Tarkastuslentäjille tiedoksi

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
jlaine
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 11.07.2006 17:21

Tarkastuslentäjille tiedoksi

Viesti Kirjoittaja jlaine » Ke 29.05.2013 11:58

Trafi on ottanut jälleen yhden uuden käytännön. Enää Trafi ei maksa tarkastuslentovaltuutuksen uusimisesta aiheutuneita kuluja vaan tarkastuslentäjän palkkio ja matkakulut jäävät valtuutuksen uusijan maksettavaksi. Minusta aika epäreilua.
Jorma

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tarkastuslentäjille tiedoksi

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ke 29.05.2013 18:28

jlaine kirjoitti:Trafi on ottanut jälleen yhden uuden käytännön. Enää Trafi ei maksa tarkastuslentovaltuutuksen uusimisesta aiheutuneita kuluja vaan tarkastuslentäjän palkkio ja matkakulut jäävät valtuutuksen uusijan maksettavaksi. Minusta aika epäreilua.
Jorma
TRG M1-5, 3.6 Lentokoe tai tarkastuslento tarkastuslentovaltuutuksia ja lennonopettajakelpuutuksia varten

Kaikki lentokokeet ja tarkastuslennot tarkastuslentäjän valtuutuksia ja lennonopettajakelpuutuksia sekä niiden voimassaoloajan jatkamista tai uusimista varten on suoritettava Lentoturvallisuushallinnon tarkastuslentäjälle tai Lentoturvallisuushallinnon kutakin lentokoetta tai tarkastuslentoa varten erikseen määräämälle valtuutetulle tarkastuslentäjälle

Nähdäkseni tarkastuslentovaltuuden uusimista varten tehtävä tarkastuslento on sitä ilmailuviranomaisen toimintaa, jonka tulisi Trafin tarkastuslentäjän tehdä, tai sitten erikseen valtuutettu (tehtävään määrätty) tarkastuslentäjä edustaa näissä tapauksissa ilmailuviranomaista. Eli se joka määrää tarkastuslennon maksaa myös tarkastuslentäjän kulut.

Trafi sitten miettinee erikseen peritäänkö siitä tarkastettavalta aiheutuneet kulut, ja miten tarkastuslennon tekemisestä aiheutuneet kulut korvataan Trafin käyttämälle tarkastuslentäjälle.

Mielestäni vanha käytäntö oli perusteltu ja selkeä (ja jopa määräyksen mukainen), eikä sitä pitäisi muuttaa.
Vai pitäisikö määräystä päivittää ettei tule ristiriitaa soveltamisohjeen ja voimassaolevan määräyksen välillä?
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

SUIO official
Viestit: 91
Liittynyt: To 10.03.2011 21:35

Re: Tarkastuslentäjille tiedoksi

Viesti Kirjoittaja SUIO official » Pe 31.05.2013 18:45

Voipi olla, että saavat pitää tunkkinsa.

saku
tarkastuslentäjä

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Re: Tarkastuslentäjille tiedoksi

Viesti Kirjoittaja MaKo » Ti 11.06.2013 01:22

Jos toteutuu noin, kun kaavailtu se tietää sitä, että ainakin tarkastuslentomaksut nouseva nykyisestä matkakulutasosta tarkastettavalle, koska lisäksi pitää pyrkiä peittämään myös tuota uutta kustannusta...muuten menee sponsoroinnin puolelle. Ja saattaa käydäkin niin eihän tarkastettavien määrästä ennalta tiedä...

