Tarkastuslentojen järjestämisestä yleensä

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
SUIO official
Viestit: 91
Liittynyt: To 10.03.2011 21:35

Tarkastuslentojen järjestämisestä yleensä

Viesti Kirjoittaja SUIO official »

Tämä ilmailuviranomaisen antama soveltamisohje TRAFI/2430/03.04.00.01/2013 on ihan suoranaista sekamelskaa! Tai ainakin se sekoittaa kokonaan kaikissa sitä edeltävissä ohjeissa annetun logiikan. Niihin varmaan tulee pika-pikaa uudet päivitykset! Tai siis soveltamisohjeet.
1) TRG M1-7 kohta 11 kertoo ansiokkaasti, että koulutusorganisaatio päättää milloin on sopivaa tilata lentokoe oppilaalle. Uusi soveltamisohje kumoaa muutostiedot-kohdassa tuon kohdan ilmeisesti kokonaan? Eli oppilas itse päättää milloin hän on valmis lentokokeeseen!? Tähän saakka on tarkastuslentäjä voinut luottaa kouluttajaan, että mennessään lentämään lentokoetta oppilas on siihen valmis. Uusi soveltamisohje antaa tämän oikeuden koulutettavalle! "Tarkastettava ja tarkastuslentäjä sopivat keskenään tässä ohjeessa tarkoitettujen ilmoitusten tekemisestä."
2) TRG M1-5: Suunniteltu ajankohta. Kyseinen soveltamisohje käyttää termiä noin. Tarkastuslentotoimintaa koskeva yleinen ohjeistus (onko edelleen voimassa?) "Lentokokeen tai tarkastuslennon suorituspäivä
Lentokokeen tai tarkastuslennon suorituspäiväksi katsotaan se päivä, jolloin lentokokeen tai tarkastuslennon lento-osuus on suoritettu hyväksytysti. Jos lentokoe tai tarkastuslento on suoritettu useammassa osassa tai osa lentokokeesta tai tarkastuslennosta on uusittu, katsotaan suorituspäiväksi voimassaoloaikaa laskettaessa se päivä, jolloin ensimmäinen hyväksytysti suoritettu osa on lennetty."
Ei siis auta, että epäkelpona lentopäivänä 7pv ennakkoon sovittuna päivänä kokoonnutaan lentokoetta varten ja todetaan lentokeli mahdottomaksi, mutta aloitetaan teoriakuulusteluilla. Lentokoe on se ratkaiseva päivä vaikka muuten voisi kokonaisuutta venyttää 6kk ajalle.(TRG M1-6).
3) Uuden Trafin antaman soveltamisohjeen mukaan kaikki sovitaan oppilaan ja tarkastuslentäjän kanssa. Oppilas on oikeasti aika hukassa varsinkin koulutukseen liittyvien paperitöiden suhteen. Voi olla hieman epävarmaa onko tarkastettavalla osoittaa kaikki lentokoetta varten tarvittavat asiapaperit. Eli nyt koulutettavan on kerrottava koulutusorganisaatiolle, että olisi aika laittaa kaikki muut paperit "laitokseen" kun lentokoekin on saatu läpi - vai onko? tieto siitä onko läpi vai ei koska tilaajana on oppilas ei organisaatio! Mistä ihmeestä se tarkastettava taikoo TRG M1-6 kohdan 4.2 Tarkastuslentäjälle on pyydettäessä esitettävä tarkastettavaa koskeva koulutuskirjanpito?
Miksi tämä kaikki muutos?

Trafi odottaa ilmailijoilta asennetta, mutta missä on se asenne ilmailijaa kohtaan tässä kohdin? En aio ottaa vastaan yhtään lentokoetta tai tarkastuslentoa tämän nykyisen käytännön (soveltamisohjeen) mukaisesti. Tällä menettelyllä Trafi haluaa ilmeisesti itse hoitaa lentokokeet ja tarkastuslennot vastoin sen monessa muussa yhteydessä esiintuomaa tapaa ulkoistaa toiminta jonkun muun kuin viranomaisen tehtäväksi.

Niin metsä (tai sanoisinko näin ilmailullisessä ympäristössä) tuuli vastaa kuin sinne huudetaan!

Sakari Kuosmanen
tarkastuslentäjä GPL, MGPL, UPL

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tarkastuslentojen järjestämisestä yleensä

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää »

Tervehdys

Tämän soveltamisohjeen korjaaminen harrasteilmailuun sopivaksi olisi Ilmailuliiton uudelle "edunvalvonnalle" haaste.

