Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja juliethoo » La 17.12.2011 12:23

SUIO official kirjoitti:Ihan vaan tietoa kaikille, tuossaEASAN paperissa löytyy:
’matkalennolla’ lähtöpaikan ja saapumispaikan välistä lentoa, joka suoritetaan ennalta suunniteltua reittiä pitkin käyttäen normaaleja suunnistusmenetelmiä; (sivu 8 )

Eli ei matkalennon tarvitse olla kolmio. 50km tai 100km sopii aika hyvin kunkin kentän ympärille ihan liitomatkan päähän joka kulmalta. Sen matkan vain täytyy olla suunniteltu.

Lupakirjavaatimus FCL.110.S LAPL(S) (sivu 18)
4) yksi vähintään 50 kilometrin (27 NM) yksinmatkalento tai yksi vähintään 100 kilometrin (55 NM) matkalento opettajan kanssa.

Sakari Kuosmanen (saanut koulutuksen purjelentoon Joensuussa-vähän maastolaskupaikkoja)
http://www.suio.fi
Lyhyt matkalento ei ole kovin kaksinen operaatio.
Nyt ei kannata haikailla vanhan perään vaan on ryhdyttävä toimimaan tulevaisuuden vaatimien vaatimusten mukaan.
Mun käsityksenä on että SUIO:lla on Duo joka on lentämistä varten ja jota kerhot voi vuokrata. Ja jos kerhoissa ei löydy pilotteja takatoosaan niin luulen että
SUIO järjestää sellaisenkin koneen mukaan.Antakaa kerhojen aloitteleville piloteille elämyksiä ja kokemuksia.Katsokaa horisonttiin rohkeasti ja lentäkää sinne.
Ja kyllä ASK-21 käy matkalentoihin ihan hyvin.Pitää olla vain tarkkana miten se tehdään.
Nöösipoikana lennettiin matkaa ja kisaa K8:lla.

Hessu

tourula
WGC 2008 Team
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 14.03.2007 22:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja tourula » La 17.12.2011 19:38

Terve!

Nähdäkseni on niin, että jos ei Askilla tai vaikka K-7:lla 1.5-2 tuntia opettaja oppilaan kanssa taivaalla pysy niin kannattaa kyllä harkita kompetensseja vakavasti. Kentän ympärille soviteltu 100 km ei nimittäin sen kummempaa vaadi. Ja keskivertokelipäivänä ei käytännössä tarvii mennä juuri liitomatkan ulkopuolelle kentästä.

Kun emme ole itse ymmärtäneet, että oppilas/aloittelija tarvii termiikki ja matkalentokoulutusta niin nyt sen on isoveli meille tehtäväksi antanut. Viittaan tässä iänikuiseen keskusteluumme siitä, että kurssin jälkeen oppilaat jäävät tyhjän päälle osaamatta kunnolla termiikkilentoa matkalennon alkeista puhumattakaan.

Tapsa
TapsaT

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Markku K » Su 18.12.2011 00:45

tourula kirjoitti:Terve!

Nähdäkseni on niin, että jos ei Askilla tai vaikka K-7:lla 1.5-2 tuntia opettaja oppilaan kanssa taivaalla pysy niin kannattaa kyllä harkita kompetensseja vakavasti. Kentän ympärille soviteltu 100 km ei nimittäin sen kummempaa vaadi. Ja keskivertokelipäivänä ei käytännössä tarvii mennä juuri liitomatkan ulkopuolelle kentästä.

Kun emme ole itse ymmärtäneet, että oppilas/aloittelija tarvii termiikki ja matkalentokoulutusta niin nyt sen on isoveli meille tehtäväksi antanut. Viittaan tässä iänikuiseen keskusteluumme siitä, että kurssin jälkeen oppilaat jäävät tyhjän päälle osaamatta kunnolla termiikkilentoa matkalennon alkeista puhumattakaan.

