Happilaitteiden käytön historiaa ja nykypäivää.

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
erkkim
Viestit: 25
Liittynyt: La 14.06.2003 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Happilaitteiden käytön historiaa ja nykypäivää.

Viesti Kirjoittaja erkkim » Pe 24.10.2003 21:50

Ruotsissa ovat tehneet erittäin mielenkiintoiset ja yksityiskohtaiset kronologiasivut http://www.sff.n.se/flygdata.htm

Sieltä löytyy paljon myös harrasteilmailuun ja purjelentoonkin liittyvää historiaa

mm.
1950, 5-16 juli: De första officiella världsmästerskapen i segelflyg anordnas i Örebro av KSAK i samarbete med
Flygvapnet. Vann gjorde svensken Billy Nilsson, tvåa kom amerikanen Paul MacCready och trea Milan Borisek
från Jugoslavien.

Otsikkoni viittaa kuitenkin tähän
1951, 18 december: Segelflygaren Karl-Erik Övgård omkommer p.g.a. syrebrist under en flygning i lävågor i
Kalifornien. Han hade uppnått minst 12 000 meters höjd.

Tietääkö kukaan oliko hän liikkeellä ilman happilaitteita? Vai kävikö vain niin, että happi loppui? Ja milloin purjelentäjät ovat alkaneet käyttää lisähappea lennoillaan?
Onkohan korkealla lentäminen vaatinut kuolonuhreja muissa maissa? Suomessa? suomalaisia?

Ja miten "turvallisen korkeuden" raja, mihin voi nousta ilman lisähappea, on vuosien varrella muuttunut? Onko se tänä päivänäkään sama kaikkialla? Ja jos on, niin kuka sen määrittelee?
Viimeksi muokannut erkkim, Su 26.10.2003 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olethan jo allekirjoittanut http://pelastamalmi.org/adressi/index.html

Avatar
Rami RH
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 28.04.2003 09:45
Paikkakunta: EFNU

Övgård

Viesti Kirjoittaja Rami RH » Pe 24.10.2003 23:59

Pienenä poikana muistelen isojen poikien puhelleen arvioita tuosta turmanlennosta seuraavaa: Aaltovirtauksen nosto oli niin voimakasta ja happilaitteet tuolloin ei ihan sopivat noin suurissa korkeuksissa tapahtuvia lentoja varten. Seurauksena oli ensin ohjaajan tajuttomuus ja menehtyminen. Esitettiin jopa arvioita että aalto olisi vienyt hänet vieläkin korkeammalle mutta baron skaala ylittyi ja varmuudella ei tiedetä kuinka korkealle lento ylsi.
Todelliset veteraanit varmaan muistavat asian ja voinevat täydentää ja oikaista!
Rami

AVIACCIONE NECESSE EST!

erkkim
Viestit: 25
Liittynyt: La 14.06.2003 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Teknikens Värld 1/1952

Viesti Kirjoittaja erkkim » Su 26.10.2003 08:16

Karl-Erik Övgårdin viimeisetä lennosta löytyy oman aikakautensa ajankuvaa:
http://hem.fyristorg.com/lsfk/oaketen_02_1.pdf (sivu 14/16)
= lehtiartikkeli, joka julkaistiin Teknikens Värld:in numerossa 1 / 1952. Tosin kuvat ovat niin pieniä, ettei niistä saa oikein selvää, mutta tekstistä kyllä, jos ymmärtää ruotsia :wink:
Olethan jo allekirjoittanut http://pelastamalmi.org/adressi/index.html

Vastaa Viestiin