Ilmailu lehti
Re: Ilmailu lehti
Moi,
Ymmärrän asian vähän samaan tapaan kuin Sakke.
Omasta vinkkelistä katsottuna lehti ei ole enää vuosiin palvellut ilmailun, ainakaan purjelennon, aktiiviharrastajaa. Edellisen päätoimittajan tultua "estyneeksi" hoitamaan tehtäväänsä SIL ulkoisti lehden toimittamisen. Firma lienee tämä Mcipress. SIL:n ja firman kesken on laadittu sopimus, joka määrittää lehden sisällön ja toimitukselliset tavoitteet. Olisi mielenkiintoista tietää onko lehti tällä hetkellä tuon sopimuksen tavoitteiden mukainen.
Itse pahoin pelkään, että se on. Lehden tekijät ovat ammattimiehiä ja tekevät juuri sellaista lehteä, minkä asiakas on heiltä tilannut. SIL:n liittokokouksessa muutama vuosi sitten vaadittiin jonkinlaisen toimitusneuvoston kokoamista miettimään lehden jatkoa. Näin ymmärtääkseni tehtiinkin. Mikähän on tällä hetkellä tuon joukon kanta lehden sisältöön?
Sitä saa mitä tilaa - näinhän se asia on...
Antti
Ymmärrän asian vähän samaan tapaan kuin Sakke.
Omasta vinkkelistä katsottuna lehti ei ole enää vuosiin palvellut ilmailun, ainakaan purjelennon, aktiiviharrastajaa. Edellisen päätoimittajan tultua "estyneeksi" hoitamaan tehtäväänsä SIL ulkoisti lehden toimittamisen. Firma lienee tämä Mcipress. SIL:n ja firman kesken on laadittu sopimus, joka määrittää lehden sisällön ja toimitukselliset tavoitteet. Olisi mielenkiintoista tietää onko lehti tällä hetkellä tuon sopimuksen tavoitteiden mukainen.
Itse pahoin pelkään, että se on. Lehden tekijät ovat ammattimiehiä ja tekevät juuri sellaista lehteä, minkä asiakas on heiltä tilannut. SIL:n liittokokouksessa muutama vuosi sitten vaadittiin jonkinlaisen toimitusneuvoston kokoamista miettimään lehden jatkoa. Näin ymmärtääkseni tehtiinkin. Mikähän on tällä hetkellä tuon joukon kanta lehden sisältöön?
Sitä saa mitä tilaa - näinhän se asia on...
Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!
Re: Ilmailu lehti
Niin, se on joko-tai.
Siis joko:
1. "Omien toimittama" harrastajien lehti kisaraportteineen, lajiesittelyineen, ym:een, kuten se on ollut kauan.
Tai sitten
2. Kivan näköinen yleisilmailulehti kilpailemaan jo olemassaolevien yleisilmailulehtien kanssa. Yksi ja sama lehti se ei voi olla.
Pahimmoilleen tyypin 1 lehteä ei sitten olisi enää; tyypin 2 lehtiä olisi sitten taas yksi lisää.
Jos 'alkuperäisen' Ilmailun on saanut 28 eurolla (kustannus/ jäsen) vuodessa niin se on ihan OK varmaankin kaikille.
Kari
Siis joko:
1. "Omien toimittama" harrastajien lehti kisaraportteineen, lajiesittelyineen, ym:een, kuten se on ollut kauan.
Tai sitten
2. Kivan näköinen yleisilmailulehti kilpailemaan jo olemassaolevien yleisilmailulehtien kanssa. Yksi ja sama lehti se ei voi olla.
Pahimmoilleen tyypin 1 lehteä ei sitten olisi enää; tyypin 2 lehtiä olisi sitten taas yksi lisää.
Jos 'alkuperäisen' Ilmailun on saanut 28 eurolla (kustannus/ jäsen) vuodessa niin se on ihan OK varmaankin kaikille.
