Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Ventti » Ma 29.10.2012 17:31

Matti Huoviala kirjoitti:
Ventti kirjoitti:
Kyllä tällainen tarve on AMC:ltä ilmaistu siltä varalta, että on tarvetta tehdä nopeita muutoksia (peruutus?) varauksiin. Sitähän sitten ei kukaan ole keksinyt kuinka 100% varmuudella tällainen tieto välitetään ilmassa oleville...
Tuosta asiasta on keskusteltu mm. palautekokouksessa. Vastaan vielä itselleni, eli puhelinpäivystystä ei ole mainittu kirjallisissa ohjeissa.

-M-
Totta, kirjallisissa ohjeissa siitä ei ole mainintaa, mutta ASM-koulutuksessa näin todettiin... en nyt ihan muista oliko peräti kalvolla ;-).

Anyway, eipä tuosta paljon haittaa ole, jos joku kykenee mahdolliseen soittoon kentällä vastaamaan.

-vm
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 29.10.2012 18:41

Tässä on virallisempi tiedote asiasta. Kaskas, liiton tiedotus on nopeutunut.
http://www.ilmailu.fi/uutiset/sil-avain ... 7-28102012
papafox-Sakke

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » Ke 31.10.2012 12:43

kristian kirjoitti:
Jouni Laukkanen kirjoitti: Jos tarkoitat purjelentoalueita, niin käytännössä niitä ei varata juuri koskaan Räyskälässä seuraavista syistä:
-varattavissa on käytännössä valvomatonta ilmatilaa väylien ja FL95 alapuolella, joten miksi vaivautua?
En ruvennut vastauksessani rajaamaan Suomen purjelentoilmatilaa Räyskälään. Suomessa on purjelentokeskuksia, jotka selkeästi hyötyvät nykyisestä ilmatilavarausjärjestelystä. Räyskälässä onkin kohtuullisen hyvin vapaata ilmatilaa ympärillä.
kristian kirjoitti: -se ainut Pirkkalan millillä oleva alue on matkalentämisen kannalta väärän muotoinen, millin etelälaitaa itä-länsi-suunnassa lentävä ei voi käyttää sitä hyväkseen lainkaan.
Hei oikeasti nyt... Pirkkalan MIL CTA:lla on muitakin G-alueita kuin Räyskälä ja niitä todella käytetään aktiivisesti. Tämä tilanne tullee kuitenkin muuttumaan ja odotuksissa on saada lisää ilmatilaa. Jopa Räyskälän kannalta tarkoituksenmukaisia alueita.
kristian kirjoitti: -edellisenä päivänä varaajalla ei ole mitenkään selvää, pääseekö lentämään haluttuun suuntaan kelin puolesta, saati että saako edes kerholta konetta.
Näin kuitenkin käytännössä tehdään, jos on edes vähänkin odotettavissa keliä. Ilmavoimat tekevät samalla tavalla suunnitelman ilmatilan käytöstä ja sen perusteella tehdään ilmatilan käyttösuunnitelma edellisenä päivänä. Tämä tietenkin tarkoittaa ylivaraamista, mutta se kuuluu systeemiin. Ei ilmavoimatkaan toteuta suunnitelmia 100%. Luonnollisesti kannattaa varaukset perua, jos niitä ei käytetä.
kristian kirjoitti: - ilmatilan varaajan täytyy jäädä kentälle päivystämään puhelimen ääreen koko päiväksi, joten hän ei voi edes teoriassa käyttää varausta hyväkseen lentämällä.
Tähän jo kommentoitiinkin. Kymmenkunta vuotta sitten pyrittiin saamaan dynaamista ilmatilavarausjärjestelmää Norjan tapaan, mutta tästä luovuttiin. Siihen sisältyi tämä koneiden kutsuminen takaisin.
kristian kirjoitti: Tärkein varaus mitä voisi tehdä, on Helsingin TMA:n ulkokaarre. Nythän sitä varaavat Nummelalaiset ja Hyvinkääläiset, mutta Räyskälässä tästä ei luonnollisesti ole mitään tietoa, ellei sitten mene alueen jaksolle kysymään. Itse asiassa pitäisi tehdä tätä usein ja vielä ruuhka-aikoina, ehkä se tiedotuskanava sitten löytyisi.
ilmaliikennetiedotus kuuluu lennonjohtojen duuniin, tosin sikäli kun lennonjohtopalvelulta jää aikaa. Periaatteellisella tasolla paikalliset ilmatilavaraukset ovat paikallisia, koska paikalliset voivat ne myös perua. Samaiset kymmenkunta vuotta sitten esitettiin kahden ATIS-aseman perustamista Etelä-Suomeen Saksan tyyliin (tiedotuksessa käy ilmi varatut ilmatilalohkot), mutta ainakaan sillloin Finavia ei ollut valmis satsaamaan tällaiseen palveluun. Tietenkin jatkuva kyseleminen jaksolla voisi aiheuttaa painetta uusien palvelujen luomiseen.
kristian kirjoitti: Voisi myös esittää kysymyksen että jos Nummelan ja Hyvinkään alueet saa aina varattua, niin minkä takia Hesan TMA:ta ei ole suoraan lohkottu 1000 jalan korkeusporrastuksin valvomattomaksi ko. kenttien vierestä? Näinhän Saksassa tehdään jokaisen TMA:n reunoilla.
Vastaus tähän löytyy muusta viimeaikaisesta keskustelusta. Ilmailijat eivät yksinkertaisesti kykene hahmottamaan ilmatilan kolmiulotteisuutta ja yksinkertaisessakin mallissa ilmatilaloukkausten määrä kasvaa vuosittain. Tämä tosin kaatuu lähinnä väkisinlentäjien niskaan. Mutta esimerkiksi Pirkkalan nihkeä suhtautuminen purjelentoon juontaa juurensa ajoilta, jolloin lennonjohdoissa oli vielä käytettävissä primääritutkat. Niistä havaittin suuri määrä maaleja, jotka tulivat purjelentokeskusten suunnasta valvottuun ilman selvitystä. Tässä kohtaa on vähän pissitty omaan sukkaan.
kristian kirjoitti: Nykyisellään kaikki valvomattomassa ilmatilassa olevat purjelentoalueet voisi oikopäätä lakkauttaa selvyyden vuoksi.
No ei kyllä kannata.