Matti
myös tarkastuslentäjä

MiMutru
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Tarkastuslentäjille tiedoksi

Viesti Kirjoittaja MiMutru » La 27.07.2013 22:59

Tämäkin on taas yksi palikka millä harrasteilmailijoiden kustannukset byrokratian ylläpitämiseksi kasvavat sen sijaan että paukut pantaisiin itse lentämiseen ja lentokokemuksen ylläpitämiseen. Ja sitä kautta parempaan kokemustasoon ja lentoturvallisuuteen. Jatkossa valtuutuksensa uusijalle aiheutuvien lisäkulujen (lennon kulujen lisäksi) määrä jää sitten niiden valtuutettujen tarkastuslentäjien oman "harrastamisen" varaan, eli mitä veloituksiksi muodostuu. Ja myös sitten nostaa kysymyksen oikeutetusti siitä, miksi tarkkarivaltuutusta viitsisi pitää yllä koska a) se koetaan vaivalloiseksi, b) uudistaminen on lisäkustannus ja c) tarkkarivaltuutuksen käyttäminen eli muiden harrastajien palveleminen muutenkin ylimääräinen homma. Tiettyyn rajaan se on mielenkiintoista, se pitää hoitaa hyvin jotta ajaa asiaansa fiksusti, mutta kuitenkin työksi muodostuessa voi alkaa maistua puulta. Ja kun se alkaa maistua puulta tässä kokonaiskuviossa, niin harrastuksesta kun puhutaan, sen voin jättää poiskin. Vähän eri tilanne kuin raskaassa ilmailussa missä systeemi on rakennettu elannonhankintaan perustuen - osaksi palkallista duunia.

Tämä on yksi lisänaula tarkastuslentojen saatavuuden arkkuun, koska tarkastuslentäminen on meillä harrastetoimintaa ja jos ei valtuutusten uusiminen systeemin hankaluuden ja kustannusten vuoksi huvita, uudistamisen voi jättää tekemättä. Ja sitten on taas tarkkarilentäjiä on entistä vähemmän, harvemmassa ja jäljellä olevien pitäisi entistä enemmän harrastaa tarkkareita. Ja sitä kautta voi terveelle ihmiselle tulla mieleen - varsinkin jos sitä tarkastamisen työsarkaa alkaa kasaantua tarpeeksi, että "toisten tarkastamistako" sitä harrastaa vai purjelentoa ? Jos joku oikeasti ja tarkoituksella päätehtävänään harrastaa nimenomaan toisten tarkastamista, niin pitäiskö lähettää kallonkutistajalle läpivalaistavaksi vai mihin ??

Tämä on toki vähän ikävä skenaario; semminkin kun jatkossa haastetta asiaan on tulossa sitä mukaan kuin siirrytään EASA-lupakirjojen opettajakelpuutuksiin (FI) ja tarkastuslentäjäkelpuutuksiin (FE ja FIE). Niiden automaattiseen voimassapysymiseen joutuu tekemään koululentoja merkittävästi enemmän per voimassaolojakso mitä nyt on ollut. Tarkoittanee että monelle enää vähän kouluttamista silloin tällöin lentäneelle tekemätön paikka, pienemmillä kentillä eritoten. Tai onhan sitten se mahdollisuus toki paikata asia opettajatarkkarilla mihin tarvitaan siis tarkastuslentäjä (FIE) ja mihin Jorma jo viittaksikin. Toki ymmärrettävää yhteiskunnan kannalta että aiheuttajaperiaatteen mukaan kulut maksaa palvelun tarvitsija.

Entäpä kun ei homma jatkossa huvita mahdollista palvelun tarjoajaa (tarkastuslentäjiä) jatkuvan työmäärän takia eikä mahdollista tarvitsijaa (opekelpparin tai tarkkarikelpuutuksen uusijoita) mm. kustannusten vuoksi suhteessa ilo ja hyöty omalle harratamiselle ? Tämä viimeinen koskee kumpaakin, eikös vain ?

Tarkastuslentäminen on sinänsä ok ja rakentavasti ja asiallisesti tarkoitukseensa tehtynä hyvää ja mielekästä sinänsä. Tosin monasti hyvä opettajatoiminta voi korvata moisen syynin myös. Ylimitoitettuna siitä voi tulla sen sortin taakka, johon ko. ilmailun harrastajat vaan eivät lähde mukaan. Kärsijänä on harrasteilmailu.

Oi miten trafikoomista.