Kari
Re: Ilmailu lehti
Kivan näköinen ja omien toimittama lehti ei välttämättä ole toisiaan poissulkevia. Esimerkkinä voisin mainita vaikkapa Tähdet ja Avaruus -lehden, joka on näyttävästi sekä ammattitaitoisesti taitettu ja toimitettu. Tukena on myös laaja joukko vakituisia avustajia, freelansereita ja tiedetoimittajia. Myös harrastajien palstat ja kuvat saavat tilaa. Täällä voisi käydä ottamassa oppia miten homma hoidetaan.
https://www.avaruus.fi/digilehti/index.html
https://www.avaruus.fi/lehti/toimitus.html
Timbe
https://www.avaruus.fi/digilehti/index.html
https://www.avaruus.fi/lehti/toimitus.html
Timbe
Re: Ilmailu lehti
Kyllä, Timbe, näin voi tietenkin olla.
Vertasin lähinnä kursivoituja asioita, niinkuin varmaan ymmärsitkin.
Kari
Vertasin lähinnä kursivoituja asioita, niinkuin varmaan ymmärsitkin.

Kari
Re: Ilmailu lehti
Laskin sivumääriä viimeisestä numerosta:Kari K kirjoitti:Niin, se on joko-tai.
Siis joko:
1. "Omien toimittama" harrastajien lehti kisaraportteineen, lajiesittelyineen, ym:een, kuten se on ollut kauan.
Tai sitten
2. Kivan näköinen yleisilmailulehti kilpailemaan jo olemassaolevien yleisilmailulehtien kanssa. Yksi ja sama lehti se ei voi olla.
Kari
-Liikenneilmailu 12 sivua
-Sotilasilmailu 8
-lennokki 6
-SIL 8
-UAV 6
-vanhat uutiset 4
-henkilöesittely 4
-laskuvarjo 2
-Purjelento 0, liidinlajit 0, ilmapallo 0
-Sekalaiset 10
-Ilmailuhistoria 0
Tällaisenaan lehti ei ole ainakaan harrastajien lehti. Lähempänä yleisilmailulehteä se on, mutta ei oikein hyvä sellainenkaan. Lehtikaupan hyllyjä kun katsoo niin warbirdsit ja muu ilmailuhistoria olisi suurta yleisöä kiinnostava aihe, jota nyt ei ole Ilmailussa lainkaan. Ja oma näkemykseni on, että liikenneilmailu ei tarvitse tuollaista sivumäärää eikä olisi tarvinnut entisessäkään Ilmailussa.
Hyvistä artikkeleista on tietysti pulaa ja on ollut ennenkin. Kyllä kotimaassa kuitenkin kirjoittajia löytyy kunhan kysyy. Sen osoittaa sekin, että kilpaileva verkkolehti löysi nopeasti laajan avustajajoukon. Toinen tapa saada hyviä artikkeleita on kääntää niitä ulkomaisista julkaisuista.
Viimeksi muokannut Antti K, La 22.12.2012 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ilmailu lehti
Täsmälleen samaa mieltä.Tällaisenaan lehti ei ole ainakaan harrastajien lehti. Lähempänä yleisilmailulehteä se on, mutta ei oikein hyvä sellainenkaan.
Kevään liittokokoukselle pohdittavaksi: Jos nyt kuvitellaan että en ole kiinnostunut huonosta yleisilmailulehdestä enkä haluaisi maksaa siitä että joudun kävelemään suoraan postilaatikolta paperinkeräysastialle, niin onko minulla muuta mahdollisuuta kuin erota liitosta?
Re: Ilmailu lehti
Yleisilmailulehdille on tietysti olemassa se tarve, että niillä markkinoidaan ilmailuharrastusta ja saadaan uusia harrastajia. Mutta meillä on Suomessa jo kaupalliselta pohjalta toimivia yleisilmailulehtiä, jotka osaltaan hoitavat tätä tehtävää siinä sivussa.
Puhtaasti harrastajille suunnattua lehteä ei sitten ILMAILUn lisäksi olekaan ellei tuo verkkolehti Aviator sitten ala suuntaamaan sinne päin. Siinä segmentissä ei ole tunkua ja lehti erottuisi kilpailijoista.
Antti
Puhtaasti harrastajille suunnattua lehteä ei sitten ILMAILUn lisäksi olekaan ellei tuo verkkolehti Aviator sitten ala suuntaamaan sinne päin. Siinä segmentissä ei ole tunkua ja lehti erottuisi kilpailijoista.
Olen samaa mieltä. Tämä ei ole uusi ongelma, sisältö ei ole palvellut ainakaan purjelennon harrastajia enää vuosikymmeneen. Olisikohan tässä sittenkin parempi palata juurille ja lähteä tekemään lehteä nimenomaan liiton jäsenille.Alfalima kirjoitti:... Omasta vinkkelistä katsottuna lehti ei ole enää vuosiin palvellut ilmailun, ainakaan purjelennon, aktiiviharrastajaa.
