Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 30.10.2013 19:39

Marraskuussa 2014 muuttuu ilmatilan rakenne Suomessa merkittävästi. Trafi on laittanut 25.10. nettisivuilleen lausuntopyynnön ilmatilarakenteen muuttamisesta. Nettisivuilta löytyy paljon asiaan liittyvää materiaalia. SIL:n Ilmatilatyöryhmä on pyrkinyt olemaan aktiivisesti mukana asian valmistelussa. Työryhmää on kuunneltu ja mielipiteitä otettu huomioon sekä Trafissa että Finaviassa. Työ jatkuu.

Purjelentotoiminnan kannalta vaikuttavimmat muutokset ovat:

- Kaikkien lentoväylien alaraja nousee lentopinnalle 95 (2900m).
- MILCTA:t poistuvat.
- TMA:t kasvavat jonkin verran. Johtuu RNAV-lähestymismenetelmistä. Joitakin rajoja on pystytty "säätämään" purjelento- ja liidintoimintaa ajatellen lähemmäksi kenttää. Alarajat nousevat noin 500 jalkaa, mistä hyötyvät lähinna mopu-, ultra- ja moottorilentäjät.
- EFTP:n TMA kasvaa vähän etelään, mutta pohjoisraja vastaavasti siirtyy lähemmäksi kenttää.
- EFTP:n ja EFPO:n TMA:t kasvavat toisiinsa kiinni, mutta työryhmäämme kuunneltiin; Porin TMA:n itäosan ja TP:n TMA:n länsiosan alaraja on FL65. Näin pohjois-eteläsuuntiin lentäminen on mahdollista.
- EFTP:n ja EFHA:n väliin tulee purjelennolle varattavat alueet eli TMA:n kiertäminen on mahdollista (kun on varaus).
- EFHK TMA:n "ulkokehälle" on tulossa kaistale, jonka alaraja on FL65. Olemme esittäneet kriittistä tarkastelua tälle eli valvottua ilmatilaa vain sinne, missä sitä todella tarvitaan.

Jatkossa on tarkoitus piirtää karttaan purjelentoalueita vain TMA:n sisään. Nykyiset TMA:n sisällä olevat sektorit tulevat jotakuinkin säilymään ennallaan. Lisäksi niille lentopaikoille, joissa harrastetaan pilvilentotoimintaa, piirretään alue, jonka voi kätevästi ilmoittaa/varata pilvitoimintaa varten. Nyt onkin syytä kullakin paikkakunnalla miettiä, mitkä ovat tarpeet pilvilentotoiminnan suhteen. Ilmatilatyöryhmä koordinoi ja pyrkii varmistamaan kultakin paikkakunnalta toiveet, jotka toimitetaan edelleen suunnittelupöydälle. Aikaa on muutama viikko!

Kokonaisuutena ilmatilaa vapautuu mm. purjelentokäyttöön mukavasti. Työ asian parissa jatkuu. Purjelentoalueiden lisäksi merkittävää on Ilmavoimien käyttämät päivittäisen toiminnan TSA-alueet ja niiden alle jäävät purjelentokentät (lähinnä Menkijärvi ja Pudasjärvi). Noille alueille tullaan piirtämään varattavat purjelentosektorit. Päivittäisen toiminnan TSA-alueet ovat Ilmavoimien käytössä vain päivinä ja aikoina, jolloin on tarvetta, ei arkisin 8-16, kuten MILCTA nykyisin.

T. Wille
hannu.halonen@pp7.inet.fi
0400 - 55 15 45

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ke 30.10.2013 21:53

Wille kirjoitti: Kokonaisuutena ilmatilaa vapautuu mm. purjelentokäyttöön mukavasti.
Ei tuo nyt oikein ensi silmäyksellä siltä näytä. Katsoin ensimmäiseksi siinä esityksessä olevia TMA alueiden kasvuprosentteja 20-30% aika yleisesti lisää.
Sitten alkoi kiinnostaa tietenkin Kymin/Utin tilanne. Aiemmin Kymistä on ollut 13,5 km Utin TMA:n rajalle. Tässä esityksessä etäisyys on 7 km. Oheisessa kuvassa näkyy vanha Utin alue violetilla ja uusi alue punaisella. Helsingin aluetta en vielä ehtinyt tuohon päivittää.