Tapsa
Komppaan Tapsaa. Onhan se mahdollista, että normaali kurssin aikana ei nähdä yhtään kelipäivää, mutta ei se nyt mitenkään yleistä ole. Sattuneista syistä päivystin eri kurssien yhteydessä kentällä viime kesänä melko paljon. Pidin kirjaa keleistä. Ainakin viime kesän suppeahkon (~70 päivää kentällä) otannan perusteella Suomessa jos viettää kaksi viikkoa kentällä, on keliä viikon. Tässä tapauksessa kelillä tarkoitan säätä, jolloin tuon 100km matkalennon kykenee lentämään. Vaikka koulukoneella ja vaikkei mikään suuri guru olisikaan. Puhe siitä, että oppilaan kanssa jouduttaisiin odottamaan vuosia että matkalennolle päästään, on mielestäni hivenen yliampuvaa.

100km matkalento vaikkapa muodossa lähtö, maali ja 4 käännepistettä tekee legin keskimääräiseksi pituudeksi 20km. Jos lähtö ja maali on kentällä, tulee käännepisteiden olla hieman yli 10km kentästä, jos legit voidaan asettaa niin, että kenttä on niiden keskipisteessä. Normaali kelipäivä 1000m pohjilla ilman suurempia häiriöitä säässä riittää tuollaisen matkalennon rauhalliseen lentämiseen oivallisesti ja ilman vakavaa riskiä maastolaskusta. Eihän matkalento alkuunsa kuitenkaan ole muuta kuin joka noston jälkeen reitin suunnalla olevaan nostoon liukumista.

50km matkalento samalla matematiikalla taas edellyttää hieman yli 5km päässä käymistä. Mieluummin kyllä itse kurssin aikana lentäisin kaksikolla vähän pidemmän matkan, kuin koittaisin oppilasta yksin ajattaa.

wilpo
Viestit: 1
Liittynyt: To 20.10.2011 12:50

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja wilpo » Su 18.12.2011 13:22

Näkemyksiä tämän kesän pursikurssin ja lupakirjan saannin jälkeen on juuri tuo uskallus lähteä avartamaan tätä hienoa harrastusta matkalennon näkökulmasta, joka varmasti/luultavasti on tämän harrastuksen suola. Omassa mielessä ajatellut, että 10km säteellä kentän ympäristön maisemat alkavat varmasti kyllästyttämään harrastajaa pidemmän päälle ja se uskallus lähteä siitä maisemista on jonkin kynnyksen ylityksen päässä.

Kurssillä jäi hyvin mieleen kaikki käytännössä neuvottu ja näytetty. Joten omasta mielestäni olisi todella hyvä kerran tai pari näyttää käytännössä sen kynnyksen ylitys siihen, miten lähdetään vaikka yhden nostavan termiikin päähän kentästä ja takaisin. Samalla tulisi kartankäyttö koneessa ja maiseman täsmääminen karttaa katsottua opettajan kanssa. Samalla myös kaikki muukin mitä pitää huomioidan, kun ajatelaan päästä eteenpäin määränpäähän. Samalla saa pienen maun siitä tämän harrastuksen suolasta ja antaisi varmaan motivaatiota ja tavoiteltavaa harrastuksen parissa.

Vaikka tämä olisikin peruskurssin jälkeen oleva pieni maksullinen jatkokurssi niin sekin on hyvä. Tämä lisäkurssi tai jakso peruskurssinyhteydessä, antaisi muiden kerhon sisäisten ehtojen lisäksi hyväksynnän lentää matkaa. Saisi ensiksi siinä kentän ympäristössä kerrytettyä lentoa kunnolla selkäytimeen, niin kauan kun lentäjästä tuntuu siltä ja mielenkiinto pysyy kentän maisemissa.

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja viper » Ma 19.12.2011 17:48

juliethoo kirjoitti:
SUIO official kirjoitti:Ihan vaan tietoa kaikille, tuossaEASAN paperissa löytyy:
’matkalennolla’ lähtöpaikan ja saapumispaikan välistä lentoa, joka suoritetaan ennalta suunniteltua reittiä pitkin käyttäen normaaleja suunnistusmenetelmiä; (sivu 8 )

Eli ei matkalennon tarvitse olla kolmio. 50km tai 100km sopii aika hyvin kunkin kentän ympärille ihan liitomatkan päähän joka kulmalta. Sen matkan vain täytyy olla suunniteltu.

