Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Marraskuussa 2014 muuttuu ilmatilan rakenne Suomessa merkittävästi. Trafi on laittanut 25.10. nettisivuilleen lausuntopyynnön ilmatilarakenteen muuttamisesta. Nettisivuilta löytyy paljon asiaan liittyvää materiaalia. SIL:n Ilmatilatyöryhmä on pyrkinyt olemaan aktiivisesti mukana asian valmistelussa. Työryhmää on kuunneltu ja mielipiteitä otettu huomioon sekä Trafissa että Finaviassa. Työ jatkuu.
Purjelentotoiminnan kannalta vaikuttavimmat muutokset ovat:
- Kaikkien lentoväylien alaraja nousee lentopinnalle 95 (2900m).
- MILCTA:t poistuvat.
- TMA:t kasvavat jonkin verran. Johtuu RNAV-lähestymismenetelmistä. Joitakin rajoja on pystytty "säätämään" purjelento- ja liidintoimintaa ajatellen lähemmäksi kenttää. Alarajat nousevat noin 500 jalkaa, mistä hyötyvät lähinna mopu-, ultra- ja moottorilentäjät.
- EFTP:n TMA kasvaa vähän etelään, mutta pohjoisraja vastaavasti siirtyy lähemmäksi kenttää.
- EFTP:n ja EFPO:n TMA:t kasvavat toisiinsa kiinni, mutta työryhmäämme kuunneltiin; Porin TMA:n itäosan ja TP:n TMA:n länsiosan alaraja on FL65. Näin pohjois-eteläsuuntiin lentäminen on mahdollista.
- EFTP:n ja EFHA:n väliin tulee purjelennolle varattavat alueet eli TMA:n kiertäminen on mahdollista (kun on varaus).
- EFHK TMA:n "ulkokehälle" on tulossa kaistale, jonka alaraja on FL65. Olemme esittäneet kriittistä tarkastelua tälle eli valvottua ilmatilaa vain sinne, missä sitä todella tarvitaan.
Jatkossa on tarkoitus piirtää karttaan purjelentoalueita vain TMA:n sisään. Nykyiset TMA:n sisällä olevat sektorit tulevat jotakuinkin säilymään ennallaan. Lisäksi niille lentopaikoille, joissa harrastetaan pilvilentotoimintaa, piirretään alue, jonka voi kätevästi ilmoittaa/varata pilvitoimintaa varten. Nyt onkin syytä kullakin paikkakunnalla miettiä, mitkä ovat tarpeet pilvilentotoiminnan suhteen. Ilmatilatyöryhmä koordinoi ja pyrkii varmistamaan kultakin paikkakunnalta toiveet, jotka toimitetaan edelleen suunnittelupöydälle. Aikaa on muutama viikko!
Kokonaisuutena ilmatilaa vapautuu mm. purjelentokäyttöön mukavasti. Työ asian parissa jatkuu. Purjelentoalueiden lisäksi merkittävää on Ilmavoimien käyttämät päivittäisen toiminnan TSA-alueet ja niiden alle jäävät purjelentokentät (lähinnä Menkijärvi ja Pudasjärvi). Noille alueille tullaan piirtämään varattavat purjelentosektorit. Päivittäisen toiminnan TSA-alueet ovat Ilmavoimien käytössä vain päivinä ja aikoina, jolloin on tarvetta, ei arkisin 8-16, kuten MILCTA nykyisin.
T. Wille
hannu.halonen@pp7.inet.fi
0400 - 55 15 45
Purjelentotoiminnan kannalta vaikuttavimmat muutokset ovat:
- Kaikkien lentoväylien alaraja nousee lentopinnalle 95 (2900m).
- MILCTA:t poistuvat.
- TMA:t kasvavat jonkin verran. Johtuu RNAV-lähestymismenetelmistä. Joitakin rajoja on pystytty "säätämään" purjelento- ja liidintoimintaa ajatellen lähemmäksi kenttää. Alarajat nousevat noin 500 jalkaa, mistä hyötyvät lähinna mopu-, ultra- ja moottorilentäjät.
