit, tekstiviesti, naamakirjat ja jos jonkin näköistä systeemiä millä kaverit saadaan kiinni. Opettajien vain pitää ottaa se rooli, että aloittelevat kaverit pidetään lämpöisinä koko lentokauden. Mutta sekin vaatii opettajilta sitoutumista.

50 km matkalento ei ole kovin kova vaatimus nyky vehkeillä. Ja matkelentohan on nykyaikaisen purjelentokoneen perimmäinen tarkoitus...tai sitten niitä liitolukuja on ihan turhaan kasvateltu. Taitolento on eri juttu. Hyvä juttu.

Mutta silti olen edelleen sitä mieltä että valtakunnallinen markkinointi, maakuntalehdissä , tv:ssä , netissä ja ihan vaikka missä on välttämätöntä.
Ei kurssit määräysten muuttumisen vuoksi jää täyttymättä.
Jos me itse ei tuoda omaa mainiota lajiamme esille niin ei sitä ainakaan jääkiekkoliitto tee.

Hessu

O.H
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 10.10.2008 09:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja O.H » Su 04.12.2011 11:49

Olen kuullut myös juttuja, joissa opettaja on puhelimet ja linjat kuumana houkutellut opetuslapsia kentälle lentämään mutta aina on näillä oppilailla ollut jotain muuta tekemistä ja kurssi on sen kesän osalta jäänyt kesken. Olen kuullut myös, että erään oppilaan saatua lupakirjansa ja opettajan tarjottua tälle jatkokoulutusta on oppilas todennut opelle vain, että kyllähän se käy jos maksat ne koulutuslennot, opettaja lopetti kyselyt. Varmasti siis ihan jokainen kouluttaja on tehnyt parhaansa oppilaidensa kanssa ja varmaan on parhaansa mukaan yrittänyt tavoitella oppilaita lentämään. Samoin kerhojen kurssimarkkinoinnissa on ihan varmasti tehty kaikki mitä niillä kerhojen taloustilanteen edellyttämällä rahamäärällä pystyy tekemään. Purjelento tahtoo vaan jäädä muiden suosittujen lajien varjoon, kuten esim. jääkiekko, jalkapallo, salibandy yms. palloilulajit.Tämän takia haluan todeta, että sen kiinnostuksen on aika pitkälti lähdettävä oppilaasta itsestään, ketään ei voi pakolla ajaa kurssille.
There are old pilots and there are bold pilots, but there are no old bold pilots!

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja viper » Su 04.12.2011 18:39

O.H kirjoitti:Olen kuullut myös juttuja, joissa opettaja on puhelimet ja linjat kuumana houkutellut opetuslapsia kentälle lentämään mutta aina on näillä oppilailla ollut jotain muuta tekemistä ja kurssi on sen kesän osalta jäänyt kesken. Olen kuullut myös, että erään oppilaan saatua lupakirjansa ja opettajan tarjottua tälle jatkokoulutusta on oppilas todennut opelle vain, että kyllähän se käy jos maksat ne koulutuslennot, opettaja lopetti kyselyt. Varmasti siis ihan jokainen kouluttaja on tehnyt parhaansa oppilaidensa kanssa ja varmaan on parhaansa mukaan yrittänyt tavoitella oppilaita lentämään. Samoin kerhojen kurssimarkkinoinnissa on ihan varmasti tehty kaikki mitä niillä kerhojen taloustilanteen edellyttämällä rahamäärällä pystyy tekemään. Purjelento tahtoo vaan jäädä muiden suosittujen lajien varjoon, kuten esim. jääkiekko, jalkapallo, salibandy yms. palloilulajit.Tämän takia haluan todeta, että sen kiinnostuksen on aika pitkälti lähdettävä oppilaasta itsestään, ketään ei voi pakolla ajaa kurssille.
Tätä samaa oppilaiden vaikeata kentälle saantia seurasin kanssa vierestä viime kesänä. Ensiksi on iso työ saada edes ne muutamat oppilaat mukaan ja sitten vielä isompi saada ne käymään kentällä. Mutta ei siinä auta muu kun houkutella vaan sitkeästi lisää uutta ainesta, kyllä sieltä aina joku innostuu ja muuttuu aktiiviseksi :) Perusongelma on juuri siinä, että purjelento sopii huonosti nykyajan aktiivisen ihmisen harrastukseksi. Kaikki päivät on suunniteltu tuntien tarkkuudella ja siihen ei sovi purjelentoon olleellisena osana kuuluva odottelu, ihmettely ja hidastempoisuus. Juuri näiden asioiden takia en välttämättä pidä hyvänä asiana, että kurssi muuttuu merkittävästi pidemmäksi ja vaikeammaksi.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Matts » Su 04.12.2011 19:10