Ensiksin, purjelentoalueita ei ole perustettu "valvomattomaan". Niitä käytetään pääasiassa vaan valvotun ilmatilan varaamiseen, mutta ne ovat erityisen käteviä valvomattomassa tapahtuvan IMC-purjelentotoiminnan toimintailmoitusten käsittelyssä. Toisekseen, jos niitä alueita ei ole valmiiksi perustettu, ei niitä voi myöskään käyttää ex-tempore. Alueita kannattaa pitää voimassa esimerkiksi satunnaisten pilvilentojen takia.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 448
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 31.10.2012 14:41

^Niinkuin sanoin, kirjoitin puhtaasti Räyskälän näkökulmasta, ymmärrän että millillä tai jollain TMA:lla sijaitsevan purjelentokentän tilanne on eri. Meillä on kesäisin palkattu Lyhty hoitamassa lentopuolen hommia. En ole ikinä kuullut että Lyhty olisi varannut purjelentoalueita käyttöön. Ehkä joku poikkeuksellisen aktiivinen pilvilentäjä on varannut, mutta senkin varauksen etu on ollut lähinnä se että pilveä voi lentää Räyskälän jaksolla. Itse en ole varannut mitään pariin vuoteen, sen jälkeen kun alueen vuoropäällikkö karjui luuri punaisena siitä että en ollut vastannut puhelimeen kesken lennon kun halusivat perua varauksen.