Toivottavasti olen ymmärtänyt jotain väärin.
Liitteet
utti.jpg
utti.jpg (198.26 KiB) Katsottu 6815 kertaa

oleg zavarzin
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.07.2012 21:06
Paikkakunta: Kymi

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja oleg zavarzin » Ke 30.10.2013 22:56

Toivottavasti tuo Utti ei laajene noin isoksi. Jos laajenee, niin Kymistä ei käytännössa pääse mihinkään suuntaan menemättä TMA:alle. Myös niille ketkä lentää "paikallislentoja" tuo Utin laajeneminen ei ole varmasti mitenkään mukavaa. Sitten vielä herää kysymys miksi Utin pitää ylipäätään laajeta noin isoksi. Itse en ainakaan näe mitään järkevää syytä jos tuo nyt toteutuu. Sitäpaitsi Utti on muutenkin yleensä tosi hiljainen paikka missä liikenne on vähäistä. Lähes aina kesällä kun menin Utin alueelle siellä on ollut muutama muu purjelentäjä ja korkeintaan pari potkurikonetta ja hyppykone kentän välittömässä läheisyydessä..

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Wille » To 31.10.2013 09:09

Kannattaa ehkä lukea uudelleen kirjoittamani teksti (en kehtaa toistaa).

Kymin tämänhetkinen G-alue ulottuu tulevan TMA:n sisään. Alueen muodon ja koon suhteen on mahdollista tehdä esitys, kuten tekstissäni mainitsin (liittyy kohtaan "työ jatkuu"). Kannattaa katsoa nykyistä karttaa esim. Piikajärven, Menkijärven, Teiskon, Nummelan ja Hyvinkään kohdalta. Noilta kentiltä lennetään aika tavalla TMA:sta huolimatta. Myös jatkossa. Kymistä voi siis jatkossakin lentää myös Utin TMA:lla joko purjelentoon varatulla alueella tai keskustelemalla lennonjohdon kanssa.

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja ht » To 31.10.2013 19:59

oleg zavarzin kirjoitti:Kymistä ei käytännössa pääse mihinkään suuntaan menemättä TMA:alle. Myös niille ketkä lentää "paikallislentoja" tuo Utin laajeneminen ei ole varmasti mitenkään mukavaa.
Poika hei.

Lappeenrannastakaan ei pääse mihinkään menemättä TMA:lle. Ja paikallislennoilla pitää muistaa, että kentältä on ADIZille 8 km. Silti pystytään aika kivuttomasti tuhertamaan... 8)

Pertti Pääsky
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky » To 31.10.2013 23:15

Linkki Trafin sivuille

http://www.trafi.fi/filebank/a/13826967 ... alueet.pdf

Kartasta ei näy maastoa, mutta yleiskuvan purjelentoalueista voi saada. Yksityiskohtaisempi koordinaattiluetteloiden kahlaaminen vaatinee askartelua tietokoneella.

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Hannu N » To 31.10.2013 23:41

Tuo kuva Utin ja Kymin alueesta on askarreltu SeeYou:hun. Jos joku kaipaa tarkempaa tietoa joltain tietyltä alueelta, voin tehdä saman homman. Hyvällä tekstieditorilla pienempi alue ei ole kummoinenkaan työ.

Ja vastauksena Willelle ja ht:lle, tottakai voidaan toimia Kymissä noillakin ilmatiloilla, mutta onhan se selvä heikennys entiseen.

Hannu

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja JTH » Pe 01.11.2013 09:48

Kiitos Willelle tiedottamisesta.

Mutta tuo Trafin kartta on ihan nollan arvoinen. Siihen ei ole merkitty edes lentokenttiä, joten siinä ei ole mitään kiinnepisteitä joihin verrata. Esim. kuinka lähellä ehdotetun alueen rajoja on Menkijärven kenttä ?

terv. Jyrki

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Pe 01.11.2013 10:11

JTH kirjoitti:Esim. kuinka lähellä ehdotetun alueen rajoja on Menkijärven kenttä ?
terv. Jyrki
Ei siinä näyttäisi olevan mitään muutosta.

Hannu
Liitteet
Menkijarvi.jpg
Menkijarvi.jpg (38.6 KiB) Katsottu 6445 kertaa

Juha Huvilinna
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Juha Huvilinna » Pe 01.11.2013 10:45

Toivottavasti Hyvinkään C-alue ei muutu noin kuten ehdotetaan.
Liitteet
g47c.png
g47c.png (43.78 KiB) Katsottu 6434 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Wille » Pe 01.11.2013 11:10

Trafin esityksessä oleva kartta G-alueista perustuu pitkälti nykyisiin alueisiin. Reilu viikko sitten pidetyn palaverin pohjalta sovimme, että alueet tarkastellaan vielä Ilmatilatyöryhmän ja Finavian kesken ja pyritään tekemään niistä ajanmukaiset.