"Vanhaan aikaan" jolloin liitto vielä oli ilmailuviranomaisen sopimuskumppani, ei mitään harrasteilmailua koskevaa määräystä tai ohjetta julkaistu ilman liiton lausuntoa. Tällöin normit saatiin tarkastettua että ne myös sopivat harrasteilmailun tarpeisiin ja normin valmisteluun saatiin mukaan myös liiton harrasteilmailun asiantuntemus.
Onko liittoa nyt kuultu tämän soveltamisohjeen valmistelussa ei ole tiedossani, mutta jos on, niin silloin olen huolissani liiton uuden edunvalvonnan sopivuudesta todelliseen elämään.
Saken epäilystä huolimatta oletan että Trafi mieluummin ulkoistaisi harrasteilmailun tarkastuslennot ja niiden hoitamisen kuin hoitaisi ne itse, mutta kun sopimuskumppani puuttuu.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 462
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Tarkastuslentojen järjestämisestä yleensä

Viesti Kirjoittaja kristian »

Maalaisjärjellä voisi kuvitella että Trafin soveltamisohjeissa olisi huomioitu harrasteilmailijoiden realiteetit silloinkin kun liitto ei ole ollut joka välissä antamassa lausuntoa.

SUIO official
Viestit: 91
Liittynyt: To 10.03.2011 21:35

Re: Tarkastuslentojen järjestämisestä yleensä

Viesti Kirjoittaja SUIO official »

Olin asiasta jo Trafiin yhteydessä ja selvennystä tuli. Edelleenkin vanhat ohjeet, että organisaatio TILAA tarkastuslentäjän lentokoetta varten on voimassa. Ilmoitus on mentävä Trafiin 7pv ennen lentokoetta. Ilmeisesti tuohon 7pv ennen aikaan olisi tulossa lyhennystä sillä olisi aika hankala jos joudutaan siirtämään lentopäivää ja jouduttaisiin taas odottamaan toiset 7pv, että aika ehtii kulumaan. Odottelemme rauhassa tarkennettuja soveltamisohjeita.

sakari kuosmanen

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tarkastuslentojen järjestämisestä yleensä

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää »

kristian kirjoitti:Maalaisjärjellä voisi kuvitella että Trafin soveltamisohjeissa olisi huomioitu harrasteilmailijoiden realiteetit silloinkin kun liitto ei ole ollut joka välissä antamassa lausuntoa.
Maalaisjärjellä kyllä, mutta käytännössä ei kun samat miehet valvovat niin lentokoneita, laivoja, junia ja autoja sekä näillä tapahtuvaa toimintaa. Siinä ei välttämättä substanssia tunteva saa valmisteltavakseen harrasteilmailun asioita, vaan niitä voi hoitaa junamieskin muun työnsä ohessa. Kaikella kunnioituksella junamiehille, tietenkin. :?
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

jlaine
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 196
Liittynyt: Ti 11.07.2006 17:21

Re: Tarkastuslentojen järjestämisestä yleensä

Viesti Kirjoittaja jlaine »

Olen häiriköinyt Heikki Mikkolaa asian tiimoilta muutamalla viestillä ja saanut aina ystävällisen vastauksen. Tässä viimeisin kysymys ja vastaus siihen:

"Kiitos vastauksesta. Häiriköin vielä kerran seuraavalla kysymyksellä elävästä elämästä: Ultraopetarkkari on sovittu seuraavan viikon sunnuntaille kello 10.00. Sää estää lennon mutta illaksi selkenee. Saako lentää tarkkarin illalla, tai seuraavana aamuna? Tai vastaavasti tarkkari on sovittu Räyskälään, mutta siellä ei ole keliä, mutta Vesivehmaalla on, saako menne sinne lentämään, konekin vaihtuu ilmoitetusta."

"Hei,

Muutokset ei haittaa. Tarkoituksena on, että saisimme tiedon tulevasta tarkastuslennosta ja meidän valvonta osaisi olla yhteydessä haluamaansa tarkastuslentäjään jotta tulee seuraamaan suoritusta. Tällöinhän tieto muutoksista pitäisi vaihtua Trafi valvonta- tarkastuslentäjä välillä mahdollisista muutoksista.

Tietysti lennon saa lentää vaikka siihen tulisi muutoksia (paikka, aika, kone jne.). Pyytäisimme silti tekemään ilmoituksen tästä muutoksesta –vaikka sitten tuntia ennen lentoa.

Heikki Mikkola"

Näillä systeemeillä ehkä pystytään elämään. Tuo 7 päivän aika on kyllä aika pitkä ja systeemi sinällään estää kyllä tehokkaasti ne tilanteet joissa olen "joutunut" lentämään jonkin tarkastuslennon, kun olen ollut käymässä vaikka Rovaniemellä tai Kittilässä.
Onneksi nykyään on noita viestintämahdollisuuksia ja tiedon muuttuneesta ajasta saa perille lähes mistä vaan, toinen juttu on sitten että onko Trafissa ketään iltaisin tai viikonloppuna ottamassa vastaan viestejä.

Jorma

jlaine
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 196
Liittynyt: Ti 11.07.2006 17:21

Re: Tarkastuslentojen järjestämisestä yleensä

Viesti Kirjoittaja jlaine »

Uutta tietoa

"Hei,

Minäkin osallistun tähän meilien vaihtoon kertoakseni, että olemme tänään päivittäneet ilmoituslomakkeen sisältävää sivua, jotta sieltäkin löytyisi paremmin vastauksia esiin nousseisiin kysymyksiin
http://www.trafi.fi/ilmailu/henkiloluva ... stuslennot
Ystävällisin terveisin,
Iina Rinne"

Jorma

Vastaa Viestiin