Mitä tulee TMA:n reunojen porrastamiseen niin vastauksesi oli käsittämätön. Siis ei voida porrastaa kun porrastamattomallakin rakenteella tulee ilmatilarikkeitä!!? Meillä on purjekoneissa vehkeet joilla näemme ilmatilan ja sijaintimme siihen nähden varmaan satakertaisella tarkkuudella lennonjohtajan toisiotutkaan verrattuna. Oletteko ajattelleet että jos valvotusta ilmatila pilkottaisiin ne käyttämättömät nurkat ja siivut valvomattomaksi alueeksi, ilmatilaloukkaukset saattaisivat pienentyä?

Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.01.2003 13:00
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Hansa » Ke 31.10.2012 14:51

a) Vainhenkilöpäivillä esittäytyi tällainenkin joukko:
http://www.ilmailuliitto.fi/fi/suomen_i ... o/ilmatila

Tuttuja hemmoja...

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ke 31.10.2012 17:08

Hansa kirjoitti:a) Vainhenkilöpäivillä esittäytyi tällainenkin joukko:
http://www.ilmailuliitto.fi/fi/suomen_i ... o/ilmatila

Tuttuja hemmoja...
Nuohan on kaikki ammatinsa kautta katsomassa asioita aivan toiselta kantilta.
Pitäisikö mukaan saada joku pelkkä purjelentäjä kysymään ns. tyhmiä kysymyksiä?

juliethoo
Viestit: 89
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja juliethoo » Ke 31.10.2012 18:59

Näkyykö nämä päivittäiset purjelentovaraukset jossain päin nettiä,en ole löytänyt? :oops:

Hessu

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Ventti » Ke 31.10.2012 19:41

juliethoo kirjoitti:Näkyykö nämä päivittäiset purjelentovaraukset jossain päin nettiä,en ole löytänyt? :oops:

Hessu
Ilmestyvät NOTAMeihin varauspäivänä, NAV-warnings osioon (ihan sinne loppuun)

-ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 31.10.2012 20:06

Hannu-kaimalle ja kaikille muillekin: Ilmatilatyöryhmän jäsenet katsovat asioita avarasti (vrt. Paavo Väyrynen) kaikilta kanteilta ja pyrkivät vaikuttamaan siihen, että tulokset ja päätökset asiaan liittyen olisivat parhaat mahdolliset. Kokemusta löytyy aika laajasti myös purjekoneen ohjaamosta puhumattakaan muista harrasteilmailuvälineistä. Puheenjohtajamme Antti on kutsunut äskettäin ryhmään jäseneksi kuopiolaisen Pekka Marjamaan. Eli no hätä; kyllä huolen pidämme :wink:

Terveisin,
Wille

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja ht » Ke 31.10.2012 21:20

Hannu kirjoitti: joku purjelentäjä kysymään tyhmiä kysymyksiä?

Tämmönen varmaan löytyy aika helposti... :?

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja RR » Ke 31.10.2012 22:18

kristian kirjoitti:^Niinkuin sanoin, kirjoitin puhtaasti Räyskälän näkökulmasta, ymmärrän että millillä tai jollain TMA:lla sijaitsevan purjelentokentän tilanne on eri. Meillä on kesäisin palkattu Lyhty hoitamassa lentopuolen hommia. En ole ikinä kuullut että Lyhty olisi varannut purjelentoalueita käyttöön. Ehkä joku poikkeuksellisen aktiivinen pilvilentäjä on varannut, mutta senkin varauksen etu on ollut lähinnä se että pilveä voi lentää Räyskälän jaksolla. Itse en ole varannut mitään pariin vuoteen, sen jälkeen kun alueen vuoropäällikkö karjui luuri punaisena siitä että en ollut vastannut puhelimeen kesken lennon kun halusivat perua varauksen.