Ystävällisesti
Mika Mutru

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Tarkastuslentäjille tiedoksi

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Ma 29.07.2013 10:04

Mika on oikeilla jäljillä.
Tarkastuslentotoiminta on saanut mojovan iskun Trafilta.
Asiassa on lisäksi se ikävä puoli että tarkastettavan ja tarkastajan erimielisyys lennon tuloksesta vai aiheuttaa hankalia seuraamuksia. Tarkastuslentäjä usein haluaisi että ainakin lennon suorat kulut hänelle korvataan. Jos tarkastettava ei ole tyytyväinen lennon tulokseen voi hänelle tulla ajatus olla suorittamatta lennosta sovittua korvausta.
Lisäksi Trafin henkilö on viitannut sellaiseen tilanteeseen että tarkastuslentäjä on jatkossa yksin vastuussa toimistaan, ns. isännän asema ei enää olisi Trafilla. Tällöin mm. tulokseen tyytymättömän tarkastettavan mahdolliset oikaisuvaatimukset on esitettävä ... minne?

Eli, jos tarvitset tarkastuslentoa, varaudu maksamaan sovitut korvaukset ennen tarkastuksen suorittamista.

-M-

MiMutru
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Tarkastuslentämisestä Re: Tarkastuslentäjille tiedoksi

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Ma 29.07.2013 11:29

Matin kuvaamaan skenaarioon jos on uskomista, niin vähän järkkyyn suuntaan harrastamisen eräät piirteet ovat menossa. Kysymys on kuitenkin eri asiasta kuin että kaikki kulut valvotuista tarkastuslennoista siirtyvät harrastajille itselleen. Kyllä minä sen osan ja TraFin kustannusvastaavuusajattelun pystyn ymmärtämään osana yhteiskuntaa. Maksavathan lupakirjojen uusinnatkin, mikä sekin on TraFin aiheuttama rahanmeno jolla oikeasti ei ole lentotaidon kanssa tekemistä muuten kuin mutkan kautta.

Mutta mitä tulee Matin huomioon tuosta että tarkastettavat voivat jättää kulut korvaamatta jos tulos ei miellytä, niin jos sellaista tosiaan on jo ollut, niin huolestuttavaa trendiä. Arvatenkin seurausta nykymaailman kovasti individualistisesta minunoikeuksien korostumisesta. En kuitenkaan trendiksi vielä uskoisi, mutta voisin hyvin kuvitella että noin voi hyvin tulla eteen. Eihän siinä sitten taida muu auttaa, varsinkaan jos viranomainen jatkossa ei katso olevansa edes muodollisesti tarkastuslentäjien taustalla, kuin toimia autonkatsastuksen tapaan: toimeksiannon alussa suoritetaan kaikki tarvittavat maksut koska kysehän on tarkastamisen kustannuksista, ei lopputuloksen antamisen kustannuksista. Senhän tarkastuslentäjät antavat aina tarkkarin jälkeen ns. "kaupanpäälle". Samaan hintaan tulee hyväksynnät kuin hylsytkin.

Sen mitä minä olen kouluttamisesta ja tarkastuslentotoiminnasta oppinut, on että menestyksellisen suorituksen ansiot - niin oppimisessa kuin tarkkareissakin - lankeavat sille oppilaalle tai tarkastettavalle ja hänen osaamiselleen. Opettaja tai tarkastuslentäjä ovat prosessissa vain ns. apuvälineitä.