Antti
Re: Ilmailu lehti
Jäsenet tarvitsevat liittoa paljon muuhunkin kuin lehden tekoon.Olen samaa mieltä. Tämä ei ole uusi ongelma, sisältö ei ole palvellut ainakaan purjelennon harrastajia enää vuosikymmeneen. Olisikohan tässä sittenkin parempi palata juurille ja lähteä tekemään lehteä nimenomaan liiton jäsenille.
...niin onko minulla muuta mahdollisuuta kuin erota liitosta?
Nyt viimeksi minulle esiteltiin venäläistä matkustajakonetta; sen ominaisuuksia ja markkinanäkymiä.
Noh, ei sen pidä purjelentolehti ollakaan, mutta jäsenkunnan lehti kuitenkin.
Mutta, ihan totta; jos lehti on jotain, mitä en tarvitse, täytyy minun saada päättää, haluanko maksaa siitä. Siis periaate. Tai sitten on saatava päättää, tuleeko pakkomyynnillä sitten Seiska tai vaikka Aku Ankka. Pahkasian voisin ottaakin.
Jos se ilmestyy jäsenmaksuperiaatteella, on sen oltava ns. jäsenlehti.
Re: Ilmailu lehti
Kuinkahan suuria määriä lehteä ostetaan irtonumeroina?
Re: Ilmailu lehti
Sallittakoon veikkaus että ihan marginaalisia määriä.Timppa kirjoitti:Kuinkahan suuria määriä lehteä ostetaan irtonumeroina?
On varaa kyllä myöntää erehtyminenkin.
Rami
(n. 50 vuoden aarteet kellarissa)
Rami
AVIACCIONE NECESSE EST!
AVIACCIONE NECESSE EST!
-
- WGC 2008 Team
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08
Re: Ilmailu lehti
Olen samaa mieltä useimpien mielipiteiden kanssa. Surkeinta asiassa on se melkoinen asiantuntemuksen puute joka paistaa läpi useissa artikkeleissa. Perusaerodynamiikan, lentokonerakennuksen ym. ymmärys on oleellista aivan yksinkertaisten koneiden esittelyissäkin, puhumattakaan pidemmälle menevissä artikkeleissa. Asiantuntevia artikkeleita on vähän (poikkeuksena mm. esittely Arcus E purjekoneesta jota oli ilo lukea kirjoittajan asiantuntemuksen vuoksi), eikö haluta enää kirjoittaa vai eikö toimitus suostu julkaisemaan? Selkeästi Ilmailu on tullut allonpohjalle, josta on vaikea enää vajota alemmaksi.
Ongelma ei ole välttämättä ylitsepääsemätön, tarvitaan vain yksi henkilö; uusi päätoimittaja joka nostaa taas lehden arvoiselleen tasolle. Jäsenkunnan kannattaa katsella ympärilleen, varmasti jostain löytyy henkilö joka tuntee ilmailualaa, on itse hyvä kirjoittamaan ja osaa tai oppii toimittamisen perusteet. Mieleen tulee esim. useita lentotekniikan diplomi-insinöörejä (ja everstisellainenkin Kymenlaakson suunnalta) joilla on hyvä ulosanti ja huikea asiantuntemus.
Mielestäni tarvitsemme edelleenkin sellaisen Ilmailun jota se parhaimmillaan edusti kymmeniä vuosia sitten. Ei yhden harrastajakunnan lehti vaan lehti joka edustaa laajaa lukijakuntaa mukaanlukien harrastajaryhmät. Sellaisesta lehdestä on ilo lukea muitakin kuin tiukasti oman intressipiirin juttuja.
Hauskaa Uutta Vuotta
Ongelma ei ole välttämättä ylitsepääsemätön, tarvitaan vain yksi henkilö; uusi päätoimittaja joka nostaa taas lehden arvoiselleen tasolle. Jäsenkunnan kannattaa katsella ympärilleen, varmasti jostain löytyy henkilö joka tuntee ilmailualaa, on itse hyvä kirjoittamaan ja osaa tai oppii toimittamisen perusteet. Mieleen tulee esim. useita lentotekniikan diplomi-insinöörejä (ja everstisellainenkin Kymenlaakson suunnalta) joilla on hyvä ulosanti ja huikea asiantuntemus.
