Sivu 1/1

Keskustelun avaus

Lähetetty: La 15.02.2003 12:23
Kirjoittaja -Timpe-
Avataan nyt sitten tämäkin ryhmä.

Otsikko on siis tiedotustoiminta. Minusta tässä aiheessa olisi paljonkin keskusteltavaa ja etenkin tehtävää. Itselläni on aiheeseen se lähestymistapa ja -suunta, että haetaan MM-joukkueelle/-tiimille rahoitusta.

Rahoituksen hankkiminen on tiukkaa hommaa ja pelimerkkejä tulee nihkeästi, koska lajilla ei ole näkyvyyttä. Väitän, että syynä on se ettei lajia tunneta. Näen asian taustan olevan niukassa valistustoiminnassa tavalliselle kansalle. Miten voidaan olla kiinnostuneita lajista jonka olemassaolosta ei edes tiedetä - noin kärjistetysti.

Kuulostaako hullulta ajatus, että jos koordinoidusti ryhdyttäisiin tuottamaan artikkeleita eri aikakausi-, järjestö-, sanoma-, yms. lehtiin. Tarkoitus olisi ensi metreillä saada vain lisää tunnettuutta lajillemme. Täysin pyytentöntä ja välittömillä seurauksilla täysin tuottamatonta hommaa. Vaikkapa Autoliiton Moottori-lehteen artikkeli karavaanaamisesta ulkomaisiin arvokisoihin ja oleskelusta joukkueleirissä kentän laidalla. (Naistenlehtiin kisapilotin vaimon tuntoja kentän laidalta jne.) Purjelento tulisi tunnetuksi siinä sivussa ja toisaalta ohessa pystyisi selostamaan tietolaatikoissa niin itse purjelentoa, kisaamista sun muuta... Mutta naivi kuvitelmani on, että kun saa yhden artikkelin julkaistuksi, on helpompi saada toinen ja kolmas vielä helpompi.

Kun saadaan tasaisesti printtimedioihin aihetta sivuavia artikkeleita tietoisuus harrastuksen olemassaolosta kasvaa. Tällöin aihetta sivuavien artikkelien läpimenon todennäköisyys paranisi ja sanomalehtien urheilutoimituksissakin saatettaisiin jopa tunnistaa laji ja ehkä olisi peräti mahdollisuuksia saada kisa-artikkeleita läpi hiukka helpommin. Nyt saataisiin sitä kisailijoille tärkeää näkyvyyttä.

Jos saadaan kisatulokset hieman näkyvämmin esille, olisi helpompi mennä keskustelemaan yhteistyösopimuksista firmojen kanssa. Tärkeää on havaita se tosiasia, että ilmaista lounasta ei ole - siis on myös tehtävä jotain vastineeksi sen rahan saamiseksi firmoilta. Sponssamisen ajat on ohi, jolloin vain kävi keräämässä ylimääräiset rahat pois.

Yhteistyökuvioon lähdettäessä tarvitaan myös aivan eri tavalla sitoutumista ja suunnitelmallisuutta kisailijoiden keskuuteen. Oletko kuullut kenenkään purjelentäjän keskittyvän parin vuoden päässä oleviin arvokisoihin. Minä en ole. Tukijat haluavat kuulla tuon lauseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kisaamiseen ja valmentautumiseen olisi oikeasti suhtauduttava paljon ammattimaisemmin.

Tuli sorkittua riittävästi muurahaispesää, että saisi keskustelua aikaiseksi? ;)

Purjelennon tunnettavuudesta..

Lähetetty: Ma 10.03.2003 21:37
Kirjoittaja HOTAS
Otsikko on siis tiedotustoiminta. Minusta tässä aiheessa olisi paljonkin keskusteltavaa ja etenkin tehtävää. Itselläni on aiheeseen se lähestymistapa ja -suunta, että haetaan MM-joukkueelle/-tiimille rahoitusta.
Totta puhut että ainakin suomessa purjelennon tunnettavuus lienee kyläkyykän luokkaa. Mutta itse ottaisin lähtökohdaksi koko lajia koskevan tunnettavuuden lisäämisen. Minun mielestäni pelkästään lajin esittely rahankerjuun sivutuotteena on omiaan näivettämään tunnettavuutta... tyyliin "ai niin se purjelento, johon pitäisi taas laittaa rahaa".