Tämän päivän nuoret (aikuiset) haluaa kokeilla monta eri asiaa, ja katsoa onko juuri se niitten "juttu". Minä en usko että on hyväksi että heti aluksi yritetään myydä pitkä, kallis ja vaativa kokonaisuus. Yritetään mielummin myydä "pätkä" kerralla.
Peruskurssi pitäisi olla juuri sitä; eli se voisi hyvin olla vaikka "vanhan ajan" c-kurssi joka loppuu yjksinlentoihin. Siinä on aluksi ihan tarpeeksi haastetta useimmalle uudelle tulokkaalle. Millä tavalla jatkokoulutus järjestetään on sitten eri juttu. Ensimmäinen jatkokurssi olisi tietysti lupakirjaan johtava. Seuraava voisi olla paketti mihin kuuluu vaikka nostossa lentämistä ja pari matkalentoa opettajan kanssa j.n.e.

Matts

tinke
Viestit: 12
Liittynyt: To 31.07.2003 18:09
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja tinke » Ma 05.12.2011 14:29

Moi,

Jääkiekko ja purjelento on mitä mainioin harrastekompinaatio.

-Tinke
Club Libelle oli rautaa...

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja juliethoo » Ma 05.12.2011 14:42

Kyllä minun käsittääkseni jääkiekko vaatii pitkäjänteisyyttä, tuskin tennis sujuu kovin hyvin jos sitä lätkitään parituntia vuodessa.Moottoriurheilu on monien vuosien projekti. Maastohiihto ja mutkamäki on varmaan sama juttu.
Golf taitaa olla sellainen laji jota voi harrastaa vaikka olisi kuinka huono....tiedä sitten

Minun mielestä ei meidän pidä myydä mitään kursseja vaan myydään PURJELENTOA, ILMAILUA, ILMAILUUN LIITTYVIÄ AMMATTEJA. KOKEMUKSIA JA ONNISTUMISIA.

Avatar
Hene
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 28.06.2006 14:15
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Hene » Ke 07.12.2011 09:31

juliethoo kirjoitti: Minun mielestä ei meidän pidä myydä mitään kursseja vaan myydään PURJELENTOA, ILMAILUA, ILMAILUUN LIITTYVIÄ AMMATTEJA. KOKEMUKSIA JA ONNISTUMISIA.
Komppaan. Jos purjelentoa ruetaan viemään hektisen nuoren aikuisen elämäntyyliin sopivaksi, niin se on purjelennon tuho. Eli tällä vain yritettäisiin sovittaa yksi asia kiireiseen päivään lisää. Kyllä paketointi ja tuotteistaminen kannattaa jos se helpottaa asiakkaan kynnystä purjelentokurssille. Tutkimuksien mukaan lähes jokainen ihminen haluaa vapaa-aikaa, niin kannattaisiko asiaa markkinoida vapaa-aikana ja rentouttavana harrastuksena. Sitähän se golffikin on ja suurin osa ei osaa edes pelata sitä, mutta silti sinne pitää päästä ja aikaa sekin vie.

Paras slogan ilmailuun liittyen on vanha ja voimakas "Arjen yläpuolella"

O.H
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 10.10.2008 09:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja O.H » Ke 07.12.2011 21:18

Monet ihmiset ovat tänä päivänä sellaisia että harrastetaan sitä mitä ne kaverit, naapurit, tutut ja tutun tutut ym. harrastaa. Näinhän se menee kun katsoo noita eri lajien harrastajamääriä kuten vaikka jääkiekossa. Olen samaa mieltä edellisten kanssa, että purjelentoa ei kannata markkinoida samalla tavalla kuin jotakin jääkiekkoa tai sellaista lajia missä saa nopeasti sen haluamansa elämyksen. Niiden nopeiden elämyksien tarjontaan käy sitten tutustumiskurssi tai esittelykurssi. Tutustumis- ja esittelykurssia voisi markkinoida purjelentoelämyksenä. Niiden kautta ne uudet kurssilaiset useasti tulevat.
There are old pilots and there are bold pilots, but there are no old bold pilots!

tinke
Viestit: 12
Liittynyt: To 31.07.2003 18:09
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja tinke » Ke 07.12.2011 23:25

Moi taas,

Yhteistyö voisi olla aika kova juttu purjelennon kannalta esim. vaikkapa jääkiekon kanssa. NHL- ammattilaiset lentämässä, Suomen ykköspilotit ilmaveivaamassa. Julkisuus taattu. Ei kurssijulkisuus, vaan tuotteistetut purjelentofiilikset esiin.