Surkuhupaisaa olisi että mahdollisissa ristiriitatilanteissa jouduttaisiin siviilikanteisiin jos TraFi jäisi sivustakatsojaksi. Lopun perin, jos tarkemmin aattelee, niin ristiriidoilta vältyttäisiin varmaankin sillä että opettajatoiminta olisi koulutuksessa innostunutta ja taitavaa, erityisesti myös siinä milloin on edistytty tarkkaritasolle oikeastikin. Ja että olisi myös ns. "munaa" pistää koulutus ajoissa poikki silloin kuin taidot eivät toistuvasta yrittämisestä vaan lentäjäksi riitä. Jovain, takavuosinakin on tapahtunut että jos joku on vaan maksanut itsensä purjelentokurssille, niin sitä väkisin vääntämällä yritetään työntää putkesta lävitse - jopa sinne asti että jos sattuu arpaonnella onnistumaan lupakirjatarkkarista (kun sehän on pistokokeenomainen otos verrattuna mitä opettaja itse oppilaastaan tietää) - saadaan koulutus valmiiksi. Ja toivotaan että "menisipä sitten muualle lentämään...". Kokonaisuutena, vastuullinen koulutustoiminta ei oikeastaan sitä tarkastuslentäjää edes tarvitsisi jos tarkemmin aattelee. Nyt ollaan entistä enemmän menossa siihen, että on monimutkaiset koulutuksenvalvontasysteemit, kuka tekee mitäkin ja sitten lopussa on tulppana tarkastuslentäjä katsomassa vaan lopputulosta (eikä muuhun sitä paitsi varmaan saa edes kommentoida jos yksilönoikeudet pitää pitää korkealla) menikö homma syteen vai saveen. Jos meni pieleen, niin sori vaan hylsy tuli. Voihan se olla sen opettajankin vika kun ei ole tietojen tasalla, mutta sehän taas ei tässä nykyajattelussa kuulu tarkastuslentäjälle. Kenellä opepaperit on, on oikeus kouluttaa. Tulevaisuudessa mikä tahansa organisaatio joka osoittaa tietyt vaatimukset, voivat kouluttaa mitä vain - opettajia, tarkastuslentäjiä jne. Tarkoittaa että koko palikka nojaa siihen että lopuksi tuloksia arvioivat kylmästi on/off -periaatteella tarkastuslentäjät. On varmaan syytäkin valmistautua siihen että argumentteja tulee eteen ja Matin mainitsemin taloudellisin riidoin.

Siis lisää haastetta sille, miten (näinkin pienessä maassa kuin Suomi ja meidän vajaat 1500 purjelentäjää) pidetään toiminta hyvällä tasolla (jos sen uskaltaa vielä sanoa sitä olevan, vrt. meidänkin turvatilastot viimevuosina); yksityisomistaminen ja yksityispurjelentely luonnollisesti lisääntyy mutta olisi tärkeä muistaa että ilmailemisen riskit ovat edelleen olemassa. Niihin pitäisi jatkossakin suhtautua riittävällä vakavuudella. Oppiva "organisaatio" mukautuisi siihen tietoisesti muuta kautta kuin koukkaamalla ensin piikin tilastoissa uskoakseen, että toisiaan - ilmailuhan on riskipuuhaa jos sitä joka kerta tehdä erikseen turvallisemmaksi. Joka päivä ja joka lennolla. Siis olihan silläkin syynsä aikanaan miksi porukkaa pistettiiin niitä mäntyjä kentänlaidoilta nyppimään, muukin kuin pelkkä lentopaikan kunnossapito.

Meni vähän filosofiaksi laajemmalla näkökulmalla, mutta Matin kommentti on minusta piirre joka hyvin voi tulla esille aikaa myöten. Ehkä vähän ikävä mutta ei kai siinä ole mitään väärää että käytännöksi vaan muodostuu se että kulut vaan peritään ennen testiä. Antaahan se painetta panostaa valmiuksiin ennen sitä. Eikä varmaan tarvitse mitään tarkastuslentäjien etujärjestöä perustaa, mutta voisi kyllä jossakin purjelennonopettajille ja purjelennon tarkastuslentäjille yhteisesti suunnatussa kertauskoulutuksessa näitäkin piirteitä peilata ja hakea selviä toimintamalleja joilla a) vältetään niitä törmäyksiä ymmärtää lopputulos (olipa ok tai hylsy) samalla tavoin ja b) opettajille ja tarkastuslentäjille tulisi sama kokonaiskuva jonka nojalla tulee sitten lopputuloksia jotka ovat oikeita.

Ystävällisin terveisin
Mika Mutru

Vastaa Viestiin