Mitä tulee TMA:n reunojen porrastamiseen niin vastauksesi oli käsittämätön. Siis ei voida porrastaa kun porrastamattomallakin rakenteella tulee ilmatilarikkeitä!!? Meillä on purjekoneissa vehkeet joilla näemme ilmatilan ja sijaintimme siihen nähden varmaan satakertaisella tarkkuudella lennonjohtajan toisiotutkaan verrattuna. Oletteko ajattelleet että jos valvotusta ilmatila pilkottaisiin ne käyttämättömät nurkat ja siivut valvomattomaksi alueeksi, ilmatilaloukkaukset saattaisivat pienentyä?
Ehtoota,

Nyt on pakko kyllä täsmentää/korjata, että ainakin kesinä 2011/2012 LYHTY teki Räyskälässä purjelentoaluevarauksia osana omaa työtään ja ne kerrottiin aamubriefingeissä.

Riku

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » To 01.11.2012 02:56

kristian kirjoitti: Mitä tulee TMA:n reunojen porrastamiseen niin vastauksesi oli käsittämätön. Siis ei voida porrastaa kun porrastamattomallakin rakenteella tulee ilmatilarikkeitä!!? Meillä on purjekoneissa vehkeet joilla näemme ilmatilan ja sijaintimme siihen nähden varmaan satakertaisella tarkkuudella lennonjohtajan toisiotutkaan verrattuna. Oletteko ajattelleet että jos valvotusta ilmatila pilkottaisiin ne käyttämättömät nurkat ja siivut valvomattomaksi alueeksi, ilmatilaloukkaukset saattaisivat pienentyä?
Ei se niin käsittämätön ole. Suomessa lentää paljon lentäjiä, joille ilmatilan kolmiulotteinen hahmottaminen on vaikeaa, vaikka mukana olisi moving mapit. Pelkkä CTR/TMA -tyyppinen porrastus hämää joskus erittäin kokeneitakin. Itse en koe asiaa vaikeaksi ja ilmeisesti sinullekin asia on selvää pässinlihaa, mutta kaikesta huolimatta näitä ilmatilaloukkkauksia tapahtuu jatkuvasti.

Olisi kiva, jos minä pääsisin päättämään noista ilmatilan jaoista. Aika hyvin duunissä käy ilmi, että mitä vähemmän sitä valvottua on, sitä helpommalla pääsee. Kyllähän se mua kiinnostais kovasti, kun viimeinen käyttöpäivä lähenee koko ajan. Mutta kun se en ole minä, vaan jotkut muut. Tuon tässä vaan ilmi kommentteja mitä olen päättävien kollegoiden suusta kuullut.

Huomaa, että Suomessa on harrastelentäjiä, jotka haluaisivat transponderin joka koneeseen ja kaiken ilmatilan valvotuksi. Tällaisia on tullut vastaan naapurifoorumilla. Olis kiva saada notkeeta ilmatilan käyttöä, mutta se ei näillä mahdollisuuksilla kaikkialla onnistu.

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 196
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Aku » Pe 02.11.2012 18:42

Tervehdys,

Luin palstaa ensimmäistä kertaa viikkoihin ja yllätyin positiivisesti keskustelusta. Yhteen kohtaan en voinut olla lusikkaani laittamatta, ilmatilaan.

Olen pitkään ihmetellyt kotimaista ilmatilaa ja sen käyttöä. Vanha legendahan kertoo, että Helsingin ja Tampereen alueet on pirrelty palaverissa olleilla pulla- ja ruokalautasilla. Ilmeisesti Tampereesta on päätetty ruokatunnilla... Sama legenda kertoi, että selvityksiä alueille on tosi vaikea saada.