-Tinke
Club Libelle oli rautaa...

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja juliethoo » To 15.12.2011 20:34

No nyt Paavo sitten kirjoittaa Ilmailussa kauhiasta katastrofista... :roll:

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja MiMutru » To 15.12.2011 22:30

Minusta Palstahenkilö P. Koponen on nyt väärän hevosen selässä. Uhrannut koko palstan tuota jurinaa varten, mutta sananvapautta voimme kunnioittaa, jo toki.

On Paavo jo aika kaukana siitä asenteesta kun 1993 koulutimme yhdessä opettajakurssia Räyskälässä ja hän sitten termiikkilennon kouluttamisen yhteydessä teetti opeoppilailla McCready -taulukot AS-K 21:lle manuaalisesti polaarista tutkien ja lasketti matkalentoharjoituksen EFRY-EFFO-Lopen kirkko EFRY. Ja eikun ajamaan kahdella koneella opeoppilasporukalle reitti ja mainiosti meni, siinä ei kauan nokka tuhissut. Se oli hyvä harjoitus ihan perusteiden ja alkuvalmistelun kannalta silloisessa maailmassa ja opetti myös simppeliä ajotekniikka. Siihen tuo 50 km tai 100 km EASA-vaatimuskin tähtää, että on avut perusteista. Sitäpaitsi, on sitten varmaan kumma juttu että monessa merkittävässä purjelentomaassa ja niiden meitä sumeammissa/matalammissa/heikommissa keleissä tuota asiaa on tehty peruskurssien osana iät ja ajat. Meillä vaan pitäisi sitkeästi pysyä "parkkihallissa". Uskon vakaasti, että moni harrastajan alku tympääntyy kentänkiertoon koska parempaa ei hänelle viitsitä tai osata näyttää ja vain sitkein oppilasaines - perinteiden mukaan - selviytyy siitä parkkihallin portista ulos, yleensä vielä pääosin omin neuvoin, toki usein valvottuna mutta omalla sitkeällä asenteella. Nyt sitten on kauhean paha asia kun tuota pitäisi opastaa jo peruskurssilla, vaikka opettajan näyttämänä. Ei nykyinen koulutuskalusto voi olla 100 km sopivasti suunniteltuun harjoitukseen tuollainen ongelma kuin Paavo maalaa, mutta opettajien avut kyllä. Kannustaisin kuitenkin rohkeasti kohti tulevaisuutta ilman kauhuskenaarioita. Ei tuollaisen mustamaalaaminen ainakaan purjelennon kehittymistä tue. Olisin ollut iloisempi jos Paavo olisi kirjoittanut siitä miten manuaalivehkeillä hyvinkin fiksun harjoitelman saa aikaiseksi.

Siinä artikkelin kuvassa on muuten Schleicher K-7 rek. OH-KKN eli nykyinen OH-332. Kunniakas lentsikka jolla on tullut takavuosina puukonekisoissa ajettua matkaa pieninä EASA-annoksina kilometri jos toinenkin. Ihme peli sekin on liitämään kun viitsii katsoa ajolinjoja missä ajaa. Ja kun AS-K 21 tai Twin Astir joita Paavo ei kelpuuta ovat kuitenkin ihan eri vehkeitä jos nyt ajatellaan edes kohtuullista termiikki- ja matkalentotekniikan perusideoiden näyttämistä ja harjoittelua sopivasti valituilla suunnilla/reiteillä kotikentän läheisyydessä. Siihen ei varmasti tarvitse joulupukilta DuoDiscuksia tai Arcuksia pyydellä tai on mennyt maailma mahdottomaksi. Sillä purtsikkalupakirjalla kuitenkin omatoimisesti ruveta lentämään vaikka miten isoa purtsikkaa sikäli kun rahaa riittää, niin miksi tuollainen kauhea poru ?