Menkijärven G-alue tulee muuttumaan johtuen Pohjanmaalla olevasta TSA-alueesta. Tällä mahdollistetaan purjelentotoiminta myös Ilmavoimien aktiviteetin aikana.

Hyvinkään C-alueen itärajan kohtalo selvitetään jatkopalaverissa. Länsiraja näyttää kuitenkin siirtyvän jonkin verran länteen.

Tässä ilmatilamuutoksessa kaikki yksityiskohdat eivät ole positiivisia. Iso kokonaisuus kuitenkin tuo valtakuntaan merkittävästi valvomatonta ilmatilaa harrastusilmailun käyttöön.

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Ventti » Pe 01.11.2013 11:59

Isoin muutos EFME nykyiseen G48A+B alueeseen verrattuna on Alavuden kentän siirtyminen kai Seinäjoen ympäristöön muodostettavaan TSA-alueeseen nykyisen G-alueen sijasta.

Nykyisellään EFAL aktiivinen hyppytoiminta toimii yhteistyössä meidän kanssa AA-toimijana ilmatilavarausten suhteen ja kiitettävästi on viikollekin saatu mahdollistettua toiminta MILCTA:lla.

Toivottavasti nyt meillä säilyy samankaltainen mahdollisuus koordinoituun ilmatilojen varauksiin G-alueen osalta, tuntuisi luontevalta. Mikä sitten mahtaa olla suunnitelma esimerkiksi tuon EFAL suhteen, saavatko hyppääjät samankaltaisen mahdollisuuden ennakkoilmoitusmenettelyn kautta tuon TSA:n käyttöön?

Minusta tämä myös näyttää positiiviselta muutokselta, kunhan harrasteilmailulla on reilu asema koordinoitaessa ilmatilan käyttöä.

t: Ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 01.11.2013 12:09

Hei, nyt sellainen ilmainen vinkki maakuntiin, lopetetaan voivottelu ja tartutaan toimeen NYT. Pikku ehdotuksella esim. Utin TMA:lla olevan Kymin purjelentoalueen raja voisi mennä suoraan kohti länttä: näin lentosektorinne pohjoiseen muuttuisi aivan erilaiseksi. Sama juttu Hyvinkään kulman kanssa. Miksei Piikajärven alueen länsireuna Porin TMA:lla voisi mennä lounaaseen, sen sijaan että se menee suoraan etelään? Tärkeää lisätilaa on raivattavissa lentotoiminnalle, ja todennäköisesti muutoksilla ei ole mitään vaikutusta kaupallisen liikenteen pyörittämiseen.

Tehkää hyvät ihmiset jotain nyt kun siihen on annettu mahdollisuus. Noita kerran piirrettyjä alueita ei muutella purjelentäjäsukupolveen, eli voivotella ehtii hyvin vuosikaudet tämä jälkeen. Nyt on se hetki kun pitää olla aktiivinen.

Ipe
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 02.12.2011 11:48

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Ipe » Pe 01.11.2013 13:58

Kiitos Willelle keskustelun avauksesta.

Tässä muutamia huomioita, kommentteja ja kysymyksiä lähinnä EFTS:n liittyvistä alueista.
Kuten Wille mainitsee Pirkkalan TMA:n pohjoisraja siirtyy Teiskon länsipuolella etelämmäksi ja vapauttaa ilmatilaa länteen lennettäessä. Tämä on erittäin hyvä asia, koska ilmatilaa vapautuu alueelta, jossa on hyvät maastolaskuolosuhteet ja se madaltaa etenkin vähemmän lentäneiden matkalentokynnystä länteen lennettäessä. Koska MILCTA poistuu niin käsittääkseni TMA:n kierto länsikautta onnistuu jatkossa ilman selvitystä?