Mielestäni tarvitsemme edelleenkin sellaisen Ilmailun jota se parhaimmillaan edusti kymmeniä vuosia sitten. Ei yhden harrastajakunnan lehti vaan lehti joka edustaa laajaa lukijakuntaa mukaanlukien harrastajaryhmät. Sellaisesta lehdestä on ilo lukea muitakin kuin tiukasti oman intressipiirin juttuja.
Hauskaa Uutta Vuotta
Re: Ilmailu lehti
Uusi päätoimittaja lienee julkaisuyhtiön asia; tietääkseni Pekka Virolainen alkuvuodesta on hankkiutunut toiseen lehteen. Kommentointeja luettuani en kyllä ihmettele. MCI Press hoitanee tehtävään sellaisen joka tekee lehteä jatkossakin niin kuin Ilmailuliiton hallitus on halunnut että sitä tehdään. Asiakkaana liiton on täytynyt sopia julkaisijan kanssa mitä se siihen haluaa eli asettanut määrittelyt. Ja sitä on arvatenkin myös saatu. Eri asia sitten että ketä sisältö on miellyttänyt; nyt tai aiemminkaan. Vuosia sitten lehti alkoi liukumaan sotilasmilitääri-ilmailuharrastuksen kuvakavalkaadipuolelle; kai sellaisella ulkopuoliseen irtonumeromyyntiin oli pyritty mikä on taas ihan eri suunnassa kun näiden keskustelujen tavoite saada harrastajalehti "takaisin".
Uudesta ulkoasusta ja modernista tyylistä sinänsä olen tykännyt.
Ei liity asiaan, mutta tabloidihesarissa hyviä asioita ovat pieni koko eli lehti mahtuu kaksiteholasien lähinäköalueelle aamukahvipöydässä. Ja tablodia voi selata työmatkalla lentsikassakin. Siinäpä ne hyvät asiat siitä olikin.
Että silleen. Ennen oli puolikarkeat vehnäjauhotkin puolikarkeampia kuin nyt.
Ystävällisesti
Mika Mutru
Uudesta ulkoasusta ja modernista tyylistä sinänsä olen tykännyt.
Ei liity asiaan, mutta tabloidihesarissa hyviä asioita ovat pieni koko eli lehti mahtuu kaksiteholasien lähinäköalueelle aamukahvipöydässä. Ja tablodia voi selata työmatkalla lentsikassakin. Siinäpä ne hyvät asiat siitä olikin.
Että silleen. Ennen oli puolikarkeat vehnäjauhotkin puolikarkeampia kuin nyt.
Ystävällisesti
Mika Mutru
Re: Ilmailu lehti
Vanha ketju, mutta ah niin ajankohtainen. Viimeisin lehti lensi siltä seisomalta roskiin, vietän lähikaupan tarjousmainoksenkin äärellä useamman minuutin. Miten hitossa me suostutaan maksamaan tuosta roskasta kiltisti vuodesta toiseen?
Re: Ilmailu lehti
Taitaakin olla, että numerot päättyy yleensä paperikeräykseen. "Ennen vanhaa" säästettiin mielenkiintoiset julkaisut kirjahyllyssä mutta nykyinen journalistinen suuntaus vie meidät enemmän nopean kulutuksen suuntaan.
Toivon kuitenkin, että lentäjät keskitttyisivät enemmän tuleviin numeroihiin sen sijaan että harmittelevat menneiden numeroiden sisältöä. Ilmailulehti pyytää koko ajan juttuvinkkejä ja tähän ehdottamismahdollisuuteen kannattaa tarttua.
Itse olen jo tähän mennessä ehdottanut toistakymmentä aihetta, josta ensimmäinen kuuden sivun artikkeli julkaistiin muutama numero sitten. Sitä artikkelia varten lähetin Suomen kerhoille satakunta aineistokyselyä, ja tuli tasan kaksi vastausta (jotka oli todella hyviä, . . kiitos!). Olisi ollut mainio tilaisuus suomalaisille lentäjille päästä vaikuttamaan aineistoon, mutta kirjoituksen runkoa varten oli sitten pakko kääntyä ulkomaan toimijoiden puoleen.