Uskon kuitenkin että lopun perin tuosta kohdasta vaatimuksissa on positiivinen eikä negatiivinen vaikutus. Kentänkiertoon jää ja tympäätymiseen ajautuu monet koska edemmäs ei osata/kyetä opastaa tai edes näyttää. Miksi vanhasta tavasta pitäisi pitää edelleen ja noin tiukasti kiinni ? Onneksi eivät pitäneet kiinni 50-luvulla yksipaikkaiskoulutuksesta, kun Tande ja muut "hurjat" hankkivat Bergfalken. Siitäkin oli Ilmailussa silloin kovaa tekstiä ja porua. Historian toistamista viissiin nytkin ja sehän tässä asetelmassa aiheen ympärillä minusta hivenen tragikoomista on. Ei tämä voi olla noin vakava juttu vaan purjelentoon liittyviä perusaiheita. Niin minä siihen haluan suhtautua; toki nyt meille muutos ja hieman haastetta monelle kouluttajalle, mutta se on sentään kuitenkin purjelentoa ja hyödyttää oppilaita !

Mika Mutru

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja viper » Pe 16.12.2011 19:22

Paavon suhtautumiseen tuohon uuteen koulutusvaatimukseen vaikuttaa varmasti se, että hän on nyt lentänyt viimeiset vuosikymmenet Itä-Suomen kerhoissa ja siellä maasto on purjelennon kannalta vaativampaa kuin mitä se on esimerkiksi räyskälässä jne. Paavolla on myös koulutuskokemusta paljon noissa oloissa. Kalustohan ei suoranaisesti rajoita, koska onnistuuhan se 100km matkalento vaikka sillä K-7:lla hyvänä päivänä, mutta takaisin pääsystä lähtöpaikalle ei ole takeita ja se on yksi niistä perusongelmista, minkä Paavokin otti huomioon. Lähellekkään kaikilla kerhoilla ei ole kuljetuskalustoa Puchaczin ja ASK-21:sen kaltaisten laitteiden kotiin kuljettamiseen. ASK-21 ym. vehkeet ovat niitä, millä oikeasti koulutetaan eniten. Sitten toinen fakta minkä Paavo otti myös esille on se, että keskiverto-oppilaan kouluttamiseen tulee menemään paljon enemmän aikaa sen matkalentovaatimuksen takia. Se, että riittävän hyvä kelipäivä 100km matkalentoa varten, oppilas ja opettaja kohtaavat ei ole itsestään selvää vaikka kuljetuskalustokin ja ym. edellytykset löytyisivätkin.

Esimerkisi purjelennon valtamaissa Saksassa ja Puolassa matkalento purjelentokurssin osana toimii sen takia paremmin, vaikka kelit olisivatkin matalammat, koska siellä ei ole sisävesistöjä siinä määrin niin kuin Suomessa vaikeuttamassa matkalentoa. Lisäksi kalusto noisssa maissa on monesti parempaa matkalentoa ajatellen kuin Suomessa on myös enemmän peltoja mihin mennä tarpeen vaatiessa, on pidempi lentokausi jne... Eli suoraan ei voi mielestäni mennä vertailemaan ulkomaita ja Suomea tuossa suhteessa.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 16.12.2011 21:03

No nyt pitää pistää vähän tuoreen pilotin kommenttia väliin:
Vaatimushan on 50km yksin tai 100km kouluttajan kanssa. Jos lennetään yhdessä kouluttajan kanssa, niin mikä estää kyseistä lentoa varten ottamasta käyttöön vaikka hiukan liukkaampaa kaksikkoa? Toisaalta 100km matkalento, jos sen saa lentää vaikka kolmiona kentän ympäri, tarkoittaa ettei oikeastaan tarvi missään vaiheessa liitomatkan ulkopuolella käydä. Yksinlentona 50km , sillä ekalla yksipaikkasella harjoittelukoneella on nyt vielä helpompi juttu.

Kysymys on, mitä me haluamme lupakirjan omaavien pilottien osaavan? Haluammeko että he osaavat vain valvottuna kirtää kentää? Vai että osaavatko myös lentää matkaa?
Matkalentohan on paljon muutakin kuin koneessa istumista: se on kelin tarkkailua, säätiedotusten lukemista, valmistautumista - haluammeko antaa uudelle pilotille nämä taidot?

Kun sitten kurssia seuraavan kesänä ite rupesin haaveileen hiukan kauemmksi menemisestä - kynnys oli aluks aika suuri - olisin kaivannut edes yhen matkalentopäivän, missä olis käyty kaikki tämä.