- EFTP:n TMA kasvaa vähän etelään, mutta pohjoisraja vastaavasti siirtyy lähemmäksi kenttää.
- EFTP:n ja EFPO:n TMA:t kasvavat toisiinsa kiinni, mutta työryhmäämme kuunneltiin; Porin TMA:n itäosan ja TP:n TMA:n länsiosan alaraja on FL65. Näin pohjois-eteläsuuntiin lentäminen on mahdollista.
- EFTP:n ja EFHA:n väliin tulee purjelennolle varattavat alueet eli TMA:n kiertäminen on mahdollista (kun on varaus).
- EFHK TMA:n "ulkokehälle" on tulossa kaistale, jonka alaraja on FL65. Olemme esittäneet kriittistä tarkastelua tälle eli valvottua ilmatilaa vain sinne, missä sitä todella tarvitaan.
Jatkossa on tarkoitus piirtää karttaan purjelentoalueita vain TMA:n sisään. Nykyiset TMA:n sisällä olevat sektorit tulevat jotakuinkin säilymään ennallaan. Lisäksi niille lentopaikoille, joissa harrastetaan pilvilentotoimintaa, piirretään alue, jonka voi kätevästi ilmoittaa/varata pilvitoimintaa varten. Nyt onkin syytä kullakin paikkakunnalla miettiä, mitkä ovat tarpeet pilvilentotoiminnan suhteen. Ilmatilatyöryhmä koordinoi ja pyrkii varmistamaan kultakin paikkakunnalta toiveet, jotka toimitetaan edelleen suunnittelupöydälle. Aikaa on muutama viikko!
Kokonaisuutena ilmatilaa vapautuu mm. purjelentokäyttöön mukavasti. Työ asian parissa jatkuu. Purjelentoalueiden lisäksi merkittävää on Ilmavoimien käyttämät päivittäisen toiminnan TSA-alueet ja niiden alle jäävät purjelentokentät (lähinnä Menkijärvi ja Pudasjärvi). Noille alueille tullaan piirtämään varattavat purjelentosektorit. Päivittäisen toiminnan TSA-alueet ovat Ilmavoimien käytössä vain päivinä ja aikoina, jolloin on tarvetta, ei arkisin 8-16, kuten MILCTA nykyisin.
T. Wille
hannu.halonen@pp7.inet.fi
0400 - 55 15 45
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Ei tuo nyt oikein ensi silmäyksellä siltä näytä. Katsoin ensimmäiseksi siinä esityksessä olevia TMA alueiden kasvuprosentteja 20-30% aika yleisesti lisää.Wille kirjoitti: Kokonaisuutena ilmatilaa vapautuu mm. purjelentokäyttöön mukavasti.
Sitten alkoi kiinnostaa tietenkin Kymin/Utin tilanne. Aiemmin Kymistä on ollut 13,5 km Utin TMA:n rajalle. Tässä esityksessä etäisyys on 7 km. Oheisessa kuvassa näkyy vanha Utin alue violetilla ja uusi alue punaisella. Helsingin aluetta en vielä ehtinyt tuohon päivittää.
Toivottavasti olen ymmärtänyt jotain väärin.
- Liitteet
-
- utti.jpg (198.26 KiB) Katsottu 7010 kertaa
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke 04.07.2012 21:06
- Paikkakunta: Kymi
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Toivottavasti tuo Utti ei laajene noin isoksi. Jos laajenee, niin Kymistä ei käytännössa pääse mihinkään suuntaan menemättä TMA:alle. Myös niille ketkä lentää "paikallislentoja" tuo Utin laajeneminen ei ole varmasti mitenkään mukavaa. Sitten vielä herää kysymys miksi Utin pitää ylipäätään laajeta noin isoksi. Itse en ainakaan näe mitään järkevää syytä jos tuo nyt toteutuu. Sitäpaitsi Utti on muutenkin yleensä tosi hiljainen paikka missä liikenne on vähäistä. Lähes aina kesällä kun menin Utin alueelle siellä on ollut muutama muu purjelentäjä ja korkeintaan pari potkurikonetta ja hyppykone kentän välittömässä läheisyydessä..