Lupakirjavaatimus FCL.110.S LAPL(S) (sivu 18)
4) yksi vähintään 50 kilometrin (27 NM) yksinmatkalento tai yksi vähintään 100 kilometrin (55 NM) matkalento opettajan kanssa.

Sakari Kuosmanen (saanut koulutuksen purjelentoon Joensuussa-vähän maastolaskupaikkoja)
http://www.suio.fi
Lyhyt matkalento ei ole kovin kaksinen operaatio.
Nyt ei kannata haikailla vanhan perään vaan on ryhdyttävä toimimaan tulevaisuuden vaatimien vaatimusten mukaan.
Mun käsityksenä on että SUIO:lla on Duo joka on lentämistä varten ja jota kerhot voi vuokrata. Ja jos kerhoissa ei löydy pilotteja takatoosaan niin luulen että
SUIO järjestää sellaisenkin koneen mukaan.Antakaa kerhojen aloitteleville piloteille elämyksiä ja kokemuksia.Katsokaa horisonttiin rohkeasti ja lentäkää sinne.
Ja kyllä ASK-21 käy matkalentoihin ihan hyvin.Pitää olla vain tarkkana miten se tehdään.
Nöösipoikana lennettiin matkaa ja kisaa K8:lla.

Hessu
Se yksi Duo ei riitä kovin moneen paikkaan lyhyen kesän aikaan ja Suomessa on tunnetusti suhteellisen paljon ilmailukerhoja.

SUIO official
Viestit: 91
Liittynyt: To 10.03.2011 21:35

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja SUIO official » Ma 19.12.2011 18:38

Taas kerran faktaa pöytään: Opistolla on pian taas kaksi Duoa. Käyn hakemassa toisen tammikuun alussa Saksasta. Nyt se vielä roikkuu hallin katossa saksanmaalla: http://www.lsverbach.de/webcam/rcam50.jpg (yöllä on pimeetä, mutta päivällä taas näkyy) Koneen tunnus Suomessa on OH-1007 ja kisatunnus 007.

sakari kuosmanen
http://www.suio.fi

P.S. Opisto on jo monta vuotta tarjonnut koulutusta juuri tähän peruskurssin jälkeiseen tilaan. Myös vuonna 2012 on kurssi tarjolla kaikille jotka haluavat: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/Kuin ... sa2012.htm Opettajana varsin osaava Markku Kuusisto! Markku muuten on myös kevään Jaca-kurssinvetäjä- mukaan vaan vaikka kokemusta olisi vasta lupakirjakurssin verran!

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ma 19.12.2011 19:14

SUIO official kirjoitti: P.S. Opisto on jo monta vuotta tarjonnut koulutusta juuri tähän peruskurssin jälkeiseen tilaan. Myös vuonna 2012 on kurssi tarjolla kaikille jotka haluavat: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/Kuin ... sa2012.htm Opettajana varsin osaava Markku Kuusisto! Markku muuten on myös kevään Jaca-kurssinvetäjä- mukaan vaan vaikka kokemusta olisi vasta lupakirjakurssin verran!
Kävin aikoinaan kursiaseuraavana keväänä(2010) kyseisellä kurssilla, vaikka Duo olikin huollossa ja niin sai sitä ASKillakin sen verran tuntumaa, että valkeni mitä purjelentäminen oli.
Ihan riittävä keikka saatiin Markun kans aikaseks vaikka hiukan pilvi lunta satelikin. Valitettavasti Islannin tuhkat sotki sitten suunnitelmia.

Oikeastaa ennen tätä räyskälän keikkaa mulla ei ollut mitään käsitystä miten kivaa voi olla lentää hetki suoraan pilvenpohjien alla...

Ja olen yhä sitä mieltä että edes se yks pieni matkalento pitää saada (lupakirja)kurssiin.