Itse aktivoiduin lentämään matkaa 2006 jolloin myös päätin kokeilla alueiden käyttöä, luvallisesti ja lupaa pyytäen. Tällöin tämä onnistui hyvin ja oma suhtautuminen selkeästi ylimitoitettuihin alueisiin lieventyi.
Nyt asiat ovat kuitenkin toisin. Varsinkin Tampere tuntuu noudattavan transponderipakkoa vaikka alue on usein silmämääräisesti täysin tyhjä kun lupaa pyytää. Empä ole enää viitsinyt edes kysellä. Joku otti aiemmin tälläkin palstalla asiaan kantaa ja lennonjohtajien edustajakin lupasi asiaa edistää, erittäiän fiksua toimintaa! Tästä ilmeisesti osaa lennonjohtajia vaivaavasta asennevammasta johtuen on osa purjelentäjistäkin ottanut hälläväliä asenteen rajoihin. Kaikki tietävät, että lopputulos ei ole hyvä kun pöydän molemmilla puolella keskustelussa on kaksi idioottia. Kumman tulisi viisastua ensin onkin sitten vaikeampi kysymys. Selvää on kuitenkin se, että ultrat ovat osaltaan syöneet harrasteilmailun mainetta touhuamalla omiaan ilmatiloissa. Ultra puuhan ongelma taitaa olla kuppilatiiman puute, ilmailu on vaikea täsmäharrastus juuri näistä syistä. Malmilla kun ei ole pikkusaunaa jonka lauteilla hölmöilijöiden korvat laitetaan punottamaan...

Kenenkään asenne ei kuitenkaan ratkaise alkuperäistä ongelmaa eli armeijan naurettavaa tilan varaamista johon liikennepuolikin omalta osaltaan syyllistyy. Armeijaa ei tarvitse sen enempää edes käsitellä, kaikki tietävät asian olevan täysi vitisi, mutta voisiko joku avata tietämättömälle tuon Helsingin alueen kokoa. Olin viime kesänä purjelennon MM-kilpailuissa joiden yhteydessä vietettiin lajin 100-vuotisjuhlia. Paikkana oli Wasserkuppe. Sieltä lentäessäni silmäni aukesivat lopullisesti tämän asian tiimoilta. Lähistöllä olevaa Frankfurttia sai lähestyä muistini mukaan 30km päähän pinnalla 95 ja 20km päähän pinnalla 65. Tämä oli totta kai purjelentäjän näkökulmasta miellyttävä yllätys. Jäin vielä miettimään asiaa Helsinkiin verratessa, koska kyseistä kenttää ei ympäröinyt 180 asteen alueelta meri kun Helsinkiä. Maalaisjärjen mukaan tämän pitäisi vielä pienentään alantarvetta mantereen puolelta.

Kertokaa viisammat miksi meillä tilantarve on pinta-alassa niin moninkertainen? Parannetaanko tällä todistetusti turvallisuutta tai liikenneilmailun energiatehokkuutta?

Otin asian esille siksi, että edeltävässä keskustelussa on puhuttu ihan oikeaa asiaa, mutta mittaluokka on väärä - aivan kuten ilmatiloissakin. Kissäpöydällä marraskuun kunniaksi.

Aku

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » La 03.11.2012 00:41

Hyvää tekstiä Akulta!

Muutama kommentti tuohon vielä. Viime vuosina on niin Pirkkalan kuin Hallin lennonjohdoissa tapahtunut yllättävää asenteiden jäykistymistä. Suomeen on koulutettu uusia lennonjohtajia, joilla ei tunnu olevan pelisilmää laisinkaan. Kaverit porrastavat D-luokan ilmatilassa VFR- ja IFR-ilma-alukset toisistaan VMC-olosuhteissa, ihan vaan turvallisen tunteen takia.

Viimeksi syyskuussa pörräsin Cessnalla Pirkkalan lähialueella vartin ylimääräistä kun helsinkiläistä mittarikoulukonetta vektoroitiin lähestymisiin. Lopulta pääsin lähestymään laskua varten ja menetelmä muuttoi oitis joustavammaksi kun entinen DK-pilotti vaihtui torniäijäksi. Jälkeenpäin pirkkalalaisia kollegoja tuli käymään alueessa ja ryhdyin kyselemään minkä ihmeen takia joudun jatkuvasti kakkoseksi mittarikoneiden takia, nin vastaus oli: "Sä lennät hurua. Tee ansiokuvausplaani kaupungille, niin saat etusijan". Olin vastauksesta kuin nuijalla päähän lyöty ja rupesin ihmettelemään että milloin tällainen sääntö on tullut lennonjohtoihin työmenetelmäksi? Pienimmän kokonaisviiveen ymmärrän perusteeksi kyllä, se on lennonjohtajan käsikirjassa sanottu, mutta ei Finavian tehtäväni ole palveluntarjoana muulla tavoin asettaa asiakkaita järjestykseen. Kaverit katsoivat parhaaksi häipyä, kun rupesin asiasta lämpenemään ja kyselemään, miksi minä joudun huonompaan asemaan koska maksan itse lentoni.