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Kannattaa ehkä lukea uudelleen kirjoittamani teksti (en kehtaa toistaa).
Kymin tämänhetkinen G-alue ulottuu tulevan TMA:n sisään. Alueen muodon ja koon suhteen on mahdollista tehdä esitys, kuten tekstissäni mainitsin (liittyy kohtaan "työ jatkuu"). Kannattaa katsoa nykyistä karttaa esim. Piikajärven, Menkijärven, Teiskon, Nummelan ja Hyvinkään kohdalta. Noilta kentiltä lennetään aika tavalla TMA:sta huolimatta. Myös jatkossa. Kymistä voi siis jatkossakin lentää myös Utin TMA:lla joko purjelentoon varatulla alueella tai keskustelemalla lennonjohdon kanssa.
Kymin tämänhetkinen G-alue ulottuu tulevan TMA:n sisään. Alueen muodon ja koon suhteen on mahdollista tehdä esitys, kuten tekstissäni mainitsin (liittyy kohtaan "työ jatkuu"). Kannattaa katsoa nykyistä karttaa esim. Piikajärven, Menkijärven, Teiskon, Nummelan ja Hyvinkään kohdalta. Noilta kentiltä lennetään aika tavalla TMA:sta huolimatta. Myös jatkossa. Kymistä voi siis jatkossakin lentää myös Utin TMA:lla joko purjelentoon varatulla alueella tai keskustelemalla lennonjohdon kanssa.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Poika hei.oleg zavarzin kirjoitti:Kymistä ei käytännössa pääse mihinkään suuntaan menemättä TMA:alle. Myös niille ketkä lentää "paikallislentoja" tuo Utin laajeneminen ei ole varmasti mitenkään mukavaa.
Lappeenrannastakaan ei pääse mihinkään menemättä TMA:lle. Ja paikallislennoilla pitää muistaa, että kentältä on ADIZille 8 km. Silti pystytään aika kivuttomasti tuhertamaan...

-
- Viestit: 45
- Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Linkki Trafin sivuille
http://www.trafi.fi/filebank/a/13826967 ... alueet.pdf
Kartasta ei näy maastoa, mutta yleiskuvan purjelentoalueista voi saada. Yksityiskohtaisempi koordinaattiluetteloiden kahlaaminen vaatinee askartelua tietokoneella.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13826967 ... alueet.pdf
Kartasta ei näy maastoa, mutta yleiskuvan purjelentoalueista voi saada. Yksityiskohtaisempi koordinaattiluetteloiden kahlaaminen vaatinee askartelua tietokoneella.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Tuo kuva Utin ja Kymin alueesta on askarreltu SeeYou:hun. Jos joku kaipaa tarkempaa tietoa joltain tietyltä alueelta, voin tehdä saman homman. Hyvällä tekstieditorilla pienempi alue ei ole kummoinenkaan työ.
Ja vastauksena Willelle ja ht:lle, tottakai voidaan toimia Kymissä noillakin ilmatiloilla, mutta onhan se selvä heikennys entiseen.
Hannu
Ja vastauksena Willelle ja ht:lle, tottakai voidaan toimia Kymissä noillakin ilmatiloilla, mutta onhan se selvä heikennys entiseen.
Hannu
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Kiitos Willelle tiedottamisesta.
Mutta tuo Trafin kartta on ihan nollan arvoinen. Siihen ei ole merkitty edes lentokenttiä, joten siinä ei ole mitään kiinnepisteitä joihin verrata. Esim. kuinka lähellä ehdotetun alueen rajoja on Menkijärven kenttä ?
terv. Jyrki
Mutta tuo Trafin kartta on ihan nollan arvoinen. Siihen ei ole merkitty edes lentokenttiä, joten siinä ei ole mitään kiinnepisteitä joihin verrata. Esim. kuinka lähellä ehdotetun alueen rajoja on Menkijärven kenttä ?
terv. Jyrki
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Ei siinä näyttäisi olevan mitään muutosta.JTH kirjoitti:Esim. kuinka lähellä ehdotetun alueen rajoja on Menkijärven kenttä ?
terv. Jyrki
Hannu
- Liitteet
-
- Menkijarvi.jpg (38.6 KiB) Katsottu 6640 kertaa
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Toivottavasti Hyvinkään C-alue ei muutu noin kuten ehdotetaan.