Nähdäkseni miltei kaikki purjekerhot Suomessa ovat vaarassa ukkoutua ja sitä kautta altiina ukkoutumisen lieveilmiöille, eikä uutta verta saada kehiin. Voiko purjelento olla uusien tulokkaiden mielestä mukavaa ja mielekästä, kun kentillä vallitsee vanhojen äijien mafia ja halutakseen kehittyä pitää repiä kyllästymiseen asti opettajia hihasta ja jokainen pikkudirika on käytännön menettely tavoista erimieltä. Kuulostaako tutulta? Kirjoitin tästä sillä ajatuksella että kenelle meidän tulisi tehdä purjelentoa tunnetuksi?

Otetaanko markkinointikohteeksi rahakkaat keski-ikäiset ja myydään heille ilmailuelämyksiä vai nuoret joiden käsissä kuitenkin tämäkin lajin tulevaisuus Suomessa on. Nykyaikana tuntuu kovasti olevan vallalla käsitys että rahalla saa ja hevosella pääsee ja varmaankin monissa kerhoissa on jouduttu jonkinlaisia askeleita ottamaan toimintojen hoitamiseen rahalla. Mutta mikäli Suomen kerhoissa tehtävä ns.kerhotyö ja osaaminen mitataan markkinarahassa on kannattavampaa lentää mopocessnalla kuin purjekoneella.(kärjistetysti sanottuna).

Idea siitä että purjelentoa tehtäisiin tunnetuksi ns. "siinä sivussa", kuulostaa oikein hyvältä ja toteuttamiskelpoiselta idealta. Esim. meillä Kilyssä on ollut tapana aina aika-ajoin 'teettää' lehtijuttu joko purjelennosta tai siihen olennaisesti liittyvistä hommista. Toistaiseksi se on lisännyt ihmisten tietoa siitä että täälläkin pystyy tälläistä lajia harrastamaan. Kuitenkin on huomattu että kursseille tulijat ovat poikeuksetta miettineet kurssillelähtöä jopa pari vuotta eikä ns. suoramainonnalla ole ollut mitään tehoa. Voisiko tähän saumaan käyttää tunnettavuutta?

Nyt kun maastohiihdolla menee hieman "heikosti" voisi teroittaa ilmailun dopingvapaata luonnetta ja älyllisen ja fyysisen koitoksen tasapainoa. :lol:
Yhteistyökuvioon lähdettäessä tarvitaan myös aivan eri tavalla sitoutumista ja suunnitelmallisuutta kisailijoiden keskuuteen. Oletko kuullut kenenkään purjelentäjän keskittyvän parin vuoden päässä oleviin arvokisoihin. Minä en ole. Tukijat haluavat kuulla tuon lauseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kisaamiseen ja valmentautumiseen olisi oikeasti suhtauduttava paljon ammattimaisemmin.
Olen sitä mieltä että tukijoita kiinnostaa tukemansa henkilön menestys > näkyvyys > TUOTTEEN näkyvyys. Ja mikäli sponsori kokee että tuotemerkin tunnettavuus /tms. mitattavan suureen arvon kasvu on riittävän suuri, on sponsorointi tuottanut odotuksen mukaisesti. Mielestäni tässä on suurin ongelma kun pursipilotteja ei pidetä formulakuskeihin verrattavina sankareina. Mutta voisiko näin olla?

Re: Purjelennon tunnettavuudesta..

Lähetetty: Pe 14.03.2003 15:27
Kirjoittaja -Timpe-
Mutta itse ottaisin lähtökohdaksi koko lajia koskevan tunnettavuuden lisäämisen. Minun mielestäni pelkästään lajin esittely rahankerjuun sivutuotteena on omiaan näivettämään tunnettavuutta... tyyliin "ai niin se purjelento, johon pitäisi taas laittaa rahaa".
Jep. Ensin tunnettuus ja sitten vasta erikseen rahankeruu.
Nähdäkseni miltei kaikki purjekerhot Suomessa ovat vaarassa ukkoutua ja sitä kautta altiina ukkoutumisen lieveilmiöille, eikä uutta verta saada kehiin. Voiko purjelento olla uusien tulokkaiden mielestä mukavaa ja mielekästä, kun kentillä vallitsee vanhojen äijien mafia ja halutakseen kehittyä pitää repiä kyllästymiseen asti opettajia hihasta ja jokainen pikkudirika on käytännön menettely tavoista erimieltä. Kuulostaako tutulta? Kirjoitin tästä sillä ajatuksella että kenelle meidän tulisi tehdä purjelentoa tunnetuksi?
Mä lähtisin siitä, että kaikille. Enempi vähempi tasapuolisesti. Kyllä se tieto siitä leviää muihinkin ryhmiin.

