Silmälasit / piilolinssit?

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
vpjsuu

Silmälasit / piilolinssit?

Viesti Kirjoittaja vpjsuu »

JAR FCL 3 on tavailtu ja ajattelin kysellä hieman tyhmiä aiheesta. Itselläni on siis tilanne, että medikaali vaatii kaukolasien käyttöä ja näkö on testattu korjaamattomana riittämättömäksi, mutta riittäväksi sekä piilolinsseillä että silmälaseilla.

(h) (1) Jos näkövaatimus täyttyy vain silmälaseja käyttäen, lasien tai piilolinssien on taattava paras mahdollinen toiminnallinen näkökyky ja sovelluttava ilmailutehtävissä käytettäviksi.
(2) Ilmailutehtävissä käytettävien silmälasien tai piilolinssien on oltava sellaiset, joiden avulla lupakirjan haltija täyttää näkövaatimukset kaikilta etäisyyksiltä. Vaatimuksen täyttämiseksi saa käyttää vain yksiä silmälaseja.
(3) Samalla tavalla korjaavien varasilmälasien on oltava helposti saatavilla lupakirjan mukaisia oikeuksia käytettäessä.

1) Teksti antaa ymmärtää, että piilolinssejä siis saa käyttää lentäessä, mutta en löytänyt tarkempaa kuvausta siitä, millaiset piilolinssit ovat soveltuvat ilmailutehtäviin käytettäviksi? Riittääkö että on värittömät, hyvin siedetyt oman arvion mukaan ja näkö on testattu lääkärintarkastuksessa riittäväksi myös piilolinsseillä? Jos näkö olisi piilolinsseillä tai silmälaseilla marginaalisesti parempi, niin tuleeko tulkittavaksi tuo "paras mahdollinen" ja vain paremmin korjaavilla saa lentää? Itse siis pidän piilolinsseistä enemmän.

2) Tämä ei ole mulle ihan vielä ajankohtainen, mutta tarkoittaako tuo että saa käyttää vain yksiä silmälaseja, että esimerkiksi kartanlukua varten ei olisi sallittu piilolinssit + lukulasit yhdistelmä?

3) Piilolinsseillä lentäessä olisi mielestäni aika kaukaa haettua että pystyisi laittamaan toiset piilolinssit tilalle, varmaankin linssit saisi pois, eli riittääkö jos on piilolinssit päässä ja silmälasit matkassa? Katsotaanko samoilla voimakkuuksilla olevat aurinkolasit ja silmälasit samalla tavalla korjaaviksi, että ei tarvitse olla kaksia aurinkolaseja voimakkuuksilla?

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja

Re: Silmälasit / piilolinssit?

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Lähtisin siitä, että mikäli näkösi on tarkastettu piilareilla riittäväksi (vaatimus täyttyy), niitä voi käyttää.
Piilareissa on paljon juttuja, jotka eri ihmisillä toimivat eri tavoin.
Itse olen huomannut että ohjaamon tuuletus voi kuivattaa huonosti suunnattuna nopeastikin silmiä piilarien kanssa. Myös mahdolliset tuuletuskanavasta tulevat roskat ovat vähemmän mukavia silmässä.

Ero on usein marginaalinen siinä korjaako normisilmälasi vai piilari paremmin.
Itselläni on vaihtelevasti käytössä sekä piilarit, normilasit että aurinkolasit vahvuuksilla. Näistä viimeiset ovat laadukkaimmat (lue kalleimmat) ja ero on "silmin havaittava".

Olen tulkinnut varalasivaatimuksen niin, että varalaseiksi kelpaavat sellaiset lasit, joilla vaatimus täyttyy.
Siksi siis varalaseina ovat joko normilasit tai aurinkolasit vahvuuksilla. Aina voi kysyä tarkastavalta lääkäriltä ohjeita.

Kaksitehoista en vielä tiedä.

Näin siis käyttäjän näkökulmasta. Palstalta löytyy asiantuntemusta enemmänkin.

-M-

vpjsuu

Viesti Kirjoittaja vpjsuu »

Kiitos vastauksesta.

Muissa harrastuksissa ja elämässä olen itse käyttämäni silikonipiilarit kokenut toimiviksi vaikka harrastelen useinkin olosuhteissa, joissa lentelee kaikenlaista pölyä ja roskaa ja matkustaessakin käytän usein eikä ole kuivumisenkaan kanssa ollut ongelmia. Linssit on siis mallia, jota saisi pitää yhtämittaisesti 30 päivää päässä. Oma näköni on hyvin tarkkaan yhtä hyvä piilolinsseillä ja silmälaseilla. Itse olen monissa aktiviteeteissa kokenut piilolinssit miellyttävämmiksi kuin silmälasit.

Piilolinssit tuntuvat tarjoavan hieman enemmän valinnanvaraa aurinkolaseihin, kun voi valita laseja, joissa on suurempia ja kaarevampia linssejä kuin voimakkuuksilla oleviin aurinkolaseihin on (ainakaan kovin helposti) saatavilla. Omistan tosin myös paritkin aurinkolasit voimakkuuksilla, joten nekin ovat vaihtoehto.

Purjelennossa muuttunee olosuhteet melko harvoin siten, että pitäisi vekslata aurinkolaseja päähän ja pois, kun taas esimerkiksi autoillessa koen helpommaksi säätää vain aurinkolasien kanssa kuin vaihtaa niitä silmälaseihin ja toisinpäin.

Mutta ilmeisesti siis määräykset täyttyvät, jos lennän piilolinsseillä ja voimakkuudettomilla aurinkolaseilla jos on myös silmälasit mukana varalle?

t.a.t.u

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

vpjsuu kirjoitti:Mutta ilmeisesti siis määräykset täyttyvät, jos lennän piilolinsseillä ja voimakkuudettomilla aurinkolaseilla jos on myös silmälasit mukana varalle?
Juuri näin.

jere

Viesti Kirjoittaja jere »

Sellasen yksityiskohdan vielä muistan aiheesta, että voimakkuudellisten aurinkolasien varalaseiksi kelpaavat kyllä tavalliset lasit, mutta jos käyttää tavallisia laseja, moiset aurinkolasit eivät taas kelpaa varalaseiksi.

Vastaa Viestiin