- Liitteet
-
- g47c.png (43.78 KiB) Katsottu 6629 kertaa
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Trafin esityksessä oleva kartta G-alueista perustuu pitkälti nykyisiin alueisiin. Reilu viikko sitten pidetyn palaverin pohjalta sovimme, että alueet tarkastellaan vielä Ilmatilatyöryhmän ja Finavian kesken ja pyritään tekemään niistä ajanmukaiset.
Menkijärven G-alue tulee muuttumaan johtuen Pohjanmaalla olevasta TSA-alueesta. Tällä mahdollistetaan purjelentotoiminta myös Ilmavoimien aktiviteetin aikana.
Hyvinkään C-alueen itärajan kohtalo selvitetään jatkopalaverissa. Länsiraja näyttää kuitenkin siirtyvän jonkin verran länteen.
Tässä ilmatilamuutoksessa kaikki yksityiskohdat eivät ole positiivisia. Iso kokonaisuus kuitenkin tuo valtakuntaan merkittävästi valvomatonta ilmatilaa harrastusilmailun käyttöön.
Menkijärven G-alue tulee muuttumaan johtuen Pohjanmaalla olevasta TSA-alueesta. Tällä mahdollistetaan purjelentotoiminta myös Ilmavoimien aktiviteetin aikana.
Hyvinkään C-alueen itärajan kohtalo selvitetään jatkopalaverissa. Länsiraja näyttää kuitenkin siirtyvän jonkin verran länteen.
Tässä ilmatilamuutoksessa kaikki yksityiskohdat eivät ole positiivisia. Iso kokonaisuus kuitenkin tuo valtakuntaan merkittävästi valvomatonta ilmatilaa harrastusilmailun käyttöön.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Isoin muutos EFME nykyiseen G48A+B alueeseen verrattuna on Alavuden kentän siirtyminen kai Seinäjoen ympäristöön muodostettavaan TSA-alueeseen nykyisen G-alueen sijasta.
Nykyisellään EFAL aktiivinen hyppytoiminta toimii yhteistyössä meidän kanssa AA-toimijana ilmatilavarausten suhteen ja kiitettävästi on viikollekin saatu mahdollistettua toiminta MILCTA:lla.
Toivottavasti nyt meillä säilyy samankaltainen mahdollisuus koordinoituun ilmatilojen varauksiin G-alueen osalta, tuntuisi luontevalta. Mikä sitten mahtaa olla suunnitelma esimerkiksi tuon EFAL suhteen, saavatko hyppääjät samankaltaisen mahdollisuuden ennakkoilmoitusmenettelyn kautta tuon TSA:n käyttöön?
Minusta tämä myös näyttää positiiviselta muutokselta, kunhan harrasteilmailulla on reilu asema koordinoitaessa ilmatilan käyttöä.
t: Ventti
Nykyisellään EFAL aktiivinen hyppytoiminta toimii yhteistyössä meidän kanssa AA-toimijana ilmatilavarausten suhteen ja kiitettävästi on viikollekin saatu mahdollistettua toiminta MILCTA:lla.
Toivottavasti nyt meillä säilyy samankaltainen mahdollisuus koordinoituun ilmatilojen varauksiin G-alueen osalta, tuntuisi luontevalta. Mikä sitten mahtaa olla suunnitelma esimerkiksi tuon EFAL suhteen, saavatko hyppääjät samankaltaisen mahdollisuuden ennakkoilmoitusmenettelyn kautta tuon TSA:n käyttöön?