Tämä ei nyt tietenkään ollut purjelentosuoritus, mutta näyttää siltä, että kyseessä on ammataidon puutteen ja jopa väärien asenteiden yhdistelmä. En lähtisi väittämään, että kyseessä on vallitseva asioiden tila, mutta tällaistakin on tullut ilmi. Koska ilmatilan käytön strateginen ja taktinen suunnittelu kuuluu aluelennonjohdolle, on siellä nähty, että ilmatilan käytössä ei voida lähteä siitä, että homma toimii sen perusteella millainen duunipäivä lennonjohdon esimiehellä tai yksittäisellä lennonjohtajalla on, vaan että sopimuksiin kirjataan (ehkä kankeatkin) menettelyt, joilla ilmatilan käyttö turvataan.

Paljosta vastuussa on kaveri, joka harrastaa itsekin ilmailua, on osakkaana kimppakoneessa, mutta muissa yksiköissä alkaa entistä enemmän olla kavereita, jotka eivät tiedä miltä se lentäminen näyttää ohjaamosta käsin. Valitettava suuntaus mielestäni.

Ilmatilaloukkauksista sen verran, että UL-koneet vastaavat noin 1/3 loukkauksista ja PPL-koneet toisen 1/3. Purjekoneita tässä tilastossa ei näy, koska niitä ei ole saatu verekseltään kiinni. Tätä voi olla vaikea uskoa, mutta monessa isossa UL-kerhossa on herätty näihin ongelmiin jo aikoja sitten ja asiaa on lähdetty lähestymään koulutuksen kautta. Voisin sanoa, että duunia tehdessä on alkanut tuntea pientä kunnioitusta kevytpuolen lentäjien asennetta kohtaan.

Olen itsekin koittanut saada 20 vuotta vastausta siihen, miksi HK TMA on niin iso, eikä kunnon vastausta ole asiaan tullut. Ehkä ilmatilan käyttöä voitaisiin perustella jotenkin CDA-menetelmällä ja melunvaimennuksella, mutta ne ovat vasta viime vuosikymmenen asioita.

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja viper » La 03.11.2012 16:25

Jouni Laukkanen kirjoitti:Hyvää tekstiä Akulta!
Ilmatilaloukkauksista sen verran, että UL-koneet vastaavat noin 1/3 loukkauksista ja PPL-koneet toisen 1/3. Purjekoneita tässä tilastossa ei näy, koska niitä ei ole saatu verekseltään kiinni. Tätä voi olla vaikea uskoa, mutta monessa isossa UL-kerhossa on herätty näihin ongelmiin jo aikoja sitten ja asiaa on lähdetty lähestymään koulutuksen kautta. Voisin sanoa, että duunia tehdessä on alkanut tuntea pientä kunnioitusta kevytpuolen lentäjien asennetta kohtaan.
Olen vetänyt kotikentälläni viime vuosina jonkin verran autohinauksia ja kentällä käyneet UL-lentäjät ovat hoitaneet mallikkaasti radioliikenteensä ja sovittautumisensa kentälle autohinaustoiminnan väliin. Joten uskon helposti, että koulutuspuolellakin on UL-hommissa panostettu ilmatila-asioihin, radioliikenteeseen ja ym. seikkoihin. Kokemukseni mukaan UL-lentäjiä parjataan useasti ihan turhaan.

Vastaa Viestiin