-Juha

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Markku K » Ti 20.12.2011 11:03

Kun tämä keskustelu on kääntynyt jossain määrin jatkokoulutuksen järjestelyjen puolelle niin jatketaanpa sieltä hieman. Seuraava saattaa mennä hieman mainostuksen puolelle, mutta menkööt, toivottavasti se sallitaan ilman yleistä lynkkausmielialaa.. 8)

Opistolla on ensi kesänä erinäköisiä purjelennon jatkokoulutuskursseja nopeasti laskien 158 oppilaspäivää, joissa opekurssia ei ole mukana. Kalenterissa nämä sijoittuvat alkukesään, eli viikkojen 17 ja 27 väliin. Maantieteellisesti akselille EFRY-EFRA-EFPI. Tuolla tarjonnalla mun mielestä ei oikein voida sanoa, etteikö tässä maassa olisi jatkokoulutustarjontaa olemassa. Kerhot vaan tuntuvat jostain syystä suhtautuvan noihin kursseihin vähän nuivasti, poislukien muutamat iloiset poikkeukset.

Esimerkiksi Rautavaaran lentoleiri syntyi viime kesänä Kuopiolaisten aloitteesta sapluunalla, jossa Opisto tuottaa leirille kalustoa ja koulutusta. Ensi kesänä leiri on jälleen kalenterissa, eli kokeilu onnistui hyvin.

SUIO-vetoisen koulutuksen plussia ja miinuksia kerhovetoiseen jatkokurssiin verrattuna:

Miinuksia:
-Hinta
-Paikka ei välttämättä ole juuri se kotikenttä - taas syntyy kustannuksia

Plussia:
-Kurssin ajankohdan tietää jo talvella ja silloin lennetään, kun on sovittu. Opettajille ei tule työesteitä..
-Koulutuksen taso on varmasti laadukasta
-Kalusto antaa mahdollisuuden nykyaikaisen purjelennon esittelyyn
-Paikka ei välttämättä ole juuri se kotikenttä - aina oppii uutta kun on poissa kotoa
-Mahdolliset lentosäät tulee käytettyä kokonaisuudessaan hyväksi, ei vartoilla superkelejä

Vastuuvapauslauseke: Tiedän oikein hyvin, että Suomessa on monta kenttää ja kerhoa, joissa pystytään itse järjestämään laadukasta jatkokoulutusta kerhojen voimin ja hyvä niin. Mutta yhtälailla, niinkuin tämäkin keskustelu on osoittanut, Suomessa on myös lentopaikkoja, jossa syystä tai toisesta joku klikkaa ja koulutusta ei synnykään.

Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.01.2003 13:00
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Hansa » Ti 20.12.2011 14:07

"Seuraava saattaa mennä hieman mainostuksen puolelle, mutta menkööt, toivottavasti se sallitaan ilman yleistä lynkkausmielialaa.."

Se miksi SUIO on olemassa, ja sitä kehitetty, panostettu muutamina viime vuosina, ei toivottavasti ole lynkkauksella tuomittavaa. Päin vastoin! Paketti alkaa olla vihdoin kasassa.
-Kasassa kenelle? Jäsenistöä varten. Alkaa olla kyse ainoastaan jäsenistön tarpeesta. Siitä mitä halutaan. Ymmärrykseni mukaan tuo nopeasti laskettu 158 kurssipäivää kyettäisi helposti tuplaamaan. Kaksi Duoa kuljetuskalustoineen taas rivissä suoriutumassa jo kehitetyistä toimista sekä odottamassa porukan tarpeita. Koulutussuunnittelijat töissä tyydyttämään halukkaiden tarpeita.
Opisto kykenee varmasti lyhyelläkin varoajalla rakentamaan yksilöllisen, räätälöidyn paketin.
Mietintämyssyt päähän ja toiveet kehiin. Opisto on olemassa jatko-opinhaluisille

"Aina nimittäin oppii kun on kotoa poissa..."
*
*

E.E.
Viestit: 3
Liittynyt: To 22.04.2010 13:40

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja E.E. » Ti 03.01.2012 15:48

Aloittelevana harrastajana voisin myös osaltani kommentoida koko ketjua. Keskusteluissa on ollut hyviä pointteja uudistuksen puolesta kuin vastaankin, (ja niistä kyllä kokemus huokuu).

Kun ensimmäisen kerran näin uutisen tästä koulutusuudistuksesta ajattelin sitä aivan järkyttäväksi. En olisi voinut kuvitellakaan yksintehtyä matkalentoa kurssikesänä, enkä kyllä muutaman tunnin lisää lennettyäni vieläkään voi, mutta... Nyt alan kuitenkin kallistua uudistuksen puolelle varauksin.