Toinen keskustelu on sitten tämä purjelennon ukkoutuminen ja uusien saaminen mukaan toimintaan.

Sinänsä kaikki kyllä tukee toisiaan. Tunnetuuden lisääminen parantaa mahdollisuuksia saada uusia oppilaita kursseille. Kenttien toiminnan pyörijjäjien pitäisi saada uudet tyypit mukaan ja sitä kautta taas saa sanaa leviämään. Negatiivinen palaute on aina 10 kertaa näkyvämpää kuin positiivinen. Ts. negatiivisella asenteella kentillä pystytään kevyesti tuhoamaan kaikki se positiivinen imago, mikä mahdollisesti ollaan onnistuttu rakentamaan pitkän ja raskaan työn tuloksena.
Kuitenkin on huomattu että kursseille tulijat ovat poikeuksetta miettineet kurssillelähtöä jopa pari vuotta eikä ns. suoramainonnalla ole ollut mitään tehoa. Voisiko tähän saumaan käyttää tunnettavuutta?
Uskallan väittää, että juuri tuo tunnettuus on se tärkein pointti millä saadaan porukkaa yleensä edes kiinnostumaan aiheesta. Suoramarkkinoinnilla korkeintaan saa poimittua muutamia marjoja.
Uskaltaisin väittää, että tehokkain suoramarkkinointi on tapahtumien yhteydessä, jossa esitellään purjelentoa vaikkapa vain maassa.

Erinomaista, jos pyritte edes kerran vuodessa saamaan paikallisiin lehtiin artikkelin purjelennosta. Kannustaisin kaikkia kerhoja tekemään saman. Jos jokaisesta kerhosta joku kirjottaisi edes yhden artikkelin vuodessa joka julkaistaisiin, niin sehän olisi jo huikea määrä!

Nyt kun maastohiihdolla menee hieman "heikosti" voisi teroittaa ilmailun dopingvapaata luonnetta ja älyllisen ja fyysisen koitoksen tasapainoa. :lol:
=) ei mikään huonompi idea.
Olen sitä mieltä että tukijoita kiinnostaa tukemansa henkilön menestys > näkyvyys > TUOTTEEN näkyvyys. Ja mikäli sponsori kokee että tuotemerkin tunnettavuus /tms. mitattavan suureen arvon kasvu on riittävän suuri, on sponsorointi tuottanut odotuksen mukaisesti. Mielestäni tässä on suurin ongelma kun pursipilotteja ei pidetä formulakuskeihin verrattavina sankareina. Mutta voisiko näin olla?
Sponsori-sanaa ei saa käyttää... hyihyi! =) Sponsorointi = repisi seteleitä. Nykyään päivän sana on yhteistyökumppani eli juuri tuo, että tukija haluaa oikeasti jotain vastinetta sille rahalle. Minusta kuitenkin purjelennolla on tietty eksoottisuusarvo joka vieläkin kävisi hyvin kaupaksi.
Näkyvyys on tasan tarkkaan sidonnainen tuohon tunnettuuteen: ei niitä tuloksia saa esille mihinkään lehteen jos lajin tunnettuun on jonkun kyläkyykän tasolla. sen sijaan jos laji olisi laajemmalti tunnettu on mahiksia saada tuloksetkin esiin, jonka seurauksena myös yhteistyökumppanit saavat rahalleen vastinetta. eli ensin tarvitaan tunnettuus ja sit voidaan mennä hieromaan yhteistyösoppareita.

Kirjoitit myös tästä henkilön sitoutumisesta lajiin yhteistyösopimuksen ohessa. Näinhän se on. Tällä haavaa ei joukkuevalintamenetelmät tue pitkäjänteistä touhua - tai ainakaan riittävästi. Toisaalta nähdäkseni Suomessa ei ole kuin yksi pitkäjänteistä kisauraa yrittävä henkilö. Valitettavasti tilanne on myös se, että käytännössä koko hoito pitää maksaa omasta pussista ja verrattuna johonkin pitkänmatkan juoksuun, homma on tosi tyyristä. Jotta pystyisi oikeasti täysipainoisesti treenaamaan kisailua ja käydä kv.kisoja, pitäisi henkilökohtaista tukea tulla keskimäärin 40.000,-e vuodessa. Tästä pelkät kisamatkat vievät luokkaa 10-20.000,-e
Mutta tämäkin on jo toinen aihe...