Minusta tämä myös näyttää positiiviselta muutokselta, kunhan harrasteilmailulla on reilu asema koordinoitaessa ilmatilan käyttöä.
t: Ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Hei, nyt sellainen ilmainen vinkki maakuntiin, lopetetaan voivottelu ja tartutaan toimeen NYT. Pikku ehdotuksella esim. Utin TMA:lla olevan Kymin purjelentoalueen raja voisi mennä suoraan kohti länttä: näin lentosektorinne pohjoiseen muuttuisi aivan erilaiseksi. Sama juttu Hyvinkään kulman kanssa. Miksei Piikajärven alueen länsireuna Porin TMA:lla voisi mennä lounaaseen, sen sijaan että se menee suoraan etelään? Tärkeää lisätilaa on raivattavissa lentotoiminnalle, ja todennäköisesti muutoksilla ei ole mitään vaikutusta kaupallisen liikenteen pyörittämiseen.
Tehkää hyvät ihmiset jotain nyt kun siihen on annettu mahdollisuus. Noita kerran piirrettyjä alueita ei muutella purjelentäjäsukupolveen, eli voivotella ehtii hyvin vuosikaudet tämä jälkeen. Nyt on se hetki kun pitää olla aktiivinen.
Tehkää hyvät ihmiset jotain nyt kun siihen on annettu mahdollisuus. Noita kerran piirrettyjä alueita ei muutella purjelentäjäsukupolveen, eli voivotella ehtii hyvin vuosikaudet tämä jälkeen. Nyt on se hetki kun pitää olla aktiivinen.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Kiitos Willelle keskustelun avauksesta.
Tässä muutamia huomioita, kommentteja ja kysymyksiä lähinnä EFTS:n liittyvistä alueista.
Kuten Wille mainitsee Pirkkalan TMA:n pohjoisraja siirtyy Teiskon länsipuolella etelämmäksi ja vapauttaa ilmatilaa länteen lennettäessä. Tämä on erittäin hyvä asia, koska ilmatilaa vapautuu alueelta, jossa on hyvät maastolaskuolosuhteet ja se madaltaa etenkin vähemmän lentäneiden matkalentokynnystä länteen lennettäessä. Koska MILCTA poistuu niin käsittääkseni TMA:n kierto länsikautta onnistuu jatkossa ilman selvitystä?
Hallin TMA:n sisään jää kaksi purjelentoaluetta. Näitä Hallin TMA:n sisällä olevia alueita ei viimevuosien aikana ole saatu varattua purjelennolle Hallin ollessa auki. Tähän asiaan olisi hyvä saada jonkinlainen käytäntö, eli millä kriteereillä TMA:n sisäpuolella olevat alueet ovat käytettävissä ilman selvitystä. Nythän Hannun piirrustusten mukaan myös osa KYMIn G alueesta jäisi TMA:n sisään, joten voisi kuvitella, että siellä tulee olemaan samanlaisia vaikeuksia.
Hyvä ratkaisu Pirkkalan TMA:n itäreunalle ja Hallin TMA:n länsireunalle olisi TMA:n alarajojen nostaminen pinnalle 65 kuten Pirkkalan ja Porin alueilla on suunniteltu tehtäväksi.
Ohessa vielä Hannun "tilaustyönä" saatu piirros Teiskon purjelentoalueista.
T. Ipe
Tässä muutamia huomioita, kommentteja ja kysymyksiä lähinnä EFTS:n liittyvistä alueista.
Kuten Wille mainitsee Pirkkalan TMA:n pohjoisraja siirtyy Teiskon länsipuolella etelämmäksi ja vapauttaa ilmatilaa länteen lennettäessä. Tämä on erittäin hyvä asia, koska ilmatilaa vapautuu alueelta, jossa on hyvät maastolaskuolosuhteet ja se madaltaa etenkin vähemmän lentäneiden matkalentokynnystä länteen lennettäessä. Koska MILCTA poistuu niin käsittääkseni TMA:n kierto länsikautta onnistuu jatkossa ilman selvitystä?
Hallin TMA:n sisään jää kaksi purjelentoaluetta. Näitä Hallin TMA:n sisällä olevia alueita ei viimevuosien aikana ole saatu varattua purjelennolle Hallin ollessa auki. Tähän asiaan olisi hyvä saada jonkinlainen käytäntö, eli millä kriteereillä TMA:n sisäpuolella olevat alueet ovat käytettävissä ilman selvitystä. Nythän Hannun piirrustusten mukaan myös osa KYMIn G alueesta jäisi TMA:n sisään, joten voisi kuvitella, että siellä tulee olemaan samanlaisia vaikeuksia.