Lentäjille on annettu mahdollisuus vaikuttaa, käytä sitä! Toivon menestystä kaikille uusille kirjoittajille.
Lensin C-kurssin viime kesänä EFKY:ssä.
http://purjelentajan.blogspot.fi/2013/1 ... ogiin.html
Toivon kuitenkin, että lentäjät keskitttyisivät enemmän tuleviin numeroihiin sen sijaan että harmittelevat menneiden numeroiden sisältöä. Ilmailulehti pyytää koko ajan juttuvinkkejä ja tähän ehdottamismahdollisuuteen kannattaa tarttua.
Itse olen jo tähän mennessä ehdottanut toistakymmentä aihetta, josta ensimmäinen kuuden sivun artikkeli julkaistiin muutama numero sitten. Sitä artikkelia varten lähetin Suomen kerhoille satakunta aineistokyselyä, ja tuli tasan kaksi vastausta (jotka oli todella hyviä, . . kiitos!). Olisi ollut mainio tilaisuus suomalaisille lentäjille päästä vaikuttamaan aineistoon, mutta kirjoituksen runkoa varten oli sitten pakko kääntyä ulkomaan toimijoiden puoleen.
Lentäjille on annettu mahdollisuus vaikuttaa, käytä sitä! Toivon menestystä kaikille uusille kirjoittajille.
Lensin C-kurssin viime kesänä EFKY:ssä.
http://purjelentajan.blogspot.fi/2013/1 ... ogiin.html
Re: Ilmailu -lehti
Sailplane & Gliding Magazine. Suosittelen ihan verrokiksi Ilmailun oheen. Hinta ja laatu vähintäänkin kohdallaan.
Entisaikain Ilmailua lämmöllä muistaen,
AH
Entisaikain Ilmailua lämmöllä muistaen,
AH
Re: Ilmailu lehti
Kanadalaisten lehdessä näyttää olevan yllättävän laadukasta juttua vaikka lehdessä onkin vahva amatöörijärjestölehden tuntu (mikä on oikeastaan ihan hyvä).
Kaikki numerot luettavissa netistä: http://www.sac.ca/website/index.php/en/ ... magazine-2
Kaikki numerot luettavissa netistä: http://www.sac.ca/website/index.php/en/ ... magazine-2
Re: Ilmailu lehti
No, kisaraportti ei ainakaan kuulu enää sisältöön sikäli kuin kesän Puolan kisasta sitä tarjosin. Tai sitten ulosanti ei riitä lehden tasoon...Kari K kirjoitti:Niin, se on joko-tai.
Siis joko:
1. "Omien toimittama" harrastajien lehti kisaraportteineen, lajiesittelyineen, ym:een, kuten se on ollut kauan.
Tai sitten
2. Kivan näköinen yleisilmailulehti kilpailemaan jo olemassaolevien yleisilmailulehtien kanssa. Yksi ja sama lehti se ei voi olla.
Pahimmoilleen tyypin 1 lehteä ei sitten olisi enää; tyypin 2 lehtiä olisi sitten taas yksi lisää.
Jos 'alkuperäisen' Ilmailun on saanut 28 eurolla (kustannus/ jäsen) vuodessa niin se on ihan OK varmaankin kaikille.
Kari
Re: Ilmailu lehti
Moi,
Purjelennon kisaraportit eivät enää vuosiin ole kuuluneet Ilmailun julkaisuprofiiliin.
PT:n turvallisuusasioista vastaava Tapio Kimanen lähestyi minua jokin aika sitten ja pyysi kommentoimaan kirjoittamaansa turvallisuusartikkelia. Suunnitteilla oli säännöllinen artikkelisarja turvallisuusaiheista Ilmailu-lehteen.
Pikkulinnut ovat laulaneet, ettei tämäkään artikkelisarja ylittänyt Ilmailu-lehden julkaisukynnystä. Aika huolestuttavaa, mikäli huhu pitää paikkaansa.
Tässä ketjussa on ollut juttua harrastaja/ammattivoimin tehdystä lehdestä. Ihan vertailun vuoksi käykää vilkaisemassa harrastajavoimin tehtyä Liikennelentäjä-lehteä:
http://issuu.com/liikennelentaja
Ko lehdestä löydän aina mielenkiintoisia artikkeleita. Tietysti siitä näkövinkkelistä katsottuna, jota ko lehden julkaisija edustaa. FPA on suomalaisten liikennelentäjien etujärjestö. Suomen Ilmailuliitto on suomalaisten harrasteilmailijoiden etujärjestö. Jos halua on , onnistuu ihan samanlaisen lehden tekeminen harrasteilmailun näkövinkkelistäkin.