-Juha

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja ht » Pe 16.12.2011 21:28

haapajarvi kirjoitti:No nyt pitää pistää vähän tuoreen pilotin kommenttia väliin:
mikä estää kyseistä lentoa varten ottamasta käyttöön vaikka hiukan liukkaampaa kaksikkoa?
-mistäs se liukkaampi kaksikko otetaan? Ihan joka kerholla ei vielä ole Duoa vaikka kehitys näyttää siihen suuntaan vievänkin...
haapajarvi kirjoitti: Toisaalta 100km matkalento, jos sen saa lentää vaikka kolmiona kentän ympäri, tarkoittaa ettei oikeastaan tarvi missään vaiheessa liitomatkan ulkopuolella käydä. Yksinlentona 50km , sillä ekalla yksipaikkasella harjoittelukoneella on nyt vielä helpompi juttu.
-juu, jos ei heti kentän vieressä ole sen kolmion sijoittelua rajoittavia tekijöitä (EFHK TMA, MIL CTA, ADIZ, Saimaa...).

-olen kyllä täysin samaa mieltä matkalentokoulutuksen tarpeellisuudesta.

SUIO official
Viestit: 91
Liittynyt: To 10.03.2011 21:35

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja SUIO official » Pe 16.12.2011 22:59

Ihan vaan tietoa kaikille, tuossaEASAN paperissa löytyy:
’matkalennolla’ lähtöpaikan ja saapumispaikan välistä lentoa, joka suoritetaan ennalta suunniteltua reittiä pitkin käyttäen normaaleja suunnistusmenetelmiä; (sivu 8 )

Eli ei matkalennon tarvitse olla kolmio. 50km tai 100km sopii aika hyvin kunkin kentän ympärille ihan liitomatkan päähän joka kulmalta. Sen matkan vain täytyy olla suunniteltu.

Lupakirjavaatimus FCL.110.S LAPL(S) (sivu 18)
4) yksi vähintään 50 kilometrin (27 NM) yksinmatkalento tai yksi vähintään 100 kilometrin (55 NM) matkalento opettajan kanssa.

Sakari Kuosmanen (saanut koulutuksen purjelentoon Joensuussa-vähän maastolaskupaikkoja)
http://www.suio.fi

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Matts » Pe 16.12.2011 23:14

Minä en vieläkään jaksa ymmärtää miksi lupakirjavaatimuksessa pitäisi olla matkalento (ainakaan yksin sellainen). Se ei tarkoita sitä etten pitäisi jatko(matkalento)koulutusta tärkeänä.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 16.12.2011 23:53

Matts kirjoitti:Minä en vieläkään jaksa ymmärtää miksi lupakirjavaatimuksessa pitäisi olla matkalento (ainakaan yksin sellainen). Se ei tarkoita sitä etten pitäisi jatko(matkalento)koulutusta tärkeänä.
1. Lupakirja oikeuttaa matkalentoihin, joten niistä pitää jotain silloin tietää
2. Kurssit ei ole vain minimi 10h laskukierrosten tekokursseja

Tässä pari syytä jotka tuli mieleen.

-Juha

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja JTH » La 17.12.2011 10:05

Sorry, mutta en ymmärrä miksi Mika noin pitkästi avautuu yhdestä artikkelista. Toki siinä Paavo kärjistää asioita, mitä niinhän aina tehdään kun ollaan jostain vähän eri mieltä. Ja asiaahan se Paavo siinä noin keskimäärin kirjoittaa.

Kalustosta vielä sen verran, että ehkä sille kaksikolle jonkinlainen kärrykin löytyy, mutta maastolasku ainoalla koulukoneella kesken kiivaan lento- ja koulutuspäivän ei ole kovin hauska juttu niiden muiden oppilaiden mielestä.

Ehkä se lupakirja antaa oikeuden matkalentoihin, mutta kerhon kaluston ollessa kyseessä se pelkkä lupakirja ei kuitenkaan vielä riitä.

Huomatkaa nyt, että ei kai kukaan vastusta jatkokoulutusta. Se avainsana tässä on se PAKOLLINEN. Purjelentoon on viime vuosina lisätty ja tungettu niin monta uutta pakollista ja kallista vaatimusta, että alkaa pian mennä maku koko harrastuksesta. Puhumattakaan siitä, että pian ei ole enää varaa harrastaa tällaista lajia.

terv. Jyrki

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Hytsky » La 17.12.2011 10:58

Miksi näitä uusia määräyksiä suunnitellaan? Onko ollut ongelmia, joiden vuoksi tulee muuttaa koulutus/lupakirjavaatimuksia?
Eikö tuo ole hyvä tapa, että kunhan pysyy kentän kulmilla 5 tuntisen ilmassa, sitten voi koettaa HC matkaa.
Mielestäni matkalennoille pitäisi lähteä vasta sitten, kun kokemusta on riittävästi maastolaskua varten.

Vastaa Viestiin