Veikkaan itseäni keskimääräiseksi kurssilaiseksi lentotaidoiltani. Jos kurssin aikana saadaan oppilaan lentotaito ja -teoria nykyistä korkeammalle tasolle niin silloin tämä voisi olla mahdollista. En usko, että sitä saadaan aikaan nykyisillä lento- ja teoriamäärillä. Lentokokemustakin/varmuutta pitäisi tulla paljon enemmän. Tällöin kurssia tulisi venyttää tai sitten tyytyä tuohon kaksikkolentoon. Mikä kuulostaisi muutenkin huomattavasti paremmalta. Itse ilmoittauduin nyt keväälle tuolle SUIO duo discus kurssille. En voi ilman merkittävää lisätreeniä ajatella lähteväni kentän kiertelyä kauemmaksi (eikä ole lentokokemukseni/kerhon puolesta sallittukaan...). Kaksikkokurssin jälkeen ainakin olen lähempänä tätä hetkeä.

Oma veikkaukseni on, että kurssin pituuden venyttäminen karsii harrastajia. Järkevimmältä kuulostaisi matkalento"elämys" nykyisen kurssin loppuvaiheissa, ja tällainen lisäkurssi matkalentoihin.

Purjelentomaailmaa tuntematta on vaikea astua harrastuksen maailmaan. Kurssin jälkeen putoaa todella helposti tyhjän päälle. Olen saanut onnekseni todella hyvää tukea eri opettajilta (efry) ja toisilta harrastajilta. Mutta helppoa ei ole tulla porukkaan joka on jo täysin harrastuksen sisällä. Vielä kun soppaan lisää epävarmuuden omista taidoistaan ja kapasiteetin rajallisuuden, niin päivät kentällä ovat vaativia. Kompastuskiveksi sanoisin kurssin lopun jälkeisen ajan jatkuen kerhon tarkkariin ja ekoihin yksinlentoon kerhon koneilla. Täysin sivuuttaen :) jo nykyiset Opettajien ja kerholaisten kiireet, kerholla pitäisi olla joku vastuuhenkilö uusista lentäjänaluista / tietyt päivät jolloin kentällä on heille opastus/tutor.

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja juliethoo » Ti 03.01.2012 16:46

E.E. kirjoitti:Oma veikkaukseni on, että kurssin pituuden venyttäminen karsii harrastajia. Järkevimmältä kuulostaisi matkalento"elämys" nykyisen kurssin loppuvaiheissa, ja tällainen lisäkurssi matkalentoihin.
Miksi kurssin "venyttäminen" karsii harrastajia. Sehän nimenomaan luo pidempää suhdetta opettajan ja oppilaan välille. Oppilas viettää enemmän aikaa purjelennon parissa ja tutustuu näin myös toisiin pilotteihin. Ja jos on aktiivinen niin osallistuu koneiden kasailuihin, purkaa hallia tai illalla on pakkaamassa koneita halliin.
Osallistuu maastolaskijoiden hakureissuihin. Pesee ja puunaa koneita ja nauttii täysin siemauksin purjelennon tarjoamasta ilmapiiristä. Näin päästään sisälle porukkaan kun sinne vain kävelee, aina on tilaa yhdelle siivenkärkimiehelle....
Minun mielestä purjelento on paljon muutakin kuin pelkkää lentämistä.

Hessu

E.E.
Viestit: 3
Liittynyt: To 22.04.2010 13:40

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja E.E. » Ti 03.01.2012 20:07

juliethoo kirjoitti:
E.E. kirjoitti:Oma veikkaukseni on, että kurssin pituuden venyttäminen karsii harrastajia. Järkevimmältä kuulostaisi matkalento"elämys" nykyisen kurssin loppuvaiheissa, ja tällainen lisäkurssi matkalentoihin.
Miksi kurssin "venyttäminen" karsii harrastajia. Sehän nimenomaan luo pidempää suhdetta opettajan ja oppilaan välille.
Hessu
Totta varmasti mitä sanoit, mutta harrastajia on moneen lähtöön. Kuvittelisin, että suurinta osaa kiinnostaa alussa lentäminen ja sen hallitseminen, muu seuraa perässä. Ellei sitten ole teknisesti suuntautunut, tai todella innostunut :). Purjelento on paljon muutakin kuin lentämistä, sen olen jo huomannut.. Se karsii varmasti monta harrastajaa jotka odottavat purjelennosta toista.