Hallin TMA:n sisään jää kaksi purjelentoaluetta. Näitä Hallin TMA:n sisällä olevia alueita ei viimevuosien aikana ole saatu varattua purjelennolle Hallin ollessa auki. Tähän asiaan olisi hyvä saada jonkinlainen käytäntö, eli millä kriteereillä TMA:n sisäpuolella olevat alueet ovat käytettävissä ilman selvitystä. Nythän Hannun piirrustusten mukaan myös osa KYMIn G alueesta jäisi TMA:n sisään, joten voisi kuvitella, että siellä tulee olemaan samanlaisia vaikeuksia.
Hyvä ratkaisu Pirkkalan TMA:n itäreunalle ja Hallin TMA:n länsireunalle olisi TMA:n alarajojen nostaminen pinnalle 65 kuten Pirkkalan ja Porin alueilla on suunniteltu tehtäväksi.

Ohessa vielä Hannun "tilaustyönä" saatu piirros Teiskon purjelentoalueista.

T. Ipe
Liitteet
Teisko_G-alueet.jpg
Teisko_G-alueet.jpg (92.97 KiB) Katsottu 6286 kertaa

oleg zavarzin
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.07.2012 21:06
Paikkakunta: Kymi

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja oleg zavarzin » Pe 01.11.2013 14:14

ht kirjoitti:
oleg zavarzin kirjoitti:Kymistä ei käytännössa pääse mihinkään suuntaan menemättä TMA:alle. Myös niille ketkä lentää "paikallislentoja" tuo Utin laajeneminen ei ole varmasti mitenkään mukavaa.
Poika hei.

Lappeenrannastakaan ei pääse mihinkään menemättä TMA:lle. Ja paikallislennoilla pitää muistaa, että kentältä on ADIZille 8 km. Silti pystytään aika kivuttomasti tuhertamaan... 8)
Niin, varsinkin kun 70% Lappeenratalaisten lennoista lennetään Selänpäässä lentoleirillä :wink:

Ipe
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 02.12.2011 11:48

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Ipe » Pe 01.11.2013 16:52

Kun lukee tuon ilmavoimien esityksen päivittäisiksi toiminta-alueiksi (käytännössä koko Suomi Tampereelta pohjoiseen, maanpinnasta lentopinnalle 660), niin ehdottaisin Teiskon ja Jämin G alueiden yhdistämistä Tampereen eteläpuolella oleviin purjelentoalueisiin sekä Teiskon ja Menkijärven G alueiden yhdistämistä. Ylärajaksi FL95.

Ipe

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Pe 01.11.2013 18:23

Juha Huvilinna kirjoitti:Toivottavasti Hyvinkään C-alue ei muutu noin kuten ehdotetaan.
Eikös tässä olisi hyvä ehdotus Hyvinkään C alueeksi. Voisivat kaakosta tulevat vähän oikaista. Tuo kulma on aiemminkin harmittanut ja nyt se on viety vielä paljon pidemmälle itään.
Liitteet
Hyvinkaa_G.jpg
Hyvinkaa_G.jpg (56.06 KiB) Katsottu 6259 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Wille » Pe 01.11.2013 19:59

Ilmavoimien esittämistä päivittäisen toiminnan alueista pääasiallisessa käytössä tulevat tietojemme mukaan olemaan Kuopion luoteis- ja koillisen puoleiset alueet, Rovaniemen eteläpuolinen alue sekä muut Pohjois-Suomen alueet. Pohjanmaalla / Pirkanmaalla olevan alueen käyttö tulisi olemaan vähäisempää.

Kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, näille alueille suunnitellaan lohkoja, jotka mahdollistavat purjelentotoiminnan. Lisäksi eri osapuolet tulevat tiedostamaan purjelentäjien tarpeen ilmatilasta kauniina kesäisinä päivinä. Pyrimme pitämään siitä kaikin mahdollisin tavoin huolta. Aika näyttää, miten onnistuttiin. Toki työ on jatkuvaa eli vuonna 2020 on asiaa edelleen hoidettava.. :wink:

Avatar
Nikke
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 30.11.2005 18:02

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Nikke » Pe 01.11.2013 20:16

Muuttuuko TSA-alueet jatkossa myös VFR-liikennettä rajoittaviksi?

Kari K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 05.02.2003 00:22
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Kari K » Pe 01.11.2013 22:10

Hannu, kun hiplaat muuten tiedostoja, voisiko muuttaa käännepistenimet; Kovenlahti muotoon Kovelahti ja Valaatta muotoon Velaatta? Pikkujuttuja, mutta jos nyt olet muokkaamassa muutenkin...?

Kari

Vastaa Viestiin