Hyvä ratkaisu Pirkkalan TMA:n itäreunalle ja Hallin TMA:n länsireunalle olisi TMA:n alarajojen nostaminen pinnalle 65 kuten Pirkkalan ja Porin alueilla on suunniteltu tehtäväksi.
Ohessa vielä Hannun "tilaustyönä" saatu piirros Teiskon purjelentoalueista.
T. Ipe
- Liitteet
-
- Teisko_G-alueet.jpg (92.97 KiB) Katsottu 6481 kertaa
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke 04.07.2012 21:06
- Paikkakunta: Kymi
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Niin, varsinkin kun 70% Lappeenratalaisten lennoista lennetään Selänpäässä lentoleirilläht kirjoitti:Poika hei.oleg zavarzin kirjoitti:Kymistä ei käytännössa pääse mihinkään suuntaan menemättä TMA:alle. Myös niille ketkä lentää "paikallislentoja" tuo Utin laajeneminen ei ole varmasti mitenkään mukavaa.
Lappeenrannastakaan ei pääse mihinkään menemättä TMA:lle. Ja paikallislennoilla pitää muistaa, että kentältä on ADIZille 8 km. Silti pystytään aika kivuttomasti tuhertamaan...

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Kun lukee tuon ilmavoimien esityksen päivittäisiksi toiminta-alueiksi (käytännössä koko Suomi Tampereelta pohjoiseen, maanpinnasta lentopinnalle 660), niin ehdottaisin Teiskon ja Jämin G alueiden yhdistämistä Tampereen eteläpuolella oleviin purjelentoalueisiin sekä Teiskon ja Menkijärven G alueiden yhdistämistä. Ylärajaksi FL95.
Ipe
Ipe
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Eikös tässä olisi hyvä ehdotus Hyvinkään C alueeksi. Voisivat kaakosta tulevat vähän oikaista. Tuo kulma on aiemminkin harmittanut ja nyt se on viety vielä paljon pidemmälle itään.Juha Huvilinna kirjoitti:Toivottavasti Hyvinkään C-alue ei muutu noin kuten ehdotetaan.
- Liitteet
-
- Hyvinkaa_G.jpg (56.06 KiB) Katsottu 6454 kertaa
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Ilmavoimien esittämistä päivittäisen toiminnan alueista pääasiallisessa käytössä tulevat tietojemme mukaan olemaan Kuopion luoteis- ja koillisen puoleiset alueet, Rovaniemen eteläpuolinen alue sekä muut Pohjois-Suomen alueet. Pohjanmaalla / Pirkanmaalla olevan alueen käyttö tulisi olemaan vähäisempää.
Kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, näille alueille suunnitellaan lohkoja, jotka mahdollistavat purjelentotoiminnan. Lisäksi eri osapuolet tulevat tiedostamaan purjelentäjien tarpeen ilmatilasta kauniina kesäisinä päivinä. Pyrimme pitämään siitä kaikin mahdollisin tavoin huolta. Aika näyttää, miten onnistuttiin. Toki työ on jatkuvaa eli vuonna 2020 on asiaa edelleen hoidettava..
Kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, näille alueille suunnitellaan lohkoja, jotka mahdollistavat purjelentotoiminnan. Lisäksi eri osapuolet tulevat tiedostamaan purjelentäjien tarpeen ilmatilasta kauniina kesäisinä päivinä. Pyrimme pitämään siitä kaikin mahdollisin tavoin huolta. Aika näyttää, miten onnistuttiin. Toki työ on jatkuvaa eli vuonna 2020 on asiaa edelleen hoidettava..

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Muuttuuko TSA-alueet jatkossa myös VFR-liikennettä rajoittaviksi?
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Hannu, kun hiplaat muuten tiedostoja, voisiko muuttaa käännepistenimet; Kovenlahti muotoon Kovelahti ja Valaatta muotoon Velaatta? Pikkujuttuja, mutta jos nyt olet muokkaamassa muutenkin...?
Kari
Kari