Mun mielestä on silti selvää että:
1. kurssin kesto ja
2. sen hinta

on negatiivisia tekijöitä jotka kurssia harkitsevia karsii. Voi kuitenni olla, että pidempi kurssi joka sisältää matkalentoa sitouttaa paremmalla prosentilla jatkamaan harrastusta.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 03.01.2012 20:43

Hmmm... jos kurssin kesto uudistuksen myötä kasvaa, sehän vaan tarkoittaa sitä että kurseja on vedety alta riman.
Lentotunteihinhan ja kertoihin ei ole tulemassa merkittäävää muutosta, nyt on vaan sisältövaatimuksena kirjoitettu ylös että purjelentäjän täytyy saada oppi pieneen matkalentämiseen. 100km openkanssa tai sitten 50km yksin...
Ite olin onnellinen... mun opella ei ollut kiire sille omalle lennolle iltapäivän hyvään säähän. ... normi 50 starttia ja 23h. M. Kiutulle kiitos, se mies tykkää lentää ja opettaa.

Mutta mitä tulee sitten siihen että miten kurssilaiset saadaan kurssin jälkeen mukaan kuvioihin. Purjelento on täynnä kirjoittamattomia sääntöjä. Sitä vaan pitää tietää missä ja milloin pitää osata pyytää tai kysyä asiaa.
Kirjoittakaa kerhojen toimintatavat ylös ... Siten että uus lentäjä jolla ei ole sukulaisia ennestään kerhossa tietää missä pitää olla aamulla kun koneita jaetaan. Kertokaa heille että heidän pitää osata pyytää tätä ja tätä... ja opettakaa jo kurssin aikana että purjelento alkaa aamulla koneiden ulosviennillä ja loppuu illalla.
Ja opastakaa... rohkaiskaa... sanokaa että tänään on se päivä lentää HC-matka. Ja varsinkin vanhemmille piloteille, kun on se hyvä päivä, päästäkää se uus ja epävarma ilmaan, te pystytte lentää hiukan huonommassakin kelissä.

Oulun ilmailukerhon toimintatapakäsikirja, jonka kirjoitin kun piti niin monta asiaa kysellä löytyy
http://www.oulunilmailukerho.fi/etusivu ... &Itemid=37
Vieläkään tossa ei ole kaikki... esim aamu briefinkiin pitää saada järjestystä... Mutta työ jatkuu...

-Juha

Puke
Viestit: 2
Liittynyt: Su 28.08.2011 16:12

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Puke » Su 29.01.2012 20:05

Tätä foorumia selatessa on väkisinkin tullut semmonen tunne että koko purtsikka on jotain rinkirunkkauskerhoa.
Itse ajattelin aloittaa tämän harrastuksen nyt keväällä kun TIY:llä alkaa kurssi.
Ihmetyttää vaan se että jos tahdotte oikeasti lajille lisää harrastajia niin kuinka voitte jättää sen "nyypän" yksin?

Vähän meni ohi ketjun mutta itse olen ymmärtänyt että ilmailijat on joviaalia porukkaa toisillensa. Kuinka uusi voi sitten jäädä elämänhaaveensa kanssa yksin? Siis jos ei osaa avata naamaansa oikeassa paikassa, niin ei välttämättä pääse porukoihin?

Omituista ulinaa että laji kuolee harrastajapulaan kun uusien pilottejen tarvisi heti pitää kynsin ja hampain kiinni oikeuksistaan.

Tulkaa vähän vastaan niin minäkin tulen teiskoon kesällä lentämään ja otan sen mitä minulle kuuluu = pian 40 vuotias ja tahdon saada jotain itsellenikin. Lapsuudenhaave harrastuksen.