Mukavaa Joulun jatkoa kaikille,
Antti
Purjelennon kisaraportit eivät enää vuosiin ole kuuluneet Ilmailun julkaisuprofiiliin.
PT:n turvallisuusasioista vastaava Tapio Kimanen lähestyi minua jokin aika sitten ja pyysi kommentoimaan kirjoittamaansa turvallisuusartikkelia. Suunnitteilla oli säännöllinen artikkelisarja turvallisuusaiheista Ilmailu-lehteen.
Pikkulinnut ovat laulaneet, ettei tämäkään artikkelisarja ylittänyt Ilmailu-lehden julkaisukynnystä. Aika huolestuttavaa, mikäli huhu pitää paikkaansa.
Tässä ketjussa on ollut juttua harrastaja/ammattivoimin tehdystä lehdestä. Ihan vertailun vuoksi käykää vilkaisemassa harrastajavoimin tehtyä Liikennelentäjä-lehteä:
http://issuu.com/liikennelentaja
Ko lehdestä löydän aina mielenkiintoisia artikkeleita. Tietysti siitä näkövinkkelistä katsottuna, jota ko lehden julkaisija edustaa. FPA on suomalaisten liikennelentäjien etujärjestö. Suomen Ilmailuliitto on suomalaisten harrasteilmailijoiden etujärjestö. Jos halua on , onnistuu ihan samanlaisen lehden tekeminen harrasteilmailun näkövinkkelistäkin.
Mukavaa Joulun jatkoa kaikille,
Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!
Re: Ilmailu lehti
Voin vahvistaa, pitää paikkansa eikä ole pelkkä huhu. Ilmailussa on kuulema jo ennestään niin paljon turvallisuus-ja purjelento-aiheisia artikkeleita. Joskus myöhemmin, aikaa myöten, saattaa nämä Tapsan artikkelit tulla ulos.Alfalima kirjoitti: PT:n turvallisuusasioista vastaava Tapio Kimanen lähestyi minua jokin aika sitten ja pyysi kommentoimaan kirjoittamaansa turvallisuusartikkelia. Suunnitteilla oli säännöllinen artikkelisarja turvallisuusaiheista Ilmailu-lehteen.
Pikkulinnut ovat laulaneet, ettei tämäkään artikkelisarja ylittänyt Ilmailu-lehden julkaisukynnystä. Aika huolestuttavaa, mikäli huhu pitää paikkaansa.
Antti K
Re: Ilmailu lehti
Tämä on kyllä erikoista. Purjelentäjiltä ei löydy kannatusta nykymuotoiselle Ilmailulehdelle ja vielä vähemmän sitä löytyy lennokkipuolelta. Ja kuitenkaan lehden pakkokytkentää SIL jäsenmaksuun ei saada vuosikokouksissa purettua. Kuka ihme sen voi niin päin äänestää ?
Erityisesti lennokkipuolella huono ja kallis lehti on jo pitkään ollut este SIL jäsenyydelle, kun ei porukka viitsi maksaa 75 eur tyhjästä. Olen ihan varma, että sama ilmiö tapahtuisi myös purjelentopuolella, jos SM-kisoista poistettaisiin kilpailulisenssipakko, eli ainut pakollinen syy kuulua SIL:iin. Kyllä ne SIL:n muut jäsenedutkin ovat ihan OK, mutta lehdestä maksettava pakkomaksu on vain liian korkea.
terv. Jyrki
Erityisesti lennokkipuolella huono ja kallis lehti on jo pitkään ollut este SIL jäsenyydelle, kun ei porukka viitsi maksaa 75 eur tyhjästä. Olen ihan varma, että sama ilmiö tapahtuisi myös purjelentopuolella, jos SM-kisoista poistettaisiin kilpailulisenssipakko, eli ainut pakollinen syy kuulua SIL:iin. Kyllä ne SIL:n muut jäsenedutkin ovat ihan OK, mutta lehdestä maksettava pakkomaksu on vain liian korkea.
terv. Jyrki