Toivoo Mikko 38

Avatar
Nikke
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 30.11.2005 18:02

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Nikke » Ma 30.01.2012 11:41

Puke kirjoitti:Tätä foorumia selatessa on väkisinkin tullut semmonen tunne että koko purtsikka on jotain rinkirunkkauskerhoa.
Itse ajattelin aloittaa tämän harrastuksen nyt keväällä kun TIY:llä alkaa kurssi.
Ihmetyttää vaan se että jos tahdotte oikeasti lajille lisää harrastajia niin kuinka voitte jättää sen "nyypän" yksin?

Vähän meni ohi ketjun mutta itse olen ymmärtänyt että ilmailijat on joviaalia porukkaa toisillensa. Kuinka uusi voi sitten jäädä elämänhaaveensa kanssa yksin? Siis jos ei osaa avata naamaansa oikeassa paikassa, niin ei välttämättä pääse porukoihin?

Omituista ulinaa että laji kuolee harrastajapulaan kun uusien pilottejen tarvisi heti pitää kynsin ja hampain kiinni oikeuksistaan.

Tulkaa vähän vastaan niin minäkin tulen teiskoon kesällä lentämään ja otan sen mitä minulle kuuluu = pian 40 vuotias ja tahdon saada jotain itsellenikin. Lapsuudenhaave harrastuksen.

Toivoo Mikko 38
Moi!

Juuri sinunlaisia ihmisiä tarvitaan tähän keskusteluun. Opettajat ja muut purjelentokoulutusta suunnittelevat eivät aina osaa tietää, mitä oppilas haluaisi kurssilta ja mikä on hänelle hyväksi. Nyt käydään keskustelua siitä, miten aiemmin jatkokoulutukseen kuulunut matkalento tuodaan peruskurssille. Aiemmin lupakirjakurssin jälkeen jäätiin "yksin" harjoittelemaan ja matkalentämiseen siirtyminen on ollut kohtuullisen iso kynnys. Käytännössä kerhoissa kuitenkin katsotaan jollain tavalla perään aloittelevien lentäjien perään, jotta homma pysyisi turvallisena. Se mikä ennen on jäänyt puuttumaan on oppilaan eteenpäin potkiminen. Tulevaisuudessa EASAn määräyksillä opettaja sidotaan entistä pidemmäksi aikaa oppilaan tueksi. Näin oppilas pääsee turvallisesti opettajan kanssa tutustumaan matkalennon perusteisiin ja siten pääsee myös helpommin eteenpäin harrastuksessaan. Jos Mikko, sinua ei Teiskossa potkita tarpeeksi eteenpäin ja tsempata kehittymään lentäjänä, kysy rohkeasti neuvoa opettajilta. Opettajat eivät aina muista huomioida tarpeeksi jo valmistuneita oppilaita, vaikka kerhon opettajat ovat kaikkia kerholaisia varten. Tervetuloa hienon harrastuksen pariin!

Millaista opastusta ja tukea itse haluaisit lupakirjakurssin jälkeen?

Hermanni
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 306
Liittynyt: Ke 18.08.2004 15:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Hermanni » Ma 30.01.2012 16:40

Puke kirjoitti:Tätä foorumia selatessa on väkisinkin tullut semmonen tunne että koko purtsikka on jotain rinkirunkkauskerhoa.
Toivoo Mikko 38
Tervetuloa Teiskoon TIYn toimintaan mukaan !

Oletko huomioinut 13.2.2011 olevan tiedotustilaisuuden.

Meillä on sama lentäjäkato havaittu kuin muualakin.

Olemme tehneet asian eteen seuraavia korjaavia toimenpiteitä:

- hankittu jatkokoulutuskoneeksi Janus
- tänä vuonna kerätään viime- ja edelliskesän alkajat talvella kokoon kerhoillan merkeissä
- em. ryhmälle tarjotaan tehostettua lentämistä kevään aikana ja etenkin viikolla 17
- muutoinkin olemme lentäneet Januksella harjoitusmatkalentoja. Pointtina on ollut kurssin jälkeinen oma lentäminen - oma aktiivisuus ennen matkalentokoulutusta
- ensimmäinen kesä menee oman opettajan ohjauksessa. Seuraavan vuonna on tapana ollut soitella oppilaille kesän lentosuunnitelmista
- meiltä on käyty Vesivehmaa openissa ryhmällä takapenkille kokeneempi ja eteen kaksi vähemmän kokenutta opettelemaan kilpalennon saloja. Muissakin kilpailuissa on käyty samoilla ajatuksilla
- keväällä on kauden aloitusviikko 17
- toukokuun lopussa on TGW, kilpalentoharjoittelua granpri lähdöllä. lue. edeltä toimintamalli
- kesällä on kaksiviikkoinen matkalennon harjoitusviikko. Opiston Duo on meillä vuokralla neljättä kertaa lisäkoulukoneena
- taitolentoa harjoitellaan syyskuussa
- jne.

Näin on viimevuosina yritetty tasoittaa sitä alkavaa purjelentouraa. Opettajien, joita meillä on 14 kpl (joista 2kpl tarkastuslentäjiä), tehtävänä peruskoulutuksen yhteydessä on integroira tulokkaat kerholaisiksi.

Tärkeimpänä on tietysti oma aktiivisuus.

Tämän saman porukkaan ujuttautumisen vaikeuden olen huomannut muissakin harrastuksissa, lähinnä tyttäreni urheiluharrastuksessa. Piireihin on ollut joskus hankala päästä. Emme ole yksin tämöisen ringissä.....

Tässä oli offtopic osuus.

Lämpimästi kannatan tuota matkalentoa koulutuksessa, en kuitenkaan yksilentona tehtynä.

terv.Hermanni

P.S. Mikko pistä tulemaan privaviestillä yhteystietosi niin jutellaan lisää.

Puke
Viestit: 2
Liittynyt: Su 28.08.2011 16:12

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Puke » To 09.02.2012 22:12

Moi Hermanni o/

Tulen kyllä maanantaina 13.2. paikalle ja keskiviikkona ekalle teorialle . Rupatellaan sitten siellä jos itse olet mestoilla. Hyvältä kuulostaa tuo mitä edellä postasit.

t.Mikko

Hermanni
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 306
Liittynyt: Ke 18.08.2004 15:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Hermanni » Ma 13.02.2012 21:10

TERVEHDYS !

No Mikko, miltä vaikutti ?

terv.Hermanni

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja juliethoo » To 15.03.2012 09:43

Nyt kun on tullut istuttua muutama tilaisuus talven aikana jotka ovat käsitelleet uusia tulevia lupakirjamääräyksiä niin todellakin kurssit muuttuvat ja varsinkin opettajien tarve lisääntyy. Nyt varmaan alkaisi olla hyvä aika kerhoissa ruveta pohtimaan opettajatilannetta tuleville vuosille.
Toivottavasti liiton strategia 2020 ottaa huomioon uudet määräykset ja omalta osaltaan yrittää lievittää opettajien ja kerhojen paineita.
Tuntuu siltä että nyt aletaan tarvitsemaan yhteishenkeä ja vahvaa liittoa,jotta saadaan hienot koulutussysteemit toimimaan.
Ja innokkaat purjelentäjän alut mukaan ilmailutoimintaan.

Hessu

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Wille » Pe 30.03.2012 20:07

Mediassa haastateltiin Janne Ahosta suomalaisen mäkihypyn nykytilasta. Janne sanoi aika suoraan, että viime vuodet on menty maailman huipulla ns. vanhoilla eväillä. Nyt alkaa näkyä se, ettei junioritoiminta ole tuottanut riittävästi uutta verta. Harrastajamäärät ovat kuulemma pudonneet dramaattisesti.

Tuo on esimerkki siitä, ettei purjelento (tai ilmailu kokonaisuudessaan) ole ainoa harrastus, jossa nuoret mukaantulijat ovat kortilla. Vaikka mäkihyppy on TV-laji ja suomalaiset (olivat) huipulla, silti uusia tulijoita ei ole ollut riittävästi. On helppo ymmärtää, että omaan lajiimme on ongelmallista saada väkeä tulemaan ja etenkin jäämään. Nykynuoriso ei laajemmalla joukolla katsele pitkään meidän touhua kentällä.

On taas hyvä hetki itse kunkin meistä pysähtyä ajattelemaan, mitä voisimme tehdä paremmin, että tämän päivän ihminen innostuisi mukaan harrastukseen ja niin, että osa jäisikin joukkoomme.

Keväisin terveisin,
Wille

Vastaa Viestiin